Hoitoalan työntekijöitä roikotetaan määräaikaisissa työsuhteissa ja väitetään että on suuri hoitajapula
Onko muualla tällaista? Ihmettelen oman sairaanhoitopiirin alueella sitä, että väitetään ettei vakituisiin toimiin ole hakijoita. Kuitenkin on paljon määräaikaisia sijaisia, jotka jopa välillä joutuvat olemaan pieniä hetkiä työttömänä kun sairaanhoitopiirillä ei ole tarjota työtä. Nämä samat sijaiset olisivat valmiita ottamaan vastaan vakituisen työn melkein mistä vaan, mutta vakansseja ei yllättäen ole. Joku tässä yhtälössä mättää.
Parhaimmillaan työntekijä on ollut pätkätöissä lähes kymmenen vuotta. Kyse ei ainakaan minun mielestäni ole siitäkään, että työntekijä olisi huono. Toki osa tekee pätkää omasta tahdosta, mutta suuri osa ottaisi vakkarisopparin vastaan riemusta kiljuen.
Kommentit (95)
No niin. Ajattelitko sitten mieluummin antaa potilaan maata likaisissa ja hikisissä lakanoissa, kuin vaihtaa ne? Kun minä olen AMK- sairaanhoitaja, niin mulle kuuluu vain tämä hoitotyön kehittäminen ja kansliatyö.....
Voisi lopettaa tämän sairaanhoitajien amk- höpötyksen ja lyhentää koulutusta vuodella ja opettaa perusasiat hyvin. Ja ne jotka haluaa tätä hoitotiede- paskaa opiskella menee sitten yliopistoon, josko.
En jaksa enää yhtään AMK sairaanhoitajaa, joka tulee töihin, ja sanoo että en vie alusastiaa tai vaihda lakanoita, kun olen amk- koulutuksen käynyt....
Työnantajalle pska on arvokkaampi kuin hoitaja. Orjia kohdellaan paremmin, kuin hoitajia.
Attendo, Esperi hakee jatkuvasti hoitajia.Miksi? Suomessa on kuulemma hirvittävä hoitapula?
Vierailija kirjoitti:
Ei liity suoraan tähän, mutta ajatelkaas: kun 50-luvulla valmistuttiin hoitsuksi, tuli lehteen iso yhteiskuva! Hoitsuja todella arvostettiin.
Anoppivainaa valmistui abt 22-vuotiaana, oli koko ikänsä HYKSin palveluksessa kohoten ylihoitajaksi.
Ei puhettakaan mistään määräaikaisuuksista tai hoitsupulasta tai -ylitarjonnasta. Hoitaja oli melkein kuin lääkäri kuulemma.
Silloin oli mahku jäädä eläkkeelle 58-vuotiaana ja hän jäikin. Eli vielä 20 vuotta ja oli hyvin arvonsa tunteva persoona.
Oikeasti? Mun isotäti valmistui sairaanhoitajaksi joskus 1950-luvun puolivälissä ja teki määräaikaisia töitä melkein 20 vuotta ennen vakipaikkaa.
Foibe hakee jatkuvasti duunareita. Hullu paikka. Kukaan ei jaksa olla päivää kauemmin. Hirveä paikka, hoidat jotain helvetin kanojakin.
Nostetaan veroprosenssia ja pienennetään toimeentulotukea, sillä tavalla saadaan lisää hoitajanvakansseja.
Kaikesta on maailmassa pulaa paitsi ihmisistä.
Taannoin kun oli jonkinlainen selkkaus hoitoalan työsuhdeasioissa päällä tms. prosessia meneillään, niin yhden suurimman shp:n johtohenkilö totesi julkisuudessa ettei hoitoalan työhön kykeneviä/soveltuvia ihmisiä ole kortistossa, ei siinä tilanteessa eikä koskaan muulloinkaan. Eli hoitoalan ihmiset eivät koskaan ole kortistossa. Ja olisiko sitten uutisaiheena ettei löydy sijaisia jos toistaiseksi voimassa oleviin tarjouksiin saataisiin tekijä. Sijaiset ovat muualla kuin ne toistaiseksi voimassa olevat tarjoukset, eri maakunnassa tai kaupungissa.
Mutta siis kortistossa ei hoitoalan työkykyisiä tai alalle sopivia ole.
Vierailija kirjoitti:
Attendo, Esperi hakee jatkuvasti hoitajia.Miksi? Suomessa on kuulemma hirvittävä hoitapula?
Ilmoituksia voi olla, mutta jäävätkö täyttämättä kuinka usein on eri asia. Ehkä sieltä esperiltä lähdetään sitten niihin julkisen puolen vakitöihin.
Propagandaa ettei muka saada tekijöitä.............
Mut jos poliiseja määrärahojen puutteessa vähennetään , niistä saa sitten reserviä hoitoalalle, poliisihan on esim. duodecimia lukiessaan hyvin valmistautunut diagnosoimaan ihmisiä.... Että kyllä se maailma näillä reservein on pelastettavissa........
Vierailija kirjoitti:
No niin. Ajattelitko sitten mieluummin antaa potilaan maata likaisissa ja hikisissä lakanoissa, kuin vaihtaa ne? Kun minä olen AMK- sairaanhoitaja, niin mulle kuuluu vain tämä hoitotyön kehittäminen ja kansliatyö.....
Voisi lopettaa tämän sairaanhoitajien amk- höpötyksen ja lyhentää koulutusta vuodella ja opettaa perusasiat hyvin. Ja ne jotka haluaa tätä hoitotiede- paskaa opiskella menee sitten yliopistoon, josko.
En jaksa enää yhtään AMK sairaanhoitajaa, joka tulee töihin, ja sanoo että en vie alusastiaa tai vaihda lakanoita, kun olen amk- koulutuksen käynyt....
Nopeasti tietty se koulutuksen tuoma glamour rapisee työssä, mutta yleisesti jokainen omalla koulutuksella itsetuntoaan pönkittävä ihminen on aivan superraskas. Luulisi toki koulullakin olevan vastuunsa, että mitä siellä opettavat ja minkä mielikuvan koulutuksesta luovat.
Aasinsiltana: Joskus amk-opinnoissa ”iso” läjä johtamispuolen oppilaista puhuivat itsestään ”johtajina”. No, pari vuotta koulun loppumisen jälkeen töitä on näemmä löytynyt lidlin ja s-ryhmän kassalta. Vaikka eipä tietty noissakaan töissä mitään vikaa ole. Kuitenkin kouluilla pitäisi olla vastuu mielikuvien luonnista, mikäli mielikuva ja todellisuus ovat kovin paljon erillään toisistaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Työoloihin varmaan kuuluu se, että laikkari tulisi tekemään lakananvaihdot yms. ei-hoitotyöt."
Laki piti tulla että oheistyöt kuten siivous ja ruuanlaitto ja keittiötyöt loppuu, mutta eipä se käytännössä ole kuulemma näkynyt. Samalla tavalla hommat jatkuu. Siivouskin muuttuu kuntouttavaksi hoitotyöksi kun pannaan mummo katsomaan sitä sivusta. Näin olen lukenut.
Vuosi sitten aloitin opiskelut sairaanhoitajaksi ja ensimmäinen asia mikä meille opetettiin oli lakanoiden vaihto. Kyllä siinä hetken aikaa joutui miettimään, että mitä sitä olikaan opiskelemassa.
Mitä oletit opiskelevasi? Outo sellainen ajatus, että potilasta hoitaa joku muu kuin sairaanhoitaja, joka asettuu kansliaan tuijottamaan ruutua. Hoitajat joutuvat jopa taluttamaan potilaita, eikö olekin kamalaa. Ei saa ainoastaan keskittyä siihen sairauteen, pitää ottaa huomioon koko ihminen.
Vierailija kirjoitti:
Osastolla on tietty määrä potilaspaikkoja ja tietty määrä toimia (vakituisia työpaikkoja). Kun joku on sairaana, perhevapailla, vuosilomalla jne., niin tilalleen voidaan ottaa sijainen, mutta ei niitä vakituisia toimia (virkoja?) ole kuin tietty määrä eikä voida olettaa, että palkataan tänne 15 vakituista hoitajaa lisää, koska jonain päivänä ne sijaistettavat tulevat töihin.
Miksi tämä fakta saa alapeukkuja? Harva taitaa edes ymmärtää, miten rahoitus ja vakihoitajien määrä liittyvät toisiinsa.
Mitä enemmän meillä on hoitajia (mikä olisi hyvä asia), sitä enemmän me maksamme veroja tai vastaavasti luovumme jostain muusta eli vaikka pienennämme asumis- ja toimeentulotukea. Veronmaksajat kustantavat tämän kaiken ja veronmaksaja yleensä sanoo, että ei halua maksaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Työoloihin varmaan kuuluu se, että laikkari tulisi tekemään lakananvaihdot yms. ei-hoitotyöt."
Laki piti tulla että oheistyöt kuten siivous ja ruuanlaitto ja keittiötyöt loppuu, mutta eipä se käytännössä ole kuulemma näkynyt. Samalla tavalla hommat jatkuu. Siivouskin muuttuu kuntouttavaksi hoitotyöksi kun pannaan mummo katsomaan sitä sivusta. Näin olen lukenut.
Vuosi sitten aloitin opiskelut sairaanhoitajaksi ja ensimmäinen asia mikä meille opetettiin oli lakanoiden vaihto. Kyllä siinä hetken aikaa joutui miettimään, että mitä sitä olikaan opiskelemassa.
Mitä oletit opiskelevasi? Outo sellainen ajatus, että potilasta hoitaa joku muu kuin sairaanhoitaja, joka asettuu kansliaan tuijottamaan ruutua. Hoitajat joutuvat jopa taluttamaan potilaita, eikö olekin kamalaa. Ei saa ainoastaan keskittyä siihen sairauteen, pitää ottaa huomioon koko ihminen.
Mun työpaikalla sairaanhoitajat tekevät puolet päivästä täsmälleen samaa työtä kuin lähihoitajatkin. Pesuja, syöttämistä, tukisukkien pukemista, ihan kaikkea.
Minusta tämä on erityisen tärkeää, nimenomaan siksi, että heille tulee käsitys ihmisestä eikä vain tämän mittaustuloksista ruudulla. Ihan ihmeelliseltä kuulostaa, että joku päivittelee joutuneensa opettelemaan lakanoiden vaihtamista…
Näin toimii TAYS. Keikkalaiset ja opiskelijat ovat sairaalassa alinta kastia. En ihmettele hoitoalan työvoimapulaa. Kukaan järkevä ja täysipäinen ihminen ei halua vapaaehtoisesti naisvaltaiselle matalapalkka-alalle ja epäasiallisen kohtelun ja työpaikkakiusaamisen kohteeksi.
Hoitajan kannattaa hakeutua muualle kuin hoitoalalle töihin ja moni on jo niin tehnytkin. Näin ihminen pysyy tasapainoisena ja säilyy perhe, mielenterveys ja fyysinen terveys. Muilla aloilla on parempi palkka ja inhimilliset työajat. Muualla kuin hoitotyössä voi kokea jopa työn iloa!
Opiskelijoita kiusataan pakollisissa ja palkattomissa työharjoitteluissa. Usein pahin kiusaaja on opiskelijalle nimetty ohjaaja. Opiskelija on pahimmillaan yksin kahta kiusaaja-ohjaajaansa vastaan. Hoitoalan oppilaitosten opettajat ja rehtorit eivät edelleenkään tee asialle mitään. He ovat ilmeisesti hyviä kavereita kiusaajien kanssa.
Vanhustyöhön ja kotihoitoon on lähes mahdotonta saada työntekijöitä koko Suomessa. Vanhustyössä kuormittava ja raskas työ, surkea palkka, kurjat vuorolisät ja ikävä työilmapiiri eivät houkuta ketään. Tulevaisuudessa kouluttamattomat ja ulkomailta tuodut hoitajat hoitavat maamme vanhuksia.
Vierailija kirjoitti:
Onko kyseessä Tampereen yliopistollinen sairaala?
Keikkalainen ei saa perehdytystä työhönsä eikä hänellä ole oikeutta työnantajan järjestämään koulutukseen. Keikkalainen vaihtaa työvaatteensa sairaalan vessassa tai siivouskomerossa. Keikkalaisella ei ole oikeutta työterveyshuoltoon. Keikkalainen ei saa autolleen työntekijän maksullista pysäköintilupaa.
Työvuorot kilahtelevat keikkalaisen puhelimeen viime tingassa ja jopa puoli tuntia ennen työvuoron alkua.
Kaupan päälle keikkalainen saa työyhteisössä epäasiallista kohtelua, työpaikkakiusaamista ja vi##uilua! En ihmettele, miksi Suomessa on hoitajapula!
Itse olen ollut useammassa hoivakodissa määräaikaisena. Täyttä listaa on aina saanut tehdä. Aina kuitenkin nollasopparilla tai sopparissa lukenut, että tunteja vähintään esim. 25h/vk. Onneksi tosiaan aina ollut täydet listat, mutta aina sai kuuden viikon välein jännittää onko tarpeeksi tunteja. Aina ei ollut täydet suunnitellut listat, mutta sitten tuli sairaslomia niin sai lisää vuoroja. Pahimmillaan myös työsopparit oli vain kuuden viikon mittaisia. Lomat maksettiin joka palkan yhteydessä pois eikä niiden annettu kertyä. Todella hienoa jos olet tuollaisessa paikassa vuosikausia töissä. Monessa paikassa et uskalla pyytää palkatonta lomaa koska sitten ei välttämättä enää olekaan töitä sen loman jälkeen.
Sitten kun näissä yksiköissä tuli vakipaikkoja auki niin todella usein paikkaan valittiin joku ulkopuolinen jos joku vain ulkopuolelta haki. Sitten ihmetellään kun pitkäaikaiset sijaiset on näreissään. Niin mistähän johtuu. Itse olin nykyisessä työpaikassa melkein kaksi vuotta ennen kuin sain vakipaikan. Mun jälkeen tuli neljä sijaista jotka saivat vakipaikan ennen mua. Kyllä vitutti.
Nykyisessä työpaikassa myös maksettiin lomapäivät pois joka palkan yhteydessä, mutta selvitin asian liitosta, että niin ei saa tehdä ja vaadin että lomat pitää kertyä mulle. Onneksi tein niin koska olisin muuten ollut ilman kesälomaa muutaman vuoden. Pitäisi vain kaikkien alkaa vaatia, että lomien pitää kertyä talteen eikä niitä makseta aina heti pois. Sitten jos vaihtaa työpaikkaa ennen lomaa, niin ne voisi maksaa pois.
Vaikka mulla nykyään on vakituinen työpaikka niin useiden syiden takia on vakavasti alanvaihto mielessä. Ei jaksa fyysisesti eikä etenkään henkisesti tätä työtä yli 20 vuotta vielä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Osastolla on tietty määrä potilaspaikkoja ja tietty määrä toimia (vakituisia työpaikkoja). Kun joku on sairaana, perhevapailla, vuosilomalla jne., niin tilalleen voidaan ottaa sijainen, mutta ei niitä vakituisia toimia (virkoja?) ole kuin tietty määrä eikä voida olettaa, että palkataan tänne 15 vakituista hoitajaa lisää, koska jonain päivänä ne sijaistettavat tulevat töihin.
Miksi tämä fakta saa alapeukkuja? Harva taitaa edes ymmärtää, miten rahoitus ja vakihoitajien määrä liittyvät toisiinsa.
Mitä enemmän meillä on hoitajia (mikä olisi hyvä asia), sitä enemmän me maksamme veroja tai vastaavasti luovumme jostain muusta eli vaikka pienennämme asumis- ja toimeentulotukea. Veronmaksajat kustantavat tämän kaiken ja veronmaksaja yleensä sanoo, että ei halua maksaa.
Ihan vaan vaikka siksi, ettei asiat aina ole ihan noin mustavalkoisia. Eli paikkoja kyllä on, mutta niihin palkataan silti määräaikaisia.
Omat kokemukseni ovat tosin päiväkotipuolelta, mutta samaa tehdään varmasti muuallakin.
Työtehtäviä on aina x määrä, koska jokaisessa ryhmässä pitää olla se kolme aikuista. Ne on pakko olla määrättynä, koska muuten hoitajamitoitus ei ole kohdallaan.
Eli vaikka viiden ryhmän päiväkodissa on oltava 15 aikuista - osa hoitajia, osa opeja. Oman kokemukseni mukaan näistä ainakin yksityisellä sektorilla max 5 on vakituisia. Muut määräaikaisia, eivätkä todellakaan kenenkään sijaisia. Määräaikainen työsuhde katkaistaan kesäksi, jotta ei jouduta maksamaan palkkaa kesältä. Yleensä työsuhde annetaan max 6kk pätkissä, jossain paikoissa elokuun loppu - kesäkuun loppu. Välissä olet 6vko työtön.
Koska suurin osa työsuhteista on määräaikaisia, vaihtuvuus on todella suuri. Minä en ainakaan jää odottamaan, että työnantaja tekee päätöksen jatkosta, vaan otan uuden paikan vastaan muualta, jos sellaisen saan.
Lisäksi yksityiseltä puolelta useimmat tavoittelevat paikkaa kunnalliselta, koska palkka on reilut 200€ parempi. Määräaikaisia ketjuttava yksityinen jää siis usein tyhjin käsin, kun hoitajat nappaavat paremman paikan muualta. Ja siksi varsinkin yksityisellä on todella paljon epäpäteviä hoitajia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Myös sitä tulet tekemään, ihan erikoissairaanhoidossakin. Luuletko että sairaanhoitaja seisoo pelkästään lääkekaapissa jakamassa lääkkeitä? Peset p*rseitä, syötät, nostat ja kääntelet.HOIDAT. Onko nyt ihan oikea ala valittuna neidillä? Tuolla asenteella ei ainakaan meidän osastolla pärjää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihan vaan vaikka siksi, ettei asiat aina ole ihan noin mustavalkoisia. Eli paikkoja kyllä on, mutta niihin palkataan silti määräaikaisia.
Omat kokemukseni ovat tosin päiväkotipuolelta, mutta samaa tehdään varmasti muuallakin.
Työtehtäviä on aina x määrä, koska jokaisessa ryhmässä pitää olla se kolme aikuista. Ne on pakko olla määrättynä, koska muuten hoitajamitoitus ei ole kohdallaan.Eli vaikka viiden ryhmän päiväkodissa on oltava 15 aikuista - osa hoitajia, osa opeja. Oman kokemukseni mukaan näistä ainakin yksityisellä sektorilla max 5 on vakituisia. Muut määräaikaisia, eivätkä todellakaan kenenkään sijaisia. Määräaikainen työsuhde katkaistaan kesäksi, jotta ei jouduta maksamaan palkkaa kesältä. Yleensä työsuhde annetaan max 6kk pätkissä, jossain paikoissa elokuun loppu - kesäkuun loppu. Välissä olet 6vko työtön.
Koska suurin osa työsuhteista on määräaikaisia, vaihtuvuus on todella suuri. Minä en ainakaan jää odottamaan, että työnantaja tekee päätöksen jatkosta, vaan otan uuden paikan vastaan muualta, jos sellaisen saan.
Lisäksi yksityiseltä puolelta useimmat tavoittelevat paikkaa kunnalliselta, koska palkka on reilut 200€ parempi. Määräaikaisia ketjuttava yksityinen jää siis usein tyhjin käsin, kun hoitajat nappaavat paremman paikan muualta. Ja siksi varsinkin yksityisellä on todella paljon epäpäteviä hoitajia.
Miksi ihmeessä vertaat yksityistä päiväkotia julkisen sektorin sairaalaan? Oletko niin yksinkertainen, että oletat yksityisten päiväkotien olevan kunnallisia ja niitä pyöritetään verovaroin?
Yksityinen saa määrittää jotkut tehtävät määräaikaisiksi, jos kykenee osoittamaan, että tehtävälle ei esim. ole rahoitusta (asiakkaita) kuin tietyksi ajaksi ja niinhän se usein päivähoidossa onkin.
Vierailija kirjoitti:
Taannoin kun oli jonkinlainen selkkaus hoitoalan työsuhdeasioissa päällä tms. prosessia meneillään, niin yhden suurimman shp:n johtohenkilö totesi julkisuudessa ettei hoitoalan työhön kykeneviä/soveltuvia ihmisiä ole kortistossa, ei siinä tilanteessa eikä koskaan muulloinkaan. Eli hoitoalan ihmiset eivät koskaan ole kortistossa. Ja olisiko sitten uutisaiheena ettei löydy sijaisia jos toistaiseksi voimassa oleviin tarjouksiin saataisiin tekijä. Sijaiset ovat muualla kuin ne toistaiseksi voimassa olevat tarjoukset, eri maakunnassa tai kaupungissa.
Mutta siis kortistossa ei hoitoalan työkykyisiä tai alalle sopivia ole.
Voi kuule, minua rukoiltiin jäämään määräaikaisuuden jälkeen mutta en terveyssyystä jäänyt, ja olin hyvän tovin kortistossa koska minulla on toisenkin alan koulutus ja ilmoitin hakevani näitä muita töitä. Pienen ajan onnistuu muutenkin olla. Sitten jäin kokonaan pois kun alkoi tulemaan täysin outoja hakuvaatimuksia, ja jäin tekemään minimimäärän keikkaa.
Attendo, Esperi Care ja Mainiovire on tuomassa Filipiineilä halpahoitajia. Kyllä kelpaa suomalaisen hoitsun olla työttömänä.