Sunnuntait 1970-80-luvuilla?
Lauantaisaunoja muistelleen ketjun innoittamana: mitä teitte 1970-80-luvuilla sunnuntaisin? Kaupat ei olleet auki. Jotkut varmaan kävivät kirkossa, mitä muuta puuhattiin?
Kommentit (533)
Vierailija kirjoitti:
Ne takatukat ja olkatoppaukset oli makeita ja Miami Vice-tyyli myöskin.
Miami Vice alkoi lauantai-iltaisin kymmenen uutisten jälkeen klo 22:15. Minulla oli huoneessani pieni, 12-tuumainen väritv. Se oli tehty Kiinassa ja siksi halvempi kuin muut, joten meidän perheellä oli varaa ostaa se. Peony oli merkiltään.
Mutta nyt mentiin pitkälle 1980-luvun loppuun. :)
nukuttiin pitkään, 13 pintaan safkattattiin hyvää sapuskaa, sitten isi vei minut ratsastustunnille, alkuillasta usein kyläiltiin muissa tuttava perheissä missä oli lapsia tai he kyläilivät meillä. joskus mentiin katsomaan suvun vanhoja tätetejä. illalla katsotiin sodan tuulia ym sarjaa. ja siteen tuli ankea maananatia koulua 9-15, ruoka 1030 ja iltäpäivällä välipalaksi nahistunut lantunpala...
Ja mä luulin, että oon vanha...Oon 45v..siis oon koo,mutta täälä siis vanhempiakin😊
Ei käyty koskaan kirkossa. Mä katoin tv:tä, leikin kotona, olin kavereiden kanssa tai ulkoilin perheen kanssa.
Sunnuntaisin varmaan joko vierailtiin itse tai joku muu kävi meillä kylässä, pelattiin tietokonepelejä tai ulkoiltiin (olin peruskouluikäinen 80-luvulla), huoletonta oleskelua, ruohonleikkausta, milloin mitäkin, kasarilla tuntui olevan aikaa vaikka kuinka paljon tehdä vaikka mitä :) Sunnuntaina saattoi olla myös tekemättä mitään, mutta en muista että juuri koskaan olisin vaan loikoillut tekemättä mitään, no lehtiä lueskellessä tietysti loikoilin sängyllä.
Minä podin hyvin usein sunnuntaisin krapulaa.
Tuli käytyä pubeissa ja discoissa.
Voi niitä aikoja.......
Sunnuntait eivät enää ole pitkään aikaan olleet mitenkään erityisiä päiviä. Liikennettä on aika paljon, kansa käy kauppakeskuksissa. Kylässä ei enää käydä eikä kylään tulijoita ole, kaikilla tuntuu olevan kalenterit täynnä menoja sinne sun tänne.
Ei tunnu mitenkään hohdokkaalta mikään erityisesti, kun tarjontaa on loputtomasti esim. suoratoistopalveluissa.
Vierailija kirjoitti:
Sunnuntaiden tähtihetki: Pieni talo preerialla
Kurjuuden maksimoinnin multihuipentuma.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hyi kamala. Mahtoi olla kauheeta aikaa
Oli kauheaa, sain traumoja
Onko shoppailu susta ihmisen parasta aikaa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ne takatukat ja olkatoppaukset oli makeita ja Miami Vice-tyyli myöskin.
Miami Vice alkoi lauantai-iltaisin kymmenen uutisten jälkeen klo 22:15. Minulla oli huoneessani pieni, 12-tuumainen väritv. Se oli tehty Kiinassa ja siksi halvempi kuin muut, joten meidän perheellä oli varaa ostaa se. Peony oli merkiltään.
Mutta nyt mentiin pitkälle 1980-luvun loppuun. :)
Safiiri ja Teräs sarja arki-iltana, oli jännä
Kontulassa silloin asuessa, sai joka Sunnuntai aina viimeistään klo 7 aamulla herätä puheensorinaan, kun porukat kerääntyvät rapun eteen puimaan kovaäänisesti viikonlopun tapahtumia. Samoille kavereille, joille oli monesti mahdotonta arkiaamuisin herätä ajoissa kouluun tai töihin, ei kummasti tuottanut pienintäkään vaikeutta heräillä varhain Sunnuntaiaamuisin.
Kävelimme koko perheen voimin syömään paikkakunnan ainoaan ravintolaan. Terveiset Klaukkalaan😀
https://www.hs.fi/feature/art-2000011014707.html
Se mikä on muuttunut on se että moni kauppa on sunnuntaisin auki, on kuntosaleja/tennishalleja/kylpylöitä avoinna, suurin muutos lienee netti/älypuhelimet.
Vierailija kirjoitti:
Sunnuntait olivat meidän perheessämme todella leppoisia (koska koko lauantaipäivä huhkittiin kotitöitä ja lopuksi rojahdettiin saunan jälkeen kaikkemme antaneina puhtaiden vällyjen väliin, eikä mitään jäänyt tekemättä tai kiveä kääntämättä).
Sunnuntaina nukuttiin pitkään. Tehtiin mitä päähän pälkähti. Äiti laittoi vähän parempaa ruokaa, joskus joku leipoi. Ei ollut velvollisuuksia eikä missään asioilla voinut käydä, koska joka paikka oli kiinni. Joskus kävi vieraita kahvilla tai itse kävimme jossain vastaavasti.
Itse asiassa kaipaan sitä entisaikojen sunnuntaifiilistä. Päivä oli todella pitkä. Ikinä ei kuitenkaan ollut tylsää, koska tylsyys keksittiin vasta 2000-luvulla.
Mikäs estää toimimasta samoin kuin ennen? Mielestäni sunnuntait eivät ole muuttuneet miksikään. Samanlaisia lepopäiviä nää on aina olleet. Eihän nytkään ole pakko missään käydä jos ei halua. Tuleekin vähemmän käytyä kylässä nykyään kuin ennen. Nukun myös pitkään, syön runsaan aamiaisen, käyn kävelyllä, saunonkin usein, katselen telkkaa, kuuntelen radiota. Nuoruudessa oltiin paljon ulkona, nyt ei ulkona näe juuri ketään. Rauhallisempaa on kaikin puolin.
Nussittii koko yö naisen kanssa :D
SAMA TUNTURI ISKUSSA kirjoitti:
13 ajettiin mopolla kylä kauppaan kaks päällä 20 pakkasessa hakeen keskaria. matkaa suuntaansa n,14km eli 28km matkaa. MAISTU MUUTEN HYVÄLLE OLEMME AJATELLEET TEHDÄ SAMAN REISSUN NYT 60 VUOTIAINA KUN TULEE PAKKANEN LÄHEMME KALJAN HAKUUN.
Joo, silloin haettiin keskaria pikkuruisesta kyläkaupasta mopoilla vaikka ikää oli reilun kymmenen vuotta. Samalla sai ostaa itselle limupullon. Hyvää aikaa - 70- luku oli, töitä, tosin työttömyyttäkin välillä, lakkoja oli tosi paljon. Tavaraa olisi mennyt neukkulaan enemmän kuin ehdittiin tehdä. Maataloustouhut oli silloinkin hakusessa, ylituotannot vietiin muualle melkein ilmaiseksi. Politiikka ei ainakaan meitä nuoria kiinnostanut, mukavaa huoletonta aikaa se oli. Kesät olin enon maatilalla, sunnuntait oli lepopäiviä, vain lypsyt tehtiin ja elukat ruokittiin. Joskus oli tosin heinätöitä kun sattui poudat mutta muuten käytiin autoajelulla ja ehkä kylässä ja puuhailtiin kuka mitäkin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuntuu, että nykyään vuoden ainot päivät jolloin samanlaiseen kiireettömyyteen saattaa päästä on jouluaatto, joulupäivä ja tapaninpäivä. Tosin tälleen kaupungissa asuvana tuntuu, että autoja huristelee nykyään enemmän kauppojen aukiolojen vapauduttua. Ei enää osata olla joulunakaan rauhassa. Paitsi tietysti on tietty joukko, jotka joutuvat työnsä puolesta olemaan töissä myös joulun pyhinä.
Tosiaan, nykyään ei sunnuntaisin eikä oikein muinakaan pyhinä ole tosi hiljaista liikenteessä kuten ennen vanhaan. Työnantajaleirikin nykyään esittää pyhävapaapäivien muuttamista työpäiviksi.
Saahan sitä rauhassa olla jos haluaa. Ja iät ajat on pyhäisin töitä tehty, sairaalat, poliisi, ravintola- ala jne. Monet tehtaat käy yötä päivää. Taitaa viikonloppu- ja yötyöt pikemminkin vähentyä. Monet kaupatkin ovat joka päivä auki ja hyvä niin, eikä siellä ole mikään pakko käydä. Ainakin täällä pikkukaupungin laidalla on sunnuntaisin tosi hiljaista, joskus auto jossain, jalankulkijoita ei missään. Mutta joo, ihan mukavaa aikaa -70 - ja - 80 - luku olivat.
"Nuoruudessa oltiin paljon ulkona, nyt ei ulkona näe juuri ketään. Rauhallisempaa on kaikin puolin."
Missä asut. Se voisi olla muutamalle tamperelaiselle hyvä pakopaikka.
Isä teki sunnuntaisin jotain hyvää liharuokaa. Jos oli hyvä keli saatettiin mennä rannalle tai talvella hiihtämään koko perhe ja herkku eväät tietenkin mukaan. Kaikki siivoukset ja kaupassakäynnit oli tehty lauantaina, joten nyt vaan rentouduttiin. Ei ollut kiire minnekään. Ja mikä tärkeintä, isä oli kotona :)