Esimies ei usko (sairasloma)
Viime viikolla olin poissa (1pvä) rokotteen takia, pyörryin ja huimas sen jälkeen paljon joten en töihin mennyt. Samalla oli kierukan laitto torstaina. Ollut semmosia kramppeja ja kipuja, kierukasta ja rokotteesta että burana ei edes ole auttanut (eihän se autakkaan kipuun kunnolla muutenkaan). Soitin pomolle äskön ja kuulin jo äänensävystä että nyt ei usko, ja kuulemma ”huolissaan” kun on pari päivää poissa ollut. En tiedä mutta mulle tulee vain niin paska olo tommosesta, tuntuu siltä että ei saisi olla poissa jos on kipeä (kunhan ei ole koronaa).
Kommentit (56)
Vierailija kirjoitti:
Otan itse aina kvittuiluna, jos joku käyttää termiä, olen huolissani. Samoin vointi sana ärsyttää, jos ei kysytä ilmiselvän fyysisen vian vuoksi. Tulkitsen nämä sanat niin, että toinen tarkoittaa minun olevan mielisairas.
Miksi näin? Tulkitset suomea väärin! Miksi täällä aloitetaan keskustelu perustuen siihen? Ihan yhtä järkevää olisi minun väittää että naapuri haukkuu perhettäni, sillä hänen sanansa ’lapsi’ tulkitsen aina ’pennut, kakarat, riiviöt’.
Vierailija kirjoitti:
Käyttäjä40229 kirjoitti:
Käyttäjä40229 kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Käyttäjä40229 kirjoitti:
No kyllä.. 🤦🏻♀️ Torstaina otin virkavapaata lääkärikäynnin takia jonka esimies hyväksy.
Virkavapaata 🤣🤣🤣
Otapa ensin selvää, mitä joku sana tarkoittaa, ennen kuin käytät sitä. Työelämässä aika noloa, jos ei edes perusasioita tiedä.”Virkavapaa on palkatonta vapaata, josta työntekijä sopii työnantajan kanssa”
👍🏻Sen verran tarkennan, etät virkavapaata voi olla vain virassa eli tuon po. "virkavapaa on palkatonta vapaata jonka VIRANHALTIJA sopii työnantajan kanssa", työntekijä ottaa sapattia tai palkatonta vapaata.
Tähän täytyy varmaan selvyyden vuoksi vielä lisätä, että viranhaltija voi olla töissä kunnalla tai valtiolla, on kunnan ja valtion virkoja. Yksityisellä sektorilla eli yrityksissä ei ole virkoja vaan työpaikkoja.
Vierailija kirjoitti:
Käyttäjä40229 kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Käyttäjä40229 kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aloittajan kannattaa suoraan ottaa ammattiliitto mukaan asian selvittelyyn. Sillain pidät huolen omista oikeuksistasi. Muuten tulee riistäytymään käsistä.
Missä kohdassa on poljettu ap:n oikeuksia? Esimiehellä väärä äänensävy ja on syystä huolissaan, kun perjantaista ei ole heti perjantaina tullut tietoa sairauslomasta? Ainakin meillä pitää välittömästi ilmoittaa töihin, että on sairas ja jos mahdollista, on skannattava sairauslomatodistus samantien. Jos ei ilmoita mitään, on pomolla syytä olla huolissaan, koska perjantai on nyt palkaton päivä. Ainakin meillä pitää etukäteen ilmoittaa siitä, että on pois töistä rokotteen takia, se on hyväksyttävä palkallinen poissaolon syy, mutta jos ei siitä kerro, päivä on palkaton.
Ei jumalauta mulla menee ihan kohta hermo tähän keskustelupalstaan. Tämä on vika kerta kun nyt selitän tän asian.
VIRKAVAPAATA otin torstaina, lääkäri käynnin takia (kierukka). Esimies hyväksyi ei ongelmia pitäisi olla. Olin etukäteen ilmoittanut meneväni rokotukseen perjantaina aamulla, töihin sen jälkeen piti mennä MUTTA mistä tiesin että juuri minä reagoin siihen tuolla tavalla? En mitenkään, makasin siellä melkeen oksennukset suussa ja laitoin kylmähikisenä viestin pomolle että nyt on huono olo ja voinko soittaa hetken päästä kun on parempi olo. Olo ei parantunut kunnolla joten en mennyt töihin, sain sairaslomatodistuksen. Koko viikonloppu oli ripuli olo ja vieläkin. Eli en ymmärrä esimiehen huolen aihetta. En ole mun mielestä tehnyt väärin missään kohtaa, vaan olen aina ilmottanut esimiehelle.Ja tämän kerrot vasta sitten, kun asiaa ryhdytään epäilemään.
Mistä sait sairauslomatodistuksen? Rokotuspaikalla ei yleensä ole lääkäreitä, joten menit siis työterveyteen vai miten asia hoidettiin, puhelimitse? Et vaivautunut ilmoittamaan pomolle muuta kuin sen, että sinulla on huono olo, et edes meilillä perjantain päätteeksi ja nyt syytät esimiestä siitä, että hän on huolissaan siitä, miten saadaan työt hoidettua.
Ja nyt olet lisäksi hakemassa lisää palkallista vapaata ripulioloon! Ei ihme, että siellä mietitään kolmikantaneuvottelujen järjestämistä.
🤣🤣 eihän näille jutuille voi muutakun nauraa. Kun te tiedätte asiat paremmin kuin minä itse?
Kuten kirjotin jo tossa
”laitoin kylmähikisenä viestin pomolle että nyt on huono olo ja voinko soittaa hetken päästä kun on parempi olo”
Teille pitää selittää kun pienille lapsille? Okei. Tossa lukee että laitoin pomolle viestin että voinko soittaa hetken päästä. No mitä luulette että tein? Soitin pomolle kun olo pikkasen parani, pomo halusi todistuksen. Sitten sain todistuksen.
En ole 15v kesätöissä oleva tyttö vaan ihan aikuinen joka ei jumalauta ole niin tyhmä etteikö ilmottaisi esimiehelle..Satuitko huomaamaan, että olit kirjoittanut sen 4 min ennen kuin tuo ihmettelykommentti julkaistiin eli tuskin sen kirjoittaja oli lukenut tarkennustasi!
Et kuitenkaan kertonut, mistä sen lääkärintodistuksen sait. Enkä aikuisten oikeasti ymmärrä sitäkään, miksi et voinut perjantaina päivän päätteeksi laittaa esimiehelle tietoa siitä, mikä vointi on silloin. Olithan ollut jo aamulla rokotuksessa, koska muussa tapauksessa olisit mennyt aamulla töihin ja vasta sieltä rokotukseen. Silloin pomo olisi nähnyt, että perjantaina aamulla olit kunnossa.
Tarinsi haisee niin paljon lintsaamiselta, että täysin ymmärrän pomon huolen. Siellä töissä on katsos hommia tarjolla jollekin sellaiselle, joka tekee ne sinua ahkerammin.
Eihän mun teille pidä todistaa että mulla on sairaslomatodistus? Tai no.. näköjään pitää. Sain kuules perjantaina rokotteen jälkeen AAMULLA sairaanhoitajalta sairaslomatodistuksen olostani, hän näki etten ole työkykyinen. Rokotus oli klo 9.00 aamulla, työt olisi alkanut sen jälkeen mutta tapahtui mitä tapahtui. + miksi mun ois pitänyt perjantaina iltapäivällä tiedottaa pomolle mikä mun vointi on? Jos kerran sairaslomatodistuksen on saanut.
Vierailija kirjoitti:
Käyttäjä40229 kirjoitti:
Käyttäjä40229 kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Käyttäjä40229 kirjoitti:
No kyllä.. 🤦🏻♀️ Torstaina otin virkavapaata lääkärikäynnin takia jonka esimies hyväksy.
Virkavapaata 🤣🤣🤣
Otapa ensin selvää, mitä joku sana tarkoittaa, ennen kuin käytät sitä. Työelämässä aika noloa, jos ei edes perusasioita tiedä.”Virkavapaa on palkatonta vapaata, josta työntekijä sopii työnantajan kanssa”
👍🏻Sen verran tarkennan, etät virkavapaata voi olla vain virassa eli tuon po. "virkavapaa on palkatonta vapaata jonka VIRANHALTIJA sopii työnantajan kanssa", työntekijä ottaa sapattia tai palkatonta vapaata.
Okei. Anteeksi väärän sanan käytöstä. Torstaina siis palkaton vapaa (esimiehen hyväksymä).
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Käyttäjä40229 kirjoitti:
Torstai siis ainoastaan virkavapaata. Pyörryin terveysasemalla, joten todistus mulla perjantaista (rokote) löytyy kun pomo vaati. Odotan tällä hetkellä soittoa terveysasemalta jos lääkäriin pääsis.
Oliko to sairaslomaa vai palkaton? Jos sairaslomaa, niin sitten sun ois pitänyt pe mennä lääkäriin saamaan jatkoa saikkuun. Kuulostaa tosin siltä, että olit kuvatta poissa pe ja nyt vasta soitit pomolle. Huoli on siis aiheellinen.
Joissain paikoissa saa olla kolmekin päivää omalla ilmoituksella poissa
Viikonloppu ei katkaisee tämän eli jos on perjantaina pois omalla ilmoituksella, pitää maanantaina olla lääkärin- tai terveydenhoitajan todistus. Jos taasen on perjantaiksi kirjoitettu sairausloma, pitää myös olla maanantaista alkaen todistus eli lääkärintodistuksen jälkeen ei voi enää olla omalla ilmoituksella pois.
Vierailija kirjoitti:
Kai nyt olet lääkärissä käynyt jos pyörryit
Ei kukaan käy lääkärissä pyörtymisen vuoksi. Siellähän saisi juosta alvariinsa, eikä siihen mitään hoitoa ole/saa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Käyttäjä40229 kirjoitti:
Virkavapaata 🤣🤣🤣
Otapa ensin selvää, mitä joku sana tarkoittaa, ennen kuin käytät sitä. Työelämässä aika noloa, jos ei edes perusasioita tiedä.Esimerkiksi Helsingin kaupungilla rokotusaika ei ole työaikaa. Näin ollen poissaolo = virkavapaa.
Virkasuhteinen voi saada virkavapaata, työsuhteinen työvapaata/työlomaa. Molemmat ovat palkattomia.
Virkavapaata voi saada siis nimensä mukaisesti virasta.
Mistä tiedät onko ap virassa? Esim. valtiolla sairaanhoitajat on virassa edelleen, vaikka kunnilla toimissa.
Eli koko ketju lähtee ap:n tehtyä oletuksen esimiehensä äänestä? Voiko tuo oletus olla väärässä?
Toisaalta siis torstaina ollut vapaapäivä ja perjantaina haettu sairaslomaa, minkä myöntänyt sairaanhoitaja? Ei tuossa kohtaa epäillyskään ole ihan tyhjästä tullut, kun tässä maassa arkivapaan tai viikonlopun jälkeisiä saikkuja haettu vuosikymmeniä.
Käyttäjä40229 kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Käyttäjä40229 kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Käyttäjä40229 kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aloittajan kannattaa suoraan ottaa ammattiliitto mukaan asian selvittelyyn. Sillain pidät huolen omista oikeuksistasi. Muuten tulee riistäytymään käsistä.
Missä kohdassa on poljettu ap:n oikeuksia? Esimiehellä väärä äänensävy ja on syystä huolissaan, kun perjantaista ei ole heti perjantaina tullut tietoa sairauslomasta? Ainakin meillä pitää välittömästi ilmoittaa töihin, että on sairas ja jos mahdollista, on skannattava sairauslomatodistus samantien. Jos ei ilmoita mitään, on pomolla syytä olla huolissaan, koska perjantai on nyt palkaton päivä. Ainakin meillä pitää etukäteen ilmoittaa siitä, että on pois töistä rokotteen takia, se on hyväksyttävä palkallinen poissaolon syy, mutta jos ei siitä kerro, päivä on palkaton.
Ei jumalauta mulla menee ihan kohta hermo tähän keskustelupalstaan. Tämä on vika kerta kun nyt selitän tän asian.
VIRKAVAPAATA otin torstaina, lääkäri käynnin takia (kierukka). Esimies hyväksyi ei ongelmia pitäisi olla. Olin etukäteen ilmoittanut meneväni rokotukseen perjantaina aamulla, töihin sen jälkeen piti mennä MUTTA mistä tiesin että juuri minä reagoin siihen tuolla tavalla? En mitenkään, makasin siellä melkeen oksennukset suussa ja laitoin kylmähikisenä viestin pomolle että nyt on huono olo ja voinko soittaa hetken päästä kun on parempi olo. Olo ei parantunut kunnolla joten en mennyt töihin, sain sairaslomatodistuksen. Koko viikonloppu oli ripuli olo ja vieläkin. Eli en ymmärrä esimiehen huolen aihetta. En ole mun mielestä tehnyt väärin missään kohtaa, vaan olen aina ilmottanut esimiehelle.Ja tämän kerrot vasta sitten, kun asiaa ryhdytään epäilemään.
Mistä sait sairauslomatodistuksen? Rokotuspaikalla ei yleensä ole lääkäreitä, joten menit siis työterveyteen vai miten asia hoidettiin, puhelimitse? Et vaivautunut ilmoittamaan pomolle muuta kuin sen, että sinulla on huono olo, et edes meilillä perjantain päätteeksi ja nyt syytät esimiestä siitä, että hän on huolissaan siitä, miten saadaan työt hoidettua.
Ja nyt olet lisäksi hakemassa lisää palkallista vapaata ripulioloon! Ei ihme, että siellä mietitään kolmikantaneuvottelujen järjestämistä.
🤣🤣 eihän näille jutuille voi muutakun nauraa. Kun te tiedätte asiat paremmin kuin minä itse?
Kuten kirjotin jo tossa
”laitoin kylmähikisenä viestin pomolle että nyt on huono olo ja voinko soittaa hetken päästä kun on parempi olo”
Teille pitää selittää kun pienille lapsille? Okei. Tossa lukee että laitoin pomolle viestin että voinko soittaa hetken päästä. No mitä luulette että tein? Soitin pomolle kun olo pikkasen parani, pomo halusi todistuksen. Sitten sain todistuksen.
En ole 15v kesätöissä oleva tyttö vaan ihan aikuinen joka ei jumalauta ole niin tyhmä etteikö ilmottaisi esimiehelle..Satuitko huomaamaan, että olit kirjoittanut sen 4 min ennen kuin tuo ihmettelykommentti julkaistiin eli tuskin sen kirjoittaja oli lukenut tarkennustasi!
Et kuitenkaan kertonut, mistä sen lääkärintodistuksen sait. Enkä aikuisten oikeasti ymmärrä sitäkään, miksi et voinut perjantaina päivän päätteeksi laittaa esimiehelle tietoa siitä, mikä vointi on silloin. Olithan ollut jo aamulla rokotuksessa, koska muussa tapauksessa olisit mennyt aamulla töihin ja vasta sieltä rokotukseen. Silloin pomo olisi nähnyt, että perjantaina aamulla olit kunnossa.
Tarinsi haisee niin paljon lintsaamiselta, että täysin ymmärrän pomon huolen. Siellä töissä on katsos hommia tarjolla jollekin sellaiselle, joka tekee ne sinua ahkerammin.
Eihän mun teille pidä todistaa että mulla on sairaslomatodistus? Tai no.. näköjään pitää. Sain kuules perjantaina rokotteen jälkeen AAMULLA sairaanhoitajalta sairaslomatodistuksen olostani, hän näki etten ole työkykyinen. Rokotus oli klo 9.00 aamulla, työt olisi alkanut sen jälkeen mutta tapahtui mitä tapahtui. + miksi mun ois pitänyt perjantaina iltapäivällä tiedottaa pomolle mikä mun vointi on? Jos kerran sairaslomatodistuksen on saanut.
Kyllä, sinun olisi pitänyt viedä sairauslomatodistus töihin tai skannata se sekä ilmoittaa iltapäivällä pomolle, mikä on vointi. Näin olisit ollut yksi tiimin jäsenistä, joka pitää huolta siitä, että pomo osaa varautua maanantain työntekijämäärään. Nyt osoitit esimiehelle, että et pätkääkään välitä työkavereista etkä vaivaudu antamaan mahdollisuutta varautua töittesi uudelleenjärjestelyihin.
Kaiken lisäksi olet nyt ripulioloinen etkä pääse töihin tänäänkään, joten pomo oli huolineen oikeassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kai nyt olet lääkärissä käynyt jos pyörryit
Ei kukaan käy lääkärissä pyörtymisen vuoksi. Siellähän saisi juosta alvariinsa, eikä siihen mitään hoitoa ole/saa.
Koronarokotuksen jälkeinen pyörtyminen ei ole mikään alvariinsa tapahtuva asia, mutta kun rokote ei aiheuta mitään oireita...
Vierailija kirjoitti:
Käyttäjä40229 kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Käyttäjä40229 kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Käyttäjä40229 kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuten kirjotin jo tossa
Kyllä, sinun olisi pitänyt viedä sairauslomatodistus töihin tai skannata se sekä ilmoittaa iltapäivällä pomolle, mikä on vointi. Näin olisit ollut yksi tiimin jäsenistä, joka pitää huolta siitä, että pomo osaa varautua maanantain työntekijämäärään. Nyt osoitit esimiehelle, että et pätkääkään välitä työkavereista etkä vaivaudu antamaan mahdollisuutta varautua töittesi uudelleenjärjestelyihin.
Kaiken lisäksi olet nyt ripulioloinen etkä pääse töihin tänäänkään, joten pomo oli huolineen oikeassa.
?? Perjantaina iltapäivällä jos on huono olo niin pitäisi ilmoittaa pomolle kun viikonloppu tulee elikkä viikonloppuna voisi oireet katoa kokonaan? Sairaslomalappua me ei kyllä viedä heti paikan päälle, vaan vasta seuraavana työpäivänä annetaan..
Itselleni jää edelleen epäselväksi, että ilmoititko pe pomolle että olet sairaslomalla sen päivä. Sen ymmärsin että sait sairaslomatodistuksen, mutta oliko pomo lopulta tietoinen että olet poissa (vai vain siitä että sinulla on huono olo)?
Mitkä teidän työpaikan käytännöt on sairasloman kanssa, täytyykö todistus toimittaa saman tien työpaikalle?
No joo ap, kyllä se sun pomosi tietää, millainen lusmu olen. Sinulla on aina sopiva syy saikkuun. Noita ei usko vanha erkkikään
Meneekö kommentoijat teillä hissit ihan ullakolle asti? Harvoin saa lukea noin typerää ja selvää suomea ymmärtämätöntä nillittämistä.
Vierailija kirjoitti:
Meneekö kommentoijat teillä hissit ihan ullakolle asti? Harvoin saa lukea noin typerää ja selvää suomea ymmärtämätöntä nillittämistä.
Miten tarina sinusta mennyt? Ap:lla ole torstaina vapaapäivä, jonko esimies muisti tai ei muistanut. Perjantaina hän sai sairaanhoitajalta sairaslomaa, vaikka yleernsä kai lääkäri kirjoittaa sairasloman. Perjantaina ap ehkä kertoi esimiehelleen sairaslomasta. Maanantaina ap oletti kuulleensa esimiehen äänestä, ettei esimies uskonut sairasloman oikeellisuuteen, josta esimies ehkä oli tietoinen. Emme tiedä vaikka esimies olisi luullut ap:n olleen luvatta poissa perjantain tai mahdollisesti myös torstain.
Lääkäriin on syytä päästä, koska tarvitset tosiaan sairauslomatodistuksen nyt myös tästä maanantaista. Tai terveydenhoitajan todistuksen, jos teillä katsotaan riittäväksi. Eli perjantain todistus ei mitenkään kata tämän päivän poissaoloa.