Hoitoalan työntekijöitä roikotetaan määräaikaisissa työsuhteissa ja väitetään että on suuri hoitajapula
Onko muualla tällaista? Ihmettelen oman sairaanhoitopiirin alueella sitä, että väitetään ettei vakituisiin toimiin ole hakijoita. Kuitenkin on paljon määräaikaisia sijaisia, jotka jopa välillä joutuvat olemaan pieniä hetkiä työttömänä kun sairaanhoitopiirillä ei ole tarjota työtä. Nämä samat sijaiset olisivat valmiita ottamaan vastaan vakituisen työn melkein mistä vaan, mutta vakansseja ei yllättäen ole. Joku tässä yhtälössä mättää.
Parhaimmillaan työntekijä on ollut pätkätöissä lähes kymmenen vuotta. Kyse ei ainakaan minun mielestäni ole siitäkään, että työntekijä olisi huono. Toki osa tekee pätkää omasta tahdosta, mutta suuri osa ottaisi vakkarisopparin vastaan riemusta kiljuen.
Kommentit (95)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Työoloihin varmaan kuuluu se, että laikkari tulisi tekemään lakananvaihdot yms. ei-hoitotyöt."
Laki piti tulla että oheistyöt kuten siivous ja ruuanlaitto ja keittiötyöt loppuu, mutta eipä se käytännössä ole kuulemma näkynyt. Samalla tavalla hommat jatkuu. Siivouskin muuttuu kuntouttavaksi hoitotyöksi kun pannaan mummo katsomaan sitä sivusta. Näin olen lukenut.
Vuosi sitten aloitin opiskelut sairaanhoitajaksi ja ensimmäinen asia mikä meille opetettiin oli lakanoiden vaihto. Kyllä siinä hetken aikaa joutui miettimään, että mitä sitä olikaan opiskelemassa.
Kuules, perushoito ja lakanoiden oikeaoppinen laitto on tosi tärkeää, varsinkin vaikeasti sairastuneiden hoidossa. T. Tehohoitaja
Minä en ymmärrä mitä väliä onko määräaikainen vai vakituinen? Palkka juoksee, lomat kertyy.. ellei sitten suunnittele että alkaa hulluna saikuttamaan.
Vierailija kirjoitti:
Minä en ymmärrä mitä väliä onko määräaikainen vai vakituinen? Palkka juoksee, lomat kertyy.. ellei sitten suunnittele että alkaa hulluna saikuttamaan.
Ai onko? Ihanko oikein noin kysyt????
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Työoloihin varmaan kuuluu se, että laikkari tulisi tekemään lakananvaihdot yms. ei-hoitotyöt."
Laki piti tulla että oheistyöt kuten siivous ja ruuanlaitto ja keittiötyöt loppuu, mutta eipä se käytännössä ole kuulemma näkynyt. Samalla tavalla hommat jatkuu. Siivouskin muuttuu kuntouttavaksi hoitotyöksi kun pannaan mummo katsomaan sitä sivusta. Näin olen lukenut.
Vuosi sitten aloitin opiskelut sairaanhoitajaksi ja ensimmäinen asia mikä meille opetettiin oli lakanoiden vaihto. Kyllä siinä hetken aikaa joutui miettimään, että mitä sitä olikaan opiskelemassa.
Myös sitä tulet tekemään, ihan erikoissairaanhoidossakin. Luuletko että sairaanhoitaja seisoo pelkästään lääkekaapissa jakamassa lääkkeitä? Peset p*rseitä, syötät, nostat ja kääntelet.HOIDAT. Onko nyt ihan oikea ala valittuna neidillä? Tuolla asenteella ei ainakaan meidän osastolla pärjää.
Älä huoli, ei sinne muutenkaan ole tunkua. t. eri kommentoija
En tiedä mitä näille koulussa kerrotaan tai missä ne on harjoittelussa, kun ne luulee, että sairaanhoitajan työ on vain jotain kehittämistä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ai onko? Ihanko oikein noin kysyt????
Mitä..? Kirjoita suomea.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuules, perushoito ja lakanoiden oikeaoppinen laitto on tosi tärkeää, varsinkin vaikeasti sairastuneiden hoidossa. T. Tehohoitaja
No ei sitä ”harjoiteltu” kuin yhden kerran eikä tarvinnut tehdä kulmia kuten armeijassa. Armeijassa sai kyllä paljon enemmän tuntumaa kuinka lakanat laitetaan oikeaoppisesti. Onneksi ei ole omassa työssä tarvinnut sitä miettiä kun ei yhtään kiinnosta tupsuttaminen, meitä hoitajia kun on niin moneksi. T. Ensihoitaja
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Myös sitä tulet tekemään, ihan erikoissairaanhoidossakin. Luuletko että sairaanhoitaja seisoo pelkästään lääkekaapissa jakamassa lääkkeitä? Peset p*rseitä, syötät, nostat ja kääntelet.HOIDAT. Onko nyt ihan oikea ala valittuna neidillä? Tuolla asenteella ei ainakaan meidän osastolla pärjää.
En tiedä mitä näille koulussa kerrotaan tai missä ne on harjoittelussa, kun ne luulee, että sairaanhoitajan työ on vain jotain kehittämistä.
Joku tyhmempi voi luullakin, minä en. Sairaanhoitajahan on se, joka tekee oman työnsä ja sen lisäksi kaikkien muidenkin työntekijäryhmien työt...
Ei vaan, ymmärrän että kääntely kuuluu työnkuvaan. Ei noihin hommiin vaan ole kauheasti tekijöitä, kun huomaavat että on sen verran raskasta fyysisesti ja sen lisäksi hammasharjojen ja pyyhkeiden hakeminen toiselta puolelta osastoa ja ruokatilaukset vievät aikaa varsinaiselta ydinosaamiselta.
Määräaikainen työsuhde on luksusta verrattuna mitä muilla aloilla on. Muilla aloilla on nykyään vain vuokratyötä ja se on moninkertaisesti huonompi diili kuin määräaikainen työsuhde.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
A uta M minua K ädetöntä porukkaa tuppaa, ei tiedetä mikä on kolmitiehana, hyvä jos letkutus onnistuu, kun kehitellään niitä teorioita! Mitä jos jätettäisiin ne teoriat sinne maistereille ja keskityttäisiin siihen olennaiseen, potilaan hoitamiseen?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Osastolla on tietty määrä potilaspaikkoja ja tietty määrä toimia (vakituisia työpaikkoja). Kun joku on sairaana, perhevapailla, vuosilomalla jne., niin tilalleen voidaan ottaa sijainen, mutta ei niitä vakituisia toimia (virkoja?) ole kuin tietty määrä eikä voida olettaa, että palkataan tänne 15 vakituista hoitajaa lisää, koska jonain päivänä ne sijaistettavat tulevat töihin.
Miksi tämä fakta saa alapeukkuja? Harva taitaa edes ymmärtää, miten rahoitus ja vakihoitajien määrä liittyvät toisiinsa.
Mitä enemmän meillä on hoitajia (mikä olisi hyvä asia), sitä enemmän me maksamme veroja tai vastaavasti luovumme jostain muusta eli vaikka pienennämme asumis- ja toimeentulotukea. Veronmaksajat kustantavat tämän kaiken ja veronmaksaja yleensä sanoo, että ei halua maksaa.
Olen ollut kohta kaksi vuotta työttömänä, ja pian alkaa lähihoitajan koulutus. Täällä joku toistaa, että hoiva-ala ei tuota mitään, siksi ei makseta kunnon palkkojakaan. Mitähän tuotin työttömänä, kun minulle maksettiin lähestulkoon saman verran, mitä valmistuttuani lähihoitajaksi tulen nettoamaan. Kyse on siitä, mihin rahat suunnataan. Nyt vähennetään poliiseilta, todella surkea idea. Mutta saadaanpa enemmän hoidettavia, kun poliisit eivät ehdi joka väliin. Nerokasta.
Veroja tuskin voi enää korottaa, mutta niistä kertyvät rahat voisi kohdentaa järkevästi.
Määräaikaisilla soppareilla pidetään henkilöstö kurissa. Eihän kukaan uskalla viedä havaitsemiaan epäkohtia eteenpäin kun pelkona on se, ettei työt enää jatku.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Osastolla on tietty määrä potilaspaikkoja ja tietty määrä toimia (vakituisia työpaikkoja). Kun joku on sairaana, perhevapailla, vuosilomalla jne., niin tilalleen voidaan ottaa sijainen, mutta ei niitä vakituisia toimia (virkoja?) ole kuin tietty määrä eikä voida olettaa, että palkataan tänne 15 vakituista hoitajaa lisää, koska jonain päivänä ne sijaistettavat tulevat töihin.
Miksi tämä fakta saa alapeukkuja? Harva taitaa edes ymmärtää, miten rahoitus ja vakihoitajien määrä liittyvät toisiinsa.
Mitä enemmän meillä on hoitajia (mikä olisi hyvä asia), sitä enemmän me maksamme veroja tai vastaavasti luovumme jostain muusta eli vaikka pienennämme asumis- ja toimeentulotukea. Veronmaksajat kustantavat tämän kaiken ja veronmaksaja yleensä sanoo, että ei halua maksaa.
Olen ollut kohta kaksi vuotta työttömänä, ja pian alkaa lähihoitajan koulutus. Täällä joku toistaa, että hoiva-ala ei tuota mitään, siksi ei makseta kunnon palkkojakaan. Mitähän tuotin työttömänä, kun minulle maksettiin lähestulkoon saman verran, mitä valmistuttuani lähihoitajaksi tulen nettoamaan. Kyse on siitä, mihin rahat suunnataan. Nyt vähennetään poliiseilta, todella surkea idea. Mutta saadaanpa enemmän hoidettavia, kun poliisit eivät ehdi joka väliin. Nerokasta.
Veroja tuskin voi enää korottaa, mutta niistä kertyvät rahat voisi kohdentaa järkevästi.
Tulet sinä enemmän tienaamaan kuin työttömänä, se on onneksi selvä. Reilut 2000 + lisät on realistinen aloituspalkka.
Vierailija kirjoitti:
Oletko tosissasi???
Otetaan kaksi vaihtoehtoa:
-Teet määräaikaisia töitä vuosikausia, pahimmillaan vain kolmen tai kuuden viikon soppareita kerrallaan. Koskaan ei ole takeita, että työtunnit on täydet koska kyse on nollasopparista. Lomat saat hyvällä tuurilla kertymään kun vain sanot asiasta pomolle, mutta voi olla myös, että pitää pyytää apua liitosta.
-Saat vakituisen työpaikan, kertyy lomat pidettäväksi ilman erillistä pyytämistä ja aina on täydet työtunnit.
Mitä luulet kumpi tilanne on parempi perheelliselle asuntovelalliselle? Aika pihalla pitää ihmisen olla jos ei tajua, että vakituinen työpaikka tuo turvaa.
Vierailija kirjoitti:
No hyvä, kun olet lukenut. Tuo tapa ei ole kuntouttavaa hoitotyötä nähnytkään :D:D:D:D:D
Vierailija kirjoitti:
Sairaalassa laitoshuoltajat siivoavat ja jakavat ruoan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
A uta M minua K ädetöntä porukkaa tuppaa, ei tiedetä mikä on kolmitiehana, hyvä jos letkutus onnistuu, kun kehitellään niitä teorioita! Mitä jos jätettäisiin ne teoriat sinne maistereille ja keskityttäisiin siihen olennaiseen, potilaan hoitamiseen?
Eiköhän sen letkuttamisen ja vastaavan käsintekemisen opi. Tärkeämpää olisi tietää mitä tekee ja miksi. Eli pois turhat teoriat mutta tilalle enemmän tietoa ja opettelua sairauksista ja niiden hoidosta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sairaalassa laitoshuoltajat siivoavat ja jakavat ruoan.
Kaikilla osastoilla joissa olin hoitajat osallistuivat ruuanjakoon. Ruokatilauksetkin ovat siirtyneet hoitajille.
Voi vee mitä peetä kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oletko tosissasi???
Otetaan kaksi vaihtoehtoa:
-Teet määräaikaisia töitä vuosikausia, pahimmillaan vain kolmen tai kuuden viikon soppareita kerrallaan. Koskaan ei ole takeita, että työtunnit on täydet koska kyse on nollasopparista. Lomat saat hyvällä tuurilla kertymään kun vain sanot asiasta pomolle, mutta voi olla myös, että pitää pyytää apua liitosta.
-Saat vakituisen työpaikan, kertyy lomat pidettäväksi ilman erillistä pyytämistä ja aina on täydet työtunnit.
Mitä luulet kumpi tilanne on parempi perheelliselle asuntovelalliselle? Aika pihalla pitää ihmisen olla jos ei tajua, että vakituinen työpaikka tuo turvaa.
Lomat kuuluu kertyä ihan normaalisti myös määräaikaisessa suhteessa, jos on on tarpeeksi tunteja. Ikinä ei ole tarvinnut tapella mistään lomien kertymisestä ja tunteja on aina ollut niin paljon kuin haluaa tehdä. Toki vakituinen tuo turvaa, juurikin jos meinaa saikutella… muuten rahaa tulee ihan yhtä paljon.
Olin aloittamassa alanvaihtaja lähäriopinnot. Tämä ketju taitaa saada mieleni muuttumaan. Luulin että töitä olisi tarjolla:o