Kiusaaminen: Peukutetaan haukkumanimiä - mikä on ok ja mikä ei
Tuli tuosta toisesta ketjusta mieleen, että laitetaan tänne erilaisia nimityksiä, joita ah-niin-leikkisästi käytetään toisista ihmisistä. http://www.vauva.fi/keskustelu/4269309/ketju/kiusaaminen_ei_sitten_loppunutkaan_jatin_luokkakokouksen_valiin
Tuossa ketjussa moni epäili ap:ta liian herkkänahkaiseksi ja uskoi, että kiusaajat eivät edes itse ymmärrä kiusaavansa. Toiset meistä ovat herkempiä kuin toiset ja ehkä tämä auttaa arvioimaan, onko itsestä käytetty nimitys niin paha miltä se tuntuu.
Säännöt ovat ihan yksinkertaiset. Kirjoita nimi (esim. huora tai hukkapätkä) ja muut peukuttavat.
Peukku ylös = on ok kutsua toista näin
Peukku alas = ei ole ok kutsua toista näin
Tämähän sopii myös hyvin #kutsumua -teemaan :-)
Kommentit (57)
[quote author="Vierailija" time="06.09.2014 klo 12:17"]
Köyhä
[/quote]
Ja joidenkin logiikalla varmaan on ihan ok kutsua toista köyhäksi, koska hei, sähän OOT köyhä.
Mitenkäs opettajille keksityt hassunhauskat lempinimet? Varsinkin ulkonäköön viittaavat? Vai onko Tankki esim ok, jos näin nimitetään opettajaa?
Miten kääpiötä voidaan pitää ei hyväksyttynä haukkumasanana mutta hujoppia pidetään hyväksyttävänä?? Minua kutsutaan hujopiksi, ja se on todella loukkaavaa. Eikä kääpiö ole edes mikään haukkumasana.
[quote author="Vierailija" time="06.09.2014 klo 12:21"]
Lesta (lestadiolaisesta)
[/quote]
Tämän ei välttämättä tarvitsisi olla haukkumasana, muttä sitä yleensä kuitenkin käytetään halventavassa mielessä.
[quote author="Vierailija" time="06.09.2014 klo 12:21"]Miten kääpiötä voidaan pitää ei hyväksyttynä haukkumasanana mutta hujoppia pidetään hyväksyttävänä?? Minua kutsutaan hujopiksi, ja se on todella loukkaavaa. Eikä kääpiö ole edes mikään haukkumasana.
[/quote]
Joo huomasin kans, että kaikki lyhyet mammat lykkäämässä yläpeukkua tolle sanalle. Mun mielestä hujoppi on loukkaava sana.
Ei ole olemassa hyväksyttävää haukkumanimeä. Haukkuminen on aina haukkumista. On ihmisestä itsestään kiinni minkälaisen kutsumanimen hän hyväksyy itselleen. Kaikki muu on haukkumista.
[quote author="Vierailija" time="06.09.2014 klo 12:21"]Miten kääpiötä voidaan pitää ei hyväksyttynä haukkumasanana mutta hujoppia pidetään hyväksyttävänä?? Minua kutsutaan hujopiksi, ja se on todella loukkaavaa. Eikä kääpiö ole edes mikään haukkumasana. [/quote]
Jännä juttu, minusta taas hujoppi ei ole mikään haukkumasana vaan ihan neutraali sana pitkälle ihmiselle. En kyllä kääpiötäkään pidä pahana muuten kuin ehkä oikeasti lyhytkasvuille tms. Vaikea ymmärtää, että pituus tai lyhyys on jollekin kipeä asia.
t:keskimittainen
Siis ok on vain sellainen nimitys, joka on kohteen mielestä ok. Se, miltä se ulkopuolisesta kuulostaa, on epäolennaista. Sillä on merkitystä, miltä se kohteesta tuntuu.
Lesta (lestadiolaisesta)