Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Sunnuntait 1970-80-luvuilla?

Vierailija
15.08.2021 |

Lauantaisaunoja muistelleen ketjun innoittamana: mitä teitte 1970-80-luvuilla sunnuntaisin? Kaupat ei olleet auki. Jotkut varmaan kävivät kirkossa, mitä muuta puuhattiin?

Kommentit (533)

Vierailija
421/533 |
18.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyläiltiin sukulaisten luona.

Vierailija
422/533 |
18.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kärpät ja OTP kirjoitti:

Ei tullut sunnuntaisin jalkapalloa TV:stä. Englannin liiga oli ainoa, mitä näytettiin, ja pelit olivat lauantaisin.

Itse asiassa jalkapalloa tuli sunnuntaisin iltapäivällä aivan 1980-luvun lopussa. Silloin näytettiin Italian liigaa TV-3:lla. 

Näköjään on joo tullut Italian liigaa. Kyseessä oli siis ns. vanha kolmoskanava, joka toimi 1986 - 1992. Se näkyi Etelä-Suomessa. MTV3 aloitti sitten 1993. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
423/533 |
18.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tehtiin maatilalla töitä myös sunnuntaisin niinkuin nykyisinkin.

Saatettiin käydä sukulaisilla ja ystävillä kylässä. Siinäpä se , ehkä joutilailla oli aikaa ajella veneillä ja vesijeteillä kesäisin.

Vierailija
424/533 |
18.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko muistikuvaa kenelläkään 70 luvulta sarjasta: kapteeni nemo joka tähyili sieltä vuorelta tai: pelastajat 70 luvulta ?

Vierailija
425/533 |
18.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Syötiin kyljyksiä tai kanankoipia ja jälkkärinä puolukkarahkaa. Herkkuruokaa.

Vierailija
426/533 |
18.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen syntynyt v. 74 lopulla, en kovin paljon muista 70-luvusta, mutta jotenkin siitä on semmoinen "syksyisen" ankea mielikuva, mm. ne räikeät värit, jopa kirkuvan punainen ja keltainen, myrkynvihreä, tummanruskea... hyi :p

80-luku oli sitten oikein hyvää aikaa.

Jännä kun mä olen syntynyt -83 ja nimenomaan 80-luvun väreistä on sellainen että hyi... Neonvärit sattui silmiin. Joku Dingo, nolo. Nykäsen tyyliin farkut vedetty kainaloihin saakka.

Ysäri ja teknobileet oli sitä jotakin. Ace of Base jne.

-helpompi kainaloihin kun jättää nilkkoihin farkut nykyään

Vierailija
427/533 |
18.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Käsittämättömän pihalla historiasta nykyajan nuoret ihmiset. Ei tiedä itkeäkö vai nauraa tällekin aloitukselle. Vai, että ihan kirkossa käytiin?😄😄😄[/quot

No tota, olen syntynyt 1978 ja meidän perheessä käytiin 1980-luvulla usein sunnuntaisin kirkossa.

-ap

Kirkossa? Minä en tunne yhtään ikäistäni, joka olisi käynyt sunnuntaisin kirkossa. Olen pari vuotta sinua vanhempi ja kaupungissa lapsuuden viettänyt.

Sama täällä.

51v.

Vierailija
428/533 |
18.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikös Kapteeni Cousteau tullut sunnuntaisin? Voi että oli jännä ohjelma ja se oli kiinnostavaa, kun kapteeni miehistöineen seilasi maailman merillä. Merentutkinnasta taisi olla kyse.

Mikähän sen ohjelman nimi oli. Sen muistan, että kapteeni oli Jacques Cousteau. Kirjoitinkohan minä tuon nimen oikein.

Vierailija
429/533 |
18.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Leivitetyt kyljykset, myös leivittämättömät. Perunamuussi. Porsaanpaisti, jossa luumua. Maitokiisseli. Ensimmäiset kotona tehdyt ”pizzat” eli paksu pohja ja vähänlaisesti täytettä päällä. Myöhemmin pohja oheni ja täytteet lisääntyivät. Erilaiset marjarahkat. Lämpimät leivät.

Nämä tulevat mieleen lapsuuden sunnuntaista.

Vierailija
430/533 |
18.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eikös Kapteeni Cousteau tullut sunnuntaisin? Voi että oli jännä ohjelma ja se oli kiinnostavaa, kun kapteeni miehistöineen seilasi maailman merillä. Merentutkinnasta taisi olla kyse.

Mikähän sen ohjelman nimi oli. Sen muistan, että kapteeni oli Jacques Cousteau. Kirjoitinkohan minä tuon nimen oikein.

Olemme kait eri vuosituhannella syntyneitä, jos kyseessä  oli kapteeni nemo 1970

Vierailija
431/533 |
18.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olemme kait eri vuosituhannella syntyneitä, jos kyseessä  oli kapteeni nemo 1970

Joo, ei ole sama heppu.

Vierailija
432/533 |
18.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Se ohjelma oli nimeltään Meren salaisuudet. Kapteeni (tieteilijä, merentutkija) Cousteaulla ja miehistöllä oli aina päässään punaiset pipot.

Vierailija
433/533 |
18.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko muistikuvaa kenelläkään 70 luvulta sarjasta: kapteeni nemo joka tähyili sieltä vuorelta tai: pelastajat 70 luvulta ?

🙋‍♀️! Nemo on minulle aina jtn muuta kuin kala 😁

Vierailija
434/533 |
18.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Se ohjelma oli nimeltään Meren salaisuudet. Kapteeni (tieteilijä, merentutkija) Cousteaulla ja miehistöllä oli aina päässään punaiset pipot.

Mikä on punainen, märkä ja haisee sillille? Kapteeni Coustean pipo.

Vierailija
435/533 |
19.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Merten Salaisuudet-sarjan muistan mutta olen melko varma että 1970-luvulla (?) puuduttavia sunnuntai-iltäpäiviä piristi myös Columbo ja Sheriffi McCloud.

Columbo on sittemmin tullut uusintana ties miten moneen kertaan mutta silloin ne olivat ihan uusia.

Vierailija
436/533 |
19.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Merten Salaisuudet-sarjan muistan mutta olen melko varma että 1970-luvulla (?) puuduttavia sunnuntai-iltäpäiviä piristi myös Columbo ja Sheriffi McCloud.

Columbo on sittemmin tullut uusintana ties miten moneen kertaan mutta silloin ne olivat ihan uusia.

Minulla on taas mielikuva, että nuo mainitsemasi sarjat tulivat keskellä viikkoa.

Ainakin McCloud. Olin nimittäin kaverini luona yötä keskellä kouluviikkoa ja katsoimme illalla Seriffi McCloudin. Siinä jaksossa Barbi Benton lauloi laulun, joka pian tuli Suomessa tunnetuksi Virve Rostin laulamana. Laulu oli ”Näinkö meille aina täällä käy”. Tämä on jäänyt erityisesti mieleen.

Muistan senkin kun aamulla sitten lähdettiin yhdessä kouluun ja puhuttiin siitä laulusta, että oli tosi hyvä laulu.

Vierailija
437/533 |
19.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sunnuntait olivat joskus tylsiä, sillä jos olisin halunnut tehdä esim. puutarhatöitä (kyllä! pidin jo teini-ikäisenä puutarhatöistä!), äiti kielsi, "koska mitä naapuritkin ajattelevat". Silloin oli mukavaa, jos serkut vanhempineen tulivat hakemaan hiihtämään. Sukulaisissa käytiin ja naapureilla. Muistan kuolettavan tylsyyden yksien lapsettomien naapureiden luona, jossa piti vaan hiljaa istua pari tuntia. Olin kova lukemaan ja nyt ihmetyttää, miksi en voinut ottaa edes jotakin kirjaa luettavakseni mukaan. Silloin vaan ei kuulunut tapoihin paljonkaan ajatella lasten viihtymistä. Mutta ehkäpä opin kärsivällisyyttä?

Vierailija
438/533 |
19.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän perheessämme kukaan ei käynyt kirkossa eikä välittänyt uskonnosta pätkääkään mutta äidillä oli hirveä hätä estää vielä 1980-luvulla isää ja minua tekemästä sunnuntaisin mitään pihahommaa tai remonttia taloon/autoon kun naapurissa asui joku iso seurakunnan virkamies koska "mitä ne naapuritkin ajattelevat"

Todella raivostuttavaa koska valtaosan vuotta oli niin pimeää että pihahommia näki tehdä vain päivällä ja lauantaina tuohon aikaan oli pakko mennä kauppoihin kun erikoisliikkeet sulkivat ovensa yhdeltä ja ruokakaupatkin neljältä.

Mihinkään erikoisliikkeeseen, pankkiin, virastoon tai edes parturiin ei päässyt arkena ottamatta töistä vapaata koska ne menivät kaikki kiinni viideltä. Miksi ****** ne olivat auki vain silloin kun kukaan ei niihin päässyt?

Vierailija
439/533 |
19.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikki kävivät pitkillä kävelyillä, tiellä tuli paljon tuttuja vastaan. Heti klo 9 aamulla eteenpäin.

Vierailija
440/533 |
19.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Radio Luxemburgia tuli kuunneltua.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi yksi neljä