Ajatella, että nykylapset ja -nuoret eivät hallitse käsialakirjoitusta!
Kommentit (94)
Vierailija kirjoitti:
Eivät ne ministerit kuulkaas yksin tuollaisia päätöksiä tee. Lapsellinen avaus.
Ketähän voimme kiittää ap:n typeryydestä ja kyvyttömyydestä tuottaa kieliopillisesti hyvää suomen kieltä?
Olisiko syy jossain ministerissä, vai kenties ap:ssä itsessään sekä hänen vanhemmilta perimässään niukassa älyssä?
Vai onko trollipaja taas palkannut jonkun suomalaissyntyisen juopon Pietarin slummeista.
Voitko ap kertoa, missä kaunokirjoitusta tarvitaan?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eivät ne ministerit kuulkaas yksin tuollaisia päätöksiä tee. Lapsellinen avaus.
Ketähän voimme kiittää ap:n typeryydestä ja kyvyttömyydestä tuottaa kieliopillisesti hyvää suomen kieltä?
Olisiko syy jossain ministerissä, vai kenties ap:ssä itsessään sekä hänen vanhemmilta perimässään niukassa älyssä?
Vai onko trollipaja taas palkannut jonkun suomalaissyntyisen juopon Pietarin slummeista.
Mitä vikaa ap:n suomen kielen tuottamisessa on? Minä en näe siinä mitään 'hyvyyden puutetta'. Asia oli ilmaistu sujuvasti ja napakasti, ei mitään turhia liirum-laarumeja.
Ei kai sitä tarvitakaan. Minä menen nyt sänkyyn ja makaan siellä kuukauden. Nähdään syyskuun puolella.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mun 2004 syntynyt taisi olla aika lailla niitä viimeisiä ikäluokkia, joilla ylipäänsä on ollut käsialakirjoitusta enää koulussa. Ja sekin minun silmään hyvin lähellä tekstausta. Lisäksi edes alaluokilla ei vaadittu, että kaikki kirjoitetaan käsialakirjoituksella, kuten omana aikanani (ei saanut tekstata vaan kirjoittaa pelkästään kaunoa, paitsi ehkä joskus yläasteella mutta sielläkin ainekirjoitukset piti tehdä kaunolla). Kummako jos eivät osaa, kun eivät ole lapsena joutuneet harjoittelemaan.
Ainekirjoitukset ovat historian havinaa, niitä ei enää ole.
Oisko nyt kuitenkin niin, että otettaisiin se pää pois sieltä perseestä ja lopetettaisiin panikoiminen. Ihan ainekirjoituksia tehdään, viimeksi viimeviikolla. T: ysillä.
Ongelma oli opetuksessa. Kaunokirjoitus oli nopeampaa ja nätimpää kuin tekstaus, mutta opettajat eivät osanneet lukea sitäkun olivat itse tottuneet tekstaamaan.
Tämä on yksi syy älykkyyden laskuun. Tulevaisuudessa kuka uskaltaa kirurgille tai lääkärille, kun kädentaitoja ei ole harjoitettu jo lapsena? Käsitöillä on yhteys älykkyyteen ja on siksi tärkeä asia aivojen kehittymisessä.
Toisaalta 80-luvulla sai vaihtaa kaunokirjoituksen tekstaamiseen joko tokalla tai kolmannella. Ainekirjoituksissa piti sitten sinnitellä kaunokirjoituksen kanssa hamaan loppuun, mutta kaunoa ei erikseen enää opetettu tai harjoiteltu.
Onhan se kieltämättä huvittavaa nähdä allekirjoitus tekstattuna.
En hallitse minäkään enkä oikein kirjotus.Vaikka en ole nuori.Nyky teknologia kouluissakin läppärit. Turha syylistää oppilaita. Valitukset opetusministteriöön ,eduskunta jotka kaikki lait laativat.Myös mitä kouluissa opetetaan.Koulut noudattavat lakia!
Minusta kaunokirjoitus on kaunista ja jollain todella kaunis käsiala. Mutta...kun katselee sarjoja tai lukee lehtiä, niin ei osata kyllä kirjoittaa edes koneella? Aika moisia kirjoitusvirheitä ja sitä on kamala lukea. Niin kyllä ihmettelen, että jos nämä ei oikein osaavat taas opettavat omia lapsiaan ja nuorisoa, niin taitaa ennen pitkään mennä apina kommunikoinniksi. Ugh....
Vierailija kirjoitti:
Tämä on yksi syy älykkyyden laskuun. Tulevaisuudessa kuka uskaltaa kirurgille tai lääkärille, kun kädentaitoja ei ole harjoitettu jo lapsena? Käsitöillä on yhteys älykkyyteen ja on siksi tärkeä asia aivojen kehittymisessä.
No kaunokirjoitus on aikansa elänyt systeemi. Nykyään koulussa opetetaan ihan eri tavalla kuin minun aikaan muutenkin. Varmaankin ne käden taidot tulevat eri teitä.
Minä kyllä osaan käsialakirjoitusta/kaunokirjoitusta ihan hyvin lukea ja kirjoittaa. Kiitos mummolleni, hän opetti minulle 50-60-luvun kaunokirjoitusta. Samaa siis mitä hänkin oli opetellut koulussa.
T: 14 vuotias tyttö
Vanhemmat voivat ihan itse opettaa kaunoa lapsilleen. Eivätkö osaa? Miksi lastenkaan pitäisi?