seinät kuin paperia, voinko silti soittaa viulua?
Asun siis rivaris ja seinät ovat kuin paperia ja naapurikämppiin kuuluu puhekin jonkun verran.
Mietin kehtaanko aloittaa uudelleen viulun soiton harjoittelun. Olen kuitenkin soittanut 17 vuotta viulua, etten ihan huonokaan ole.
Kommentit (53)
[quote author="Vierailija" time="06.09.2014 klo 19:02"][quote author="Vierailija" time="06.09.2014 klo 19:00"]
[quote author="Vierailija" time="06.09.2014 klo 18:57"]
Vaikka se olisi kuinka kaunista ja taiteellista, en todellakaan haluaisi kuunnella naapurin viulunsoittoa. Osaan ihan itse päättää mitä kuuntelen tai olen kuuntelematta.
Jos kuitenkin olet itsekäs, vuoraa huone äänieristeillä. seinät, lattia ja katto.
Mieti itse, jos olisit vaikka 3-vuorotyössä ja olisi ihan pakko nukkua päivällä ja naapurisi aloittaisi pianokonsertin?? Olisitko innoissasi, mun se kuitenkin osaa soittaa ihan ok?!
Vaikka se olisi ihan sallittua, onko se pakollista kerrostalossa? Ei sillä naapurillasikaan mahdollisesti ole varaa muuttaa ok-taloon sinua pakoon.
[/quote]
Älä naurata! Siis ihmisten pitäis kerrostalossa asuessaan olla kusi sukassa koko ajan jos vaikka joku naapuri sattuu päivällä nukkumaan?? Kyllä kuule kerrostaloissa eletään ihan tavallista elämää ja päivällä saa ääniä kuulua. Jos et pysty siihen sopeutumaan niin kyllä se olet SINÄ joka muuttaa pois. Tämä vaan täytyy hyväksyä mikäli kerrostalossa meinaa asua.
[/quote]
Riippuu varmaan kerrostalosta, mutta meillä yksi kissanpolkan pimputtaja joutui lopettamaan sen konsertointinsa. Ei auttaneet kumipalat ja vahvat matot pianon alla ja niin se soittajan ura vaan katkesi.
Koko talon ei tarvitse kärsiä yhden taiteilijan takia.
[/quote]
No mä en asu kerrostalos vaan rivitalos ja mulla on kaks seinänaapuria. Toinen on eläkeläinen ja toinen työtön.
[quote author="Vierailija" time="06.09.2014 klo 19:02"]
[quote author="Vierailija" time="06.09.2014 klo 18:54"]Laita seinille akustiikkalevyjä, semmoisia pehmustettuja juttuja (googleta). Ja pidä kellonajat mahdollisimmat rajattuna. Ei aamuisin eikä iltaisin. Eikä montaa tuntia joka päivä. Oma naapurini soittaa pianoa ja nyt haluan muuttaa pois hänen takiaan. Päivittäinen musisointi saattaa pilata asumisen aika tehokkaasti. [/quote] Haluan kuitenkin pitää asuntoni viihtyisänä ja tyylikkäänä, eikä vuokranantajakaan välttämättä tykkää jos jotain akustiikkalevyjä asennan.
[/quote]
Niin varmaan naapurisikin. Ihmiset on kyllä itsekkäitä ja tyhmiä, ei voi muuta sanoa.
[quote author="Vierailija" time="06.09.2014 klo 19:07"]
[quote author="Vierailija" time="06.09.2014 klo 19:02"][quote author="Vierailija" time="06.09.2014 klo 19:00"] [quote author="Vierailija" time="06.09.2014 klo 18:57"] Vaikka se olisi kuinka kaunista ja taiteellista, en todellakaan haluaisi kuunnella naapurin viulunsoittoa. Osaan ihan itse päättää mitä kuuntelen tai olen kuuntelematta. Jos kuitenkin olet itsekäs, vuoraa huone äänieristeillä. seinät, lattia ja katto. Mieti itse, jos olisit vaikka 3-vuorotyössä ja olisi ihan pakko nukkua päivällä ja naapurisi aloittaisi pianokonsertin?? Olisitko innoissasi, mun se kuitenkin osaa soittaa ihan ok?! Vaikka se olisi ihan sallittua, onko se pakollista kerrostalossa? Ei sillä naapurillasikaan mahdollisesti ole varaa muuttaa ok-taloon sinua pakoon. [/quote] Älä naurata! Siis ihmisten pitäis kerrostalossa asuessaan olla kusi sukassa koko ajan jos vaikka joku naapuri sattuu päivällä nukkumaan?? Kyllä kuule kerrostaloissa eletään ihan tavallista elämää ja päivällä saa ääniä kuulua. Jos et pysty siihen sopeutumaan niin kyllä se olet SINÄ joka muuttaa pois. Tämä vaan täytyy hyväksyä mikäli kerrostalossa meinaa asua. [/quote] Riippuu varmaan kerrostalosta, mutta meillä yksi kissanpolkan pimputtaja joutui lopettamaan sen konsertointinsa. Ei auttaneet kumipalat ja vahvat matot pianon alla ja niin se soittajan ura vaan katkesi. Koko talon ei tarvitse kärsiä yhden taiteilijan takia. [/quote] No mä en asu kerrostalos vaan rivitalos ja mulla on kaks seinänaapuria. Toinen on eläkeläinen ja toinen työtön.
[/quote]
No sehän ei muuta tilannetta ollenkaan. Niidenkin kuuluu saada ihan oma rauhansa omassa kodissaan.
Mä asun myös paperitalossa ja mulla on piano. Ainoa kommentti on tullut naapurin mummelilta joka toivoi biisejä. :D Laitoin ilmoitustaululle lapun, että jos häiritsee tulkaa sanomaan. Mä soitan kuitenkin työkseni konserteissa ja häissä yms. joten pakkohan mun on harjoitella. Lopetan kuitenkin viimeistään kello 21 ka viikonloppuisin aloitan vasta alkuillasta.
[quote author="Vierailija" time="06.09.2014 klo 19:06"][quote author="Vierailija" time="06.09.2014 klo 19:00"]
[quote author="Vierailija" time="06.09.2014 klo 18:57"]
Vaikka se olisi kuinka kaunista ja taiteellista, en todellakaan haluaisi kuunnella naapurin viulunsoittoa. Osaan ihan itse päättää mitä kuuntelen tai olen kuuntelematta.
Jos kuitenkin olet itsekäs, vuoraa huone äänieristeillä. seinät, lattia ja katto.
Mieti itse, jos olisit vaikka 3-vuorotyössä ja olisi ihan pakko nukkua päivällä ja naapurisi aloittaisi pianokonsertin?? Olisitko innoissasi, mun se kuitenkin osaa soittaa ihan ok?!
Vaikka se olisi ihan sallittua, onko se pakollista kerrostalossa? Ei sillä naapurillasikaan mahdollisesti ole varaa muuttaa ok-taloon sinua pakoon.
[/quote]
Älä naurata! Siis ihmisten pitäis kerrostalossa asuessaan olla kusi sukassa koko ajan jos vaikka joku naapuri sattuu päivällä nukkumaan?? Kyllä kuule kerrostaloissa eletään ihan tavallista elämää ja päivällä saa ääniä kuulua. Jos et pysty siihen sopeutumaan niin kyllä se olet SINÄ joka muuttaa pois. Tämä vaan täytyy hyväksyä mikäli kerrostalossa meinaa asua.
[/quote]
En ole edellinen vastaaja mutta minusta ne metelöijät saisivat painua kuuseen. Jos ei pysty ottamaan naapureita huomioon niin sitten vain omakotitaloon asumaan. Kerrostalossa pitää ottaa muut huomioon. Instrumenttien soitto kotona kuuluu treenikämpille tai konserttisaliin. Eri asia on elämän normiäänet tai satunnainen mekkala. Mutta jatkuva musiikin treenaaminen ei kuulu kerrostaloon. Paitsi tietysti jos haluaa olla itsekäs kusipää niin sitten tekee mitä lystää.
[/quote]
Mistäköhän yksin hommaan treenikämpän?
[quote author="Vierailija" time="06.09.2014 klo 19:11"]Mä asun myös paperitalossa ja mulla on piano. Ainoa kommentti on tullut naapurin mummelilta joka toivoi biisejä. :D Laitoin ilmoitustaululle lapun, että jos häiritsee tulkaa sanomaan. Mä soitan kuitenkin työkseni konserteissa ja häissä yms. joten pakkohan mun on harjoitella. Lopetan kuitenkin viimeistään kello 21 ka viikonloppuisin aloitan vasta alkuillasta.
[/quote]
Awww. :) ihana mummu. :3
Hommaa yösordino!! :) sen kanssa voit soittaa eikä naapuriin kuulu mitään. Mistään saundeista ja soinneista ei sen sordinon kanssa soitettaessa puhuta, mutta jos tarkoitus on ihan omaksi ilokseen soitella, niin se on oikein hyvä vaihtoehto. Mä reenaan aina koululla, mutta jos joskus tulee joku ihan pakottava tarve soittaa kotona (kerrostalossa), nii laitan ton yösordinon. Kysyin kerran naapurilta, ja mitään ei ollu kuulunu, vaikka olikin ollut kotona.
[quote author="Vierailija" time="06.09.2014 klo 19:11"]
Mä asun myös paperitalossa ja mulla on piano. Ainoa kommentti on tullut naapurin mummelilta joka toivoi biisejä. :D Laitoin ilmoitustaululle lapun, että jos häiritsee tulkaa sanomaan. Mä soitan kuitenkin työkseni konserteissa ja häissä yms. joten pakkohan mun on harjoitella. Lopetan kuitenkin viimeistään kello 21 ka viikonloppuisin aloitan vasta alkuillasta.
[/quote]
Ihan kamalaa...
Sun soittosi varmaan on ihan kaunista, mutta jos siihen ei yhtään voi itse vaikuttaa milloin sitä kuuntelee, se on todella pitkitetty murha.
Ei kaikki pidä pianonsoitosta konserteissakaan, miksi sitten pakkokuuntelua kotona?!
Jos naapurissasi asuisi oopperalaulaja ja sen olisi harjoiteltava eri kappaletta kuin sinä soitat, olisiko kivaa. Samaan aikaan toisella puolella joku harjoittelisi trumpetin soittoa, silläkin kun on konsertteja...Alapuolella taas olisi yksi tankotanssija ja tottakai musiikki kuuluu siihenkin olennaisena osana...olisipa tosi kivat kemut joka pv.
APUA kuinka itsekästä!!
http://www.f-musiikki.fi/jousisoittimet/tarvikkeet/m-myosordiino-viululle-411910
Ja tuon näköisestä kapineesta siis puhuin.
[quote author="Vierailija" time="06.09.2014 klo 19:14"]Hommaa yösordino!! :) sen kanssa voit soittaa eikä naapuriin kuulu mitään. Mistään saundeista ja soinneista ei sen sordinon kanssa soitettaessa puhuta, mutta jos tarkoitus on ihan omaksi ilokseen soitella, niin se on oikein hyvä vaihtoehto. Mä reenaan aina koululla, mutta jos joskus tulee joku ihan pakottava tarve soittaa kotona (kerrostalossa), nii laitan ton yösordinon. Kysyin kerran naapurilta, ja mitään ei ollu kuulunu, vaikka olikin ollut kotona.
[/quote]
Sordino mulla löytyy. Se kumihärpäke mikä laitetaan tallaan kiinni. Koulussa ei oo mahdollisuutta soittaa enkä kyllä ajatellut soitella kuin ehkä viiden maissa päivällä.
Hommaa sähköviulu ja kuuntelet kuulokkeilla omaa soittoasi, jätä muut rauhaan.
[quote author="Vierailija" time="06.09.2014 klo 19:16"][quote author="Vierailija" time="06.09.2014 klo 19:11"]
[/quote]
Ihan kamalaa...
Sun soittosi varmaan on ihan kaunista, mutta jos siihen ei yhtään voi itse vaikuttaa milloin sitä kuuntelee, se on todella pitkitetty murha.
Ei kaikki pidä pianonsoitosta konserteissakaan, miksi sitten pakkokuuntelua kotona?!
Jos naapurissasi asuisi oopperalaulaja ja sen olisi harjoiteltava eri kappaletta kuin sinä soitat, olisiko kivaa. Samaan aikaan toisella puolella joku harjoittelisi trumpetin soittoa, silläkin kun on konsertteja...Alapuolella taas olisi yksi tankotanssija ja tottakai musiikki kuuluu siihenkin olennaisena osana...olisipa tosi kivat kemut joka pv.
APUA kuinka itsekästä!!
[/quote]
No mulla ei oo mahdollisuutta harjoitella viulunsoittoa kuin omalla kämpällä.
[quote author="Vierailija" time="06.09.2014 klo 19:17"]Hommaa sähköviulu ja kuuntelet kuulokkeilla omaa soittoasi, jätä muut rauhaan.
[/quote]
Milläköhän rahalla mä sellaisen hommaan?
[quote author="Vierailija" time="06.09.2014 klo 19:16"]
[quote author="Vierailija" time="06.09.2014 klo 19:14"]Hommaa yösordino!! :) sen kanssa voit soittaa eikä naapuriin kuulu mitään. Mistään saundeista ja soinneista ei sen sordinon kanssa soitettaessa puhuta, mutta jos tarkoitus on ihan omaksi ilokseen soitella, niin se on oikein hyvä vaihtoehto. Mä reenaan aina koululla, mutta jos joskus tulee joku ihan pakottava tarve soittaa kotona (kerrostalossa), nii laitan ton yösordinon. Kysyin kerran naapurilta, ja mitään ei ollu kuulunu, vaikka olikin ollut kotona. [/quote] Sordino mulla löytyy. Se kumihärpäke mikä laitetaan tallaan kiinni. Koulussa ei oo mahdollisuutta soittaa enkä kyllä ajatellut soitella kuin ehkä viiden maissa päivällä.
[/quote]
Sen kumisordinon tarkotus on vaan hieman pehmentää ääntä, kun haetaan esim. jotain orkesterisaundia. Yösordino dumppaa resonanssin kokonaan, eli kuulet sen äänen itselles pienenä, mutta se ei kaiu yhtään, ei siis kuulu naapuriin. Sitä kutsutaan myös hotellisordiinoksi, konsertoivat viulistit käyttää sitä, jos ne lämmittelee konserttia varten hotellihuoneessa. :)
[quote author="Vierailija" time="06.09.2014 klo 19:13"]
[quote author="Vierailija" time="06.09.2014 klo 19:11"]Mä asun myös paperitalossa ja mulla on piano. Ainoa kommentti on tullut naapurin mummelilta joka toivoi biisejä. :D Laitoin ilmoitustaululle lapun, että jos häiritsee tulkaa sanomaan. Mä soitan kuitenkin työkseni konserteissa ja häissä yms. joten pakkohan mun on harjoitella. Lopetan kuitenkin viimeistään kello 21 ka viikonloppuisin aloitan vasta alkuillasta. [/quote] Awww. :) ihana mummu. :3
[/quote]
Veikkaan kuitenkin, ettei mummu halunnut suoraan sanoa, ettei jaksa kuunnella sitä pianon pimputusta. Antoi kauniin vihjeen, että se tosiaan kuuluu naapuriin!!
Monesti naapurit eivät kehtaa tulla valittamaa. Silti heidän elämänsä äänekkään naapurina voi olla yhtä helvettiä. Itse en todellakaan kehtaisi harrastaa kerrostalossa äänekästä soittamista. Piano varsinkin on jotain aivan kammottavaa. Ihmisten itsekkyys on jotain aivan järkyttävää.
Nillittäviä tiukkapipoja ketju täynnä. Musiikki on kaunis ja kiva asia. Täytyykö aina suhtautua niin negatiivisesti? Paljon ikävämpääkin voisi naapurista kuulua, esimerkiksi riitelyä tai kersan huutoa. Älkää olko ilontappajia!
[quote author="Vierailija" time="06.09.2014 klo 19:20"]
Nillittäviä tiukkapipoja ketju täynnä. Musiikki on kaunis ja kiva asia. Täytyykö aina suhtautua niin negatiivisesti? Paljon ikävämpääkin voisi naapurista kuulua, esimerkiksi riitelyä tai kersan huutoa. Älkää olko ilontappajia!
[/quote]
Kuule, jos haluan kuunnella musiikkia, teen sen silloin kun haluan, en silloin kun naapuri haluaa.
Voi jopa olla, etten halua kuunnella ollenkaan, miten se totutuu pakkokuunnellessa naapurin soittoharjoituksia.
Mutta tajuan kyllä, että sinunkaltaiset Minä, Minä, Minä ihmiset eivät osaa ajetella muita kuin itseään.
[quote author="Vierailija" time="06.09.2014 klo 19:20"]
[/quote]
Minkä ilon?
Ihan sama, kun joku huutaa kännykkään ravintolassa, saahan sen tehdä, jos ei ole erityisesti kielletty, mutta onko se kaikkien kannalta oikein?