Sossu: 11v ei voi olla kotona yksin vanhempien työpäivän aikana
Lyhyesti, jouduttiin tekemisiin lastensuojelun kanssa kun meistä tehtiin ilmoitus. Asiakkuutta sinne ei syntynyt, mutta sossu oli sitä mieltä että meidän 11v ei voi olla yksin kotona kun vanhemmat on töissä. Tämä tuli mulle yllätyksenä ja shokkina. Iltapäiväkerhoon ei ole päässyt sitten 2. luokan eikä myöskään saada enää osittaista hoitovapaata. Yli 10v lasta ei saa jäädä hoitamaan edes 3 päiväksi jos hän sairastuu, lastenhoitaja kotiin maksaa enemmän kuin päivän palkka, työnantaja ei myönnä edes palkatonta. Isovanhemmat ei voi ottaa, ne asuu 300 km päässä. En ole ikinä kuullutkaan tällaisesta, kaikki muut 5. luokkalaiset kyllä on olleet yksin kotona iltapäivät jo useamman vuoden ja kokonaisia päiviäkin kipeänä. Tämä on ilmeisesti väärin. Mitäs nyt tehdään? https://www.mll.fi/vanhemmille/vinkkeja-lapsiperheen-arkeen/voiko-lapsi…
Kommentit (422)
No mitähän paskaa. Mä jäin yksin kotiin 7-vuotiaana omasta tahdosta. Ollaan jätetty meidän ipanat keskenään niin että nuorin on 8-vuotias.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä 7v. on yksin tai kaverin kanssa n. 4 tuntia. Puhelinyhteys on. Myös joskus ovat 5v. sisaruksen kanssa n tunnin verran keskenään.
Tuo ei ole asiallista.
Mikä ei ole asiallista? Se että 7v. on koulun jälkeen kotona tai kaverilla naapurissa 4 tuntia, kunnes palaamme töistä kotiin, vai se että 7v. ja 5 v. ovat joskus keskenään n. tunnin verran kun käyn asuinrakennuksessamme sijaitsevassa kuntosalissa piipahtamassa?
Ekaluokkalainen on liian pieni olemaan yksin kotona noin pitkään ja vastuussa 5-vuotiaasta ollenkaan.
Ei se 5-vuotiaskaan nyt mikään taapero ole. Jos katsovat telkkaria, niin pärjäävät kyllä hetken. Ehkä kokonainen tunti on aika pitkä aika, mutta esim. itse olen ollut kolaamassa pihaa siten, että 6v ja 3v (!) ovat olleet keskenään sisällä,kun olivat sairaana, eivätkä siksi tulleet ulos mukaan. Kyllä siinä hommassa nyt puoli tuntia meni ainakin. Hyvin pärjäsivät, katsoivat telkkaria. Tietysti näkevät minut ikkunasta ja voivat avata oven ja huikata jotain (näin ei kyllä tapahtunut, eivät kaivanneet minua tuona aikana), ja 6-vuotiaalla on kellopuhelin.
Mutta kyllä nyt 7v ja 5v hetken pärjäävät, jos ovat reippaita ja on puhelin. Tämä koko keskustelu on ihan naurettava. Kun olemme itse olleet lapsia, olemme hyvin pärjänneet itseksemme jo hyvinkin pienestä. Esim. itse leikin yksin kerrostalon pihalla jo 3-vuotiaana. Jo ekaluokalta asti olin iltapäivät yksin kotona jne. En oikein tiedä, että kenen intressejä tämä palvelee, että lapsille ei saisi opettaa minkäänlaista itsenäisyyttä.
Höpsistä mä olen itse sosiaalityöntkeijä ja oma 9 v lapseni on kaikki iltapäivät yksin kotona.
Jälleen kerran vouhottaa täällä aloittaja yksipuolisella tekstillään. Miten onkin taas käynyt niin, että täydellinen ihminen on tekemisissä lastensuojelun kanssa. Sossu ei viranomaisena voi kommentoida asiaa, joten helppo täällä vouhottaa. Voisiko aloittaja rauhoittua, kasvaa aikuiseksi ja myöntää virheensä?
Älkää nyt heti uskoko tälliasta tuubaa. Jokin muu syy tässä on takana. Normi perheessä 11-vuotias voi olla iltapäivän yksin kunnes vanhemmat tulee kotiin. jokin muu juttu nyt takana.
Eihän se ikä mitään kerro. Ihminen voi olla vaikka 70 -vuotias eikä häntä voi jättää yksin kotiin, jos hän on vaikkapa vammainen. Sehän sen mittaa miten se lapsi pärjää kotona, osaako toimia tarvittaessa, hätääntyykö tms. Oma 7v pärjää kyllä kauppareissun ajan kotona itsekseen, mutta en minä häntä yksin useaksi tunniksi jättäisi. Lapsen oma kypsyys ja toimintakyky tietenkin vaikuttaa ja se miten lapsi itse kokee yksinolon. Voi hyvin olla, että aikuinen arvioi, että pärjää hyvin muutaman tunnin, mutta kotona onkin peloissaan ja hädissään oleva lapsi. Tällöin häntä ei voi jättää yksin. t: sossu
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mll suosittaa myös että vasta 12-vuotiaan saa jättää (hetkeksi) yksin...
Nykyään on aikamoiset vaatimukset vanhemmuudelle.
Eli siis molemmat vanhemmat voi mennä töihin vasta kun lapsi on 13v? Mitenkäs on ajateltu että asunto ja eläminen maksetaan?! Ap
Älä stressaa, sossu maksaa.
Herranjestas. Itse olen ollut 7-vuotiaasta asti yksin eli hyvinkin pitkiä päiviä koulun jälkeen. Kyllä 11-vuotiaan pitäisi pärjätä ja monethan on kavereillaankin tuossa iässä päivät.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mll suosittaa myös että vasta 12-vuotiaan saa jättää (hetkeksi) yksin...
Nykyään on aikamoiset vaatimukset vanhemmuudelle.
Eikä ole. Juuri sellaiset kuin pitääkin.
Missään olosuhteessa 2020 ei saa enää hyväksyä 90-luvun toimintaa. Sitä että lapset on yksin päivät pitkät vaikka ovat vasta pieniä.
Monet tämän hetken vanhemmat ovat itse olleet pieniä 90-luvulla. Eli vanha sääntö, että haluaisi olla äitinä kuin oma äitinsä, ja toteuttaisi mallia, jota näki omalla kohdalla,muistojen kultaamana, voidaan heittää roskakoppaan. Nyt on uudet ajat, ja kukaan ei saa olla enää sellainen vanhempi kuin oma äitinsä, tai lapset huostaanotetaan. Millaisen viestin se antaa näille heidän omasta lapsuudestaan? Ja heidän äideistäkin (nyt mummot). Ei varmaan mummollekaan kannata antaa enää lasta, tai lasu tulee, nehän vuosikymmeniä hoitivat lapsia ala-arvoisesti, 1980-1990 lukujen mummot. Jälkikäteen voisi myös huostaanottaa lasun piiriin kaikki nykyiset äidit, vaikka nyt toki vähän vanhoja siihen ovatkin (aikuisia), mutta ainakin oikeus toteutuisi.
Vierailija kirjoitti:
Eihän se ikä mitään kerro. Ihminen voi olla vaikka 70 -vuotias eikä häntä voi jättää yksin kotiin, jos hän on vaikkapa vammainen. Sehän sen mittaa miten se lapsi pärjää kotona, osaako toimia tarvittaessa, hätääntyykö tms. Oma 7v pärjää kyllä kauppareissun ajan kotona itsekseen, mutta en minä häntä yksin useaksi tunniksi jättäisi. Lapsen oma kypsyys ja toimintakyky tietenkin vaikuttaa ja se miten lapsi itse kokee yksinolon. Voi hyvin olla, että aikuinen arvioi, että pärjää hyvin muutaman tunnin, mutta kotona onkin peloissaan ja hädissään oleva lapsi. Tällöin häntä ei voi jättää yksin. t: sossu
Mutta jumalan asemassa oleva ventovieras sossu toki tietää kaiken parhaiten.
Mitäs ne lapset tekee ollessaan 4 h päivässä yksin? Katselee aika paljon youtubea tutkimusten mukaan, ja ei niitä kivoja lapsille sopivia videoita mitä vanhemmat luulee heidän katsovan.
Vierailija kirjoitti:
Jälleen kerran vouhottaa täällä aloittaja yksipuolisella tekstillään. Miten onkin taas käynyt niin, että täydellinen ihminen on tekemisissä lastensuojelun kanssa. Sossu ei viranomaisena voi kommentoida asiaa, joten helppo täällä vouhottaa. Voisiko aloittaja rauhoittua, kasvaa aikuiseksi ja myöntää virheensä?
Uskon kyllä, että sossun hampaisiin joutuu ihan kunnollisiakin. Esim. henkilökohtaisesti tiedän yhden lapsensa kanssa erittäin läheisen ja kunnollisen äiti-ihmisen, joka joutui selittelemään menojaan sossulle (järjestettiin pakollinen tapaaminen, mihin hänen ja lapsensa oli mentävä), koska kateellinen ihminen oli tehnyt hänen lapsestaan täysin käsittämättömän lastensuojeluilmoituksen. Sossut kyllä noita tutkii ja järjestellään turhia tapaamisia. Niin tässä tietämässäni tapauksessa, kuin Ap:nkin tapauksessa oli heti sitten huomattu, että ilmoitus on ollut aiheeton.
Minusta on todella väärin, että noita ilmoituksia voi jättää nimettömänä. Jos näkee, että jollakin lapsella on oikeasti hätä, niin kyllä sen ilmoituksen voi jättää ihan nimellään ja varmaan kaikki jättääkin sillä ajatuksella, että kun sossu alkaa selvittää tapausta, niin voi tarvittaessa antaa lisätietoa. Tai itse ainakin jättäisin yhteystietoni, että mielellään auttaisin asian selvittämisessä. Nimettömästi jätetään juuri näitä kiusalla tehtyjä ilmoituksia.
Sossu on yksinkertaisesti väärässä. Valita sen esimiehelle. Mulla ekaluokkalainen erityislapsi, eikä meidän koululla ole edes ipkerhoa kuin 14.30 asti, joten on pakko olla yksin kotona iltapäivät aina välillä. Ei ketään voi velvoittaa jäämään tässäkään tilanteessa töistä pois.
Eikös ip- kerho ole lähinnä 1- ja 2-luokkalaisia lapsia varten. En ole koskaan nähnyt siellä ensimmäistäkään 11-vuotiasta lasta. 11.v osaa jo lämmittää ruokaa mikrossa ja avata jääkaapin oven, ei tuon ikäinen kotona nälkää näe. Tuon ikäinen kulkee hyvin kotimatkan ja varoo autoja, tietää ettei avaa ovia vieraalle ihmiselle yms. Osaa soittaa puhelimella vanhemmille yms. Toki ehkä erityislapsen kanssa eri, mutta kyllä normaali 11.v pärjää yksin vanhempien ollessa töissä. Sitä paitsi onhan se lapsi itsekin koulussa, joten ei kovin montaa tuntia yksin. Lisäksi yleensä lapsi saattaa hengata kavereiden luona sen aikaa, että vanhemmat tulevat kotiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä 7v. on yksin tai kaverin kanssa n. 4 tuntia. Puhelinyhteys on. Myös joskus ovat 5v. sisaruksen kanssa n tunnin verran keskenään.
Tuo ei ole asiallista.
Mikä ei ole asiallista? Se että 7v. on koulun jälkeen kotona tai kaverilla naapurissa 4 tuntia, kunnes palaamme töistä kotiin, vai se että 7v. ja 5 v. ovat joskus keskenään n. tunnin verran kun käyn asuinrakennuksessamme sijaitsevassa kuntosalissa piipahtamassa?
Ekaluokkalainen on liian pieni olemaan yksin kotona noin pitkään ja vastuussa 5-vuotiaasta ollenkaan.
Ei se 5-vuotiaskaan nyt mikään taapero ole. Jos katsovat telkkaria, niin pärjäävät kyllä hetken. Ehkä kokonainen tunti on aika pitkä aika, mutta esim. itse olen ollut kolaamassa pihaa siten, että 6v ja 3v (!) ovat olleet keskenään sisällä,kun olivat sairaana, eivätkä siksi tulleet ulos mukaan. Kyllä siinä hommassa nyt puoli tuntia meni ainakin. Hyvin pärjäsivät, katsoivat telkkaria. Tietysti näkevät minut ikkunasta ja voivat avata oven ja huikata jotain (näin ei kyllä tapahtunut, eivät kaivanneet minua tuona aikana), ja 6-vuotiaalla on kellopuhelin.
Mutta kyllä nyt 7v ja 5v hetken pärjäävät, jos ovat reippaita ja on puhelin. Tämä koko keskustelu on ihan naurettava. Kun olemme itse olleet lapsia, olemme hyvin pärjänneet itseksemme jo hyvinkin pienestä. Esim. itse leikin yksin kerrostalon pihalla jo 3-vuotiaana. Jo ekaluokalta asti olin iltapäivät yksin kotona jne. En oikein tiedä, että kenen intressejä tämä palvelee, että lapsille ei saisi opettaa minkäänlaista itsenäisyyttä.
On täysin eri asia puhua puolesta tunnista silloin tälläin lähietäisyydellä kuin joka päivä parista tunnista ja töissä ollessa. Miksi tehdä lapsia, jos niiden turvallisuus ei kiinnosta?
Vierailija kirjoitti:
Sossu on yksinkertaisesti väärässä. Valita sen esimiehelle. Mulla ekaluokkalainen erityislapsi, eikä meidän koululla ole edes ipkerhoa kuin 14.30 asti, joten on pakko olla yksin kotona iltapäivät aina välillä. Ei ketään voi velvoittaa jäämään tässäkään tilanteessa töistä pois.
No kyllä voi velvoittaa. Sitä varten on osittainen hoitovapaa. Hoida lapsesi äläkä valita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuo ei ole asiallista.
No tämä 7-v. 4 tunnin yksinolo/kaverin kanssa olo on tiedossa ainakin opettajalla ja terveydenhoitajalla ja ei ole ollut mitään sanomista tähän asti asiasta.
Tietääkö he että samainen 7-vuotias beibisittaa 5-vuotiasta?
Beibisittaa?🤭 Ei hän ole vauva eikä tarvitse vahtia, 5-v. katsoo tablettia sen aikaa ja on turvakellopuhelin ranteessa kiinni. Olen tarvittaessa n.3 min. paikalla, samassa ajassa kuin olisin esim. kakalta vessasta ulkona jos olisin kotona. Vai eikö vanhempi voi käydä kotona kakallakaan jos tämän ikäiset lapset on ilman aikuista sen ajan muuten?
BABYSITTAA!!!! VOI SAATANA!"#!"#!"€
Me yksinhuoltajat, jotka käymme vuoro töissä, meillä on vuorot myös la ja su.
Sote alalla ihan kaikki yh.t jättävät n. 1-2 luokkakaiset esim. aamuvuoron ajaksi keskenään viikonloppuisin.
Ja meitä on paljon.
Toki työpaikalta pääsee lähtemään, jos lapsella tulee joku hätä, ja puhelimitse ollaan yhteydessä.
Ei todellakaan ole vara palkata lastenhoitajaa kun eletään muutenkin kädestä suuhun, eikä naapureita voi vastuuttaa olemaan kotosalla..
Toki lapsesta riippuu, miten yksin olemisen kokee.
Minun lapset eivät ole halunneet koskaan ip kerhoon.
Olettaen että lapsi on normaali, tuossa ei ole mitään epäselvyyttä. 11-vuotian lapsen takia ei voi enää jäädä osittaisellekaan hoitovapaalle, eikä tuon ikäiselle palkata enää lapsenvahtia. Eri asia jos lapsella on todettu esim. itsetuhoista käytöstä tms.
Beibisittaa?🤭 Ei hän ole vauva eikä tarvitse vahtia, 5-v. katsoo tablettia sen aikaa ja on turvakellopuhelin ranteessa kiinni. Olen tarvittaessa n.3 min. paikalla, samassa ajassa kuin olisin esim. kakalta vessasta ulkona jos olisin kotona. Vai eikö vanhempi voi käydä kotona kakallakaan jos tämän ikäiset lapset on ilman aikuista sen ajan muuten?