Tt-tukipäätöksessä outo kohta
Siinä sanottiin, että nyt myönnettävää tt-tukea vastaan (vai mikä se sana olikaan XD) peritään opintotukeni (yhden kuukauden? En tiedä.) Minulla on tilanne X, jonka vuoksi minun täytyy olla koulussa tietyn aikaa kunnes olen oikeutettu opintotukeen. Miten viimesijaisesta etuudesta voidaan periä jotain, en kai minä pyhällä hengellä kai elä. Ignooraan kaikki vittuilut, "mene töihin" -jauhamiset ja kaikki muut paskaviestit, jotka eivät vastaa kysymykseen. Ja koska tämä on aV ja täällä ei muuta kuin vittuilua saa, niin aion kyllä soittaa sossuun ja kysyä asiasta. Mutta olen malttamaton ja halusin kysyä täältäkn XD
Kommentit (5)
Niin, jos saat takautuvasti sitä opintotukea, niin perivät sen osuuden takaisin siitä mitä maksoivat samalta ajalta miltä sitä tukea maksetaan, ei kahta rahaa voi saada päällekäin.
Juuri noin, eli saat rahaa nyt mutta opintotuki menee sossulle suoraan, ei sinulle. Eikös olekin reilua, kun väliaikaista tukea varten rahaa saa LAINAKSI ja sitten taas toiset on sossun asiakkaina vuodesta toiseen ja edut senkun paranee vuosien myötä...:) Sossussa siis oikeastikin on pitkäaikaisille asiakkaille eri käytännöt mm. lasten harrastusmenoja koskien, niitä voidaan tukea enemmän kuin on tapana jne.
Jos tuen tarve aiheutuu siitä, että ensisijaisen etuutesi/tulosi ei ole maksussa ajallaan, voidaan myönnetty toimeentulotuki periä takaisin. Tuen maksajataho ei näe toimeentulotukipäätöksiäsi, vaan lähettää rahat sossuun, jossa lasketaan mitkä rahat kuuluvat heille ja mitkä sinulle. Eli jos sait elokuulle toimeentulotukea 300 euroa ja opintotukesi elokuulta on 493 euroa, pitää sossu maksamansa summan itsellään ja lähettää yli menevän osan eli 193 euroa tilillesi. Jos sait tukea 600 euroa ja opintotukesi on 493 euroa, sinulta ei veloiteta 107 euroa, vaan se jää toimeentulotukesi lopulliseksi määräksi. Takaisinperintä lasketaan kuukausi kerrallaan.
Jos olet menettänyt opintotukioikeutesi riittämättömien suoritusten vuoksi, se näkyy opintotukipäätöksessäsi, joka tarvitaan seuraavaan toimeentulotukihakemukseen. Joutunet sitten esittämään, että nyt opiskelet vakain aikein, eli tarvitaan todennäköisesti opintosuoritusote ja tiedot nyt menossa olevista opinnoista. Jos vaikuttaa siltä, ettet ole päätoiminen opiskelija, sinut voidaan rinnastaa työttömään, ja perusosaasi voidaan alentaa 20%:lla työttömän toimeentulotuen saajan velvollisuuksien laiminlyömisen perusteella.
Kai sää ymmärrät. Saat rahaa siks aikaa kunnes op.tuki tulee ja ehkä peritään sitten.