Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Vieläkö naisen on nykyaikana mahdollista ryhtyä kotiäidiksi niin, että mies elättää loppuun asti?

Vierailija
16.08.2021 |

Kaikkea sitä tulee mietittyä, kun on aikaa.

Kommentit (49)

Vierailija
21/49 |
16.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olenko mä sitten kotirouva vai mikä. Työt nyt ei kiinnosta ja miehelle tämä täysin ok, hän tekee töitä. Joka kuukausi saan työmarkkituen ja jonkun verran säästöjä. Ei lapsia.

Vierailija
22/49 |
16.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mikä ongelma tässä olisi? Meillä ei ole avioehtoa, joten samassa taloudellisessa jamassa kumpikin olisi eron jälkeen. Eli melko hyvässä. Kun ei ole velkaa, pärjää hyvin pienilläkin tuloilla.

Tämä toimii, kun omaisuus ei ole testamentilla suojattua perintöä tai lahjaa. Varakkaat vanhempani ovat jo aikoja sitten tehneet testamentin, jossa meidän tyttärien puolisoilla ei tule olemaan avio-oikeutta vanhemmiltamme saataviin perintöihin. Eli vaikka emme itse tekisikään avioehtoa, vanhemmilta saamamme perintö ei tule kuulumaan avio-oikeuden piiriin. 

Olemme molemmat perineet jo toisen vanhemman, eikä perintöjä ole suojattu testamenteilla. Samaan jakoon menisivät perinnötkin, onneksi niitä on tullut suunnilleen yhtä paljon.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/49 |
16.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olenko mä sitten kotirouva vai mikä. Työt nyt ei kiinnosta ja miehelle tämä täysin ok, hän tekee töitä. Joka kuukausi saan työmarkkituen ja jonkun verran säästöjä. Ei lapsia.

Olet. Vaikka et ikävä kyllä voi ruksia sitä lomakkeisiin tuon työmarkkinatuen takia. Mutta kiva kuitenkin :)

Vierailija
24/49 |
16.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mikä ongelma tässä olisi? Meillä ei ole avioehtoa, joten samassa taloudellisessa jamassa kumpikin olisi eron jälkeen. Eli melko hyvässä. Kun ei ole velkaa, pärjää hyvin pienilläkin tuloilla.

Mistä ihminen saa sisältöä elämäänsä tuollaisessa tilanteessa? Ymmärtäisin, jos olisi isot tulot ja voisi matkustella, sisustaa kakkoskotia jonnekin lämpimään, pyörittää vaikka täysin riskittömästi jotain pientä yritystoimintaa, harrastaa kulttuuria, syödä ulkona jne. Mutta että olisi vain kotona ja pärjäisi pienillä tuloilla. Mitä silloin tehdään? Mistä merkitys ja sisältö elämälle?

Vierailija
25/49 |
16.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Et ole, olet työtön työnhakija. Ja kun seuraava hallitus on oikeistohallitus niin edellinen aktiivimalli kalpenee siihen verrattuna mitä sitten on tulossa ;-)

Vierailija
26/49 |
16.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksei kysyt'ä samalla  voiko mies jättäytyä työelämästä ja jäädä kotiin lapsia ja kotia hoitamaan kun vaimo tekee uraa?  Kyllä sellaisiakin miehiä olisi jotka haluaisivat mutta suostuuko kukaan sellaisen vaimoksi? 

Vierailija
27/49 |
16.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vielä 60-luvulla ja taisi olla osittain 70-luvullakin, verotus suosi kotirouvaksi/äidiksi ryhtymistä.

Naisen ei kannattanut välttämättä lähteä töihin, kun miehen palkkaa verotettiin kevyemmin.

Moni olikin kotirouvana.

Oma äitini oli töissä, eikä hän olisi halunnutkaan olla kotona. Tunsin kuitenkin monia naisia, jotka halusivat. Riittäähän esimerkiksi lapsiperheessä töitä ja säätämistä. Varmaan se helpotti asioiden hoitumista, kun äiti oli kotona.

Jotkut kumminkin jossain vaiheessa palasivat työelämään.

Vierailija
28/49 |
16.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mistä ihminen saa sisältöä elämäänsä tuollaisessa tilanteessa? Ymmärtäisin, jos olisi isot tulot ja voisi matkustella, sisustaa kakkoskotia jonnekin lämpimään, pyörittää vaikka täysin riskittömästi jotain pientä yritystoimintaa, harrastaa kulttuuria, syödä ulkona jne. Mutta että olisi vain kotona ja pärjäisi pienillä tuloilla. Mitä silloin tehdään? Mistä merkitys ja sisältö elämälle?

Mun vaimo ajautui tuohon tilanteeseen osittain sairauden takia. Hänen merkitys ja sisältö on pysyä edes jotenkuten terveenä. Mistään ulkomaanmatkoista ei voi haaveilla kukaan meidän perheestä osittain koronan takia. Väliäkö sillä? 

Vierailija
29/49 |
16.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voit, mutta varauda siihen, että jos, ja kun, mies dumppaa sinut, niin et saa mieheltä mitään, koska kaikki on miehen nimissä ja avioehto suojaa miehen omaisuutta. N24

Vierailija
30/49 |
16.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

On mahdollista, mutta ei kannata.

Vierailija
31/49 |
16.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tiedän yhden. Ei koulutusta, töitä. Duunarimies elättää.

Vierailija
32/49 |
16.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen myös ollut 20-vuotta kotona ja talous on kyllä turvattu niin, että pärjäisin ilman miestäkin. Olen nyt 40+ enkä töihin menisi vaikka ero tulisikkin😊

Vierailija
33/49 |
16.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Naiset ei välitä miehen omaisuudesta!" :D Tää sivu on niin hyvä, ku paljastaa millasii rahanahneita p@skoja akat ovat. M26

Vierailija
34/49 |
16.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toki on mutta se ei kannata.

Vierailija
35/49 |
16.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä se on mahdollista mutta yksi suurimpia ongelma tai haasteita on se, millaisen elintasoon nainen olisi tyytyväinen. Moni meistä suomalaismiehistä - en usko olevani ainoa - jolla sinänsä ei olisi mitään sitä vastaan, että kumppanimme jäisi kotiin mutta aika monesta muusta asiasta tulisi samalla tinkiä, kun yhden ulon saajan tuloilla ei keskimäärin kovin kummoisa elintasoa ylläpidetä; jollei pohjalla ole jo hankittua tai saatua (esimerkiksi perinttyä) omaisuutta

Voisiko sitä edes ajatella, niin että jossain vaiheessa vaihdettaisiin roolia ja saisi itse olla kotona hyvällä omalla tunnolla "koti-isänä" , naisen ollessa se, jonka tuloilla katettaisiin menot. Moni hyväksynee tämän silloin kun lapsi tai lapset ova hyvin nuoria mutta kuinka moni sitten kun lapsi tai lapset ovat jo vanhempia, sanosinko vaikka yli 10 vuotiaita..     

Vierailija
36/49 |
16.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaikealta kuulostaa. Puolison palkan tulisi olla niin hyvä, että kustantaa koko perheen elämän. Kuitenkaan palkat ei ole nousseet elinkustannusten mukana. Kun lapset ovat isoja ja nainen voisi palata työelämään, se on vaikeaa, koska takana on monen vuoden työttömyys ja ammattipätevyys on vanhentunut. Työnantajat eivät keskimäärin arvosta vuosien kotiäitiyttä kovin korkealle. Jos tulee ero, nainen on todella huonossa taloudellisessa tilanteessa. Jos perheessä on väkivaltaa, taloudellisesti riippuvaisen äidin on sitä vaikeaa paeta. Ja kaiken tämän lisäksi kotiäitejä pikemminkin halveksutaan kuin arvostetaan. 

Tietysti kaikki voi mennä hyvinkin, ja jotkut varmasti nauttivat kotiäitiydestä todella paljon. Mutta riskejä siihen liittyy. 

Vierailija
37/49 |
16.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suosittelen perustamaan eläketilin, on on siellä sitten odottamassa. Aina voi sattua jotain, omaisuus menee, elättäjä kuolee, lapset riittauttavat perinnön jne.  Siis se on kotirouvan etu ja näkisin myös, että järkevä vaimoaan rakastava mies tekee niin. Eläke on todella pieni, jos ei ole työeläkette laisinkaan.

Vierailija
38/49 |
16.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksei kysyt'ä samalla  voiko mies jättäytyä työelämästä ja jäädä kotiin lapsia ja kotia hoitamaan kun vaimo tekee uraa?  Kyllä sellaisiakin miehiä olisi jotka haluaisivat mutta suostuuko kukaan sellaisen vaimoksi? 

Mun mies jättäytyi työelämästä pois, kun lapset oli jo tehty, nimenomaan jättäytyi, sillä työsuhteen loputtua kieltäytyi hakemasta uutta työtä. Ei kyllä myöskään hoitanut kotia eikä lapsia, vaan minä ne lapset päiväkotiin vein ja hain. Jätin miehen viisi vuotta velttoilua katsottuani, kun ymmärsin, että tilanne on lopullinen.

Mistä saisi miehen, joka elätettäväksi heittäydyttyään hoitaisi kodin ja lapset? Pelkkiä sohvanpohjaelättimiehiä tuntuu muillekin naisille olevan kotimiehistä tarjolla.

Vierailija
39/49 |
16.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Täällä yksi, jota mies on elättänyt 20 vuotta ja elättää loppuun asti. Tavalla tai toisella. Omaisuutta kertynyt avioliiton kautta niin paljon, että jos tulisi ero tai miehen kuolema, niin eläisin osuudellani mainiosti vielä 50 vuotta. Meillä tämä on toiminut 👍

Sama homma. Mutta harrastan kyllä ohessa työn tekoa omaksi iloksi.

Vierailija
40/49 |
16.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Täällä yksi, jota mies on elättänyt 20 vuotta ja elättää loppuun asti. Tavalla tai toisella. Omaisuutta kertynyt avioliiton kautta niin paljon, että jos tulisi ero tai miehen kuolema, niin eläisin osuudellani mainiosti vielä 50 vuotta. Meillä tämä on toiminut 👍

Sama täällä, ei huolta huomisesta. Mies on maksanut privaattieläkkeen minulle ja se on jo nyt huomattavasti suurempi kuin suomalaisen naisen keskivertoeläke enkä vielä ole edes eläkeiässä. Avioehtoa ei ole, omaisuus on mittava ja yhteinen. Koskaan ei ole rahaa tarvinnut pyytää mihinkään vaan miehellä on ollut täysi luotto omaan harkintakykyyni, joten minulla on samat luottokortit ja pankkikortit kuin hänelläkin. Yhteinen tili ja lisäksi minulla oma tili sen varalta, että esim. kuolemantapauksen sattuessa yhteisen tilin varat jäädytetään määräajaksi.

Sinun mies on sekä tolkuttoman rikas että äärettömän avokätinen, joten tuollaisia miehiä ei Suomessa ole kovin montaa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä neljä kaksi