Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Sektio vs. normi synnytys.

Vierailija
05.09.2014 |

Kyselisin rehellisiä mielipiteitä siitä, että kumpi on teidän mielestänne parempi tai kivuttomampi tapa?

Eli onko sektiohaava kipeämpi kuin alapää synnytyksen jälkeen ja kummasta keskimäärin toipuu nopeammin? 

Kommentit (44)

Vierailija
21/44 |
05.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei alatiesynnytyksessäkään mene tavara pilalle, ei mulla ainakaan, raskaus muutenkin löysyttää paikkoja jo etukäteen, niin luita kuin lihaksia. Minä olin tiukka ennen synnytystä, ja olen sitä edelleenkin 20 vuotta synnytyksestä, 5 vuotta sitten tehty sektio kyllä pilasi mahalihakset, mutta hälläväliä, en niillä muutenkaan mitään tehnyt kun olen lihava.

14

Vierailija
22/44 |
05.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.09.2014 klo 15:05"]

Kivun kannalta en osaa sanoa, varmaan aika tapauskohtaista, mutta lapsen hyvinvoinnin ja terveyden kannalta alatiesynnytys on parempi (jos ei siis ole joku hätätapaus, jonka takia leikkaus on parempi).

[/quote]

Kyllä ne lapsetkin helpommalla sektiossa pääsee, ei tule hapenpuutoksia tai jumittumista synnytyskanavaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/44 |
05.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaksi suunniteltua sektiota, kipuja EI OLLUT ollenkaan, pientä aristusta ehkä ekoina päivinä. Hyvä kipulääkitys(se pumppu) ensimmäisenä päivänä ja saman tien ylös nouseminen auttoi kai toipumaan hyvin. Inhottavinta oli katetrin laitto, mutta se onneksi kesti ehka sekunnin. Muuten oikein miellyttävä kokemus molemmat :)

Vierailija
24/44 |
05.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.09.2014 klo 15:37"]

4pvä sektiosta lenkkeilin, imuroin ym. Helppoa ku mikä, eikä mee tavara pilalle!

[/quote]

Muutaman tutun kanssa joilla sektio takana niin vaihdettu kokemuksia ja hyvin vaikea uskoa että 4pv, sektion jälkeen kukaan lenkkeilee tm. fyysistä. Itselläkin on maha leikattu auki tosin eri syystä ja leikkuu haava pienempi ja kyllä sitä aika kiltisti makaa seuraavat päivät sängyssä syöden särkylääkkeitä ja iloiten siitä jos suoriutuu omin avuin vessaan. 

Itsellä alatiesynnytykset mennyt kaikki todella hyvin. Ei ole tarvinut leikata episiotomiaa eikä suurempia repeämiä. Yksi lapsi tuli vauhdilla n. 2 minuutissa ja tuolloin tikkejä sain enemmän mitä kätilö jaksoi laskea mutta kaikki oli niin eripaikoissa ja pinnalla ettei yhtään suurempaa haavaa tullut. Palautuminen ollut todella nopeaa ja kotiin ollaan aina lähtetty 2pv. päästä. 

On toki niitäkin joilla paikat repeää niin pahasti että saa mennä ihan leikkaussaliin tikkaamaan. Onneksi nämä ovat jo harvinaisempia mutta jonku kohdalle nämäkin sattuu. Noissa palautuminen vie varmasti kauan ja näihin verrattuna sektio olisi todennäköisesti parempi vaihtoehto. 

Jos itse saisin valita niin ehdottomasti alatiesynnytys.

Vierailija
25/44 |
05.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

3 alatiesynnytystä ja yhden kiireellisen sektion kokeneena ( sektiosta nyt 3viikkoa) aikaa sanoisin että ehdottomasti jos saisin valita niin valitsisin alatiesynnytyksen! Alatiesynnytysten jälkeen olisin voinut vaikka heti lähtä lenkille sektion jälkeen ensimmäisenä aamuna meinasi itku päästä kun kylkeä käänsi! Lisäksi tuntuu tämä viiden viikon nostokielto ja että kotityöt pitää tehdä kevennettynä tuntuu tosi tympeältä! Lisäksi haavan kanssa saa näköjään olla tosi tarkkana ettei tulehdu koko ajan meinaa alkaa punottamaan ja haisemaan!

Vierailija
26/44 |
05.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.09.2014 klo 14:50"]

[quote author="Vierailija" time="05.09.2014 klo 14:49"]

Sektiohaava sattui alle viikon. Oli minusta aika kivuton synnyttämistapa verrattuna äitini kertomaan. Hän synnytti alateitse ja kuulemma ei kuukauteen pystynyt istumaan kuin tyynyn päällä toinen kankku ylhäällä.

[/quote]

Mulla oli tuo myös, ja se johtui peräpukamista, ei itse synnytyksestä, peräpukamia voi tulla vaikka menisi sektioon.

[/quote]

Minulla oli kyllä peräpukamia myös sektion jälkeen. Äidilläni kivut johtuivat pahasta repeämästä.

Vierailija
27/44 |
05.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Alatie, jos lastasi ajattelet. HÄTÄtilanteet tietysti asia erikseen. Synnyttäminen sattuu, niin sen pitääkin. Mutta kipu on positiivista kipua... Joka poltolla lähempänä palkintoa.

Vierailija
28/44 |
05.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä oon senv verran tyhmä, et en tiedä, mutta kertokaa te viisaammat! Siis millä tavalla alatie synnytys on lapselle parempi? 

Vierailija
29/44 |
05.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.09.2014 klo 14:50"]Alatiesynnytyksessä kivut on ennen syntymää, sektiossa sen jälkeen. Tasapeli.
[/quote]

Itse en ainakaan kahden sektion jälkeen ole ollut hetkeäkään kipeä. Buranaa ja panadolia voi syödä tarpeen mukaan, itse söin ensimmäisellä kerralla pari viikkoa, toisella kerralla muutaman päivän. Eli tämä legenda ei ole absoluuttinen totuus.

Vierailija
30/44 |
05.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Alatiesynnytys aivan järkyttävä. En kävellyt kuukauteen, toipuminen vei nelisen kuukautta. He jotka sanovat että vain sektiokivut ovat synnytyksen jälkeen eivät tiedä mistä puhuvat.

Vierailija
31/44 |
05.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.09.2014 klo 16:52"]

Mä oon senv verran tyhmä, et en tiedä, mutta kertokaa te viisaammat! Siis millä tavalla alatie synnytys on lapselle parempi? 

[/quote]

For the baby, there are a number of benefits. Because they are able to come when they are ready, as the body begins the process naturally, the baby is more likely to be finished maturing and developing. Passing through the vaginal opening also expels the amniotic fluid in the baby's lungs. The baby also picks up protective bacteria that they ingest, helping them form more balanced immune systems as the bacteria colonizes in their intestines.

--

Siinäpä muutama. Kenenkään ei pitäisi valita sektiota pelkästään oman mukavuutensa vuoksi, jos ei ole valmis laittamaan lapsen etua oman alapään edelle niin ei sovellu vanhemmaksi ollenkaan.

Vierailija
32/44 |
05.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulle on kerran tehty munasarjoihin leikkaus ja jos sektiohaava on yhtä kipeä kuin se oli, niin mielummin alatiesynnytys. En ainakaan kenenkään ystäväni, joka on normaalisti synnyttänyt, ole nähnyt olevan niin kipeä kuin mä olin sen leikkauksen jälkeen, kaksi viikkoa vuodepotilaana. Miten sellaisessa tapauksessa voi hoitaa sitä lasta? Vielä vuosi sen operaation jälkeen jotkut tietyt liikkeet, kuten uiminen, tuntui inhalle siinä leikkaushaavassa ja siinä oli monta vuotta jälkeenpäin sellasia sähköshokkimaisia kipuja aina silloin tällöin.

Vierailija
33/44 |
05.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

No minut tikattiin leikkaussalissa alatiesynnytyksen jälkeen (3. asteen repeämät) ja palauduin ihan normaalisti, pystyin istumaan ja käymään vessassa kuten kuka tahansa synnyttänyt enkä tarvinnut kipulääkettä. Edelliselle tiedoksi.

Vierailija
34/44 |
05.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.09.2014 klo 17:29"]

[quote author="Vierailija" time="05.09.2014 klo 16:52"]

[/quote]

For the baby, there are a number of benefits. Because they are able to come when they are ready, as the body begins the process naturally, the baby is more likely to be finished maturing and developing. Passing through the vaginal opening also expels the amniotic fluid in the baby's lungs. The baby also picks up protective bacteria that they ingest, helping them form more balanced immune systems as the bacteria colonizes in their intestines.

--

Siinäpä muutama. Kenenkään ei pitäisi valita sektiota pelkästään oman mukavuutensa vuoksi, jos ei ole valmis laittamaan lapsen etua oman alapään edelle niin ei sovellu vanhemmaksi ollenkaan.

[/quote]

Eli eipä juuri millään tavalla.

Vierailija
35/44 |
05.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.09.2014 klo 16:23"]

Alatie, jos lastasi ajattelet. HÄTÄtilanteet tietysti asia erikseen. Synnyttäminen sattuu, niin sen pitääkin. Mutta kipu on positiivista kipua... Joka poltolla lähempänä palkintoa.

[/quote]

Miksi ihmisen pitää kärsiä? Sektio on varmasti lapselle yhtä turvallinen kuin alatiesynnytys, jollei jopa turvallisempi vaihtoehto. Mielestäni myös Suomessa jokaisen pitäisi saada valita itse synnytystapansa. 

Vierailija
36/44 |
05.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset
Vierailija
37/44 |
05.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.09.2014 klo 15:37"]4pvä sektiosta lenkkeilin, imuroin ym. Helppoa ku mikä, eikä mee tavara pilalle!
[/quote] Hullu olit, jos niin teit. Nimenomaan imuroinnin kaltaista kumartumisliikettä pitäisi välttää vielä pitkään (kuukausia) sektion jälkeen. Lenkkeilyä en puolestaan todellakaan usko.

- myös sektion kokenut

Vierailija
38/44 |
05.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vain yksi alatiesynnytys takana, joten en voi vertailla, mutta synnytykseni oli helppo ja kivuttomampi kuin aina kuvittelin. Istuin ja kävelin normaalisti heti synnytyksen jälkeen, enkä tarvinnut ollenkaan särkylääkkeitä.

Vierailija
39/44 |
05.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nostan, koska mobiililla ei pääse muuten seuraavalle sivulle.

Vierailija
40/44 |
05.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kokemusta sektiosta, mutta kahden alatiesynnytyksen perusteella, synnyttäisin alateitse uudelleen milloin vaan. Ekasta 2 tikkiä, tokasta ei yhtään. Mulla taitaa olla löperö pillu, kun sieltä ne vaan putkahti.

Haluaisin kyllä siinä tapaukssa sektion, jos vauva olisi perätilassa.

Sektion kokeneiden kanssa kun olen jutellut, niin yhdellä kesti monta viikkoa toipua, kun haavassa jotain tulehdusta, mutta muut toipuneet nopeasti.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kolme kahdeksan