Joudutko pitämään päivittäin pikkuhousunsuojaa?
Oon joutunu pitämään koko aikuisikäni jokapäivä pikkuhousunsuojia runsaan valkovuodon yms, kosteuden takia. (kotona ollessa en pidä) Kysyn koska niin paljon oon lukenu eri juttuja että ei saisi jatkuvasti käyttää kun hautoo ja voi tulla tulehduksia. Mulla ei oo koskaan ollu tulehduksia eikä suojat haudo kun vaihtaa uuden tarpeeksi usein. Vaihan yleensä aina uuden kun käyn vessassa vaikka aina ei tarvis vaihtaa.
Kommentit (128)
Outoja kommentteja joiltain täällä. Kiitos kuitenkin asiallisille koska tuntuu hyvältä saada vertaistukea. Itselläni on hormonikierukan laiton jälkeen ollut melko runsasta valkovuoto ja sen vuoksi alapääni myös hieman haiskahtaa. Mitään tulehdusta ei siis kuitenkaan ole (on tutkittu). Koska hormonikierukasta on muuten ollut niin paljon apua en pelkän valkovuodon lisääntymisen takia halua luopua siitä. Itse olen vältellyt pikkuhousunsuojien käyttöä koska olen pelännyt sen pahentavan tilannetta mutta hyvä tietää ettei näin välttämättä ole.
Tämä on sellaisia aiheita joista ei välttämättä ole helppo puhua koska juurikin pelkää että muut pitävät epähygieenisenä tms. Ihmiset voisivat ennen kommentointia miettiä edes hetken että ehkä heidän kokemuksensa (esim. että valkovuotoa tulee vain minimaalisesti) ei ole ainoa oikea normaali vaan ihmiskehoja on erilaisia eikä kaikki ole joillain omilla hygieniatoimilla korjattavissa.
Vierailija kirjoitti:
Outoja kommentteja joiltain täällä. Kiitos kuitenkin asiallisille koska tuntuu hyvältä saada vertaistukea. Itselläni on hormonikierukan laiton jälkeen ollut melko runsasta valkovuoto ja sen vuoksi alapääni myös hieman haiskahtaa. Mitään tulehdusta ei siis kuitenkaan ole (on tutkittu). Koska hormonikierukasta on muuten ollut niin paljon apua en pelkän valkovuodon lisääntymisen takia halua luopua siitä. Itse olen vältellyt pikkuhousunsuojien käyttöä koska olen pelännyt sen pahentavan tilannetta mutta hyvä tietää ettei näin välttämättä ole.
Tämä on sellaisia aiheita joista ei välttämättä ole helppo puhua koska juurikin pelkää että muut pitävät epähygieenisenä tms. Ihmiset voisivat ennen kommentointia miettiä edes hetken että ehkä heidän kokemuksensa (esim. että valkovuotoa tulee vain minimaalisesti) ei ole ainoa oikea normaali vaan ihmiskehoja on erilaisia eikä kaikki ole joillain omilla hygieniatoimilla korjattavissa.
Oletko milloin tutkituttanut erikoislääkärillä röörisi? Kyllä se pikkuhousunsuojien jatkuva tarve on epänormaalia. Mahdat tuoksahtaa...
Joudun käyttämään lähes joka päivä. Kotona enkä öisin käytä kuitenkaan, mutta erityisesti ovulaation aikaan lirahtaa helposti suurikin määrä valkovuotoa kerralla ja heti on alkkarit läpimärät. Joskus ei valkovuotoa tule lähes ollenkaan, mutta koskaan ei tiedä milloin vuotaa ja vihaan sitä, jos vaikka kesken työpäivän huomaa pikkareiden kastuneen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oletko milloin tutkituttanut erikoislääkärillä röörisi? Kyllä se pikkuhousunsuojien jatkuva tarve on epänormaalia. Mahdat tuoksahtaa...
Voit tulla haistelemaan kun niin ihmetyttää.
En ole koskaan käyttänyt. Menkkojen alussa ja lopussa käytän Thinx-menkkapikkareita niukan verenvuodon vuoksi, mutta muuten ihan ilman mitään.
Vierailija kirjoitti:
Se, joka väittää ettei päivittäisestä pikkuhousunsuojan käytöstä ole haittaa, valehtelee.
En. Käytän vain mekkoja ja hameita, en käytä alushousuja juuri koskaan
Vaikka kuinka moni sanoisi mitä, housut koko ajan kasteleva valkovuoto on epänormaalia. Jokainen koko ajan pikkuhousunsuojia tarvitseva lääkäriin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuoksahtaako muilla alapää housunjen läpi? Mä melkein joka päivä haistan housujeni läpi alapääni ja oon miettinyt että haistaakohan sen muutkin. Ei ole mitään tulehdusta. Märkyyttä vaan riittää ja siks tuoksahtaa. Pikkuhousunsuojia ei suositella mutta pakko laittaa jos koko päivän liikenteessä. Jos pääsee pesulle ja vaihtamaan puhtaat alkkarit päivällä niin sitten menee ilman pikkuhousunsuojaa. Mutta usein kyllä on pikkuhousunsuoja työpäivän ajan koska koen sen helpommaksi vaihtaa kun pikkuhousut. Melko rasittava ongelma tämä. Nukun aina yöt ilman pikkareita jos ilmakylvyt auttais.
Mulla oli sama joskus teininä ja aikuisenakin vielä. En jaksanut ärsyyntyä asiasta. Ei minua se märkyys häirinnyt vaan enemmänkin se tuoksu. Siihen ei aina suojatkaan, edes hajustetut, auttaneet. Sittemmin olen miettinyt, että siksikö ympärilläni on pörrännyt hirveästi miehiä. Olen myös ajatellut, että samaisesta syystä olisin välttynyt hiivatulehdukselta, sillä se taitaa olla tosi yleinen vaiva.
"Ongelma" loppui tultuani ensimmäistä kertaa raskaaksi. Tai tuosta on vasta nelisen vuotta kulunut, etten tiedä varmaksi onko muutos pysyvä. Voi johtua iästäkin, olen kuitenkin jo lähes kolmevitonen.
Mullakin tulee tosi runsaasti valkovuotoa ja se on välillä todella kiusallista. Istun suurimman osan työpäivästä ja tuntuu että haarat "muhii" koska on pakko pitää pikkuhousunsuojaa aina. Tykkään käyttää hyvin istuvia housuja, mutta vaikka olisi hame ja sukkahousut niin silti vuoto on runsasta. :(
Kaikista inhottavinta tässä ei ehkä ole se märkyyden tunne (vaikka sekin on inhottavaa), vaan se että tuntuu että haarani tuoksuvat koko ajan! Todella ärsyttävää, pelkään koko ajan että joku huomaa. Omaan nenään tuoksu tuntuu varsinkin silloin kun avaan haaroja.
Normaali valkovuoto ei haise, joten gynelle.
Voi herran jumala näitä jankkaajia täällä... Kyllä normaalikin valkovuoto haisee. Ei voimakkaasti mutta ei se nyt hajutontakaan ole. Jos valkovuoto on hyvin runsasta on siis täysin luonnollista että alapää haisee jonkin verran. Ei se tarkoita että vierustoveri lakoaa hajusta tms. mutta jos joku kumartuisi vähän lähemmäs haistelemaan niin haistaisi kyllä sen valkovuodon.
Valkovuodon määrä on hyvin yksilöllistä ja siihen vaikuttavat monet seikat (esim. stressi, e-pillerit, kierukka). Jos vuoto on hyvin runsasta (tai pahanhajuista) on totta kai hyvä tutkia voisiko taustalla olla tulehdus. Mitään tulehdusta ei kuitenkaan välttämättä ole.
Itselläni valkovuodon määrä lisääntyi kierukan ottamisen jälkeen. Vuoto on siitä asti (eli nyt nelisen vuotta) ollut melko runsasta mutta ei kuitenkaan pahanhajuista (vaikka kuten sanoin, ei se hajutontakaan ole). Mitääm muita oireita ei ole. Asia on tutkittu lääkärissä ja todettu että tämä on täysin vaaratonta eikä mitään tulehdusta ole.
Joten voisitteko jankkaajat antaa ihmisten rauhassa jakaa vertaistukea ja vinkkejä runsaan vuodon kanssa elämiseen ilman "ei ole normaalia" huutelua. Suurin osa ei erikseen kerro että asia on kyllä tutkittu eikä vuodon syynä ole tulehdus tms. koska he pitävät itsestään selvänä että on selvitetty onko alapäässä jokin ongelma. Joten ihan turhaan viesti toisensa jälkeen jankkaatte tutkimuksista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se, joka väittää ettei päivittäisestä pikkuhousunsuojan käytöstä ole haittaa, valehtelee.
Riippunee ehkä siitä millaisia suojia käyttää ja miten muuten hoitaa alapäätä? Itse nukun alasti joten alapää saa siinä tuulettua kunnolla. Siksi olen miettinyt voisinko kuitenkin käyttää joitain mahd. hellävaraisia suojia päivällä runsaaseen valkovuotoon. Kuten tuossa aiemmassa viestissä sanoin, olen tähän asti vältellyt pikkuhousunsuojien käyttöä. Tympii kuitenkin välillä aika paljon tämä valkovuoto.
Ja täsmennyksenä jos joku haluaa tarttua tuohon määrän normaaliuteen: olen tänä runsaan vuodon aikana ehtinyt (koska sitä on ollut jo pidempään) käydä kahdellakin eri gynellä, on otettu papat jne eikä mitään syytä huoleen ole. Mitä ilmeisimmin kyseessä on tosiaan vain kierukan täysin vaaraton sivuvaikutus koska mitään muuta selittävää tekijää ei löydy sille miksi vuoto lisääntyi kierukan laittamisen jälkeen. Ja huom. lääkärin mukaan vuodon määrä ei joka tapauksessa ole mitenkään poikkeuksellisen runsasta (se on vain runsaampaa kuin mitä minulla aiemmin oli). Ja kuten täältäkin keskustelusta huomaa, ei ole poikkeuksellista että vuodon määrä häiritsee.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Riippunee ehkä siitä millaisia suojia käyttää ja miten muuten hoitaa alapäätä? Itse nukun alasti joten alapää saa siinä tuulettua kunnolla. Siksi olen miettinyt voisinko kuitenkin käyttää joitain mahd. hellävaraisia suojia päivällä runsaaseen valkovuotoon. Kuten tuossa aiemmassa viestissä sanoin, olen tähän asti vältellyt pikkuhousunsuojien käyttöä. Tympii kuitenkin välillä aika paljon tämä valkovuoto.
Ja täsmennyksenä jos joku haluaa tarttua tuohon määrän normaaliuteen: olen tänä runsaan vuodon aikana ehtinyt (koska sitä on ollut jo pidempään) käydä kahdellakin eri gynellä, on otettu papat jne eikä mitään syytä huoleen ole. Mitä ilmeisimmin kyseessä on tosiaan vain kierukan täysin vaaraton sivuvaikutus koska mitään muuta selittävää tekijää ei löydy sille miksi vuoto lisääntyi kierukan laittamisen jälkeen. Ja huom. lääkärin mukaan vuodon määrä ei joka tapauksessa ole mitenkään poikkeuksellisen runsasta (se on vain runsaampaa kuin mitä minulla aiemmin oli). Ja kuten täältäkin keskustelusta huomaa, ei ole poikkeuksellista että vuodon määrä häiritsee.
Onpa ihana asia sulle. 😋
En ole käyttänyt vaikka alkais pikkuhiljaa oleen ihan hyväkin.
M52
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Terve pillu ei haise eikä liikoja vuoda. Kiihottuminen on ihan eri asia kuin runsas valkovuoto. Hyi saatana mitä porukkaa täällä.
Joo kun lukee näitä oon niin kiihottunut että tarviin pikkuhousunsuojia mutta sitten puhutaan valkovuodosta... valkovuoto ja emättimen seinämien kiihottuneena erittämä liukaste eivät ole sama asia :D Valkovuodon tarkoitus on pitää emätin puhtaana, siksi voidaan epäillä tulehduksia jos sitä erittyy erityisen voimakkaasti.
.. No joo joo.. Nämä "oon niin kiihottunut 24/7 tai kun miehen nään niin heti pöksyt märkänä", että tarvii suojia niin niin varmaan.
Muutenkin kun puhutaan pillusta ja muuta niin enemmän tulee joku mies mieleen.
Pakko käyttää, koska valkovuoto on runsasta, on ollut koko elämän ajan. Gynekologi on joka kerta todennut vuodon normaaliksi. Mitään tulehduksia ei ole koskaan ollut.
Kertokaa ihmeessä jos on parempia ideoita kuin pikkuhousunsuojat. Mielelläni kuulisin muutakin kuin "ei normaalia, mee lääkäriin nää nää nää."
On tapana suihkuttaa bideellä aina vessassa käynnin jälkeen. No joskus jäi kuivaamatta ja kun kokouksessa nousin tuolista, tuoliin jäi kostea veneenkuva. Kollega katsoi tuolia pitkään. Samoin on käynyt kuntosalilla. Eli noissa tapauksissa käytän. Samoin reissussa, toki pöksyjä voi huuhtoa helposti. Tärkeintä ettei mitään homepöksyjä kerää laukkuun. yksi rouva kertoi että 7 päivän matkalle 7 kalsarit, itse en säilyttäisi likaisia kuin pari päivää.
Syöttekö paljon sokeria ja leipää, pastaa jne.? Itsellä niiden jättäminen minimiin on auttanut tähän vaivaan. Ei tarvitse alkaa mitään ketodieettejä noudattamaan, mutta kokeilla vaikka kuukauden ajan pitää herkut poissa ja korvata osa pastasta ja leivästä erilaisilla kasviksilla ja vihanneksilla. Voi olla, että elimistö ei ole tasapainossa ja sen takia valkovuoto on tosi runsasta. Itselläni elimistö oli pahimmillaan siinä kunnossa, että vuotoa oli läpi kierron kuin pahimpana ovulaatioaikana. Todella kurja vaiva. Sanoisin myös, että paikat ei suuresti haise jos elimistö toimii hyvin, mutta jos on epätasapainoa niin alapää ja kainalot haisevat pahimmillaan hyvinkin vahvasti.
Joo kun lukee näitä oon niin kiihottunut että tarviin pikkuhousunsuojia mutta sitten puhutaan valkovuodosta... valkovuoto ja emättimen seinämien kiihottuneena erittämä liukaste eivät ole sama asia :D Valkovuodon tarkoitus on pitää emätin puhtaana, siksi voidaan epäillä tulehduksia jos sitä erittyy erityisen voimakkaasti.