Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Sossu: 11v ei voi olla kotona yksin vanhempien työpäivän aikana

Vierailija
16.08.2021 |

Lyhyesti, jouduttiin tekemisiin lastensuojelun kanssa kun meistä tehtiin ilmoitus. Asiakkuutta sinne ei syntynyt, mutta sossu oli sitä mieltä että meidän 11v ei voi olla yksin kotona kun vanhemmat on töissä. Tämä tuli mulle yllätyksenä ja shokkina. Iltapäiväkerhoon ei ole päässyt sitten 2. luokan eikä myöskään saada enää osittaista hoitovapaata. Yli 10v lasta ei saa jäädä hoitamaan edes 3 päiväksi jos hän sairastuu, lastenhoitaja kotiin maksaa enemmän kuin päivän palkka, työnantaja ei myönnä edes palkatonta. Isovanhemmat ei voi ottaa, ne asuu 300 km päässä. En ole ikinä kuullutkaan tällaisesta, kaikki muut 5. luokkalaiset kyllä on olleet yksin kotona iltapäivät jo useamman vuoden ja kokonaisia päiviäkin kipeänä. Tämä on ilmeisesti väärin. Mitäs nyt tehdään? https://www.mll.fi/vanhemmille/vinkkeja-lapsiperheen-arkeen/voiko-lapsi…

Kommentit (422)

Vierailija
321/422 |
04.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aikaa ei ole kulunut vielä 15 vuottakaan. kun kelasta ehdotettiin seuraavaa:

Minun pitäisi ottaa 11v mukaan potilashotelliin, mennä itse aamulla polikliiniseen leikkaukseen ja lapsi voi viettää päivän vieraassa kaupungissa. Sitten kun pääsen leikkauksesta otan lapsen mukaan ja kaikki on hyvin. Eikä asiassa ole ongelmaa sittenkään, vaikka joutuisin jäämään yöksi osastolle, lapsihan voi tulla potilashotelliin yöksi. 

Ehdotus oli vastaus pyyntöni saada taksikuljetus leikkausaamulle. 

Vierailija
322/422 |
04.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä tosiasioilla ei ole mitään väliä, kunhan saa äimistellä, kauhistella ja juoruilla ulkopuolisena tietämättä lainkaan edes ap:n tilannetta. Tässä ketjussa se korostuu ansiokkaasti.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
323/422 |
04.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei hyvä luoja, voiko olla totta!? Mä olen syntynyt vuonna 1984, joulukuussa vielä. Menin siis ykköselle 6-vuotiaana ja olin iltapäivät yksin kotona, koska meidän kyläkoulussa ei ollut iltapäiväkerhoa ja vanhemmat tekivät pitkää päivää yrittäjinä. 2. luokalla opettelin tekemään itse munakasta ja lettuja. Kuulostaa aika hurjalta, mutta äiti ja isä olivat puhelimen päässä kuitenkin aina. Omat lapseni ovat olleet 2. luokasta alkaen yksin kotona. Onneksi ovat jo nyt sen verran isoja, ettei kukaan käy ottamassa huostaan, jos ovat keskenään kotona.

Vierailija
324/422 |
04.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Uskomatonta. Itse olin 6-vuotiaana yksin, kun äiti lähti synnyttämään pikkuveljeä. Omat lapseni olivat keskenään joitakin aikoja 8 ja 6 vuotiaina kun tein iltavuoroja. Ja todellakin olivat yksin yli 10 vuotiaana, eihän sen ikäistä saa jäädä hoitamaan edes, vaikka sairastais. Tämä nykypäivän tekopyhä jeesustelu vois loppua. On oikeasti perheitä, jotka tarvitsisi lastensuojelun apua, mutta eivät saa ja sitten puututaan tällaisiin.

Lasten"suojelun" lasten"suojelu"laitoksetkin ovat usein turvattomampia kuin lapsella olisi olla kotona, lapsi on henkisesti täydellisen heitteillä eli kukaan siellä ei oikeasti rakasta sitä lasta ja kun lapsi ottaa hatkat ei kukaan huomaa tai vanhemmille ei kerrota eikä kukaan viitsi alkaa etsimään - tosissaan. Nuoria tyttöjä ja poikia on teillä tietämättömillä (vaikka tiedettäisiinkin missä ovat) vetämässä päänsä sekaisin ja tulevat rais ka tuk si _ollessaan lastensuojeluviranomaisten vastuulla_. Samalla kytätään, ettei vanhemman vastuulla oleva lapsi myöhästelee koulusta liikaa tai sijoitetaan koulukotiin (missä koulunkäynti tunnetusti ei edisty yhtään, mutta onpahan ajoissa koulussa kun asuu "koulussa").

Tämä on täyttä totta. Omaakin kokemusta on. Lapseni traumatisoitui kun joutui laitokseen samalla kun muita samanikäisiä jopa pahemmista ongelmista kärsiviä ei sijoiteltu minnekään. Tuli olo että siellä valitaan uhrit jotka laitetaan kärsimään, ja tosiaan kiintiöt on.

Lapseni oli vielä tässä laitoksessa jossa oli hyväksikäyttöä tyttöjä kohtaan. Sossut soitteli mielinkielin jo aikuiselle lapselle että olikos siellä mihin sinut suljimme jotain "ongelmia". Eivät edes kysyneet hyväksikäytöstä, vaan naamioivat sen "ongelmiksi". Asia selvisi kun asia tuli lehtiin.

Vierailija
325/422 |
04.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Täällä tosiasioilla ei ole mitään väliä, kunhan saa äimistellä, kauhistella ja juoruilla ulkopuolisena tietämättä lainkaan edes ap:n tilannetta. Tässä ketjussa se korostuu ansiokkaasti.

Mitäs itse teet? Öyhötät ja solvaat.

Vierailija
326/422 |
04.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jotkut lapsen luokkakaverit olivat yksin kotona iltapäivisin koulun jälkeen jo ensimmäisellä luokalla.

Meillä oli joskus ekaluokkalainen yksin kotona iltaan asti, jos molemmilla vanhemmilla oli iltavuoro. Ei ollut kiva tilanne, mutta ei ollut vaihtoehtoa . Aikaa tästä yli 20 vuotta.

Vierailija
327/422 |
04.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihan varmasti voi normaali 11v olla yksin kotona päivällä. Sellaiseen ei lastensuojelu puutu. Moni paljon pienempikin pärjää yksin kotona jo ihan ok. Ap:n tapauksessa on varmasti kyse muusta. Jotain on tapahtunut lapsen ollessa yksin, mikä on saanut jonkun perheen ulkopuolisen reagoimaan asiaan, kun ilmoitus tehdään, siinä esitetään huolen syy. Jos ilmoittaja on kertonut ainoastaan että 11v lapsi on kotona yksin, ei koko ilmoitukseen reagoida koska siinä ei ole sinällään mitään huolestuttavaa. Eli tarina jatkuu..miten?

Tai sitten se ulkopuolinen on halunnut tehdä kiusaa tai kuvitellut päässään ties mitä.

Mutta miten sossu sitten on antanut määräyksen, että 11-vuotiasta ei muka saa jättää yksin kotiin työpäivän ajaksi?

Kyllä minuakin tuo ihmetyttää. Aloittaja ei ole kertonut miten he sen perustelivat tai miten itse reagoi siihen asiaan.

Koska 11-vuotiaan on normaalia olla yksin kotona, miksi tämän lapsen ei ole.

Joku ristiriita tässä nyt on.

Joku nyt sanoo, ettei kuulu meille. Mutta koska aloitus on tehty niin olisi hyvä tietää koko tarina.

Vierailija
328/422 |
04.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihan varmasti voi normaali 11v olla yksin kotona päivällä. Sellaiseen ei lastensuojelu puutu. Moni paljon pienempikin pärjää yksin kotona jo ihan ok. Ap:n tapauksessa on varmasti kyse muusta. Jotain on tapahtunut lapsen ollessa yksin, mikä on saanut jonkun perheen ulkopuolisen reagoimaan asiaan, kun ilmoitus tehdään, siinä esitetään huolen syy. Jos ilmoittaja on kertonut ainoastaan että 11v lapsi on kotona yksin, ei koko ilmoitukseen reagoida koska siinä ei ole sinällään mitään huolestuttavaa. Eli tarina jatkuu..miten?

Tai sitten se ulkopuolinen on halunnut tehdä kiusaa tai kuvitellut päässään ties mitä.

Mutta miten sossu sitten on antanut määräyksen, että 11-vuotiasta ei muka saa jättää yksin kotiin työpäivän ajaksi?

Kyllä minuakin tuo ihmetyttää. Aloittaja ei ole kertonut miten he sen perustelivat tai miten itse reagoi siihen asiaan.

Joku nyt sanoo, ettei kuulu meille. Mutta koska aloitus on tehty niin olisi hyvä tietää koko tarina.

No tottakai on ristiriita. Säännöt eivät ole katsos samat kaikille. Joitain lapsia otetaan huostaan tilanteessa joissa toisia lapsia ei oteta. Samalla kun eerika riutui matossaan, oli jossain toisaalla lapsi turhaan sijoitettuna.

Vierailija
329/422 |
04.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hupskeikkaa. Meikä oli aina kotona koulun jälkeen jonkin aikaa yksin 7-vuotiaana, ja sitten menin itsekseni bussilla tai pyöräillen urheilukouluun, balettitunneille ja soittotunneille. Minusta oli erittäin mukavaa olla kotona yksin se tunti pari päivässä. Sain rauhassa leikkiä barbeilla ja hevosilla ja lukea Aku Ankkoja. Hyvin on mennyt mulla elämässä, eikä lastensuojelu nähtävästi jälkikäteenkään ole puuttunut 🙄

Vierailija
330/422 |
04.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kun se lastensuojelun toiminta on just tuollaista. Yksittäisestä sossusta ja tämän tussahduksista ja mielen liikkeistä riippuvaista sekoilua.

Vierailija
331/422 |
04.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Höpö höpö. Mulla on 11-vuotias sijaislapsi ja juttelen hänestä sossun kaa jatkuvasti. Päinvastoin seurataan hänen itsenäisymistään, että joko alkaisi pärjäileen yksinään ja itsenäisesti kuten ikätasoon kuuluu. Suomessa ei edes ole mitään lakia siitä, että minkä ikäinen saa olla yksin,vaan tämä on yksilöllistä ja arvioitava aina lapsen omien valmiuksien mukaan.

Tämähän vain todistaa sen, että lastensuojelussa yksittäisellä työntekijällä on täysin mielivaltainen oikeus päättää, miten kenenkin tulisi toimia, eikä ne perheet, joille sattuu sellainen työntekijä, jonka arvot ei vastaa perheen omia, tietenkään koe tätä oikeutetuksi tai reiluksi. Sinulla on hyvä tuuri, että teille sattuneen työntekijän linjaukset ovat mielestäsi ilmeisesti ok.

Mutta väärin on tämä, että lastensuojelussa yksi työntekijä on sitä mieltä, että kuuluu itsenäistyä ja seuraa sitä,mutta toinen on sitä mieltä, ettei edes 11-vuotiasta saisi jättää iltapäiväksi yksin. Ei ole siis mitään yhtenäisiä pelisääntöjä, vaan on täysin yksittäisen yksilön päätäntävallassa oleva mielivaltainen organisaatio. Joka sitten vieläpä tehtailee  huostaanottoja.

Vierailija
332/422 |
04.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Höpö höpö. Mulla on 11-vuotias sijaislapsi ja juttelen hänestä sossun kaa jatkuvasti. Päinvastoin seurataan hänen itsenäisymistään, että joko alkaisi pärjäileen yksinään ja itsenäisesti kuten ikätasoon kuuluu. Suomessa ei edes ole mitään lakia siitä, että minkä ikäinen saa olla yksin,vaan tämä on yksilöllistä ja arvioitava aina lapsen omien valmiuksien mukaan.

Tämähän vain todistaa sen, että lastensuojelussa yksittäisellä työntekijällä on täysin mielivaltainen oikeus päättää, miten kenenkin tulisi toimia, eikä ne perheet, joille sattuu sellainen työntekijä, jonka arvot ei vastaa perheen omia, tietenkään koe tätä oikeutetuksi tai reiluksi. Sinulla on hyvä tuuri, että teille sattuneen työntekijän linjaukset ovat mielestäsi ilmeisesti ok.

Mutta väärin on tämä, että lastensuojelussa yksi työntekijä on sitä mieltä, että kuuluu itsenäistyä ja seuraa sitä,mutta toinen on sitä mieltä, ettei edes 11-vuotiasta saisi jättää iltapäiväksi yksin. Ei ole siis mitään yhtenäisiä pelisääntöjä, vaan on täysin yksittäisen yksilön päätäntävallassa oleva mielivaltainen organisaatio. Joka sitten vieläpä tehtailee  huostaanottoja.

No kaikkihan lähtee jo lakitekstistä joka horisee ”huolesta”.

Se on täysin subjektiivinen käsitys ja tunnetila.

Vierailija
333/422 |
04.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Höpsön löpsön taas.

Vierailija
334/422 |
04.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen toki kuullut, että suomessa on työvoimapulaa tietyillä aloilla, mutta ottaa nyt 11 vuotias sossuksi. Luulin, että suomessa lapsityövoima kielletty. How dare you!

Vierailija
335/422 |
04.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kenestäkään ei voi pakottaa ls asiakkaaksi sillä että lapsi on kotona yksin. Ei, ellei ole lakia siitä. Yksittäisen sossun ininät on hyttysen ininää. Täh, en ole asiakas, joten sossulla on vaikutusta saman verran kun naapurimies Jantusella meidän elämään.

Vierailija
336/422 |
04.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ohis, mutta Ruotsissa kai laki että kovin nuoria ei voi jättää yksin kotiin. Siellä myös tarjotaan ratkaisu tähän eli ip kerhot oliko se 11 tai 12 v. asti. Suomessa vaan: hoitakaa ne pentunne itse.

Vierailija
337/422 |
04.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voisiko lapsella olla joku harrastus iltapäivisin? Tai pari harrastusta esim 2-3pvä viikolla. Näin yksinäisiä koti-iltapäivinä olisi viikolla vähemmän.

Aivan naurettavaa tämä meno nykypäivänä. Mun 4v vanhempi veli kyydittiin minua fillarinsa takapakkarilla 1km matkan päiväkotiin kun olin 4v. Tämä 80-luvulla. Mulla loppui iltapäiväkerho kun aloitin 3-luokan eli 9vuotiaana. Kummatkin vanhemmat töissä. Eikä se velikään koskaan minua joutunut vahtimaan. Sairaana jo ekalla luokalla yksin kotona. Mikä ongelma tässäkin nykypäivänä. Ei kai lapset nyt yhtäkkiä ole tyhmemmiksi tulleet.

Vierailija
338/422 |
04.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ohis, mutta Ruotsissa kai laki että kovin nuoria ei voi jättää yksin kotiin. Siellä myös tarjotaan ratkaisu tähän eli ip kerhot oliko se 11 tai 12 v. asti. Suomessa vaan: hoitakaa ne pentunne itse.

Mut ei 11v oikeasti tarvitse mitään iltapäiväkerhoja. Puhutaan tyyliin 5. luokkalaisesta. Me ainakin silloin käytiin jonkun kaverin luona tai kotoa hakemassa vähän välipalaa (kenenkään vanhemmat ei olleet kotona, mutta tuon ikäinen osaa kyllä tehdä voileivän, ottaa muroja, jogurttia, hedelmän tms.), tehtiin läksyt ja sitten lähdettiin ulos. Kun ei ollut kännyköitä mentiin pimpottamaan kavereiden ovikelloja. Saatettiin käydä luistelemassa, pelaamassa jotain, pulkkamäessä, tai jonkun luona katottiin musiikki-TV:stä musavideoita ja tehtiin omia tanssiesityksiä jonnekin koulun juhliin :) Ei siinä vanhempia kaivattu iltapäivällä. Ei 11v ole mikään pikkulapsi enää.

Vierailija
339/422 |
04.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi mahotonta! Miten me kakarat ennen pärjättiin, vaikka sossu ei sekaantunut elämäämme. Kouluun mentiin ihan itse ilman aikuista saattajaa ekaluokasta lähtien, ja monilla koulumatkaa oli joitakin kilometrejäkin, mulla tosin vain yksi kilometri. Isoäiti alkoi sairastella samaan aikaan, kun aloitin koulun, ja toisinaan äiti lähti auttamaan vanhempiaan ennalta mitään kertomatta. Hän oli vain jättänyt lapun kaapin oveen ja ehkä hiukan rahaa. Kotiin hän tuli iltakuuden aikaan, joten joskus olin yksin kotona lähes kuusi tuntia. Isäpuoli teki pitkää päivää ja tuli kotiin vasta myöhemmin illalla. No samassa talossa asui luokkatoverini, jolla oli kotiäiti, joten jos olisi tullut hätä, olisin voinut mennä heille, mutta en kyllä mennyt. Olin varsin omatoiminen penska pienestä pitäen. Äiti ei ollut vieraalla töissä, koska teki silloin ompelutöitä kotona. 

Vierailija
340/422 |
04.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voi mahotonta! Miten me kakarat ennen pärjättiin, vaikka sossu ei sekaantunut elämäämme. Kouluun mentiin ihan itse ilman aikuista saattajaa ekaluokasta lähtien, ja monilla koulumatkaa oli joitakin kilometrejäkin, mulla tosin vain yksi kilometri. Isoäiti alkoi sairastella samaan aikaan, kun aloitin koulun, ja toisinaan äiti lähti auttamaan vanhempiaan ennalta mitään kertomatta. Hän oli vain jättänyt lapun kaapin oveen ja ehkä hiukan rahaa. Kotiin hän tuli iltakuuden aikaan, joten joskus olin yksin kotona lähes kuusi tuntia. Isäpuoli teki pitkää päivää ja tuli kotiin vasta myöhemmin illalla. No samassa talossa asui luokkatoverini, jolla oli kotiäiti, joten jos olisi tullut hätä, olisin voinut mennä heille, mutta en kyllä mennyt. Olin varsin omatoiminen penska pienestä pitäen. Äiti ei ollut vieraalla töissä, koska teki silloin ompelutöitä kotona. 

Ihana, nää laput. Meillä oli vaan toisin päin, että minä lapsena jätin työssäkäyvälle äidilleni lapun, että "Lähdin Niinan luo." tms. Äiti sitten töistä tullessaan tietää, että mistä ruveta kyselemään, jos en ruoka-aikaan mennessä ollut palannut. On kyllä käsittämättömäksi mennyt nykyään, kun tarvii edes puhua siitä, että voiko 11-vuotiaan jättää yksin.

Nythän noilla lapsilla on kaikilla kännykätkin, joihin voi soittaa ja joiden sijainti saadaan träkättyä. Kun itse olin lapsi, ei vanhemmat tienneet iltapäivällä menemisistäni yhtään mitään ja se oli ihan ok, enkä mennyt siitä mitenkään rikki. Olen ihan täyspäinen korkeakoulutettu nainen nyt.