Syön parhaillaan vesirinkeleitä. Ootteko syöneet tai tiedättekö edes tuotteen?
Tarkalleen ottaen syön Oululaisen ykkösrinkeleitä, jotka käsittääkseni ovat vesirinkeleitä. Ainesosat vehnäjauho, maitojauhe, vesi, suola, hiiva. Ohuen sormen paksuisia, sisältä ja ulkoa aika kovia. Dippaan cappucinoon, mutta eivät pehmene siltikään. Maku hyvin puiseva ja mauton. En ymmärrä miksi ostin näitä eilen ja etenkin miksi ihmeessä olen kohta syönyt jo neljäsosan 400 gramman pussista!
On niin kerrassaan erikoinen tuote (mauton, liian kova ja ohut halkaistavaksi eli ei käy edes täytteillä tuunattavaksi kuten tavalliset pehmeät rinkelit, eivät pehmene kahviin dipattaessa toisin kuten monet muut kovat keksit), joten ihmettelen miten nämä rinkelit on edelleen tuotannossa ja myynnissä? Syökö joku muukin ja jos, niin miksi? Tai tiedättekö jonkun, joka tykkää näistä vesirinkeleistä?
Kommentit (161)
Oon syönyt. Ovat hyviä.tänään söin päiväkahvilla Viipurin rinkeliä.Kyllä oli hyvää. Vähän muistuttaa muuten Fazerin pullava ja Viipurin rinkeli toisiaan, mutta Viipurin rinkelissä muskottipähkinää (?). Meillä oli siis vaaleaksi paistettu Viipurin rinkeli.
no heitä rokaa tai kierrätä naapurille tms juo pari kaljaa ja unohda koko juttu
Aito vesirinkeli on isohko ja pehmeä. Mummo teki niitä aikonaan
Vierailija kirjoitti:
Oon syönyt. Ovat hyviä.tänään söin päiväkahvilla Viipurin rinkeliä.Kyllä oli hyvää. Vähän muistuttaa muuten Fazerin pullava ja Viipurin rinkeli toisiaan, mutta Viipurin rinkelissä muskottipähkinää (?). Meillä oli siis vaaleaksi paistettu Viipurin rinkeli.
Aito Viipurinrinkeli on punaruskea päältäpäin
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aito Viipurinrinkeli on punaruskea päältäpäin
Pyydän aina vaaleaksi jätetty pohjapuoli.
Tiedän kyllä tuotteen, mutta ei ne ole tuollaisia kuin kuvailet. Vesirinkelit ovat kuohkeita ja pehmeitä ja sisältävät vain vettä, jauhoja, suolaa ja hiivaa. Kooltaan ovat kuin munkkirinkilät. Ovat tosi herkullisia tuoreena, mutta jo heti seuraavana päivänä muuttuvat sitkeiksi. Lapsuudessa näitä sai kotikylän kaupoista paikallisen leipomon tekeminä, mutta sen koommin en ole tuotteeseen törmännyt.
On syöty. Pienet vaniljarinkelit on kovia ja ne isot rinkelit on pehmeitä.
Vierailija kirjoitti:
On syöty. Pienet vaniljarinkelit on kovia ja ne isot rinkelit on pehmeitä.
Mut nekään ei ole VESIrinkeleitä, se on ihan eri tuote! Vesirinkeli on ensinnäkin suolainen, kun nämä mistä tässä ketjussa on puhuttu, on makeita.
Tiedän tuotteen. Kasarin lopussa matkailin Neuvostoliitossa. Siellä oli ruokapulaa ja kaupoissa varastot vähissä, mutta noita kovia pieniä rinkeleitä löytyi AINA. Niillä eleltiin, jos muuta ei ollut. Mulle nämä siis tarkoittaa samaa kuin NL.
Vierailija kirjoitti:
Tiedän kyllä tuotteen, mutta ei ne ole tuollaisia kuin kuvailet. Vesirinkelit ovat kuohkeita ja pehmeitä ja sisältävät vain vettä, jauhoja, suolaa ja hiivaa. Kooltaan ovat kuin munkkirinkilät. Ovat tosi herkullisia tuoreena, mutta jo heti seuraavana päivänä muuttuvat sitkeiksi. Lapsuudessa näitä sai kotikylän kaupoista paikallisen leipomon tekeminä, mutta sen koommin en ole tuotteeseen törmännyt.
P-Karjalasta saa. Myös täältä etelästä isoista marketeista.
Tiedän joo. Ne on niitä kuivia mauttomia rinkuloita. Ihmettelen, että niitä vieläkin myydään. Kai niistä sitten joku tykkää. Sama kuin pahvia pureskelisi.
Vierailija kirjoitti:
Oletan että vesirinkelit tehdään jäädyttämällä. Varmasti laihduttajille sopivia naposteltavia. Ei niinku liikoja kaloreita.
Onhan vehnässä kaloreita
Vesirinkelit ( oikeat ) tehdään niin, että ensin vedessä kiehautetaan, kunnes nousevat pinnalle ja sitten uuniin paistumaan. Ovat isoja ja pehmeitä
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
P-Karjalasta saa. Myös täältä etelästä isoista marketeista.
En ole asunut Pohjois-Karjalassa enää 30 vuoteen ja enkä myöskään käy etelän isoissa marketeissa. :)
Eli siis nykyisiltä kulmiltani ei saa. Nyt kun muistelen, niin jostain olen lapsuuden jälkeenkin vesirinkeleitä ostanut. Ehkä jonkun leipomon myyntikojusta markkinoilta, mutta ne oli juuri niitä pussissa kumisiksi muuttuneita. Epäilenpä, että ne etelän marketeissa myytävätkin on juuri niitä kumirinkeleitä, mahtaako mikään paikallinen leipomo siellä niitä itse tehdä?
Vierailija kirjoitti:
Tiedän tuotteen. Kasarin lopussa matkailin Neuvostoliitossa. Siellä oli ruokapulaa ja kaupoissa varastot vähissä, mutta noita kovia pieniä rinkeleitä löytyi AINA. Niillä eleltiin, jos muuta ei ollut. Mulle nämä siis tarkoittaa samaa kuin NL.
Kyllä, tuo on juuri se ap:n kuvailema rinkeli, mutta ei vesirinkeli.
Tuo ap: n kertoma ei ole vesirinkeliä nähnytkään. Ne on pehmeitä, munkkirinkelin kokoisia, ja ne tehdään veteen. Siis vesirinkeleitä. Meillä Itä-Suomessa päin ne olivat yleistä kahvileipää lapsuudessani ja tein niiitä itsekin koulussa kotitaloustunnilla oppimani ohjeen mukaan.
Niitä myydään myös ainakin joissain Etelä- Suomen kaupoissa. Tuoreena jos tavoittaa, kannattaa kokeilla. Voin tai hillon kanssa kun syö, ei välttämättä muuta tarvitse.
Minulla on aina näitä kaapissa ja syön yhden päiväkahvilla. Jos tulee yllätysvieraita, saavat kahvin ja vesirinkelin.
Ei aitoon vesirinkeliin käytetä maitoa.
mummo 70v
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tulin jo kommentoimaan, että kuka nyt ei vesirinkeliä tietäisi, mutta miekin oon Joensuusta, ehkä ne ovat juttu erityisesti täällä, kun tälläkin sivulla jo pari muutakin täältä kommentoi. :) Ja siis vesirinkeli on ehdottomasti pehmeä. Sen voi halkaista ja täyttää kutne bagelin.
Hups, siis edellisellä sivulla oli ihan Joensuulaisten kokoontumisjaot. :D
Olisikin pitänyt tajuta, että tottakai rinkeli-perinne viittaa itä-Suomeen. Pitääkin jossain vaiheessa tehdä viikonloppumatka Joensuuhun ja ehdottomasti käydä torilla aidoilla rinkeliostoksilla! Ketjua lukiessa alkoi kiinnostaa!
ap
Savonlinnasta voit ostaa niin lörtsyt, vesirinkelit kuin kalakukotkin samasta kaupasta tai torilta. On monen leipomon tuotoksia.
Vierailija kirjoitti:
Nää on just niitä mitä tulee syötyä puoli pussia ja sitten ihmettelee, että miksi ihmeessä.
Omassa lapsuudessa oli aina näitä kaapissa. Ja omat lapseni ovat tykänneet syödä näitä sormisyötävinä pieninä. On niin kovia etteivät saaneet palasia irti, mutta silti jotain irtosi suuhun kun tarpeeksi imeskeli. Hiljensi lapset autossa.
Nää ei ole just niitä. Vesirinkelit on pehmeitä, sämpylään verrattavissa maultaan ja tuntumaltaan. Tuoreena kuin tuore sämpylä, eiliset ovat jo kuivahkoja.
Lapsuuen herkkua kahvin kanssa.