Mielipiteitä ihmisistä jotka eivät edes tavoittele elämää omakotitalossa
Mielestäni outoa jämähtää kerrostaloasumiseen jonka pitäisi olla vain tiettyyn elämänvaiheeseen liittyvä välivaihe. Esim. opiskelijana kerrostalossa asuminen on ymmärrettävää taloudellisista syistä.
Kommentit (199)
Vierailija kirjoitti:
Omakotitalo on orjatyöleiri.
Kommenttisi kertoo hyvin nykykermaperseen laiskuudesta, että ei edes omakotitalon töitä viitsitä tehdä, jotka ovat pientä verrattuna maatilan töihin, joita ennen tehtiin eikä valitettu.
Nykykermaperseelle kaikki pitää tapahtua älypuhelimen nappia painamalla ja"joku muu"hoitaa työt.
Koska provo, niin vastataan samalla sävyllä:
Asun mieluummin arvokkaassa täysremontoidussa kerrostalohuoneistossa, jossa on paljon tilaa, useampi kylpyhuone, autotalli kellarikerroksessa, harrastetilat, kuntosali, kirjasto ja muita mukavuuksia sekä palvelut ja merenranta kivenheiton päässä, kuin jossain sataneliöisessä remotnoimattomassa omakotitalossa pellon laidalla auto ulkona seisoen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihan ok. Kerrostalossa on ihan mukavaa, ja mitään ei tarvitse tehdä itse. Huoltofirma hoitaa.
Huoltofirmat rökittää järkyttävin hinnoin ja taoossa ollaan kui sillit sumpuzza
Tämä on totta.
Meillä on vanha omakotitalo, jossa eristystä on parannettu lisäämällä ekovillaa mm. yläpohjaan. Lämmitysmuoto on vaihdettu maalämpöön.
Nyt asunnon ylläpitokustannukset ovat pienemmät kuin keskivertokaksion hoitovastike. Lämmitykseen menee rahaa melko vähän, lähinnä vakuutus, verot ja jätemaksut tulevat lisäkustannuksiksi.
Talon vaatimat huoltokorjaukset hoidan itse, joten menoiksi riittää lähinnä tarvikkeiden hinnat. Työtä niihin menee korkeintaan muutama tunti kuussa.
Jopa vesimaksut ovat pienemmät kuin kerrostalossa, jossa asuessamme meillä oli kiinteä vesimaksu. Todellinen kulutuksemme on ollut huomattavasti pienempi, etenkin, kun meillä on pihakaivo.
Totta, myös kaverini huomasi heti ok taloon muutettuaan, että kulut ovat pienemmät kuin aikaisemmassa vuokrayksiössä. Eikä myöskään tarvitse pelätä pihalla hilluvia nistejä iltavuorosta kotiin tullessaan, nämä kuuluvat kerrosaloasumisen ihanuuksiin.
Asun suuren kaupungin lähiössä vuokratalossa, enkä ole kilometrin säteellä törmäillyt epäilyttäviin ihmisiin. Hiljaistakin on, kun äänieristys toimii. Mistä ihmiset oikein ovat repineet nämä ajatuksensa, että kerrostaloissa asuvat vain nuoret ja nistit? Jos nyt ei puhuta mistään Seinäjoesta. Kannattaa katsoa millaiseen taloon muuttaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En halua kiinteistön omistajaksi. En halua hoitaa ja huoltaa kiinteistöä. En halua pihaa, koska sillä ei ole minulle mitään käyttöä vaan pelkkää riesaa. Kokeiltu on parikin kertaa, eikä kolmatta enää tule.
Olet siis laiska ja haluat vetelehtiä sohvalla sen sijaan että huoltaisit taloa ja pihaa?
Juuri näin. Mukava itse vetelehtiä, kun huolto-ukot tulee yleisavaimella sisään tarkistelemaan kiinteistön kuntoa. Silloinkin on mukava vetelehtiä, kun siivooja siivoaa kotiani.
Ihmiset hoitavat kiinteistöjä työkseen. Samoin siivoavat. Kunniallisia ammatteja molemmat. Itse mielelläni tuen näitä ihmisiä tarjoamalla heille työtä, vaikka itse mieluummin vetelehdinkin.
Kunnialliset ihmiset ostavat omakotitalon ja huolehtivat talon kunnosta sekä pihan siisteydestä koko perheen voimin. Kiinteistöjen hoitajat ja siivoojat on tarkoitettu vanhuksille, ei terveille nuorille ihmisille jotka laiskuuttaan eivät viitsi kotiaan hoitaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihan ok. Kerrostalossa on ihan mukavaa, ja mitään ei tarvitse tehdä itse. Huoltofirma hoitaa.
Huoltofirmat rökittää järkyttävin hinnoin ja taoossa ollaan kui sillit sumpuzza
Tämä on totta.
Meillä on vanha omakotitalo, jossa eristystä on parannettu lisäämällä ekovillaa mm. yläpohjaan. Lämmitysmuoto on vaihdettu maalämpöön.
Nyt asunnon ylläpitokustannukset ovat pienemmät kuin keskivertokaksion hoitovastike. Lämmitykseen menee rahaa melko vähän, lähinnä vakuutus, verot ja jätemaksut tulevat lisäkustannuksiksi.
Talon vaatimat huoltokorjaukset hoidan itse, joten menoiksi riittää lähinnä tarvikkeiden hinnat. Työtä niihin menee korkeintaan muutama tunti kuussa.
Jopa vesimaksut ovat pienemmät kuin kerrostalossa, jossa asuessamme meillä oli kiinteä vesimaksu. Todellinen kulutuksemme on ollut huomattavasti pienempi, etenkin, kun meillä on pihakaivo.
Totta, myös kaverini huomasi heti ok taloon muutettuaan, että kulut ovat pienemmät kuin aikaisemmassa vuokrayksiössä. Eikä myöskään tarvitse pelätä pihalla hilluvia nistejä iltavuorosta kotiin tullessaan, nämä kuuluvat kerrosaloasumisen ihanuuksiin.
Asun suuren kaupungin lähiössä vuokratalossa, enkä ole kilometrin säteellä törmäillyt epäilyttäviin ihmisiin. Hiljaistakin on, kun äänieristys toimii. Mistä ihmiset oikein ovat repineet nämä ajatuksensa, että kerrostaloissa asuvat vain nuoret ja nistit? Jos nyt ei puhuta mistään Seinäjoesta. Kannattaa katsoa millaiseen taloon muuttaa.
johonkin ne nistit pitää majoittaa ja se paikka ei ole omakotitalo.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En halua kiinteistön omistajaksi. En halua hoitaa ja huoltaa kiinteistöä. En halua pihaa, koska sillä ei ole minulle mitään käyttöä vaan pelkkää riesaa. Kokeiltu on parikin kertaa, eikä kolmatta enää tule.
Olet siis laiska ja haluat vetelehtiä sohvalla sen sijaan että huoltaisit taloa ja pihaa?
Juuri näin. Mukava itse vetelehtiä, kun huolto-ukot tulee yleisavaimella sisään tarkistelemaan kiinteistön kuntoa. Silloinkin on mukava vetelehtiä, kun siivooja siivoaa kotiani.
Ihmiset hoitavat kiinteistöjä työkseen. Samoin siivoavat. Kunniallisia ammatteja molemmat. Itse mielelläni tuen näitä ihmisiä tarjoamalla heille työtä, vaikka itse mieluummin vetelehdinkin.
Nyt sinua halveksutaan, kyllä tässä maassa kuuluu rataa ja tehdä itse ihan kaikki, eihän siitä mitään tule, jos ihmiset alkavat ostamaan työllistäviä palveluja! Riskinä myös, että hommat tulee tehtyä kunnolla, ammattitaitoisesti ja turvallisen ja kestävän lopputuloksen antaen.
Vierailija kirjoitti:
Asun mieluummin arvokkaassa täysremontoidussa kerrostalohuoneistossa, jossa on paljon tilaa, useampi kylpyhuone, autotalli kellarikerroksessa, harrastetilat, kuntosali, kirjasto ja muita mukavuuksia sekä palvelut ja merenranta kivenheiton päässä, kuin jossain sataneliöisessä remotnoimattomassa omakotitalossa pellon laidalla auto ulkona seisoen.
Ehkäpä, mutta sinulla ei ole varaa tuohon.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ehkäpä, mutta sinulla ei ole varaa tuohon.
Tervetuloa kylään!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nyt sinua halveksutaan, kyllä tässä maassa kuuluu rataa ja tehdä itse ihan kaikki, eihän siitä mitään tule, jos ihmiset alkavat ostamaan työllistäviä palveluja! Riskinä myös, että hommat tulee tehtyä kunnolla, ammattitaitoisesti ja turvallisen ja kestävän lopputuloksen antaen.
Älä vääristele. Tottakai ammattimiehet hoitavat ne työt joihin ammattilaista tarvitaan kuten ok talon sähkötyöt jotka vaativat ammattilaisen luvat, mutta on puhdasta laiskuutta olla itse siivoamatta, tekemättä pieniä remonttihommia, polttopuita, nurmen leikkuuta yms.
Ja tuo työllistämisen mainostaminen on sama kuin heittäisin roskia kadulle ja sanoisin ylpeästi työllistäväni kadunlakaisijoita. Tai varas sanoisi työllistävänsä poliisia
Tuo on vain tekopyhyyttä, jolla laiskuri ja/tai poropeukalo yrittää saada sädekehän päänsä päälle.
Omakotitalo kaukana kaupungeista niin paras.Aloin pelätä kerrostaloja.Floridassakin romahti.Betonikin hapettuu.Onneksi olen saanut asua aina talossa etelässä,mutta haaveilen maalle muutosta johonkin muualle Suomeen..
Omakotiasumisen käänteinen hierarkia:
• asua vuokratontilla olevassa elementtirakenteisessa OK-talossa
• asua vuokratontilla olevassa paikalla sahatavarasta rakenteisessa OK-talossa
• asua vuokratontilla olevassa tiilirakenteisessa OK-talossa
• asua omistustontilla olevassa elementtirakenteisessa OK-talossa
• asua omistustontilla olevassa paikalla sahatavarasta rakenteisessa OK-talossa
• asua omistustontilla olevassa tiilirakenteisessa OK-talossa
• asua omistustontilla olevassa omasta metsästä kaadetussa ”pitkästä tavarasta” rakennetussa OK-talossa
Hierarkia muuttuu, kun mukaan otetaan variaationa esimerkiksi järvi/merimaisema tai oma ranta, asuinneliöt, savusaunat, moottoroidut venerampit.....
Avaaja on selvästi ei-OK asuja kun haikailee ihan-minkä-hyvänsä halpahintaisen OK-asumisen perään, kuin siinä olisi jotain hienoa. Mielestäni se kadehtiminen ja vauvafoorumilla avautuminen vasta onkin outoa.
Voisiko joku kertoa, mitä ihmeen tavoittelemista on jossain omakotitalossa keskellä-ei-mitään? :o En ymmärrä lainkaan. Asuin 15 v. sellaisessa, ei todellakaan ole mitään tavoittelemisen arvoista.
Asun omakotitalossa. Mielestäni kerrostalossa asuvat ovat fiksuja ihmisiä.
Talossa on jatkuvasti jotain säätämistä ja korjattavaa. Lumityöt, pihan hoito, kitkeminen, istutukset, haravointi, nurmikon ajo, ajotien ja kävelyreittien ja terassin pesut ja harjaukset, maalaus, roska-astioiden siivoukset, roskakatoksen putsaus, katon huolto, autotallin siivous, koko ajan saa olla huolissan jostain ja koko ajan on pitkä lista tekemistä. Tässä oli vasta murto-osa kaikesta.
Entäpä jos puolisosi ei ole kovin innokas näihin hommiin ja joko niistä pitää riidellä koko ajan tai sitten teet kaiken itse. Tai kumpikaan ei tee ja talo ränsistyy käsiin, arvo laskee, naapurit ärsyyntyy kun nurmikko on täynnä voikukkia ja talostasi tulee kulmakunnan ihmettelyn aihe.
Jos et huolla jatkuvasti, niin sitten tulee isoja remontteja kerralla. Meillä on nyt 16 vuotta vanha talo ja kohta pitäisi keittiö uusia. Meillä on nyt puhuttu kohta neljä vuotta yhdestä asiasta mikä olisi pitänyt hoitaa jo neljä vuotta sitten. Itse en asiaa osaa hoitaa, ja mies ei saa aikaiseksi. Arvaa onko pinna kireällä. Jos sanot asiasta, niin täysi sota päällä alle aikayksikön.
Eli nostan hattua fiksuille kerrostaloasujille. Säästyy rahat ja hermot eikä tarvitse olla koko ajan tappelemassa siitä mitä pitäisi tehdä, miten se tehdään ja saako se maksaa. Voi käyttää aikansa ja rahansa muuhun.
Ja miksi me ei sitten muuteta kerrostaloon. Riidellään niin kovaäänisesti, että tulisi häätö aika nopeasti. Mies on puolikuuro ja huutaa siksi, minä huudan kun ei se muuten kuule vaikka ei kai sen väliä kun ei se mene perille kumminkaan.
Että olkaa onnellisia kerrostalossa jos teillä on hyvät naapurit.
Terveisin kiukkuinen akka
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Omakotitalo on orjatyöleiri.
Kommenttisi kertoo hyvin nykykermaperseen laiskuudesta, että ei edes omakotitalon töitä viitsitä tehdä, jotka ovat pientä verrattuna maatilan töihin, joita ennen tehtiin eikä valitettu.
Nykykermaperseelle kaikki pitää tapahtua älypuhelimen nappia painamalla ja"joku muu"hoitaa työt.
Bill Clintonilta kysyttiin aikanaan "miksi"?
-Vastaus oli kaikenkattava "Becauce I can". Siinäpä vastaus älypuhelimen nappitoimintoja kadehtivalle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Älä vääristele. Tottakai ammattimiehet hoitavat ne työt joihin ammattilaista tarvitaan kuten ok talon sähkötyöt jotka vaativat ammattilaisen luvat, mutta on puhdasta laiskuutta olla itse siivoamatta, tekemättä pieniä remonttihommia, polttopuita, nurmen leikkuuta yms.
Ja tuo työllistämisen mainostaminen on sama kuin heittäisin roskia kadulle ja sanoisin ylpeästi työllistäväni kadunlakaisijoita. Tai varas sanoisi työllistävänsä poliisia
Tuo on vain tekopyhyyttä, jolla laiskuri ja/tai poropeukalo yrittää saada sädekehän päänsä päälle.
Laiskuutta? Kaikkeen tuohon menee aikaa, jonka voi käyttää muutenkin. Se, ettei sinulla ole liikaa muita aikaa vieviä intohimoja ei tarkoita, etteikö joillain muilla olisi. Monessako urheilulajissa kilpailet? Montako kymmentä päivää purjehdit vuodessa? Montaako yritystä pyörität? Tai mitä ikinä.
Minua ei kyllä kiinnosta tuhlata tuntianikaan elämästäni tuollaisiin pieniin töihin. Kaikelle ajalle on parempaa käyttöä.
Meille sopii mainiosti tilava rauhallinen rivitaloasunto + rantamökki kunnollisella tontilla, jolla saa kuopsuttaa pihahommissa, tetsata metsässä, grillata ja savustaa sekä kutsua vieraita ja nakuilla yms. omassa rauhassa kenenkään häiriintymättä kun naapureihin ei näy. Hiiteenkö tässä vielä omakotitalon tunkisi.
Toistaiseksi tuli valittua rivitalo (hyvästä yhtiöstä, kaikki huolletaan ajallaan ja pieni vastike kun taloudesta on pidetty huolta), semmoinen sopiva kompromissi ilman että tarvitsee juurikaan mitään huoltaa itse. Kokoa asunnolla 90m^2 joten eipä tuo omakotitalosta kauheasti eroa. Piha tietenkin on pienempi, mutta ei sitä suuremmin kaipaa kun on isolla tontilla kesämökki. Eikä omakotitalon hankkiminen ei ole rahasta kiinni.
Vierailija kirjoitti:
Voisiko joku kertoa, mitä ihmeen tavoittelemista on jossain omakotitalossa keskellä-ei-mitään? :o En ymmärrä lainkaan. Asuin 15 v. sellaisessa, ei todellakaan ole mitään tavoittelemisen arvoista.
Uskoisin että asuminen syrjäkylillä ilman kulkumahdollisuuksia rajoitti merkittävästi monia omia harrastusmahdollisuuksiani ennen 15 ikävuotta ja siis ennen mopoaikaa. Väliin jäivät äärettömän kiinnostuksen kohteena ollut biologiakerho, samoin kuin koriskerhot ja seuraohjatut yleisurheilut. Tietoisesti hevonkuuseen muuttavat vanhemmat tekevät kyllä karhunpalveluksen jälkikasvulleen.
Asuisin kerrostalossa mutta en tykkää säännöistä niin asun okt:ssa.
Hieman itsekeskeinen aloitus 😂
Niin missään muualla ei voi asua...