Ajatella, että nykylapset ja -nuoret eivät hallitse käsialakirjoitusta!
Kommentit (94)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hyödyllisempää opetella koulussa kirjoittamaan näppäimistöllä kuin roikkua kiinni menneisyydessä sulkakynien ja mustepullojen kanssa. Niin se vaan on - maailma muuttuu. Tärkeintä on itsensä ilmaiseminen, eikä se itse väline.
Miten sinä ilmaiset itseäsi kirjoittamalla, jos sinulla ei ole käytettävissä sähköä sillä toimivalle näppäimistölle eikä edes mekaanista kirjoituskonetta?
Mutta kun minulla on! Yhtäläiseen voi sanoa käsin kirjoittamisen olevan mahdotonta ilman toimivaa kynää ja paperiä. Molempiin tapoihin tarvitaan välineitä joita ilman ei kykene kirjoittamaan. Useammin minulla älypuhelin löytyy taskusta kuin kynä. Kuten löytyy valtaosalla suomalaisista nykyisin. Tätäkin viestinvaihtoa käymme ilman kynää ja paperia!
Minä kirjoitan silti mieluummin monet asiat käsin, kuten muistiinpanot, viestit, mietelmät yms. Kynä ja paperi ovat edelleen käyttökelpoisia asioita, eivät mikään jäänne menneisyydestä.
Ei kukaan ole kriminalisoimassa lyijykynien omistamista. Kyllä ihan varmasti tulevaisuudessakin jokainen saa kirjoittaa käsin muistiinpanoja jos niin haluaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hyödyllisempää opetella koulussa kirjoittamaan näppäimistöllä kuin roikkua kiinni menneisyydessä sulkakynien ja mustepullojen kanssa. Niin se vaan on - maailma muuttuu. Tärkeintä on itsensä ilmaiseminen, eikä se itse väline.
Miten sinä ilmaiset itseäsi kirjoittamalla, jos sinulla ei ole käytettävissä sähköä sillä toimivalle näppäimistölle eikä edes mekaanista kirjoituskonetta?
Mutta kun minulla on! Yhtäläiseen voi sanoa käsin kirjoittamisen olevan mahdotonta ilman toimivaa kynää ja paperiä. Molempiin tapoihin tarvitaan välineitä joita ilman ei kykene kirjoittamaan. Useammin minulla älypuhelin löytyy taskusta kuin kynä. Kuten löytyy valtaosalla suomalaisista nykyisin. Tätäkin viestinvaihtoa käymme ilman kynää ja paperia!
Minä kirjoitan silti mieluummin monet asiat käsin, kuten muistiinpanot, viestit, mietelmät yms. Kynä ja paperi ovat edelleen käyttökelpoisia asioita, eivät mikään jäänne menneisyydestä.
Ei kukaan ole kriminalisoimassa lyijykynien omistamista. Kyllä ihan varmasti tulevaisuudessakin jokainen saa kirjoittaa käsin muistiinpanoja jos niin haluaa.
No hyvä, jos sentään muistiinpanoja saa kirjoittaa 😀
Katoamassa se käsinkirjoitustaito on joka tapauksessa, mikä on sääli.
Mun lapsi osaa, opettaja ns. ylimääräisenä numerona sen lapsille opetti. Kyllähän se hienomotorista harjoitusta on ja treenaa aivojen, käden ja silmän yhteistyötä. Muistiinpanojen tekemistä on tutkittu opiskelijoilla ja käsin kirjottaneet muistavat paremmin asiat kuin muistiinpanonsa koneella kirjoittaneet. Sinällään kaunokirjoitus ei välttämättä ole pakollinen, mutta hyvä se olisi osata kirjoittaa käsialalla josta muut saa selvää, aina ei voi lähettää viestiä, soittaa tai muuten hoitaa asiaa elektronisesti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuule, kyllä sitä kynää ja paperia löytyy ympäristöstä helpommin kuin latureita luureille. Sitähän kirjoittaa vaikka hiilenpalalla tai kepillä maahan mutta sähkölaitteista ei tule pihaustakaan jos ei sähköä. Tätä kannattaa miettiä..
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tärkeintä on itsensä ilmaiseminen?
Ok…
Kirjoittamalla ilmaistaan omia tunteita ja ajatuksia toisille ihmisille. Kirjoitetaan ajatuksia muistiin ja välitetään niitä eteenpäin. Tässä tarkoituksessa oleellisinta ei ole tapahtuuko se mustekynällä, sulkakynällä, lyijykynällä vai digitaalisesti. Tärkeintä on sisältö. Jos ajattelee käsialan olevan merkityksellisin asia on ajattelussaan hakoteillä.
Kirjoittamisen taito on tärkeä osata muutenkin kuin itsensä ilmaisun takia. Esim. informaation välittämiseen ja tallentamiseen se on ollut kautta aikojen tärkeä taito.
Kyllä! Se on ihmisen sivistyksen peruskivi, minkä päälle kaikki muu on rakennettu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Saako kuulakärkikynän, tai oikein huikentelevasti jopa mustekynän omistaa? Entä tussit?
Nuolenpääkirjoituksellakin oli tuhatvuotiset perinteet. Pitäikö se myös palauttaa koulujen pakolliseen oppimäärään? Hieroglyfejä ja riimukirjoitusta tietenkään unohtamatta! Eihän nykynuoret osaa edes vuolla keppiä kunnolla savitauluun kirjoittamista varten.
Vierailija kirjoitti:
Katsokaapa Ginger Rogersin käsialanäyte (18:44-18:51)! Ei onnistu nykynuorelta, ei Suomessa, tuskin enää edes Valloissa.
Ei, kun sen nimmarin tilalle laitetaan nyt harakanvarpaita, myöhemmin kai joku rasti tai vastaava.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yli 10 prossaa peruskoulun päättävistä ei osaa kunnolla lukea eikä kirjoittaa. Siinä sitä on kehitystä kerrakseen!
No, olihan niitä viitosen oppilaita ennenkin.
Tuskinpa hekään mitään luetunymmärtämisen mestareita olivat.
Se on totta.
Mutta nykyään heitä on paljon enemmän. Voidaanko se laskea peruskoulun ansioksi? Yli 10% on valtava määrä.
Vierailija kirjoitti:
Tulevaisuudessa historian opiskelijat varmaan joutuvat yliopistossa kurssille, jossa opetellaan lukemaan kaunoa, että voisivat perehtyä vanhoihin käsin kirjoitettuihin lähteisiin. Mut en mäkään oikeasti tiedä, miksi kenenkään ois pakko kirjoittaa kaunoa. Ei edes 90-luvun loppupuolella, kun oli ala-asteella, enää tarvinnut käyttää kaunoa missään muualla kuin äikän vihkossa, kaikissa muissa aineissa kaiken sai kirjoittaa tekstaten.
Kauno on varmasti helppoa, jos sitä verrataan riimukirjoitukseen, tai hieroglyfeihin, joita historiaa esiin kaivavat arkeologit lukevat sujuvasti.
En hallitse minäkään,koskaan, sain(jouduin)harjoitteleen extraa ties kuinka paljon koulussa.
En oppinut hyvää käsialaa.
t setämies 48v.
En hallitse minäkään,koskaan, sain(jouduin)harjoitteleen extraa ties kuinka paljon koulussa.
En oppinut hyvää käsialaa.
t setämies 48v.
Ihan nuorilla postinjakajilla voi olla pian vähän vaikeuksia jakaa sellaista postia (kirjeet ja kortit), jotka on kirjoitettu käsialakirjoituksella.
En minäkään osaa kirjoittaa nimeäni kuin isoilla pölkkykirjaimilla, niitä pieniä kirjaimia en edes muista minkälaisia oli, kun pakotettiin jo kolmoselta lähtien kirjoittamaan kaikki kaunolla ja en tiedä yhtäkään tilannetta mihin kaunoa oikeassa elämässä tarvitsee, kukaan ei kirjoita kaunoa. Olen 36v
Veljentytär (9 vuotta) ei osaa lukea kaunoa. Lähetin sinne viime jouluna kortin, jonka kirjoitin vanhasta tottumuksesta kaunokäsialalla. Tyttö oli, että mitäs tässä oikein lukee? Hän joutui kysymään lukuneuvoa vanhemmiltaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Katsokaapa Ginger Rogersin käsialanäyte (18:44-18:51)! Ei onnistu nykynuorelta, ei Suomessa, tuskin enää edes Valloissa.
Ei, kun sen nimmarin tilalle laitetaan nyt harakanvarpaita, myöhemmin kai joku rasti tai vastaava.
Ai miten niin nyt laitetaan harakanvarpaita? Mun 1950 syntynyt isäni kirjoitti sellaisen nimmarin, että siitä ei parhaalla tahdollakaan saanut selville kuin korkeintaan etu- ja sukunimen ekan kirjaimen. Loput oli sellaista aaltoilevaa viivaa.
Vierailija kirjoitti:
Ihan nuorilla postinjakajilla voi olla pian vähän vaikeuksia jakaa sellaista postia (kirjeet ja kortit), jotka on kirjoitettu käsialakirjoituksella.
Mikä on käsialakirjoitus? Eniten näkee sitä niillä pienillä kirjaimilla tekstaten kirjoitettua.
En minäkään enää hallitse käsinkirjoitusta, ainakaan hyvin. Olen laiska tekemään muistiinpanoja ja kynällä yleensä laitan vain jonkin numeroarvon väliaikaisesti ylös. Vihkojen ja lehtiöiden sijaan olen käyttänyt jo vuosia Evernotea.
Vierailija kirjoitti:
Mun 2004 syntynyt taisi olla aika lailla niitä viimeisiä ikäluokkia, joilla ylipäänsä on ollut käsialakirjoitusta enää koulussa. Ja sekin minun silmään hyvin lähellä tekstausta. Lisäksi edes alaluokilla ei vaadittu, että kaikki kirjoitetaan käsialakirjoituksella, kuten omana aikanani (ei saanut tekstata vaan kirjoittaa pelkästään kaunoa, paitsi ehkä joskus yläasteella mutta sielläkin ainekirjoitukset piti tehdä kaunolla). Kummako jos eivät osaa, kun eivät ole lapsena joutuneet harjoittelemaan.
Ainekirjoitukset ovat historian havinaa, niitä ei enää ole.
Joutuu opettelemaan jo nyt. Ei tartte mennä kuin sata vuotta menneisyyteen niin käsiala on hyvin hankalasti tulkittavaa. Kirjoitustapa on muuttunut aikojen saatossa jatkuvasti ja hyvin monella tavalla.
https://blogit.utu.fi/oikeudellinentietotaito/wp-content/uploads/sites/…
Esimerkki