Ajatella, että nykylapset ja -nuoret eivät hallitse käsialakirjoitusta!
Kommentit (94)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Katsokaapa Ginger Rogersin käsialanäyte (18:44-18:51)! Ei onnistu nykynuorelta, ei Suomessa, tuskin enää edes Valloissa.
Ei, kun sen nimmarin tilalle laitetaan nyt harakanvarpaita, myöhemmin kai joku rasti tai vastaava.
Ai miten niin nyt laitetaan harakanvarpaita? Mun 1950 syntynyt isäni kirjoitti sellaisen nimmarin, että siitä ei parhaalla tahdollakaan saanut selville kuin korkeintaan etu- ja sukunimen ekan kirjaimen. Loput oli sellaista aaltoilevaa viivaa.
Kyse on siitä, osaako nykynuori edes nimmariaan kirjoittaa.
Ennen, kun täyteltiin virallisia papereita, niihin tuli allekirjoitus ja nimen selvennys.
Isäsi kirjoitti varmasti kaiken muun selkeällä käsialalla.
Vierailija kirjoitti:
Miksi pitäisi? Teknologia kehittyy. Vanha korvataan uudella. Onko tämä ongelma boomereille? Maailma muuttuu, te ette kestä sitä, joten puratte pahaa oloanne nuorisoon. Surullista. Käsinkirjoitus alkaa olla yhtä turha taito kuin lankapuhelimen käyttö. Deal with it.
Käsinkirjoitus on vähän eri asia kuin lankapuhelin. Toivottavasti en itse elä niin vanhaksi, että joutuisin näkemään maailman, jossa ihmiset eivät osaa enää kirjoittaa kuin jollain laitteella.
Siinä toinen hieno nimmari (18:05-18:16). Tämän modernin ajan lapsi tai teini ei edes saisi tuon sisäänkirjautumisen perusteella selville, kuka tämä henkilö, jos hän ei tuntisi sitä entuudestaan.
Vierailija kirjoitti:
Siinä toinen hieno nimmari (18:05-18:16). Tämän modernin ajan lapsi tai teini ei edes saisi tuon sisäänkirjautumisen perusteella selville, kuka tämä henkilö, jos hän ei tuntisi sitä entuudestaan.
Mun täytyy tunnustaa. Olen aika kateellinen ton Estherin nimikirjoitukselle. Mun kaunokäsiala on aika hirveän näköistä. m39
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mun 2004 syntynyt taisi olla aika lailla niitä viimeisiä ikäluokkia, joilla ylipäänsä on ollut käsialakirjoitusta enää koulussa. Ja sekin minun silmään hyvin lähellä tekstausta. Lisäksi edes alaluokilla ei vaadittu, että kaikki kirjoitetaan käsialakirjoituksella, kuten omana aikanani (ei saanut tekstata vaan kirjoittaa pelkästään kaunoa, paitsi ehkä joskus yläasteella mutta sielläkin ainekirjoitukset piti tehdä kaunolla). Kummako jos eivät osaa, kun eivät ole lapsena joutuneet harjoittelemaan.
Ainekirjoitukset ovat historian havinaa, niitä ei enää ole.
Siis mitä, ihan oikeasti? Mitä niiden tilalla sitten on?
Tweetin kirjoitusharjoituksia? Maksimipituus 280 merkkiä, saattaa sisältää tuotesijoittelua.
Vierailija kirjoitti:
Miksi pitäisi? Teknologia kehittyy. Vanha korvataan uudella. Onko tämä ongelma boomereille? Maailma muuttuu, te ette kestä sitä, joten puratte pahaa oloanne nuorisoon. Surullista. Käsinkirjoitus alkaa olla yhtä turha taito kuin lankapuhelimen käyttö. Deal with it.
Totta, olen vielä mustekynä sukupolvea ja en mihinkään ole tarvinnut kykyä.
https://scontent-hel3-1.xx.fbcdn.net/v/t1.6435-9/238676332_102245495985…
Kouluaikoina sain miehenä ajoittain hävetä kaunokirjoituskäsialaani, sitä kun pidettiin HYVIN usein aivan liian 'prettynä'. Mutta ne ajat ovat jääneet jo kauas taakse! Nykyään kirjoitan muutaman kerran vuodessa kaunokirjoituksella, mutta vain kortteja, en koskaan esimerkiksi kirjeitä: liian hidasta hommaa. M vm. 1977
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mun 2004 syntynyt taisi olla aika lailla niitä viimeisiä ikäluokkia, joilla ylipäänsä on ollut käsialakirjoitusta enää koulussa. Ja sekin minun silmään hyvin lähellä tekstausta. Lisäksi edes alaluokilla ei vaadittu, että kaikki kirjoitetaan käsialakirjoituksella, kuten omana aikanani (ei saanut tekstata vaan kirjoittaa pelkästään kaunoa, paitsi ehkä joskus yläasteella mutta sielläkin ainekirjoitukset piti tehdä kaunolla). Kummako jos eivät osaa, kun eivät ole lapsena joutuneet harjoittelemaan.
Ainekirjoitukset ovat historian havinaa, niitä ei enää ole.
Prosessi.
Lainaus Hesarista 9.8.2021:
PILKUT paikoilleen, isot kirjaimet erisnimiin ja yhdyssanat yhteen. Edelleen näitä opetellaan äidinkielen tunnilla.
Äidinkielenopettaja Annamari Sauren mukaan yläkouluikäiset oppilaat kuitenkin kyseenalaistavat aiempaa enemmän, onko tällaisilla säännöillä mitään väliä. Jotkut myös ihannoivat englannin kieltä ja ajattelevat, ettei suomi ole niin tärkeää.
Kirjakielen kirjoittaminen on nuorille vaikeampaa kuin aiemmin. Yksi syy on se, että he lukevat kaunokirjallisuutta vähemmän. Sauren mukaan edelleen kuitenkin on nuoria – sekä tyttöjä että poikia – jotka lukevat valtavasti.
Lukemisen puute kaventaa sanavarastoa.
****Vanhan ajan kouluaineita äidinkielentunnilla ei enää kirjoitella. Saure ei voi kuvitellakaan, että antaisi oppilaille otsikoita ja heillä olisi kaksi tuntia aikaa kirjoittaa niistä.
Nykyään kirjoittaminen on prosessi: On jokin tekstilaji, johon tutustutaan, vaikkapa mielipidekirjoitus. Omaa tekstiä suunnitellaan ja siitä keskustellaan vieruskaverin kanssa. Valmista tekstiä korjaillaan. Sen saa kirjoittaa joko käsin tai koneella.****
Sauren mielestä nuorista näkee, että he ovat tottuneet katsomaan puhelimiltaan lyhyitä videoita ja lukemaan lyhyitä tekstejä.
”Nuorten elämä on pinnallistunut ja nopeutunut.”
Tuo on huono juttu, ettei edes ainekirjoitusta ole. Se voisi innostaa edes jokusen nuoren oma-aloitteeseen ajatteluun ja tekemiseen, löytyisi ehkä uusi ulottuvuus elämään.
Käsialakirjoitus on osa ihmisen perussivistystä. Piste.
Ehkä joskus tulee sellainen MobilePay-tyylinen tapa allekirjoittaa juttuja.
Ei kukaan pärjää jos ei osaa kirjoittaa käsin.
Onko sellaisia kouluja olemassa, joissa tätä kaunokirjoitusta opetetaan valinnaisena?
Vierailija kirjoitti:
Tulevaisuudessa historian opiskelijat varmaan joutuvat yliopistossa kurssille, jossa opetellaan lukemaan kaunoa, että voisivat perehtyä vanhoihin käsin kirjoitettuihin lähteisiin. Mut en mäkään oikeasti tiedä, miksi kenenkään ois pakko kirjoittaa kaunoa. Ei edes 90-luvun loppupuolella, kun oli ala-asteella, enää tarvinnut käyttää kaunoa missään muualla kuin äikän vihkossa, kaikissa muissa aineissa kaiken sai kirjoittaa tekstaten.
Kyllähän historian opiskelijat joutuu tekemään niin jo nyt. Etkö ole koskaan nähnyt esimerkiksi 1800-luvun kaunoa? Sen lukeminen on ihan oma taiteenlajinsa.
"Hei opettaja, mikä on perinteinen kirja?"
- Ap, suuri kiitos palautteestasi! Oli suuri ilo ja kunnia saada palvella viime hallituksessa Suomen kansaa sen opetus- ja kulttuuriministerinäkin. Ehkä tämä vielä toistuu. t. Sanni G-L.
Vierailija kirjoitti:
Käsialakirjoitus on osa ihmisen perussivistystä. Piste.
Höpö höpö ja kaksoispiste: