Inhoan painoterroristeja!!!!
Yleensä ne ovat laihduttaneita ihmisiä, jotka ovat niin ylpeitä laihtumisestaan, että ovat kuin uskonnollisessa hurmoksessa. Ehkä aivotkin kutistuu laihtuessa? Sorry vaan, olen onnellinen jokaisesta kilostani, enkä tavoittele kuikelomittoja!
Kommentit (77)
[quote author="Vierailija" time="06.09.2014 klo 22:03"]Että kaikki on ihan hyvin, vaikka on ylipainoa, kunhan liikkuu? Että keho tietää olla välittämättä siitä ylipainosta, kunhan vain näyttää sille lenkkipolkua, kuntosalia tai lentopalloa?
Kai tiesit, ap, että kehonrakentajillekin se ylipaino tuottaa ongelmia, vaikka se ei muodostu läskistä?
[/quote]
Luitkohan ajatuksella läpi molemmat Lääkärilehden artikkelit? Vastaus on siellä.
[quote author="Vierailija" time="06.09.2014 klo 22:13"]
[quote author="Vierailija" time="06.09.2014 klo 22:03"]Että kaikki on ihan hyvin, vaikka on ylipainoa, kunhan liikkuu? Että keho tietää olla välittämättä siitä ylipainosta, kunhan vain näyttää sille lenkkipolkua, kuntosalia tai lentopalloa? Kai tiesit, ap, että kehonrakentajillekin se ylipaino tuottaa ongelmia, vaikka se ei muodostu läskistä? [/quote] Luitkohan ajatuksella läpi molemmat Lääkärilehden artikkelit? Vastaus on siellä.
[/quote]Vai onkohan kyse jopa siitä, että ajattelin omilla aivoillani ja kyseenalaistin ne?
Minusta on ihan ok, että laihduttaja innostuu vähän liikaa. :) Se on inhimillistä. Ei minuakaan kiinnosta käännyttäminen karppaajaksi tai sokerin vaarojen toitottaminen, mutta suon sen kyllä laihduttajalle. Sitä se innostuminen tapaa tehdä, olipa kyseessä laihdutus, keräilyharrastus tai uusi ideologia.
Mutta yksi minua on ihmetyttänyt etenkin näillä nettipalstoilla: luulisi, että omakohtainen kokemus valistaisi ihmistä, ja niin se onneksi useimmiten tekeekin. Mutta joistakin se tekee entistä kärkkäämpiä, mikä todella ihmetyttää minua. Kuvitteellinen rautalankaesimerkki:
- Ihminen on onnistunut laihduttamaan onnistuneesti huomattavan määrän. Laihduttuaan hän näkee muut ylipainoiset kaikin tavoin säälittävinä, saamattomina ja laiskoina ja hämmästelee, mikseivät nämä ihmiset ota itseään niskasta kiinni. Omat ponnistelut muuttuvatkin helpoiksi ratkaisuiksi, jotka jokaisen vain pitäisi tajuta.
- Ihminen on itse ylipainoinen, mutta hän kuluttaa kaiken aikansa muiden ylipainon kyttäämiseen, arvosteluun ja ruotimiseen. Hämmästelee, kuinka joku voikin olla noin lihava, ja että ei hän ainakaan ole tuon kokoinen.
Ja tällaisia kannanottoja olen tavannut ihan konkreettisessakin elämässä, en ainoastaan netissä. Missä syy tällaiseen? Olen itse sekä laihduttanut että lihonut takaisin, ja tiedän tasan että ylipaino-ongelman ydin on syvemmällä kuin pelkkä mekaaninen syömisen ja kuluttamisen laki. Minulla ei tulisi mieleenkään pilkata ketään muuta ylipainoista, enkä laihduttuani naureskellut yhdellekään ylipainoiselle ystävälleni, enkä edes tuntemattomille.
Toisaalta: en ole myöskään ylipainoisena arvostellut ketään laihaa tuttavaani tai ystävääni "vinkuheinäksi" tai ruipeloksi, anorektikoksi tai muuksikaan. En ole omasta ylipainostani ylpeä enkä väitä, ettei asia minua vaivaisi. Pidän kuitenkin rajan, että ylipainoni kuuluu ainoastaan minulle ja lääkärille, jolle olen kertonut huoleni nousevasta painostani ja pyytänyt apua sen pudottamiseen. Se ei yksinkertaisesti ole kenenkään muun huoli. Ei edes heidän, jotka maksavat niitä kalliita verorahoja: veroja maksetaan siksi, että jokainen saa hyvää hoitoa ja apua myös heikoimpina hetkinä. "Itseaiheutettukin" on niin laaja käsite, että sen voisi venyttää yhtä lailla aktiiviurheilijoihin tai vaikkapa ikääntyviin ihmisiin.
[quote author="Vierailija" time="06.09.2014 klo 22:07"]
Punkerot ne siellä selittelee. Eikö muka ikinä käy mielessä että olisi kivempi olla normaalimitoissa?
[/quote]
Ei niillä muuta mielessä pyörikkään ja juuri siksi itseään ja muita yrittävät sumuttaa. Tai voi olla, jos on niin välinpitämätön, ettei edes oma hyvinvointi kiinnosta. Mä en arvosta läskejä yhtään! Jos ei arvosta itseään sen vertaa, että liikkuu ja miettii mitä syö, ni en arvosta mäkään!
[quote author="Vierailija" time="06.09.2014 klo 22:17"][quote author="Vierailija" time="06.09.2014 klo 22:07"]
Punkerot ne siellä selittelee. Eikö muka ikinä käy mielessä että olisi kivempi olla normaalimitoissa?
[/quote]
Ei niillä muuta mielessä pyörikkään ja juuri siksi itseään ja muita yrittävät sumuttaa. Tai voi olla, jos on niin välinpitämätön, ettei edes oma hyvinvointi kiinnosta. Mä en arvosta läskejä yhtään! Jos ei arvosta itseään sen vertaa, että liikkuu ja miettii mitä syö, ni en arvosta mäkään!
[/quote]
Ja he myös purkavat pahaa oloaan normaalikokoisiin.
[quote author="Vierailija" time="06.09.2014 klo 22:15"][quote author="Vierailija" time="06.09.2014 klo 22:13"]
[quote author="Vierailija" time="06.09.2014 klo 22:03"]Että kaikki on ihan hyvin, vaikka on ylipainoa, kunhan liikkuu? Että keho tietää olla välittämättä siitä ylipainosta, kunhan vain näyttää sille lenkkipolkua, kuntosalia tai lentopalloa? Kai tiesit, ap, että kehonrakentajillekin se ylipaino tuottaa ongelmia, vaikka se ei muodostu läskistä? [/quote] Luitkohan ajatuksella läpi molemmat Lääkärilehden artikkelit? Vastaus on siellä.
[/quote]Vai onkohan kyse jopa siitä, että ajattelin omilla aivoillani ja kyseenalaistin ne?
[/quote]
Kerro aivoillesi, että tutkimuksessa on kolmen miljoonan ihmisen otanta.
Vaikea ottaa tosissaan noita linkattujen artikkelien julkaisijaa, jos ylipaino ei yhdessä hetkessä olekaan haitallista, mutta seuraavaksi se sitten onkin - täysin riippuen tutkimuksesta.
http://www.laakarilehti.fi/uutinen.html?opcode=show/news_id=14090/type=1
http://www.laakarilehti.fi/uutinen.html?opcode=show/news_id=10684/type=1
Tämä aloitus on kyllä nyt ymmärretty niiiiiin väärin, ehkä myös tahallaan. Se on tietenkin hienoa, jos joku on jaksanut laihduttaa ja treenata itsensä hyvään kuntoon, kaikki kunnioitus siitä. Mutta kuten ap kirjoitti, nämä ihmiset ovat kuin uskonnollisessa hurmoksessa, saarnaavaat asiaansa kiilto silmissään ja tuntuvat unohtaneen, kuinka itse olivat samanlaisia punkeroita - tämä minuakin häiritsee.
[quote author="Vierailija" time="06.09.2014 klo 22:17"]
[/quote]
[/quote]
Elämä on paljon muutakin kuin liikkuminen ja syöminen. Ihmisyys on paljon muutakin kuin se, miten kohtelee kehoaan. En maalaa ylipainoa tällä puheella terveelliseksi, mutta minusta on ikävää, että ihmisen ihmisarvo laskee vain yhden ominaisuuden vuoksi. Kyllä minuakin ihmetyttää, kuka tuhlaa kaikki rahansa tupakkaan tai kaljaan, mutta en silti toivo heidän kaikkien kävelevän omatoimisesti saunan taakse.
Se sama ylipainoinen saattaa työpäivänsä jälkeen olla aina vapaaehtoisena kyläseuran tempauksissa, olla olkapäänä surevalle ystävälleen ja vaikkapa luoda hyvää uraa, harjaannuttaa tieto- ja kädentaitojaan tai vaikkapa olla maailman vastuullisin lemmikinomistaja. Minun järkeeni ei käy, että ylipaino veisi ne kaikki muut ansiot pois.
Terv. ylipainoinen, kerrassaan mainio nainen.
[quote author="Vierailija" time="06.09.2014 klo 22:21"]
[quote author="Vierailija" time="06.09.2014 klo 22:15"][quote author="Vierailija" time="06.09.2014 klo 22:13"] [quote author="Vierailija" time="06.09.2014 klo 22:03"]Että kaikki on ihan hyvin, vaikka on ylipainoa, kunhan liikkuu? Että keho tietää olla välittämättä siitä ylipainosta, kunhan vain näyttää sille lenkkipolkua, kuntosalia tai lentopalloa? Kai tiesit, ap, että kehonrakentajillekin se ylipaino tuottaa ongelmia, vaikka se ei muodostu läskistä? [/quote] Luitkohan ajatuksella läpi molemmat Lääkärilehden artikkelit? Vastaus on siellä. [/quote]Vai onkohan kyse jopa siitä, että ajattelin omilla aivoillani ja kyseenalaistin ne? [/quote] Kerro aivoillesi, että tutkimuksessa on kolmen miljoonan ihmisen otanta.
[/quote]Luitkohan sinäkään, kun tuollahan oli ihan hienosti selitetty, mikä tuosta tutkimustuloksesta teki epäluotettavan...
Älä ylipainoinen tuudittaudu noiden tutkimusten perusteella siihen että ylipaino on terveellistä. Vanhuksilla pieni (HUOM pieni) ylipaino on jopa suotavaa, mutta ei nuorilla eikä keski-ikäisillä. Laihduta, saatat tuntea olosi huomattavasti paremmaksi.
[quote author="Vierailija" time="06.09.2014 klo 22:31"]
Älä ylipainoinen tuudittaudu noiden tutkimusten perusteella siihen että ylipaino on terveellistä. Vanhuksilla pieni (HUOM pieni) ylipaino on jopa suotavaa, mutta ei nuorilla eikä keski-ikäisillä. Laihduta, saatat tuntea olosi huomattavasti paremmaksi.
[/quote]
Väitän, että aika "usea" ylipainoinen nimenomaan painii sen ongelman parissa, kuinka laihduttaa onnistuneesti ja pysyvästi. Monet kerrat epäonnistuneesta laihduttajasta on turhauttavaa, kun aina löytyy se valopää, jonka ratkaisu on yksinkertaisesti laihduttaa.
[quote author="Vierailija" time="06.09.2014 klo 22:24"]
[quote author="Vierailija" time="06.09.2014 klo 22:17"]
[/quote]
[/quote]
Elämä on paljon muutakin kuin liikkuminen ja syöminen. Ihmisyys on paljon muutakin kuin se, miten kohtelee kehoaan. En maalaa ylipainoa tällä puheella terveelliseksi, mutta minusta on ikävää, että ihmisen ihmisarvo laskee vain yhden ominaisuuden vuoksi. Kyllä minuakin ihmetyttää, kuka tuhlaa kaikki rahansa tupakkaan tai kaljaan, mutta en silti toivo heidän kaikkien kävelevän omatoimisesti saunan taakse.
Se sama ylipainoinen saattaa työpäivänsä jälkeen olla aina vapaaehtoisena kyläseuran tempauksissa, olla olkapäänä surevalle ystävälleen ja vaikkapa luoda hyvää uraa, harjaannuttaa tieto- ja kädentaitojaan tai vaikkapa olla maailman vastuullisin lemmikinomistaja. Minun järkeeni ei käy, että ylipaino veisi ne kaikki muut ansiot pois.
[/quote]
Mihinkään saunan taakse tarvitse kenenkään mennä. Arvostusta tule sen enempää multa juopoille, eikä narkkareillekaan. Päihteitä saa mun puolesta käyttää, jos haluaa, kuten herkutellakin. Raja menee siinä, että jos homma menee överiksi, ni kyllä se jotain jo kertoo. On noita punkeroita vastaan tullut ja aina jotenkin elostelevia nahjuksia olleet. Muutama poikkeus, vaan harvassa olleet.
Laihtuminen on helppoa siinä vaiheessa, kun ylimääräisiä kiloja on vain muutama. Miten ihmiset voivat päästää itsensä niin isoon kuntoon? Eikö siinä vaiheessa kun vaatteet puristavat pitäisi tehdä asialle jotain?
[quote author="Vierailija" time="06.09.2014 klo 22:39"]
--
[/quote]
Mihinkään saunan taakse tarvitse kenenkään mennä. Arvostusta tule sen enempää multa juopoille, eikä narkkareillekaan. Päihteitä saa mun puolesta käyttää, jos haluaa, kuten herkutellakin. Raja menee siinä, että jos homma menee överiksi, ni kyllä se jotain jo kertoo. On noita punkeroita vastaan tullut ja aina jotenkin elostelevia nahjuksia olleet. Muutama poikkeus, vaan harvassa olleet.
[/quote]
Ylipaino kertoo tasan siitä, että ylipainoisen ruokailutottumukset tuottavat hänelle ylipainoa. Se voi suurissa määrin myös kertoa terveydellisistä vaivoista, mutta siinäpä se sitten onkin: ylipainon perusteella et voi tehdä luonnearviota yhtään kenestäkään. Ja tämän sanon siksi, koska olen tarpeeksi kuullut väitteitä, että ylipainoinen olisi automaattisesti saamaton ja laiska työntekijänä, arjen hallitsijana, raha-asioiden hoitajana tai minä tahansa muuna. Se että sinä näet ylipainoiset automaattisesti "elostelevina nahjuksina", kertoo enemmän sinusta kuin yhdestäkään ylipainoisesta.
Heitän vastaväitteen: minusta jokainen aktiiviurheilija vain pienin poikkeuksin on takakireä kontrollifriikki, jonka elämä menee pilalle jos joutuu kerran jättämään salitreenin väliin.
Vai eikö ole? ... Nii-in. Sitähän minäkin.
[quote author="Vierailija" time="06.09.2014 klo 22:46"]
[quote author="Vierailija" time="06.09.2014 klo 22:39"]
--
[/quote]
[/quote]
Ylipaino kertoo tasan siitä, että ylipainoisen ruokailutottumukset tuottavat hänelle ylipainoa. Se voi suurissa määrin myös kertoa terveydellisistä vaivoista, mutta siinäpä se sitten onkin: ylipainon perusteella et voi tehdä luonnearviota yhtään kenestäkään. Ja tämän sanon siksi, koska olen tarpeeksi kuullut väitteitä, että ylipainoinen olisi automaattisesti saamaton ja laiska työntekijänä, arjen hallitsijana, raha-asioiden hoitajana tai minä tahansa muuna. Se että sinä näet ylipainoiset automaattisesti "elostelevina nahjuksina", kertoo enemmän sinusta kuin yhdestäkään ylipainoisesta.
Heitän vastaväitteen: minusta jokainen aktiiviurheilija vain pienin poikkeuksin on takakireä kontrollifriikki, jonka elämä menee pilalle jos joutuu kerran jättämään salitreenin väliin.
Vai eikö ole? ... Nii-in. Sitähän minäkin.
[/quote]
Ei ole, kuten ei ole punkerokaan normaalipainoinen, jos jää yksi herkkuhetki väliin. Vertauksesi aktiiviurheilijaan kertoo verhotun surullisen tosiseikan, että pidät itsekin ylipainoa vaivalla ja ajalla hankituksi ominaisuudeksi tyyliin: aktiivimässäilijä. Urheilun lähtiessä käsistä se on aivan yhtä huolestuttavaa, kuin paisumisenkin.
[quote author="Vierailija" time="06.09.2014 klo 23:01"]
--
Ei ole, kuten ei ole punkerokaan normaalipainoinen, jos jää yksi herkkuhetki väliin. Vertauksesi aktiiviurheilijaan kertoo verhotun surullisen tosiseikan, että pidät itsekin ylipainoa vaivalla ja ajalla hankituksi ominaisuudeksi tyyliin: aktiivimässäilijä. Urheilun lähtiessä käsistä se on aivan yhtä huolestuttavaa, kuin paisumisenkin.
[/quote]
Oikeastaan: en ymmärrä, miksi vastasit tällä tavalla. Minun alkuperäinen pointtini oli se, että ylipaino - kaikessa epäterveellisyydessään ja ongelmallisuudessaan - ei alenna ihmisarvoa, ei riitä pohjaksi kattavalle luonneanalyysille eikä tarkoita, että ylipaino vähentäisi hänen kaikki muut elämän ansionsa. Uskon, että tämä pointti on viesteissäni nähtävissä paljon oleellisempana asiana kuin se, että millaisena ilmiönä minä näen ylipainon ja miten minä rinnastan ylipainon aktiiviliikkumiseen.
Että pysyisimme asiassa, painotan ja tiivistän: ihminen on muutakin kuin hänen fyysinen ulkomuotonsa. Ja on perin ikävää, että ihminen tuomitaan ainoastaan sen ulkokuoren vuoksi. Ja kun kerran rajoista puhumme: myös ennakkoluuloisuus on tiettyyn rajaan asti ok, överiksi vedettynä jotakin ihan muuta.
Jaa, minä taas säälin ihmisiä, jotka eivät tajua omaa parastaan.
No laihduta niin ei ärsytä. Eihän toi nyt fiksua ole.