Mielipiteitä ihmisistä jotka eivät edes tavoittele elämää omakotitalossa
Mielestäni outoa jämähtää kerrostaloasumiseen jonka pitäisi olla vain tiettyyn elämänvaiheeseen liittyvä välivaihe. Esim. opiskelijana kerrostalossa asuminen on ymmärrettävää taloudellisista syistä.
Kommentit (199)
Todella harva nuoripari enää rakentaa edes itse ajasta ja taidoista puhuen. Ulkopuolisen tiimin tekemä ok-talo maksaa 2021 Suomessa liikaa useimmille. Ja sen kokemuksen tiedän että nykytarvikkeiden ja erikoisammattilaisten taksoilla tulee koko valkeasta tv-talounelmasta monelle liian kallis ja sitten keski-ikä ei muuta olekkaan kuin ylitöiden rukoilua töisstä puhumattakaan että yt/corona/talouslama flippaa nuoren parin veneen ja sitten kutsuu kaupungin vuokra-asunnot nimenomaan huonomaineiselta kerrostalo alueelta.
Talopakettien varaan menevät sen ostavat mitä pankki antaa myöten tuloja.
Nimenomaan huonossa kerrostalossa kuten Suomen yleisimmät elementti rakenteiset 70-80-luvun mörskät, EI kannata asua pitkään siinä olet jäljillä kuviota koska sijoittajat ovat vivuttaneet vuokrat liiaksi ylös. Sen sijaan nykyaikainen hyvin toimiva hyvällä naapurustolla oleva kerrostalo on mainio paikka asua. Siellä kesämökillä (osta maakunnasta halvalla) voi sitten suomi-verkkareissa ajaa sunnuntai aamuisin kuudelta ruohikkoa ja sahailla puita kymppi uutisiin saakka piskuisella sahalla nauvuttaen ennen saunan lämmitystä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Asun omakotitalossa. Mielestäni kerrostalossa asuvat ovat fiksuja ihmisiä.
Talossa on jatkuvasti jotain säätämistä ja korjattavaa. Lumityöt, pihan hoito, kitkeminen, istutukset, haravointi, nurmikon ajo, ajotien ja kävelyreittien ja terassin pesut ja harjaukset, maalaus, roska-astioiden siivoukset, roskakatoksen putsaus, katon huolto, autotallin siivous, koko ajan saa olla huolissan jostain ja koko ajan on pitkä lista tekemistä. Tässä oli vasta murto-osa kaikesta.
Entäpä jos puolisosi ei ole kovin innokas näihin hommiin ja joko niistä pitää riidellä koko ajan tai sitten teet kaiken itse. Tai kumpikaan ei tee ja talo ränsistyy käsiin, arvo laskee, naapurit ärsyyntyy kun nurmikko on täynnä voikukkia ja talostasi tulee kulmakunnan ihmettelyn aihe.
Jos et huolla jatkuvasti, niin sitten tulee isoja remontteja kerralla. Meillä on nyt 16 vuotta vanha talo ja kohta pitäisi keittiö uusia. Meillä on nyt puhuttu kohta neljä vuotta yhdestä asiasta mikä olisi pitänyt hoitaa jo neljä vuotta sitten. Itse en asiaa osaa hoitaa, ja mies ei saa aikaiseksi. Arvaa onko pinna kireällä. Jos sanot asiasta, niin täysi sota päällä alle aikayksikön.
Eli nostan hattua fiksuille kerrostaloasujille. Säästyy rahat ja hermot eikä tarvitse olla koko ajan tappelemassa siitä mitä pitäisi tehdä, miten se tehdään ja saako se maksaa. Voi käyttää aikansa ja rahansa muuhun.
Ja miksi me ei sitten muuteta kerrostaloon. Riidellään niin kovaäänisesti, että tulisi häätö aika nopeasti. Mies on puolikuuro ja huutaa siksi, minä huudan kun ei se muuten kuule vaikka ei kai sen väliä kun ei se mene perille kumminkaan.
Että olkaa onnellisia kerrostalossa jos teillä on hyvät naapurit.
Terveisin kiukkuinen akka
Oletko tyhmä? Kukaan ei pakota sinua virittelemään kitkemistä vaativia kukkapenkkejä tai pesua vaativia terasseja. Eikä se sinun talosi ränsisty, jos pihalla kasvaa voikukkia tai keittiön kaapit eivät ole viimeisen muodin mukaiset.
Totta, iäkkäät vanhempani asuvat omakotitalossa ja viimeisin remontti taisi olla triplaikkunoiden asennus 12v sitten ja talo ei ole ränsistynyt mihinkään. Ainut työ on talvella lumityöt sekä halonhakkuu sauna ja takkapuita varten.
Eipä! Yritäpäs myydä 12 vuotta remontoimatta ollutta taloa 😅
Siellä asuu itse yhden miellyttävän ihmiselämän ja vasta sitten kun valtion mulkut väkisin uhkaavat raahata sinut vanhainkotiin, sytytät sen palamaan. Ei rahaa voi ottaa tuonpuoleiseen.
Minusta nämä ovat makuasioita, ja paljon on kiinni siitä, millaisissa taloissa ja millä sijainnilla asutaan.
Jotkut haluavat asua kerrostalossa kaupungin keskustassa tai sen välittömässä läheisyydessä koska heille (esim.) kaupungin palvelujen läheisyys on tärkeää, ja he pitävät urbaanista tunnelmasta. Joku toinen taas viihtyy parhaiten omakotitalossa haja-asutusalueella, koska (esim.) tykkäävät laittaa puutarhaa tai omistavat koiria joiden kanssa liikutaan paljon luonnossa.
Siitä, asuuko joku kerrostalossa vai omakotitalossa ei siis voi suoraan vetää johtopäätöksiä. Itse en esimerkiksi kaipaa omakotitaloon, mitä jotkut tuntemani ihmiset ovat kummastelleet. En oikein ymmärrä suomalaista mentaliteettia, että omakotitalossa asuminen on jokin korkean elämänlaadun ja onnen symboli. Ihmiset löytävät onnensa eri paikoista.
Minusta on vain ekologista. Ei tämä maailma kestäisi sitä, että kaikki asuisivat liian suuressa omakotitalossa. Ennemminkin paheksun sitä, että pitäisi olla mukamas joku tavoite hankkia omakotitalo. Isot lapsiperheet ymmärrän kyllä, mutta esim. kahden lapsen perhe pärjää aivan hyvin kerrostaloasunnossa, eikä se ole muilta pois jos vielä kehtaavatkin jopa pitää asumismuodostaan.
Omakotitaloja on huonokuntoisista syrjäseutujen mörskistä upeisiin laatutaloihin meren rannalla. Niin on kerrostalojakin. Upeimmat kerrostaloasunnot maksavat miljoonia niissäkin. Joten...
Joku laittoi provon ja tuloksena kymmenen sivua tyhjänpäiväistä jauhamista.
Omakotitalon pitämisessä on ihan liikaa vaivaa. En myöskään nauti pihan pitämisestä. Lisäksi sitä on sitten kaikenmaailman murtovarkaiden ja kiertelevien hullujen armoilla.
En halua hankkia järjettömän kallista omaisuutta, jonka arvo laskee koko ajan ja jatkuvasti saa stressata, että tulee tehtyä kaikki mahdollinen huolto ja hoito, ettei arvo laske vielä nopeammin.
En mitään erityistä. En itekkä haaveile mistään omakotitalosta, kerros- ja rivitalo sopii paremmin omaan elämäntyyliin.
Vierailija kirjoitti:
Ihan ok. Kerrostalossa on ihan mukavaa, ja mitään ei tarvitse tehdä itse. Huoltofirma hoitaa.
Ihanaa asua hyvin varustellussa ja rakennetussa rivarin päätykolmiossa, mitään ei tarvitse tehdä itse, huoltofirma hoitaa. Eikä tarvitse kuunnella muitten mölinöitä, haistella hajuja eikä tartu kaikkien taudit hissistä ja rappukäytävissä.
En ikinä voisi kuvitellakaan asuvani omakoti- tai edes rivitalossa.
Kerrostalo on ainoa vaihtoehto. Asun yksin hyväpohjaisessa, kivassa kerrostalossa mukavalla alueella. Nykyinen asuntoni on minulle liian suuri, joten haaveilen pienemmästä, vaikka neliöhinnoiltaan kalliimmasta asunnosta vanhasta talosta Helsingin keskustasta tai eteläosista. Kunnon kaupunkilainen ei lumitöitä eikä pihanhoitoa yms. kaipaa, huoltofirma hoitaa ja yhtiövastikkeen maksan hyvin hoidetussa yhtiössä mielelläni.
Vierailija kirjoitti:
Kerrostalo on ainoa vaihtoehto. Asun yksin hyväpohjaisessa, kivassa kerrostalossa mukavalla alueella. Nykyinen asuntoni on minulle liian suuri, joten haaveilen pienemmästä, vaikka neliöhinnoiltaan kalliimmasta asunnosta vanhasta talosta Helsingin keskustasta tai eteläosista. Kunnon kaupunkilainen ei lumitöitä eikä pihanhoitoa yms. kaipaa, huoltofirma hoitaa ja yhtiövastikkeen maksan hyvin hoidetussa yhtiössä mielelläni.
Minulla ihan toisinpäin, kerrostalo kaikkine meluineen ja hajuineen ei ole tarkoitettu fiksun ihmisen asunnoksi. Kun on lapsia, pitää olla omakotitalo pihoineen, vanhuuspäiviä vietän nyt hulppeassa rivarissa jonka pihat on porrastettu niin, ettei toisen pihalle näy eikä äänet kuulu. Omaa pihaa pitää olla, pelkkä parveke ahdistaa.
On oma ovi, ei tarvitse kulkea muitten hajuissa, ihanaa!
Vain surkimukset asuvat kerrostalohelvetissä tapelleensa keskenään.
Vierailija kirjoitti:
Oletko niin tyhmä ettet ymmärrä, että huoltofirma hoitaa myös rivarin ja omakotitalon pihatyöt rahalla, aivan kuten sinäkin maksat.
Kirjoituksesi todistaa että vain tyhmä asuu kerrostalossa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kerrostalo on ainoa vaihtoehto. Asun yksin hyväpohjaisessa, kivassa kerrostalossa mukavalla alueella. Nykyinen asuntoni on minulle liian suuri, joten haaveilen pienemmästä, vaikka neliöhinnoiltaan kalliimmasta asunnosta vanhasta talosta Helsingin keskustasta tai eteläosista. Kunnon kaupunkilainen ei lumitöitä eikä pihanhoitoa yms. kaipaa, huoltofirma hoitaa ja yhtiövastikkeen maksan hyvin hoidetussa yhtiössä mielelläni.Minulla ihan toisinpäin, kerrostalo kaikkine meluineen ja hajuineen ei ole tarkoitettu fiksun ihmisen asunnoksi. Kun on lapsia, pitää olla omakotitalo pihoineen, vanhuuspäiviä vietän nyt hulppeassa rivarissa jonka pihat on porrastettu niin, ettei toisen pihalle näy eikä äänet kuulu. Omaa pihaa pitää olla, pelkkä parveke ahdistaa.
Vain surkimukset asuvat kerrostalohelvetissä tapelleensa keskenään.
Minä en myöskään koskaan voisi asua kerrostalossa, hyi, sitä melun ja hajujen määrää ja kaikki taudit leviää. Sääntöjä on hemmetisti, hyi, hyi ja vielä kerran hyi.
Okt monelle painajainen kun yön jälkeenkin voi joutua heti aamusta korjaamaan vaikka mitä ennen töihin lähtöä ja sitten on jatkuva huolehtiminen vesivaraajista ja lämmittimistä ja onko lukot jässä vai voideltu ja vaikka mitä, lista on loputon.
Itse olen kova tekemään itse ja asuisin mielellään jopa sellaisessa puolikuntoisessa okt:ssä mutta pk-seudulla valtaosa näistä on niin lähekkäin rakennettu, että ovat jopa heikompia vaihtoehtoja kuin kerrostalot ja vähän syrjässä olevat ovat sitten todella syrjässä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kerrostalo on ainoa vaihtoehto. Asun yksin hyväpohjaisessa, kivassa kerrostalossa mukavalla alueella. Nykyinen asuntoni on minulle liian suuri, joten haaveilen pienemmästä, vaikka neliöhinnoiltaan kalliimmasta asunnosta vanhasta talosta Helsingin keskustasta tai eteläosista. Kunnon kaupunkilainen ei lumitöitä eikä pihanhoitoa yms. kaipaa, huoltofirma hoitaa ja yhtiövastikkeen maksan hyvin hoidetussa yhtiössä mielelläni.Minulla ihan toisinpäin, kerrostalo kaikkine meluineen ja hajuineen ei ole tarkoitettu fiksun ihmisen asunnoksi. Kun on lapsia, pitää olla omakotitalo pihoineen, vanhuuspäiviä vietän nyt hulppeassa rivarissa jonka pihat on porrastettu niin, ettei toisen pihalle näy eikä äänet kuulu. Omaa pihaa pitää olla, pelkkä parveke ahdistaa.
Vain surkimukset asuvat kerrostalohelvetissä tapelleensa keskenään.Minä en myöskään koskaan voisi asua kerrostalossa, hyi, sitä melun ja hajujen määrää ja kaikki taudit leviää. Sääntöjä on hemmetisti, hyi, hyi ja vielä kerran hyi.
Mitä sääntöjä? Keskellä yötä ei voi ehkä jumpata raskaasti tömistellen, mutta veikkaan, että omakotitalon asukit nukkuvat silloin muutenkin omien sisäisten sääntöjensä mukaan.
OKT asujia ja varsinkin sellaisia jotka asuvat maalla näyttää riepovan jos joku haluaa asua kaupungissa.
Vielä suurempi synti on jos ihminen haluaa asia kerrostalossa. Sellainen ei kerrassaan käy päinsä... kaikki vaan okt taloihin ja mahdollisimman etäälle naapureista.
Pitää muistaa että kerrotalon yhtiövastike sisältää myös lämmitys kulut ed mainittujen lisäksi.
Mitä mieltä ihmisestä, joka kyselee noin tyhmiä? ookkonää ihan kunnossa?