Sunnuntait 1970-80-luvuilla?
Lauantaisaunoja muistelleen ketjun innoittamana: mitä teitte 1970-80-luvuilla sunnuntaisin? Kaupat ei olleet auki. Jotkut varmaan kävivät kirkossa, mitä muuta puuhattiin?
Kommentit (533)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Intissä oli pelkät sunnuntai-vapaat, eli palvelusta oli vielä lauantainakin. Vapaa alkoi lauantaina klo 15 ja päättyi sunnuntaina klo 24. Itsellä oli kotiin 350 kilometriä matkaa, eli eipä paljoa ehtinyt siellä aina olla. Sen verran että suoraan baariin, sieltä kotiin nukkumaan, seuraavana päivänä ylös ja takaisin kohti varuskuntaa. Näitä vapaita taisi olla joka toinen vk-loppu, eli joka toinen vapaalla ja joka toinen kiinni, joskus harvemmin.
Ei ollut kyllä meillä palvelusta enää lauantaisin, mutta lomille päästiin silti vasta lauantaina iltapäivällä. Siis jos ylipäätään lomille päästiin. Npin siis vuonna 1980.
No lauantai-aamupäivisin HämRjP:ssä oli esim. oppitunteja, joka lienee ollut palvelusta. Lomille pääsi lounaan (puolen päivän) jälkeen (jos pääsi), riippuen tuvan ja alueiden siisteydestä. Tämä -84-85.
Matkaa oli kotiin fillarilla 15 min, not tuu bäd.
Meillä ei todellakaan ollut lauantaisin mitään oppitunteja. Aamupäivä oli ainoastaan valmistautumista lomille lähtöön (ne jotka lomille pääsivät), eli käytävät ja tuvat mersuttiin ja pinkat ja sängyt laitettiin kuntoon tupa- ja lomallelähtötarkastusta varten.
Näin siis 1981 Parolassa
Sodankylässä oli aamupäivällä ennen lomille lähtöä vielä normipalvelusta eli joku harjoituksentapainen, ampumista, hiihtolenkki tms. Ideana tuntui olevan se, että lomabussiin ehdittiin nippanappa hikisenä juuri ja juuri. Ruokailu alkoi jotain 9:30, sen jälkeen oli siivous ja lomatarkastus ja bussit lähtivät 10:00 aikoihin. Voi heittää tunnilla. Seuraava normivuorobussi lähti joskus iltapäivällä. Suurin osa oli pitkämatkalaisia Oulun seudulta tai etelämmästä, mutta silloin sai lipulla valita itse junan eikä lippu ollut sidottu tiettyyn vuoroon.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vanhat hyvät ajat kirjoitti:
Saisikin elää 80-luvulla tämän nykyisen turhuuden sijaan!
Sama. Oli toivoa ja tulevaisuudenuskoa, ja työllä oli merkitystä. Tulevaisuudesta ei sitten tullut kummoista.
Ummehtunut Kekkosslovakia, ei kiitos! Ainoat hyvät puolet tuolloin oli täystyöllisyys, ja että ei ollut digihärpäkkeitä.
Käsitteesi ummehtunut Kekkoslovakia on keksitty vasta jälkeenpäin. Tuolloin ei kukaan uskaltanut arvostella Urkkia, häntä pidettiin kuolemattomana ja ainoana mahdollisena idänsuhteiden hoitajana ja jos uskalsi arvostella, leimautui fasistiksi, neuvostovastaiseksi ja ennenkaikkea ulkopoliittisesti epäluotettaviksi..
Vierailija kirjoitti:
Muistan harmaan, köyryselkäisen äidin ja puhumattoman isän. Muistan kauravellin surumielisen tuoksun. Muistan kippurakärkiset pieksusaappaat ja niihin liittyvän häpeän.
Minäkin muistan nuo kippurakärkiset saappaat, mutta en yhtään hävennyt niitä. Muistan myös silavapannukakut, narumatot ja leikatuista maitopusseista sommitellut suhkuverhot.
13 ajettiin mopolla kylä kauppaan kaks päällä 20 pakkasessa hakeen keskaria. matkaa suuntaansa n,14km eli 28km matkaa. MAISTU MUUTEN HYVÄLLE OLEMME AJATELLEET TEHDÄ SAMAN REISSUN NYT 60 VUOTIAINA KUN TULEE PAKKANEN LÄHEMME KALJAN HAKUUN.
Vierailija kirjoitti:
Olen syntynyt v. 74 lopulla, en kovin paljon muista 70-luvusta, mutta jotenkin siitä on semmoinen "syksyisen" ankea mielikuva, mm. ne räikeät värit, jopa kirkuvan punainen ja keltainen, myrkynvihreä, tummanruskea... hyi :p
80-luku oli sitten oikein hyvää aikaa.
Jännä kun mä olen syntynyt -83 ja nimenomaan 80-luvun väreistä on sellainen että hyi... Neonvärit sattui silmiin. Joku Dingo, nolo. Nykäsen tyyliin farkut vedetty kainaloihin saakka.
Ysäri ja teknobileet oli sitä jotakin. Ace of Base jne.
Vierailija kirjoitti:
Käsittämättömän pihalla historiasta nykyajan nuoret ihmiset. Ei tiedä itkeäkö vai nauraa tällekin aloitukselle. Vai, että ihan kirkossa käytiin?😄😄😄[/quot
No tota, olen syntynyt 1978 ja meidän perheessä käytiin 1980-luvulla usein sunnuntaisin kirkossa.
-ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
naiset oli nättejä ja naisellisia.
Juuri näin. Säälittää nykynuoret miehet, kun eivät tuonmallisia kaunottaria. Nyt suuri osa on ylipainoisia ja ilman tiimalasivartaloa.
On se sääli.
Joo, ja säälittää naiset myös. Nyt on nuorilla miehillä mahaa, keskivartalolihavuus. Nuorilla miehillä ylipaino on huomattavasti yleisempää kuin naisilla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Käsittämättömän pihalla historiasta nykyajan nuoret ihmiset. Ei tiedä itkeäkö vai nauraa tällekin aloitukselle. Vai, että ihan kirkossa käytiin?😄😄😄[/quot
No tota, olen syntynyt 1978 ja meidän perheessä käytiin 1980-luvulla usein sunnuntaisin kirkossa.
-apKirkossa? Minä en tunne yhtään ikäistäni, joka olisi käynyt sunnuntaisin kirkossa. Olen pari vuotta sinua vanhempi ja kaupungissa lapsuuden viettänyt.
Maailma voisi paljon paremmin jos suitsisimme kulutusmaniaa laittamalla kaupat sunnuntaina kiinni, niin kuin ennen
Se oli ihan samanlainen päivä kuin sunnuntait nykyäänkin, vain kaupat eivät olleet auki. Meillä ei ollut mitään ihmeempää sunnuntaisin. Mistä ap on sellaista keksinyt?
En ole tuota lauantaisauna-ketjua nähnyt joten kerron tässä. Lauantaisauna oli jotenkin merkkitapaus ja siellä viivyttiin pitkään. Sitten oli Heikki Hietamiehen juontama Lauantai-tanssit jota katsottiin froteisissa kylpytakeissa. Vanhemmat joivat kaljaa ja itse limpparia. Siitä on jäänyt mieleen Aku ja Roope-setä limpparit. Aku oli vihreää ja Roope punaista.
Mä olen syntynyt 1971, eikä kumpikaan vanhempani ole koskaan käynyt edes joulukirkossa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vanhat hyvät ajat kirjoitti:
Saisikin elää 80-luvulla tämän nykyisen turhuuden sijaan!
Sama. Oli toivoa ja tulevaisuudenuskoa, ja työllä oli merkitystä. Tulevaisuudesta ei sitten tullut kummoista.
Ummehtunut Kekkosslovakia, ei kiitos! Ainoat hyvät puolet tuolloin oli täystyöllisyys, ja että ei ollut digihärpäkkeitä.
Vaihtaisin tämän nykypäivän siihen kekkosslovakiaan vaikka heti.
Lauantai oli muuten erityinen päivä. Silloin vanhempani katsoivat telkkarista lauantaitansseja ja nauroivat ihmisille siellä, että ne näyttivät hölmöiltä. Varsinkin äitini aina huomautteli niistä tanssijoista, miten tyhmiltä näyttivät.
Vähän samalla lailla kuin itsenäisyyspäivän vastaanotolta aina arvioidaan ja kritisoidaan naisten pukuja.
Kekkonen tai joku muu puhuva pää puhui hyvistä ja ikuisista idänsuhteista. Joskus telkkarista tuli jumalanpalvelus. Ohjelmat loppuivat ennen puoltayötä.
Lauantai-iltaisin pikkukaupungitkin olivat hyvin levottomia paikkoja, ihmiset joivat itsensä kaatokänniin.
Sunnuntaisin oli kuollutta. Ihmiset pysyivät maaseudulla ja pikkukaupungeissa kotonaan, koska kylillä riekkumista pyhinä paheksuttiin. Toki vierailuilla sukulaisten luona voitiin käydä.
Usein sunnuntaina soiteltiin toisella paikkakunnalla asuville sukulaisille kaukopuhelu, koska silloin ihmiset olivat todennäköisimmin kotona, eli lankapuhelimen päässä. Sanomalehdet luettiin aamuisin hartaasti läpi ja radiota kuunneltiin. Tosin sunnuntaisin maaseudulla lehti tuli kauemmas heittolaatikkoon, josta se piti hakea.
Usein käytiin kirkossa, sen jälkeen yleensä vähän "parempi lounas", jälkiruokaa oli aina, marjarahkaa tai kiisseliä. Päiväkahville lähdettiin isovanhempien luo. Kotiin tultua tein läksyt. Iltaruoaksi oli muusilaatikkoa tai riisipuuroa ja keitettyjä kananmunia.
Jos jostain syystä ei lähdetty isovanhemmille, isä katseli urheilua tai luki sanomalehteä. Silloin itse olin mieluummin pikkuveljen kanssa ulkona, koska isää ei saanut häiritä. Olen syntynyt 1980.
Kirkossa? Minä en tunne yhtään ikäistäni, joka olisi käynyt sunnuntaisin kirkossa. Olen pari vuotta sinua vanhempi ja kaupungissa lapsuuden viettänyt.[/quote]
Aloituksessahan kirjoitetaan, että jotkut kävivät, ei että kaikki olisivat käyneet. Itse tunsin kasarilla porukkaa, jotka kävivät kirkossa sunnuntaisin. Ei kaikissa kirkoissa tainnut edes tuolloin olla nykyiseen tyyliin jumalanpalveluksia/hartaushetkiä tms. muulloin kuin sunnuntaisin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
naiset oli nättejä ja naisellisia.
Juuri näin. Säälittää nykynuoret miehet, kun eivät tuonmallisia kaunottaria. Nyt suuri osa on ylipainoisia ja ilman tiimalasivartaloa.
On se sääli.[/quoteNiinpä, kaukosäätimissä yleensä punainen nappi]
On se sääli.