Vuokra-asunnon sauna - kuka vastaa kiuaskivet vaihtamisesta?
https://www.is.fi/asuminen/art-2000008191929.html
Jos kerran pitää ainavälillä vaihtaa, niin kenelle kuuluu ja mistä tiedän milloin on vaihdettu? Ja jos vaihdan itse niin mihin ne vanhat kivet lykkään?
Kommentit (68)
Mut eikös vaan tähänkin kysymykseen löytynyt vastaus ?  Alkuun näytti vaan toivottomalle.
Asiasta tehty loppuäänestys päätyi että kuuluu virallisesti omistajalle.  
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Huoltomies tuo kivet ja vuokralainen latoo ne omin kätösin paikalleen. Kivet voi kerrostaloalueella laittaa sekajätteeseen pienissä osissa (max 5 kg kerrallaan jäteastiaan).
Höpö höpö! Tasan ei ole huoltoyhtiön homma huolehtia asuntojen kiuaskivistä. He pitävät huolen vain taloyhtiön yhteisestä saunasta, jos sellainen on.
Itse asun erään säätiön vuokratalossa. Täällä menee juuri niin, että huoltoyhtiö tuo kivet ja vuokralainen vaihtaa ne.
Sinun tapauksessa eräs säätiö on OMISTAJA eli kivet kuuluu omistajan vastuulle.
Mutta se huolltomies tuo ne. Ihan sama kuka ne maksaa!
Lopultahan se asukas maksaa ne kivet vuokrassaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kiuas on vuokranantajan omaisuutta eli hän vastaa. Sama juttu esim. jääkaapin ja uunin kanssa.
Tästä syystä meillä on erikseen vuokrasopimuksessa maininta siitä, että vuokranantaja ei vastaa pesukoneesta eikä saunankiukaasta eli vuokralainen saa käyttää, mutta kun ne menevät rikki, ei vuokranantaja uusia hanki.
En ikinä suostuisi tuollaisiin ehtoihin. Käytännössä tarkoittaa sitä, että laitat vuokralaisen maksamaan sinun omaisuutesi hävittämisestä.
heität vanhat parvekkeelta pihalle ja kaadat uudet laatikosta kiukaaseen. ei vaikeaa. MIKSI PITÄÄ VAIHTAA???
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Huoltomies tuo kivet ja vuokralainen latoo ne omin kätösin paikalleen. Kivet voi kerrostaloalueella laittaa sekajätteeseen pienissä osissa (max 5 kg kerrallaan jäteastiaan).
Höpö höpö! Tasan ei ole huoltoyhtiön homma huolehtia asuntojen kiuaskivistä. He pitävät huolen vain taloyhtiön yhteisestä saunasta, jos sellainen on.
Puppua! Tasan tarkkaan huoltomies tuo kivet sisälle ja itse sitten vuokralainen asentaa ne. Ja aika daiju pitää olla jos kiukaan rikkoo kivillä.
Miksi puhut paskaa? Huoltoyhtiö vastaa vain taloyhtiön omaisuudesta. Asunnon sisällä oleva kiuas ei ole taloyhtiön omaisuutta, vaan vuokranantajan omaisuutta. Siksi siitä vastaan vuokranantaja ei kukaan muu. Eri asia sitten, jos on jotain poikkeussopimuksia. Ne ovat harvinaisia.
Älä itse puhu sontaa!
Huoltoyhtiöt tekevät kaiken sen, mistä niille maksetaan.
Vuokrataloissa ja taloyhtiöissä on mitä erilaisempia sopimuksia heidän kanssaan.
Ei ne ole mitään standardi sopimuksia joka ikiselle talolle.
-sivusta-
Et sitten lukenut kahta viimeistä lausetta lainaamastasi viestistä...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kiuaskivet kannattaa vaihdatuttaa ammattilaisella, näin ei tule suurempia vahinkoja esim. vastukset tms.
😄😄😄
Kiukaankivienvaihdon ammattilainen.Siinä vaiheessa ei naurata kun kiuas syttyy palamaan oikosulusta.
Suosittelen ostamaan suomalaisia kiuaskiviä. Virolaiset palavakivet polttavat vuosittain useita kiukaita.
Jos latoo väärin voi vaurioittaa vaurioittaa vastuksia, liian vähän varoitellaan tästä, sillä ei ilmoita etukäteen milloin roihahtaa.
Rakennuksilla loppusiivouksia tehnyt kertoi, että kiuaskivet latoi aina sähkömies. Käsittääkseni ne eivät saa olla liian tiukassa eikä vasten vastuksia.
Tekikö vastaava mestari moppauksen ? Ei tasan normaali sähkäri ala kiviä latomaan.
Kyllä se kuule on niin, että uusiin rakenttaviin taloihin, sähköasentaja asentaa sen kiukaan ja samalla latoo ne ensimmäiset kiuaskivet kiukaaseen oikeaoppisesti, että kiuas lähtee kunnolla käyntiin, kun se ensimmäisen kerran lämmitetään.
Varmistetaan se, ettei asukas tyhmyyttään lado tuliterään kiukaaseen , kiviä päin seiniä.
Vuokranantajana olen ostanut ja vaihtanut kivet aina vuokralaisen vaihtuessa. Ja ostanut varastoon toisen paketin ja pyytänyt asukasta vaihtamaan parin vuoden välein. Toisten jäljitä ovat kovinkin haperoituneita, toisten ei taas mitään. 451
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kiuas on vuokranantajan omaisuutta eli hän vastaa. Sama juttu esim. jääkaapin ja uunin kanssa.
Tästä syystä meillä on erikseen vuokrasopimuksessa maininta siitä, että vuokranantaja ei vastaa pesukoneesta eikä saunankiukaasta eli vuokralainen saa käyttää, mutta kun ne menevät rikki, ei vuokranantaja uusia hanki.
Onnea vaan kiukaattoman asunnon vuoraamiseen :D Nimittäin jos vuokralainen hankkii kiukaan, hän vie sen pois muuttaessaan. Miksi jättäisi omaa omaisuuttaan sinun asuntoosi?
Kela joka maksaa vuokrasikin ja diskorahasi
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Puppua! Tasan tarkkaan huoltomies tuo kivet sisälle ja itse sitten vuokralainen asentaa ne. Ja aika daiju pitää olla jos kiukaan rikkoo kivillä.
Miksi puhut paskaa? Huoltoyhtiö vastaa vain taloyhtiön omaisuudesta. Asunnon sisällä oleva kiuas ei ole taloyhtiön omaisuutta, vaan vuokranantajan omaisuutta. Siksi siitä vastaan vuokranantaja ei kukaan muu. Eri asia sitten, jos on jotain poikkeussopimuksia. Ne ovat harvinaisia.
Älä itse puhu sontaa!
Vuokrataloissa ja taloyhtiöissä on mitä erilaisempia sopimuksia heidän kanssaan.
-sivusta-
Useamman taloyhtiön kokemuksella sanoisin, että sopimukset, joissa huoltoyhtiö vaihtaa asuntojen kiuaskivet ovat harvinaisia. Yleensä sopimus on juurikin se standardi, jossa taloyhtiön omaisuus kuuluu huoltoyhtiön vastuulle ja asunnon omistajan omaisuus omistajan vastuulle.
Yksityisen vuokranantajan kanssa homma meni niin, että hän maksoi kivet ja minä kävin ostamassa ja vaihdoin.
Vastuunjakotaulukon mukaan vastuu näyttää olevan osakkaan, ei siis taloyhtiön vastuulla, joten vuokranantaja hommaa kivet ja sovitte kumpi latoo kiukaaseen.
Kiuaskivet ovat mielestäni kulutustavaraa,  joten kuuluu asukkaalle. Ihan kuin lamppujen vaihto kun lamppu on palanut loppuun.
Kivet maksavat niin vähän, etten ilkeisi niitä vaatia vuokranantajalta. Itse olen vienyt vanhat kivet metsään, eikä niitä saa laittaa jätteisiin.
Vierailija kirjoitti:
Voi jee, eihän ne maksa kuin 5 e 😆
Mikähän koppisauna sulla on?
Kunnon kiukaaseen isossa saunass menee aikaspaljon kiviä! 
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jep. Netin kautta laitetaan ilmoitus Lassila&Tikanojalle, että uudet kiuaskivet tarvitaan (kerran vuodessa). Sieltä kuitataan, että ilmoitus vastaanotettu. Kun kiviä sitten tullaan tuomaan, tulee ensin tekstiviesti ja sitten tulee huoltomies. Hän soittaa ovikelloa, ja jos avataan ovi, hän kantaa laatikon sisään. Jos ei avata, hän tulee yleisavaimella ja kantaa laatikon sisään tai sitten jättää laatikon oven taakse, jos vuokralainen on niin ilmoituksessaan valinnut. Vuokralainen sitten itse vaihtaa kivet. Meillä on tapana viedä vanhat kivet muutaman kappaleen erissä lähistön kivikkoon, jossa vanhat kiuaskivet ja luonnonkivet ovat sulassa sovussa limittäin ja lomittain.
Näin Turussa, TVT-Asuntojen asunnossa.
Vierailija kirjoitti:
Kiuaskivet ovat mielestäni kulutustavaraa, joten kuuluu asukkaalle. Ihan kuin lamppujen vaihto kun lamppu on palanut loppuun.
Kivet maksavat niin vähän, etten ilkeisi niitä vaatia vuokranantajalta. Itse olen vienyt vanhat kivet metsään, eikä niitä saa laittaa jätteisiin.
Jääkaappi ja hellakin on vain kulutustavaraa, joten varmaan ostat nekin vuokrantajallesi?
Kovin usein monikaan omistusasujakaan niitä oikeasti vaihda! Tää on sitä, kun vuokralaisten pitää saada kaikki, usein toisten rahalla.
Vierailija kirjoitti:
Kiuaskivet ovat mielestäni kulutustavaraa, joten kuuluu asukkaalle. Ihan kuin lamppujen vaihto kun lamppu on palanut loppuun.
Kiva, että maksat vuokran lisäksi vuokranantajallesi myös kiuaskivet. Mikään sopimushan sinua ei siihen velvoita ellet ole kiuastakin hankkinut itse.
On muuten törkeää, että saastut metsää kiuaskivillä. Niiden, niin kuin muunkaan jätteen, paikka ei ole luonnossa.
Vierailija kirjoitti:
Kovin usein monikaan omistusasujakaan niitä oikeasti vaihda! Tää on sitä, kun vuokralaisten pitää saada kaikki, usein toisten rahalla.
No se on omistusasujan oma häpeä, jos ei pidä asunnostaan huolta. Vuokralaisen saamiset ei liity tähän mitenkään, vaan kyse on ihan puhtaasti siitä, että omistamastaan asunnosta on syytä pitää huolta, jos sitä aikoo jatkossakin vuokrata.
Älä itse puhu sontaa!
-sivusta-