Ajatella, että nykylapset ja -nuoret eivät hallitse käsialakirjoitusta!
Kommentit (94)
Vierailija kirjoitti:
Hyödyllisempää opetella koulussa kirjoittamaan näppäimistöllä kuin roikkua kiinni menneisyydessä sulkakynien ja mustepullojen kanssa. Niin se vaan on - maailma muuttuu. Tärkeintä on itsensä ilmaiseminen, eikä se itse väline.
Tärkeintä on itsensä ilmaiseminen?
Ok…
Vierailija kirjoitti:
Miksi pitäisi? Teknologia kehittyy. Vanha korvataan uudella. Onko tämä ongelma boomereille? Maailma muuttuu, te ette kestä sitä, joten puratte pahaa oloanne nuorisoon. Surullista. Käsinkirjoitus alkaa olla yhtä turha taito kuin lankapuhelimen käyttö. Deal with it.
Siksi pitäisi, että käden ja silmän yhteistyö kehittyy ja toimii. Ei se ole pahan olon purkamista nuorisoon, jos haluaa tarjota heille sellaisia eväitä elämään, että pärjäävät silloinkin, kun puhelimesta loppuu akku tai sähköt menevät kokonaan poikki.
Taito käyttää käsiä on se, joka on olennaista eikä niinkään taito kirjoittaa millä keinolla tahansa.
Jos olisi nyt opettaja, opettaisin kaunokirjoitusta kuvaamataidon tunnilla. Opettaisin sellaista oikein hienoa vanhanajan kaunokirjoitusta. Toki ilman mustekynää ja imupaperia, josta Sanni on ehkä itse joutunut kärsimään ja siksi vihaa kaunokirjoitusta. Ehkä hän on vielä vasenkätinen, joka teki kirjoittamisen vielä vaikeammaksi.
No tätä oonkin ihmetellyt kun oon töissä vaateliikkeessä ja palautuksen yhteydessä vaaditaan asiakkaalta osoite ja allekirjoitus. Hitaasti tulee harakanvarpaita eikä kellään ole nimmaria, vaan siihen laitetaan vaan oma nimi. Jokku teinit ei edes tiedä/muista osoitettansa! Pikkasen pistää mietityttään mitä koulujärjestelmälle on tapahtunut.
Vierailija kirjoitti:
Yli 10 prossaa peruskoulun päättävistä ei osaa kunnolla lukea eikä kirjoittaa. Siinä sitä on kehitystä kerrakseen!
No, olihan niitä viitosen oppilaita ennenkin.
Tuskinpa hekään mitään luetunymmärtämisen mestareita olivat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yli 10 prossaa peruskoulun päättävistä ei osaa kunnolla lukea eikä kirjoittaa. Siinä sitä on kehitystä kerrakseen!
No, olihan niitä viitosen oppilaita ennenkin.
Tuskinpa hekään mitään luetunymmärtämisen mestareita olivat.
Joo, mutta varmasti osasivat sekä lukea että kirjoittaa suhteessa paremmin kuin nykypäivän vitosen teinit.
Täytyykin kirjoittaa tänään jotakin kaunokäsialalla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi pitäisi? Teknologia kehittyy. Vanha korvataan uudella. Onko tämä ongelma boomereille? Maailma muuttuu, te ette kestä sitä, joten puratte pahaa oloanne nuorisoon. Surullista. Käsinkirjoitus alkaa olla yhtä turha taito kuin lankapuhelimen käyttö. Deal with it.
boomerit ja boomerit. Alan olla todella kyllästynyt näkemään noita viitauksia keski-ikäisten jenkkien suuntaan. Tämä on Suomi, täällä ei taida pahemmin elellä boomereita eh. Napero hei, kyllä me nelikymppisetkin olemme sitä mieltä että jonkinlainen alkeellinen käsialakirjoitus pitäisi osata, teiltähän tulee vain harakanvarpaita kynästä ja pahistelua netissä.
Jep, ihan helvetin naurettavia nuo "boomerit" ja "deal with it":t. No sitähän se on kun koko nuorisokulttuuri on nykyään kopioitu jenkeistä. Mitään uutta omaa nämä nykyjonnet eivät tunnu sitten millään keksivän.
Katsokaapa Ginger Rogersin käsialanäyte (18:44-18:51)! Ei onnistu nykynuorelta, ei Suomessa, tuskin enää edes Valloissa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eivät ne ministerit kuulkaas yksin tuollaisia päätöksiä tee. Lapsellinen avaus.
Ai miten niin ei tee? Niillähän on se kaikkein ylin päätäntävalta.
No siten niin ei tee, että siellä on niitä virkamiehiä, jotka työskentelevät siellä vuodesta toiseen, vaikka ministerit vaihtuvat. Ei se niin toimi, että ministeri yhtäkkiä keksii jonkun tuollaisen asian ("hei, mä keksin, lopetetaan kaunokirjoituksen opetus"), vaan tällaisia asioita valmistellaan vuosia. (Ja luulen, että syynä on se, että kaunokirjoituksen opetteluun menee niin paljon tunteja, ja jostain piti saada tilaa muulle opetukselle.)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eivät ne ministerit kuulkaas yksin tuollaisia päätöksiä tee. Lapsellinen avaus.
Ai miten niin ei tee? Niillähän on se kaikkein ylin päätäntävalta.
No siten niin ei tee, että siellä on niitä virkamiehiä, jotka työskentelevät siellä vuodesta toiseen, vaikka ministerit vaihtuvat. Ei se niin toimi, että ministeri yhtäkkiä keksii jonkun tuollaisen asian ("hei, mä keksin, lopetetaan kaunokirjoituksen opetus"), vaan tällaisia asioita valmistellaan vuosia. (Ja luulen, että syynä on se, että kaunokirjoituksen opetteluun menee niin paljon tunteja, ja jostain piti saada tilaa muulle opetukselle.)
Ministerit voivat silti olla hyväksymättä virkamiehien ei-niin-viisaat päätökset. Ja kiirettä tuntuu pukkaavan peruskoulussa, kun ei ole enää aikaa opettaa edes kaunokirjoitusta.
Venäjällä opetetaan vielä käsialakirjoitusta.
Vierailija kirjoitti:
Hyödyllisempää opetella koulussa kirjoittamaan näppäimistöllä kuin roikkua kiinni menneisyydessä sulkakynien ja mustepullojen kanssa. Niin se vaan on - maailma muuttuu. Tärkeintä on itsensä ilmaiseminen, eikä se itse väline.
Miten sinä ilmaiset itseäsi kirjoittamalla, jos sinulla ei ole käytettävissä sähköä sillä toimivalle näppäimistölle eikä edes mekaanista kirjoituskonetta?
Vierailija kirjoitti:
No tätä oonkin ihmetellyt kun oon töissä vaateliikkeessä ja palautuksen yhteydessä vaaditaan asiakkaalta osoite ja allekirjoitus. Hitaasti tulee harakanvarpaita eikä kellään ole nimmaria, vaan siihen laitetaan vaan oma nimi. Jokku teinit ei edes tiedä/muista osoitettansa! Pikkasen pistää mietityttään mitä koulujärjestelmälle on tapahtunut.
Tämä on kouluakin laajempi vakava ongelma ja valitettavasti sen alkulähde on kotona.
Lapsella, jolle luetaan, tai joka lukee itse, on teini-ikäisenä n. 70 000 sanan sanavarasto.
Lapsi, jolle ei lueta, tai joka ei lue itse, on teini-ikäisenä n. 15 000 sanan sanavarasto.
Hyvin harva nuori lukee kirjoja, mutta kirjoja lukemalla ihminen kasvattaa sanavarastoaan, mikä on ajattelun mahdollistava hyvin tärkeä varasto.
Jos ei ole sanavarastoa millä ajatella, ihminen taantuu vaistonvaraiseksi eläimeksi. Katsokaa ympärillenne, siellä ne eläimet vaeltaa, naama "äly"puhelimessa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ok…
Kirjoittamalla ilmaistaan omia tunteita ja ajatuksia toisille ihmisille. Kirjoitetaan ajatuksia muistiin ja välitetään niitä eteenpäin. Tässä tarkoituksessa oleellisinta ei ole tapahtuuko se mustekynällä, sulkakynällä, lyijykynällä vai digitaalisesti. Tärkeintä on sisältö. Jos ajattelee käsialan olevan merkityksellisin asia on ajattelussaan hakoteillä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten sinä ilmaiset itseäsi kirjoittamalla, jos sinulla ei ole käytettävissä sähköä sillä toimivalle näppäimistölle eikä edes mekaanista kirjoituskonetta?
Mutta kun minulla on! Yhtäläiseen voi sanoa käsin kirjoittamisen olevan mahdotonta ilman toimivaa kynää ja paperiä. Molempiin tapoihin tarvitaan välineitä joita ilman ei kykene kirjoittamaan. Useammin minulla älypuhelin löytyy taskusta kuin kynä. Kuten löytyy valtaosalla suomalaisista nykyisin. Tätäkin viestinvaihtoa käymme ilman kynää ja paperia!
Tulevaisuudessa historian opiskelijat varmaan joutuvat yliopistossa kurssille, jossa opetellaan lukemaan kaunoa, että voisivat perehtyä vanhoihin käsin kirjoitettuihin lähteisiin. Mut en mäkään oikeasti tiedä, miksi kenenkään ois pakko kirjoittaa kaunoa. Ei edes 90-luvun loppupuolella, kun oli ala-asteella, enää tarvinnut käyttää kaunoa missään muualla kuin äikän vihkossa, kaikissa muissa aineissa kaiken sai kirjoittaa tekstaten.
Onko muuten kukaan muu huomannut samaa kuin minä: älypuhelimesta on helppo tarkistaa joku triviaalijuttu, mutta heti kohta sen jälkeen, kun se on tehty, huomaakin, ettei enää muistakaan, mikä se vastaus olikaan. Tiedonhaku on tavallaan muuttunut liian helpoksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ok…
Kirjoittamalla ilmaistaan omia tunteita ja ajatuksia toisille ihmisille. Kirjoitetaan ajatuksia muistiin ja välitetään niitä eteenpäin. Tässä tarkoituksessa oleellisinta ei ole tapahtuuko se mustekynällä, sulkakynällä, lyijykynällä vai digitaalisesti. Tärkeintä on sisältö. Jos ajattelee käsialan olevan merkityksellisin asia on ajattelussaan hakoteillä.
Kirjoittamisen taito on tärkeä osata muutenkin kuin itsensä ilmaisun takia. Esim. informaation välittämiseen ja tallentamiseen se on ollut kautta aikojen tärkeä taito.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mutta kun minulla on! Yhtäläiseen voi sanoa käsin kirjoittamisen olevan mahdotonta ilman toimivaa kynää ja paperiä. Molempiin tapoihin tarvitaan välineitä joita ilman ei kykene kirjoittamaan. Useammin minulla älypuhelin löytyy taskusta kuin kynä. Kuten löytyy valtaosalla suomalaisista nykyisin. Tätäkin viestinvaihtoa käymme ilman kynää ja paperia!
Minä kirjoitan silti mieluummin monet asiat käsin, kuten muistiinpanot, viestit, mietelmät yms. Kynä ja paperi ovat edelleen käyttökelpoisia asioita, eivät mikään jäänne menneisyydestä.
Käsialakirjoituksen taitamattomuus on pikkuasia, kun ajatellaan koulujen systemaattista lasten tyhmentämistä.
Sinä olet juuri sellainen peruskoulun hedelmä, joka olettaa teknologian olevan ratkaisu kaikkeen ja siksi sinä olet ulkoistanut ajattelun teknologialle. Ainoa inhimillinen ominaisuus, mikä prosessissa on sinulle jäänyt on lapsellinen aggressiivisuus omasta vainoharhastasi siitä, että joku purkaa pahaa oloaan sinuun. Mutta sinä pikku maailmannapa et ole sen arvoinen. Sinä olet vain yksi tyhmä sielu, tyhmien sielujen valtavassa ja kasvavassa massassa.
Tyhmä saa olla, muttei yksinkertainen. Sinä olet yksinkertainen.