Mielipiteitä ihmisistä jotka eivät edes tavoittele elämää omakotitalossa
Mielestäni outoa jämähtää kerrostaloasumiseen jonka pitäisi olla vain tiettyyn elämänvaiheeseen liittyvä välivaihe. Esim. opiskelijana kerrostalossa asuminen on ymmärrettävää taloudellisista syistä.
Kommentit (199)
Olen asunut omakotitalossa aikuisuuteen saakka. Ja se riitti tätä lajia. En lähtisi mistään hinnasta omakotitaloon. Haluan asua kaupungin keskustassa, mutta niin että ilman laatu on hyvä. Ruokakauppa on oltava lähellä. Parveke olisi plussaa, nyt se puuttuu.
Johtuu varmaan ihmissuhteista ja nykyään niiden puutteesta. Perheelliset autoilevat ihmiset pärjäävät OK-talossa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihan ok. Kerrostalossa on ihan mukavaa, ja mitään ei tarvitse tehdä itse. Huoltofirma hoitaa.
Yhtiövastikkeen hinnalla, saat ok-taloonkin huoltomiehen, leikkaamaan nurmen, kolaamaan lumet ja vaihtamaan oven päällä olevan lampun, jos olet uusavuton.
No ei se ihan noin mene... Yhtiövastikkeeseen sisältyy myös kiinteistövero, jätemaksut yms, jotka oktssa maksetaan sitten kuitenkin erikseen. Mutta periaatteessa juu, kaiken avun voi ostaa omakotitaloonkin.
Omistan osakkeen ja okt vielä arvostetussa paikassa tyhjillään. Jatkuva työmaa ylläpitää ja rahareikä. En ikinä muuta. Samoin landepaikka on jääny metsittymään. Maisemat eivät vaihdu työleirillä.
En ikinä haluaisi asua omakotitalossa. Elin koko lapsuuteni eri omakotitaloissa ja olisin halunnut kerrostaloon. Heti kun aikuistuin, muutin kerrostaloon ja sillä tiellä olen edelleen.
Joskus jopa hiukan säälin omakotitaloasujia.
Keskivertoa älykkäämpiä ovat. Fakta.
Setämies1 kirjoitti:
AP:n elitismi haisee kymmenen metrin päähän.
Junttius lähinnä.
Vierailija kirjoitti:
En muuttaisi omakotitaloon vaikka saisin siitä rahaa. Epäekologista ja hirveä työmaa.
Oletko vähän yksinkertainen, saat huoltomiehen paljon halvemmalla ok-taloon, kuin kerrostaloon. Kerrostalossa maksat lystistä lähemmäksi 5€/ asuinneliö.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Erittäin fiksuja tyyppejä toisin kuin AP
Tosin täällä palstalla naapurista kantautuvasta melusta valittajat ihmetyttävät. OKT-asuminen ratkaisisi ongelman.
Uusissa kerrostaloissa ei meluongelmaa ole, nämä on niin hyvin eristetty, ainakin meillä kahdessa eri talossa koettu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En muuttaisi omakotitaloon vaikka saisin siitä rahaa. Epäekologista ja hirveä työmaa.
Oletko vähän yksinkertainen, saat huoltomiehen paljon halvemmalla ok-taloon, kuin kerrostaloon. Kerrostalossa maksat lystistä lähemmäksi 5€/ asuinneliö.
En minä ole puhunut mistään huoltomiehistä. Olet aika simppeli.
Vierailija kirjoitti:
Minäkään en ymmärrä, sen muutaman vuoden jälkeen jonka jouduin vuokralla asumaan on tavoitteet elämään kyllä löytyneet. Ihminen joka asuu vuokralla, ei halua lapsia, ei etene eikä tavoittele mitään, on yhteiskunnan elätti. Elämä täynnä merkityksellisyyttä
Ollaan kyllä ihan ostettu kerrostaloasunto, en ole eläissäni asunut vuokralla, omakotitalossa ja rivitalossa myös asuttu.
Nyt elämäntilanne vaati muuttoa helppoihin oloihin ja tyytyväisiä ollaan.
Hetkinen, millä logiikalla kerrostaloasumisen pitäisi olla vain tiettyyn elämänvaiheeseen liittyvä välivaihe?
Ei ole mitään syytä, miksi sen tarvitsisi olla välivaihe. Aika monet Suomen arvostetuimmista asunnoista sijaitsee ihan kerrostaloissa (Töölö, Ullanlinna, Kruunuhaka jne) eikä tämä meille muillekaan mitenkään kamalaa ole. Nautin tästä vapaudesta, kun huoltotyöt kuuluat huoltomiehille. Voin käyttää aikani niin kuin itse haluan, ei ole mitään pihanlaitto- ja remonttipaineita.
Ja kyllä, olen myös asunut omakotitalossa. Muun muassa koko lapsuuteni ja osan aikuiselämäänikin. Ei vaan ole mun juttu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minäkään en ymmärrä, sen muutaman vuoden jälkeen jonka jouduin vuokralla asumaan on tavoitteet elämään kyllä löytyneet. Ihminen joka asuu vuokralla, ei halua lapsia, ei etene eikä tavoittele mitään, on yhteiskunnan elätti. Elämä täynnä merkityksellisyyttä
No eihän tässä nyt puhuta vuokralla/ omistusasunnossa asumisesta, vaan kerrostalo/ omakotitalo asumisesta! Molemmat voi olla omistus- tai vuokra-asuntoja.
Ja näinpä. Lisäksi täällä etelässä kerrostaloasuminen on asuntokauppoina ihan kannattavaakin. Meillä on noussut asunnon arvo kymmenessä vuodessa hyvätuloisen ihmisen vuosipalkan verran. Kuinka moni voi omakotitalosta sanoa samaa?
Meille kelpaa 5h+k kerrostaloasunto muutaman kilometrin päässä keskisuuren kaupungin keskustasta, hyvien kulkuyhteyksien lähellä. Kolme kertaa tunnissa tulee bussikin parinkymmenen metrin päähän. Tämä ei ehdottomasti ole halvin asumismuoto, mutta ollaan valmiita panostamaan meille mieluisaan asumiseen. Muutamakin työkaveri kommentoi joskus "kyllä sitä joskus alkaa kaivata elämältä muutakin". Noh, kymmenen vuotta kerrostaloasumista takana ja lapsikin on, milloin pitäisi alkaa kaivata omakotitaloa? Päinvastoin, koko ajan vahvistuu käsitys siitä, että ei ikinä.
Vierailija kirjoitti:
Nyt meni persiilleen. Esim minä, voisin ostaa vaikka huomenna. En halua, en tarvitse. Tykkään muuttaa muutaman vuoden jälkeen ja myisin siis omakotitaloa 3-5 vuoden välein?
Ei mitään järkee.
Olen Helsingistä. Omakotitaloasuminen ja Helsinki ei oikein täsmää.
Mä en yhtään tiedä, miksi pitäisi haaveilla omakotitalosta?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Rivitalossakin on tarpeeksi pihahommaa ja muuta huolehdittavaa. Ei kiinnosta vastata itse jokaikisestä huoltotoimenpiteestä, mitä omakotitalo vaatii. Eikä näytä kiinnostavan montaa muutakaan omakotitaloasujaa. Sen verran paljon näkyy huonosti hoidettuja pihoja, rapistuvia maalipintoja, sammaleisia kattoja...
Toisaalta jokainen vastaa itse talonsa ja pihansa kunnosta.
Montaa ihmistä ei sinänsä haittaa, jos pihassa kasvaa pitkä ruoho, ulkoseinän maali on jo kulahtanut tai katossa kasvaa vähän sammalta. Se ei kerro kiinnostuksen puutteesta vaan valinnoista sen suhteen, mikä on tärkeää ja mikä ei.
Aikaisemmin höyläsimme itsekin nurmikkoa vähintään kerran viikossa. Pari vuotta sitten, ennen koronaa, kun matkailimme eräänä kesänä enemmän, nurmikko jäi kasvamaan pitkäksi. Silloin huomasimme, että siitähän tulee mitä kaunein niitty. Nyt strategiamme on ollut niittää koko nurmikko korkeintaan kerran kuussa, ainoastaan kulkuväylät pidämme vähän lyhyemmällä ruoholla. Ja tiedättekö mitä: olemme saaneet mitä hienoimman pihan.
Ei nyt teidän pihaan suoraa liity, mutta itse en vain käsitä miksi asua omakotitalossa jos puutarhan hoito ei kiinnosta!
Tykkään käydä kävelyllä pitkin Helsinkiä ja nyt muutaman kerran käynyt vanhalla arvoalueella. Talojen arvo puhutaan miljoonissa, pihassa on sähköautot ja tallissa näkyy Ferrari. Ja pihat on kuin autiotalossa. Pelkkää rämettä, risua ja nokkosta, muutama istutus on ollut 20 vuotta sitten ja nekin villiintyneet. Kontrasti on vain niin valtava, kuvittelisi että alueella olisi varaa edes puutarhuriin jos itseä ei kiinnosta.
Me asutaan 48,5 neliön kaksiossa. Mitä ihmettä kaksi aikuista tekisi kokonaisella talolla?
Ei me tartteta enempää tilaa kaksin. Teoriassa ekstrahuoneeseen voisi laittaa meidän pelitietokoneen, mutta ihan mielellään me iltaisin ollaan samassa huoneessa ja jutellaan, kun toinen on sohvalla ja toinen koneella.
Niin miksi omakotitaloa pitäisi tavoitella? Tavan vuoksi?
Asuin elämäni alkutaipaleen 17-vuotiaaksi omakotitalossa ja näin että siitä koitui paljon työtä ja vaivaa monenlaista. En ikinä muuttaisi omakotitaloon. Asuin sitten kerrostalossa eikä siinä ollut mitään vikaa. Päin vastoin - nuorena tuolloin kaikki menomestat ja kaupat oli lähellä. Sitten perheellistyttyäni muutin rivitaloon lasten vuoksi. Inhosin rivitaloasumista. Naapureiden kyttääminen, kaikesta valittaminen, talkoot, pakko-seurustelu naapureiden kanssa, jos menit vaikka vain roskia viemään niin aina oli joku jonka kanssa piti puhua jotain skeidaa - hyi. Nyt kun muutin lasten muutettua pois itsekin kerrostaloon, olen tyytyväinen. Tämä on uusi talo ja esim seinien läpi ei kuulu mitään. Se on onnea! Ja sain kaipaamani yksityisyyden!
Jotkut ihmiset toistavat vanhan polven haaveita kyseenalaistamatta niitä lainkaan. Joskus 70-luvulla oli kaikkien pakko saada omakotitalo. Onko se nyt relevanttia kaikille? Nykyisin haaveensa saa itse valita eikä ole syytä uskoa vanhoja juttuja. Ennen maalattiin hohdokas kuva omakotitalosta ja kerrostalo oli vain köyhille. Ei pidä enää paikkaansa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihan ok. Kerrostalossa on ihan mukavaa, ja mitään ei tarvitse tehdä itse. Huoltofirma hoitaa.
Huoltofirmat rökittää järkyttävin hinnoin ja taoossa ollaan kui sillit sumpuzza
Toisin sanoen kerrostalossa asuu vain rikkaita. Köyhät ok-taloasujat eivät pystyisi maksamaan huoltofirman laskuja.
Ei mua kiinnosta. Mulla on omakotitalo ja se on mulle hyvä. Mitä sitten jos jollekin muulle on joku muu hyvä?