Mielipiteitä ihmisistä jotka eivät edes tavoittele elämää omakotitalossa
Mielestäni outoa jämähtää kerrostaloasumiseen jonka pitäisi olla vain tiettyyn elämänvaiheeseen liittyvä välivaihe. Esim. opiskelijana kerrostalossa asuminen on ymmärrettävää taloudellisista syistä.
Kommentit (199)
Kerrostaloasuminen on ainakin vaan helppoa ja vaivatonta, jos asuu vuokralla ja tykkää vaihtaa maisemaa usein niin silloin vielä enemmän. Itse haaveilen kyllä omakotitalosta, mutta ymmärrän myös oikein hyvin miksi moni haluaa "vain" asunnon. Itse tykkään pihahommista ja muusta nikkaroinnista ja kikkaroinnista mihin ei ainakaan näin kerrostalossa hirveästi mahdollisuuksia ole. Haluaisin myös enemmän tilaa ja että kukaan ei rymistelisi yläkerrassa huonoihin kellonaikoihin. Muuten tässä asuminen on ollut oikein leppoisaa enkä kadu yhtään että ostin asunnon.
Vierailija kirjoitti:
Olen itseeni ja elämääni mieheni kanssa hyvin tyytyväinen. 130 neliötä, ylin kerros. Rakennettu 2000 luvulla ja tästä on myyty noin 5000 eur neliöhinnalla hiljattain.
Ei se ole tyhmä joka pyytää vaan...
Ei ole varaa asua omakotitalossa + on hirveä klisee "hankkia omakotitalo".
Isosiskolla ja hänen miehellä omakotitalo. Onko sekin joku saavutus, että hankkii pankista lainaa tommoseen?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihan ok. Kerrostalossa on ihan mukavaa, ja mitään ei tarvitse tehdä itse. Huoltofirma hoitaa.
Huoltofirmat rökittää järkyttävin hinnoin ja taoossa ollaan kui sillit sumpuzza
Totta, sitten on vielä yhtiökokoukset, joissa päätettään kalliista remonteista ja laitetaan asukkaat maksumiehiksi. Monesti päättäjät ovat vielä täysin ammattitaidottomia ja urakoita ei edes kilpailuteta.
Vierailija kirjoitti:
Hahaa! Pitää olla maalta että okt on se elämän isoin juttu. Itse asun kerrostalossa, noin 210 neliöinen penthouse ja ikkunasta näkyy välimeri. Ainakaan minulle joku omakotitalo jollain pellolla ei todellakaan ollut mikään unelma koskaan. Suomessa asuin Helsingin keskustassa ja jos asuisin Suomessa niin siellä olisin jälleen. Elämän ja palveluiden keskellä.
Itseasiassa Helsingin keskusta on autioitunut normiasutuksesta, ei siellä ole kuin ördääviä juhlijoita nykyään. Päivisin sentään näkee työssäkäyviä ihmisiä mutta muun ajan lähes autiota. Todella tylsää.
t. 3. polven stadilainen joka pääsi pois.
Vierailija kirjoitti:
Ei ole varaa asua omakotitalossa + on hirveä klisee "hankkia omakotitalo".
Isosiskolla ja hänen miehellä omakotitalo. Onko sekin joku saavutus, että hankkii pankista lainaa tommoseen?
Ei sitä lainaa noin vain hankita, se vaatii varmoja ja hyviä tuloja.
Siskosi ja miehesi ovat toimineet oikein kun eivät luuhaa kerrostalossa kuin opiskelijat ja muut nuoret, joilla ei vielä ole kumppania.
Heh, joistain vastauksista päätellen jollekin kolahti nyt kovaa kun ihmiset viihtyykin kerrostaloissa eikä se omakotitalo olekaan kaikkien unelma :D
Ei ole kyse rahasta, vaan mieltymyksistä. En pidä omakotitaloa millään tavalla tavoiteltavana unelmana, vaikka asuntomme hinnalla niitä saisi monta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihan ok. Kerrostalossa on ihan mukavaa, ja mitään ei tarvitse tehdä itse. Huoltofirma hoitaa.
Huoltofirmat rökittää järkyttävin hinnoin ja taoossa ollaan kui sillit sumpuzza
Tämä on totta.
Meillä on vanha omakotitalo, jossa eristystä on parannettu lisäämällä ekovillaa mm. yläpohjaan. Lämmitysmuoto on vaihdettu maalämpöön.
Nyt asunnon ylläpitokustannukset ovat pienemmät kuin keskivertokaksion hoitovastike. Lämmitykseen menee rahaa melko vähän, lähinnä vakuutus, verot ja jätemaksut tulevat lisäkustannuksiksi.
Talon vaatimat huoltokorjaukset hoidan itse, joten menoiksi riittää lähinnä tarvikkeiden hinnat. Työtä niihin menee korkeintaan muutama tunti kuussa.
Jopa vesimaksut ovat pienemmät kuin kerrostalossa, jossa asuessamme meillä oli kiinteä vesimaksu. Todellinen kulutuksemme on ollut huomattavasti pienempi, etenkin, kun meillä on pihakaivo.
Totta, myös kaverini huomasi heti ok taloon muutettuaan, että kulut ovat pienemmät kuin aikaisemmassa vuokrayksiössä. Eikä myöskään tarvitse pelätä pihalla hilluvia nistejä iltavuorosta kotiin tullessaan, nämä kuuluvat kerrosaloasumisen ihanuuksiin.
Vierailija kirjoitti:
Heh, joistain vastauksista päätellen jollekin kolahti nyt kovaa kun ihmiset viihtyykin kerrostaloissa eikä se omakotitalo olekaan kaikkien unelma :D
Normaali ihminen ostaa omakotitalon viimeistään kun kumppanin kanssa on saatu ensimmäinen lapsi. Kaverini muuttaa tässä kuussa naisensa kanssa omakotitaloon.
Kerrostalo on väliaikainen asumismuoto kun opiskellaan ja etistään elämänkumppania. Niihin jäävät roikkumaan vain pulsut ja nistit sekä eläkeläismummot, jotka eivät enää pysty ok asumiseen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itselleni omakotitalo ei ole vaihtoehto, vaikka varaa olisi. Erillistalo, paritalo tai rivitalo suurehkosta yhtiöstä on se juttu. Ei vain kiinnosta laittaa sekuntiakaan omaa aikaa kiinteistön kunnosta tai kuluista huolehtimiseen. Muut harrastukset on vaan rakkaampia kuin kiinteistönhoito.
Paitsi, että ei sittenkään taida olla"varaa" Vai oletko niitä palstan huippusijoittajia, joilla on miljoonasalkut ja joille Wall Streetilläkin jäädään toiseksi.
Tarkoitin mitä kirjoitin, eli olisi varaa asua omakotitalossa. Asumme muutaman vuoden vanhassa yli 400k maksaneessa rivitalossa. Jossain vaiheessa pitää päivittää isompaan, mutta okt ei ole kiikarissa.
Vierailija kirjoitti:
Ei ole kyse rahasta, vaan mieltymyksistä. En pidä omakotitaloa millään tavalla tavoiteltavana unelmana, vaikka asuntomme hinnalla niitä saisi monta.
Ei saisi koska ette ole varakkaita ja näin ollen teillä ei ole varaa kalliiseen asuntoon. Sen sijaan ok talon hinnalla saisi monta teidän asuntoanne.
Normaali ihminen haluaa ok talon ja omaa rauhaa. Missä muka miehesi rassaa moottoripyöräänsä ja muita vehkeitään jos ei ole ok talon autotallia?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Rivitalossakin on tarpeeksi pihahommaa ja muuta huolehdittavaa. Ei kiinnosta vastata itse jokaikisestä huoltotoimenpiteestä, mitä omakotitalo vaatii. Eikä näytä kiinnostavan montaa muutakaan omakotitaloasujaa. Sen verran paljon näkyy huonosti hoidettuja pihoja, rapistuvia maalipintoja, sammaleisia kattoja...
Omakotitaloa etsiessämme kävimme katsomassa useampaakin taloa, joiden huolto oli täysin laiminlyöty. Talo esim. valmistunut n. 2000, eikä käytännössä mitään huoltotoimenpiteitä sen jälkeen tehty. Monista ei tosiaan ole omakotitaloasujiksi, se vaatii osaamista, aikaa ja vaivaa. Ymmärrän oikein hyvin heitä jotka eivät siihen lähde, ja paljon järkevämpäähän se onkin kuin hankkia omakotitalo jota ei osaa/viitsi hoitaa.
kyllä, ja talo on rakennettu, mutta sitten ei ole jaksettu tehdä enää pihaa loppuun. Smyygilaudat joissain taloissa pohjamaalattua lautaa ja lopullinen maali jäänyt laittamatta, rännejä puuttuu jne.
Ei enää ikinä omakotitaloon! Pieni rivariyhtiö, oma katseilta piilossa oleva piha, rennot naapurit, tää sopii mulle. Asumiskulut tilavassa kolmiossa 200eur vastike ja sähkö kulutuksen mukaan. Mökki sitten erikseen jossa voi halutessaan käydä erakoitumassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Normaali ihminen ostaa omakotitalon viimeistään kun kumppanin kanssa on saatu ensimmäinen lapsi. Kaverini muuttaa tässä kuussa naisensa kanssa omakotitaloon.
Kerrostalo on väliaikainen asumismuoto kun opiskellaan ja etistään elämänkumppania. Niihin jäävät roikkumaan vain pulsut ja nistit sekä eläkeläismummot, jotka eivät enää pysty ok asumiseen.
Oletko 22 ja kotoisin Lapualta. Amish-linja käytynä ja avarat katseet. Mutta ei kun elämään sitä "normaalia" elämääsi.
Vierailija kirjoitti:
En halua kiinteistön omistajaksi. En halua hoitaa ja huoltaa kiinteistöä. En halua pihaa, koska sillä ei ole minulle mitään käyttöä vaan pelkkää riesaa. Kokeiltu on parikin kertaa, eikä kolmatta enää tule.
Olet siis laiska ja haluat vetelehtiä sohvalla sen sijaan että huoltaisit taloa ja pihaa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ymmärrän ajatuksen ehkä pienillä paikkakunnilla, joissa kerrostaloja asuttavat lähinnä sossun asiakkaat.
Ostimme hiljattain kolmion kerrostalosta Tampereen Ranta-Tampellasta. Asunto maksoi lähes 400k, joten tietysti sillä hinnalla olisi saanut omakotitalonkin. Me kuitenkin tykkäämme kerrostaloelämästä, etenkin näissä uusissa kohteissa. Yksi lapsi löytyy. Molemmat olemme asuneet lapsuutemme omakotitalossa, mutta kummallakaan ei ole mikään hinku päästä takaisin.
No kyllä se teidän talonne on ihan samanlainen sossupummila, vaikka luulettekin olevanne"varakkaita"ja"parempia"kerrostalon asukkeja.
Mikä siinä kerrostaloelämässä viehättää, varsinkin jos teillä on lapsi? Kyllä se omakotitalo ja oma piha on lapsellekkin paljon parempi ja turvallisempi kasvuympäristö kuin spurgujen täyttämä kerrostalon piha.
Et oo tainnut käydä Ranta-Tampellassa? Ei niihin asuntoihin oo varaa millään laitapuolenkulkijoilla. Toi toisen kommentoijan 400 tonnin kämppä ei oo ees kallis vielä. Asun tässä vieressä vähän halvemmassa ja vanhemmassa kerrostalossa, eikä täälläkään oo mitään spurguja. Lapset tuskin traumatisoituu kerrostaloasumisesta kun kaikki kaveritkin asuu sellasessa. Särkänniemikin ihan vieressä, omalla muksulla sinne kausikortti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei saisi koska ette ole varakkaita ja näin ollen teillä ei ole varaa kalliiseen asuntoon. Sen sijaan ok talon hinnalla saisi monta teidän asuntoanne.
Normaali ihminen haluaa ok talon ja omaa rauhaa. Missä muka miehesi rassaa moottoripyöräänsä ja muita vehkeitään jos ei ole ok talon autotallia?
Olet varmasti provo ja tiedät tasan tarkkaan, että sun säälittävästä omakotitalosta ei saa lähestkään sitä mitä olet siitä pankille velkaa. Näin se tuppaa menemään kun ei luoja liikoja suonut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En halua kiinteistön omistajaksi. En halua hoitaa ja huoltaa kiinteistöä. En halua pihaa, koska sillä ei ole minulle mitään käyttöä vaan pelkkää riesaa. Kokeiltu on parikin kertaa, eikä kolmatta enää tule.
Olet siis laiska ja haluat vetelehtiä sohvalla sen sijaan että huoltaisit taloa ja pihaa?
Juuri näin. Mukava itse vetelehtiä, kun huolto-ukot tulee yleisavaimella sisään tarkistelemaan kiinteistön kuntoa. Silloinkin on mukava vetelehtiä, kun siivooja siivoaa kotiani.
Ihmiset hoitavat kiinteistöjä työkseen. Samoin siivoavat. Kunniallisia ammatteja molemmat. Itse mielelläni tuen näitä ihmisiä tarjoamalla heille työtä, vaikka itse mieluummin vetelehdinkin.
Nyt en näe asiayhteyttä tuon vuosiluvun ja länsimaan kanssa? Voisitko selventää?
Normaali ihminen hankkiutuu parisuhteeseen ja hommaa lapsia sekä uran ja ok talon. Sitten on näitä muka erilasia ja muka toisella tavalla ajattelevia kuten sinä. Mitä se sinun elämäsi sisältää"vapautta"lapsista ja parisuhteesta? Eli toisin sanottuna vanhan piian elämää, voin kertoa että teikäläisiä on ollut aina eli et ole erilainen.