seinät kuin paperia, voinko silti soittaa viulua?
Asun siis rivaris ja seinät ovat kuin paperia ja naapurikämppiin kuuluu puhekin jonkun verran.
Mietin kehtaanko aloittaa uudelleen viulun soiton harjoittelun. Olen kuitenkin soittanut 17 vuotta viulua, etten ihan huonokaan ole.
Kommentit (53)
Sen kun vaan! (Et kuitenkaan asu minun naapurissa...)
No hyi että! Et tosiaan voi! Osta okt ja tee siellä mitä lystäät!!!
[quote author="Vierailija" time="06.09.2014 klo 18:39"]No hyi että! Et tosiaan voi! Osta okt ja tee siellä mitä lystäät!!!
[/quote]
Köyhänä opiskelijana ei ehkä osteta vielä taloa :D
Totta kai voit :) Luulen että naapureista olisi vaan kiva kuulla kaunista viulumusiikkia välillä. Itse ainakin ilahtuisin :)
[quote author="Vierailija" time="06.09.2014 klo 18:40"][quote author="Vierailija" time="06.09.2014 klo 18:39"]No hyi että! Et tosiaan voi! Osta okt ja tee siellä mitä lystäät!!!
[/quote]
Köyhänä opiskelijana ei ehkä osteta vielä taloa :D
[/quote]
No sitten et voi, sorry! Köyhän pitää huomioida muita ihmisiä.
[quote author="Vierailija" time="06.09.2014 klo 18:43"]Totta kai voit :) Luulen että naapureista olisi vaan kiva kuulla kaunista viulumusiikkia välillä. Itse ainakin ilahtuisin :)
[/quote]
No kiva et ees joku ilahtuis :) ei tosiaan ihan kissanrääkkäysääniä kuitenkaan tuu soitettua :D
Kyllä voit, kunhan et soita yöllä etkä tuntikaupalla joka päivä. Mä annan 1,5-vuotiaankin "soittaa" pianoa kerrostalossa aina välillä ja soitan itsekin.
Äitini opetti viulunsoittoa lapsille kerrostaloasunnossaan, ja siitä valitettiin, mutta isännöitsijä vastasi, että päiväsaikaan saa kuulua normaaleja asumisen ääniä, ja viulun soittaminen kuuluu niihin. Soita pois! :) Etenkin jos olet jo noin pitkään soittanut, voit ajatella, että naapurisi ovat vain etuoikeutettuja kun saavat kuunnella soittamistasi. :)
Laita seinille akustiikkalevyjä, semmoisia pehmustettuja juttuja (googleta). Ja pidä kellonajat mahdollisimmat rajattuna. Ei aamuisin eikä iltaisin. Eikä montaa tuntia joka päivä. Oma naapurini soittaa pianoa ja nyt haluan muuttaa pois hänen takiaan. Päivittäinen musisointi saattaa pilata asumisen aika tehokkaasti.
Kyllä voit. Ei ne seinät siitä hajoo, kun et vaan sohi sillä tikulla siihen seinäpaperiin.
Voit tosiaankin päiväsaikaan soittaa. Kerrostaloasuminen tarkoittaa sitä, että naapuriasunnoista voi kuulua ääniä. Se joka ei sitä kestä muuttakoon itekseen asumaan.
Vaikka se olisi kuinka kaunista ja taiteellista, en todellakaan haluaisi kuunnella naapurin viulunsoittoa. Osaan ihan itse päättää mitä kuuntelen tai olen kuuntelematta.
Jos kuitenkin olet itsekäs, vuoraa huone äänieristeillä. seinät, lattia ja katto.
Mieti itse, jos olisit vaikka 3-vuorotyössä ja olisi ihan pakko nukkua päivällä ja naapurisi aloittaisi pianokonsertin?? Olisitko innoissasi, mun se kuitenkin osaa soittaa ihan ok?!
Vaikka se olisi ihan sallittua, onko se pakollista kerrostalossa? Ei sillä naapurillasikaan mahdollisesti ole varaa muuttaa ok-taloon sinua pakoon.
[quote author="Vierailija" time="06.09.2014 klo 18:57"]
Vaikka se olisi kuinka kaunista ja taiteellista, en todellakaan haluaisi kuunnella naapurin viulunsoittoa. Osaan ihan itse päättää mitä kuuntelen tai olen kuuntelematta.
Jos kuitenkin olet itsekäs, vuoraa huone äänieristeillä. seinät, lattia ja katto.
Mieti itse, jos olisit vaikka 3-vuorotyössä ja olisi ihan pakko nukkua päivällä ja naapurisi aloittaisi pianokonsertin?? Olisitko innoissasi, mun se kuitenkin osaa soittaa ihan ok?!
Vaikka se olisi ihan sallittua, onko se pakollista kerrostalossa? Ei sillä naapurillasikaan mahdollisesti ole varaa muuttaa ok-taloon sinua pakoon.
[/quote]
Älä naurata! Siis ihmisten pitäis kerrostalossa asuessaan olla kusi sukassa koko ajan jos vaikka joku naapuri sattuu päivällä nukkumaan?? Kyllä kuule kerrostaloissa eletään ihan tavallista elämää ja päivällä saa ääniä kuulua. Jos et pysty siihen sopeutumaan niin kyllä se olet SINÄ joka muuttaa pois. Tämä vaan täytyy hyväksyä mikäli kerrostalossa meinaa asua.
[quote author="Vierailija" time="06.09.2014 klo 18:54"]Laita seinille akustiikkalevyjä, semmoisia pehmustettuja juttuja (googleta). Ja pidä kellonajat mahdollisimmat rajattuna. Ei aamuisin eikä iltaisin. Eikä montaa tuntia joka päivä. Oma naapurini soittaa pianoa ja nyt haluan muuttaa pois hänen takiaan. Päivittäinen musisointi saattaa pilata asumisen aika tehokkaasti.
[/quote]
Haluan kuitenkin pitää asuntoni viihtyisänä ja tyylikkäänä, eikä vuokranantajakaan välttämättä tykkää jos jotain akustiikkalevyjä asennan.
Et voi, kiipeä katolle ja soita siellä.
[quote author="Vierailija" time="06.09.2014 klo 19:00"]
[/quote]
Älä naurata! Siis ihmisten pitäis kerrostalossa asuessaan olla kusi sukassa koko ajan jos vaikka joku naapuri sattuu päivällä nukkumaan?? Kyllä kuule kerrostaloissa eletään ihan tavallista elämää ja päivällä saa ääniä kuulua. Jos et pysty siihen sopeutumaan niin kyllä se olet SINÄ joka muuttaa pois. Tämä vaan täytyy hyväksyä mikäli kerrostalossa meinaa asua.
[/quote]
Riippuu varmaan kerrostalosta, mutta meillä yksi kissanpolkan pimputtaja joutui lopettamaan sen konsertointinsa. Ei auttaneet kumipalat ja vahvat matot pianon alla ja niin se soittajan ura vaan katkesi.
Koko talon ei tarvitse kärsiä yhden taiteilijan takia.
[quote author="Vierailija" time="06.09.2014 klo 19:02"]Et voi, kiipeä katolle ja soita siellä.
[/quote]
Ja soittelen viulunsoittajaa katolla 24/7 :D
[quote author="Vierailija" time="06.09.2014 klo 19:00"]
[/quote]
[/quote]
En ole edellinen vastaaja mutta minusta ne metelöijät saisivat painua kuuseen. Jos ei pysty ottamaan naapureita huomioon niin sitten vain omakotitaloon asumaan. Kerrostalossa pitää ottaa muut huomioon. Instrumenttien soitto kotona kuuluu treenikämpille tai konserttisaliin. Eri asia on elämän normiäänet tai satunnainen mekkala. Mutta jatkuva musiikin treenaaminen ei kuulu kerrostaloon. Paitsi tietysti jos haluaa olla itsekäs kusipää niin sitten tekee mitä lystää.
Varmin tapa saada ystäviä naapureista!