Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Sunnuntait 1970-80-luvuilla?

Vierailija
15.08.2021 |

Lauantaisaunoja muistelleen ketjun innoittamana: mitä teitte 1970-80-luvuilla sunnuntaisin? Kaupat ei olleet auki. Jotkut varmaan kävivät kirkossa, mitä muuta puuhattiin?

Kommentit (533)

Vierailija
521/533 |
16.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tämä juttu on maaliskuulta mutta vielä 1970-luvulla suunnilleen 2/3 Suomesta oli tällaisia "nollakuntia" joissa ihmiset asuivat, kävivät töissä ja viettivät vapaa-aikansa ihan pienillä paikkakunnilla eivätkä juuri esson paaria kauemmas kotipihalta lähteneet.

https://www.is.fi/kotimaa/art-2000007873701.html

Kyllä me ajeltiin kaupungille viikollakin, jos ei muuta niin vanhemmille tai työkavereille viinaa hakemaan. Nuorempana käytiin usein raveissa, faija oli hevosharrastaja. Niin, sitten kun oli ajokortti niin kolmessa lähimmässä kaupungissa käytiin viikonloppuiltaisin ja öisin vuoron perään aikaa viettämässä. Jotkut varmaan jäivät kotimaisemiin mutta omissa piireissä liikuttiin aika paljon ja automatkailu jäi tavaksi. Kun lapset olivat pieniä, silloin oltiin enemmän kotona.

Vierailija
522/533 |
16.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Heinätöitä paiskittiin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
523/533 |
16.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Leppoisia olivat. Käytiin mummolassa ja sukuloimassa usein. T. N-74

Vierailija
524/533 |
16.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hengailin kavereiden kanssa, luin, kävin ratsastamassa tai muuten vain tallilla heppoja katsomassa, pyöräilin, uin, talvella hiihdin. Telkkarista ei sunnuntaisin juuri tullut mitään.

Vierailija
525/533 |
16.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tein läksyjä, luin kokeisiin, katsoin pieni talo preerialla. 

Ennen vanhaan oli paljon enemmän läksyjä j a koulu vaati enemmän kuin nykyään. Oppikoulussa oli myös kova kuri. Nykyään on ihan laiskaa. (Olen seurannut lasteni koulunkäynyiä)

Vierailija
526/533 |
16.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Työpäivä siinä missä muutkin. Karjatilalla ei vapaita ollut.

Aika nopeasti ne kymmenen lehmää oli lypsetty ja siat ruokittu. Pyhinä ei muuta työtä sitten tehtykään. Ja oli illat vapaata viikollakin. Mitään lomia ei kuitenkaan ollut, nykyään on ihan eri meininki. Omat vanhemmat luopuivat maatilasta jo -70 - luvun alussa, myivät kaiken pois ja muutettiin kaupungin laidalle. Se oli hyvä asia, päästä pois sieltä keskeltä ei mitään ihmisten ilmoille. Nyt voisin taas maalla asuakin.

Vierailija
527/533 |
16.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla oli 70luvulla melkein aina sunnuntaisin kankkunen 🍾🍷🍷🍷🍷🍷🍷

Vierailija
528/533 |
16.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä podin hyvin usein sunnuntaisin krapulaa.

Tuli käytyä pubeissa ja discoissa.

Voi niitä aikoja.......

Juuri näin,pubeihin ja discoihin oli päästävä.

Vierailija
529/533 |
16.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

70-luvulla8 pukeuduttiin sunnuntaisin hienosti, koska joku ystäväperhe saattoi tulla kylään yllättäen. Kaikilla ei ollut puhelimia, niin se oli ihan normaalia. Lauantaina siivottiin ja leivottiin, jotta koti oli puhdas ja kaapit täynnä herkkuja. Mukulat hyppeli ja hihkui innoissaan kun tuli leikkikavereita ja tunnelma oli kuin jouluna.

Mitä??? Kaikilla ei ollut muka puhelimia? Ihan roskapuhetta? Olen kirjoittanut 1974 eli siis 8 vuotta oppikoulua käytyäni ja muistan tasantarkkaan että meillä oli luokkakirjan alkukehdellä kaikkien nimet ja osoitteet ja puhelinnumerot jo alkuluokista asti!! Eikä kukaan ollut ilman puhelinnumeroa! Taidat puhua jostain muusta ajasta tai keksiä asioita!

Oli joo puhelin kotona ainakin 60- luvulta saakka, muistan jopa meidän numeron vieläkin. Itse pärjäsin ilman puhelinta aina vuoteen 1995 saakka, ekan kännykän sain veljeltä, oli eka lapsi tulossa. Parin vuoden kuluttua saatiin lankapuhelin kun anoppi lopetti firmansa. Ja toisen lankapuhelinliittymän sain sopivasti sukulaisen perikunnalta, sillä soitin aloittamani oman firman puhelut. Että aika hyvin ilman omaa puhelinta itse pärjäsin yli kolmekymppiseksi.

Vierailija
530/533 |
16.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tein läksyjä, luin kokeisiin, katsoin pieni talo preerialla. 

Ennen vanhaan oli paljon enemmän läksyjä j a koulu vaati enemmän kuin nykyään. Oppikoulussa oli myös kova kuri. Nykyään on ihan laiskaa. (Olen seurannut lasteni koulunkäynyiä)

Kun muutettiin Joensuuhun siellä oli jo peruskoulu. Olin laiska ja pärjäsin hyvin kumminkin. Eli kutosluokasta alkaen aika vähän läksyjä tein, koulumatkat oli aina aika pitkiä ja bussimatkalla ehti kerrata sen mitä tarvi. Kansakoulussa ne tehtävät piti tosiaan tehdä tai tuli sanomista.

Vierailija
531/533 |
17.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Käytiin sukulaisten luona kylässä. Äiti laittoi talouskyljyksiä ruuaksi. Hiihdettiin talvella.

Oi, talouskyljykset. Paistetun sipulin ja kyljysten tuoksu kantautui keittiöstä äidin siellä häärätessä. Perunamuusia kyljysten kanssa tai ihan vain keitetyt perunat. Joskus oli vielä lisukkeena makaronia, huom. lisukkeena, muutoin makaroni oli pääruokana vain makaroonilaatikossa.

Vierailija
532/533 |
17.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pääsiäispyhät vielä 1980-luvulla 🙄

Vierailija
533/533 |
17.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oltii Kotona perheen kesken rauhassa. Syötiin perunamuusia ja siankyljyksiä. Lisänä ketsuppi. Kuunneltiin radiosta toivekonserttia samalla ku syötiin.

Ei ollu kiirettä mihkään. 

Sillo ei ollu kaupat auki. Tosin muutenkaan kauppaan mentiin kerran viikossa. Vaatteita ostettiin harvoin. Tarpeeseen vaan. Ei ollu kulutushysteriaa mitä nykyään. 

Lauantaisin napakymppi ja sauna. Sekä Jaffaa ja suklaataa 2 riviä.