Onko sinut irtisanottu töistä? Jos on niin mistä syystä?
Olen saanut potkut kahdesti ja mietin, onko se yleistäkin. Tuttavapiirissä ei ole ketään, joka olisi tietääkseni laitettu pois ns. omasta syystään.
Ekan kerran olin nuorena hoitoalalla, kesätyö. Asiakkaat asuivat kukin omassa asunnossaan. Parin viikon jälkeen sain potkut, koska jätin töitä tekemättä, siis unohtelin. Näin se varmasti oli. Minun oli tosi vaikea hahmottaa, mitä pitää kenenkin luona tehdä. Lakanat jäi viemättä pyykkiin ja jalat rasvaamatta yms. Muistilaputkaan ei pelasta, jos ei kunnolla hahmota asioita. Alman luona tee näitä ja näitä juttuja ja tarvittaessa nämä. Pertin luona nämä ja nämä ja ma+pe nämä. Olihan se noloa, että muut nuoret tuntuivat paremmin ottavan hommat haltuun ja minä vain unohtelin, jopa kesken asiakkaan luona olemisen saatoin unohtaa, kuka tämä nyt olikaan ja mitä kaikkea piti tehdä.
Toisen kerran sain potkut asiantuntijatyöstä koeajalla. Työnantajan mielestä työ ei täyttänyt sovittuja tavoitteita. Olisin voinut riitauttaakin, koska jäi epäselväksi, mitä konkreettisesti jäi tekemättä. Minä kuitenkin aina selvitin, jos en osannut/hallinnut jotain. Omalla vapaa-alallakin harjoittelin erään ohjelman käyttöä, koska se oli minulle uusi.
Mistä syistä muut ovat saaneet potkut?
Kommentit (86)
hommasin potkut kaffelin työntekijälle joka oli liian kiinnostunut miesasiakkaasta, vastaavat taka-aasikolle itkujensä ja muun ohella että muistaa ettei kannata häiriköitä edes miesasiakkaita.
Työt loppui, kun omistaja vaihtui ja toi koko sukunsa töihin.
Sehän oli mun onni, pääsin heti muualle töihin.
Viihdyin siellä erittäin hyvin ja jäin äskettäin eläkkeelle 45 vuotisen uran jälkeen😊
Joo, monta kertaa. Pikkufirmassa pomon vaimo ei tykännyt minusta. Onneksi ei tarvinnut keksiä mitään tyhmiä selityksiä, vaan sovittiin sellainen paperi että en saanut karenssia.
Isommassa firmassa taas piti uudistaa rakennetta. Se tehtiin ikävällä tavalla: aloin saada huomautuksia ja varoituksia työstä, jota siihen asti olin tehnyt moitteetta. Tajusin jutun juonen hyvissä ajoin, eikä oma motivaatiokaan ollut aikoihin ollut kohdillaan.
Koeaikapurkuja on yksi, koska olisi pitänyt tuoda vanhat asiakkaat uudelle työnantajalle.
Vierailija kirjoitti:
Kerran myyntihommista kun en myynyt tarpeeksi. Olin liian rehellinen myyjäksi. Ja kuulemma ajattelin liikaa.
Olin amisaikoina vaatekaupassa työssäoppimassa. Kaikkia myyjien tuloksia tietysti seurattiin, myös minun. Kävimme niitä sitten työpaikkaohjaajan eli myymäläpäällikön kanssa läpi, jolloin hän sanoi, että jos olisit täällä nyt työsuhteessa koeajalla, niin sopimuksesi ei jatkuisi myyntilukujesi ollessa sen verran alhaiset. Täytyy sanoa, että tuntui aika pahalta ja tuntuu kyllä nytkin 8 vuoden jälkeen kun muistelen. Olin oma-aloitteinen, asiakaspalveluhenkinen, täsmällinen jne. ja sainkin hyvät arvioinnit näytöstä, mutta palkallisena nuo ei siis olisi merkanneet mitään.
En suostunut luopumaan tekijänoikeuksistani.
Vierailija kirjoitti:
Minulla vähän samantyyppinen juttu. Olen kouluttaja. Omaa osaamistani olen kartuttanut 20 vuotta alalla, osittain myös itse maksanut pitkistä koulutuksista.
Yllättäen minua painostettiin, että pitää antaa omat koulutusmateriaalit toisten kouluttajien käyttöön. Työnantajan tulkinta oli, että minulle annetaan palkallista työaikaa koulutusmateriaalin tekoon, joten ne materiaalit omistaa työnantaja. Minä sanoin, että niin se ei voi mennä, koska minä koulutan myös omalla osaamisella ja jos minun nimeä ei mainita missään, se on tekijänoikeusrikkomus. Olin silloin määräaikaisessa työsuhteessa, ja kun se päättyi, ei tehty uutta sopimusta. Tavallaan potkut.
Jätin kirjallisesti kiellon käyttää minun tekemääni materiaalia toisilla kouluttajilla. Syykin on selvä: materiaalit ovat aina koostetta jostain kokonaisuudesta, laajempien osaamiskokonaisuuksien yhdistämistä. Jos niillä materiaaleilla joku toinen vetää koulutuksia, hänellä ei ole erityistietämystä siitä, miksi jokin asia on kuten on. Minä vertaisin sitä siihen tilanteeseen, että joku alkaisi ilman alan koulutusta pitää EA1-koulutuksia toisesta EA1-koulutuksesta saamillaan luentopapereilla. Se on toki meillä Suomessa estetty, mutta valitettavasti kouluttajien ammattitaitoa ”varastetaan” koko ajan kaikkialla, jos sitä ei erikseen ole laissa ja viranomaismääräyksissä kielletty. Jos sama jatkuu, meillä kouluttaa ehkä kohta sairaanhoitajia joku kiva nuori kesätyttö, joka käyttää oikean osaajan luentosettiä apunaan tai palomiehiä joku, joka ei ole tulta nähnytkään. Tälle työstämiselle pitää tulla loppu jossain vaiheessa.
Tuo kouluttajien ammattitaidon kierrättäminen koko työyhteisön eduksi on ihan samaa asiantuntijaorganisaatioissa. Kyllähän on kauniisti osattu verhoilla työpaikkailmoituksiin, että olethan reilu tiimipelaaja. Se tarkoittaa sitä, että tiimissä on pari, joilla on korkeampi koulutus ja osaamista ja loput on haalittu jostain mainoskasvoiksi. Mä itse olin tiimissä markkinoinnin puolella v. 2016-2019, mutta se kokemus riitti. Meitä oli kaksi pitkän koulutuksen käynyttä ja kokeneempaa konkaria ja loput 7 nuoria pyrkyreitä, jos suoraan sanotaan. Yksi tradenomi alkoi esittää minun työstämiäni ideoita ominaan. Sanoin toimarille, että tiimissä olo on ok, mutta kyllä mun pitää voida luottaa siihen, ettei mun asiakkaita viedä, eikä ideoita ja suunnitelmia esitetä omina. Mulle vastattiin, että asiakkaat on kaikkien yhteisiä. Juu, juu, niinhän ne on, mutta niin kauan kuin on tulospalkkiojärjestelmä, se ottaa kunnian onnistumisista ja haukut epäonnistumisista, joka on pääsyyllinen.
Kerran loppui työt työnantajan konkurssiin, se oli harmi.
Toisen kerran mulle oltiin antaa monoa, kun työnantaja käytti yrityksen varoja koneisiin ja tajusi, ettei rahaa jää palkanmaksuun. Sanoin, että kesken määräaikaisen työsopimuksen ei voi irtisanoa. Sen jälkeen mua alettiin työpaikkakiusata ja olinkin työsuhteen loppuajan sairauslomalla työnantajan piikkiin.
Kolmas kerta: olin vielä koeajalla myyjän töissä. Kaksi kuukautta olin jaksanut kuunnella pomoni (ainoa työkaveri) valitusta kaikesta maan ja taivaan väliltä: aurinko paistaa, aurinko ei paista, ikkunan ohi kävelee ei-kantasuomalainen jne. Sanoin pomolle huonosta ilmapiiristä ja seuraavana päivänä hän ei enää päästänyt minua työpaikalle. Työkkärille ilmoitettiin taloudelliset ja tuotannolliset syyt. Olin helpottunut.
Onneksi on ollut hyviäkin työpaikkoja.
Minut irtisanottiin omasta toiveestani koeajan lopussa. Jouduin töissä pahoinpidellyksi niin, että kävin päivystyksessä ja vietin yön seurannassa päähän kohdistuneiden iskujen takia. Jäin saikulle, koska pelotti mennä töihin. 3 viikon päästä pahoinpitelystä menin kokeilemaan, mutta asiakastyö ei sujunut, koska pelkäsin. Jollekin toiselle ihan perusarkea, mutta minulle jäi trauma. Kävin 2 kertaa työterveyspsykologilla työstämässä asiaa ja oli siitä apua. Samalla kun pääsin pelon tunteesta, vahvistui kuitenkin oma näkemys, että työpaikka on minulle samalla tavalla turvapaikka kuin koti. En voi tehdä töitä missään paikassa, jossa voi joutua äkillisen väkivaltaisen hyökkäyksen kohteeksi asiakkaan taholta. Koska en löytänyt heti uutta työpaikkaa, ei jäänyt enää muuta vaihtoehtoa kuin pyytää esihenkilöä päättämään työsuhde koeajan lopussa. Te-toimisto antaa karenssin, jos menee itse sanoutumaan irti, koska sinne on turha selitellä mitään väkivallan pelosta. Onneksi esihenkilö suostui irtisanomaan työyhteisöön soveltumattomuuden perusteella, koska olin työttömänä 5 kk.
Aloin nähdä kaikkialla steppaavia menninkäisiä.
En ole joutunut irtisanotuksi, mutta vaihtamaan yksikköä isolla työnantajalla.
Minulla oli ex-työkaverin kanssa suhde joskus 2000-luvun alussa. Ei päättynyt hyvin ja hänellä jäi jotain hampaankoloon. Meille tuli toisesta yksiköstä töihin porukkaa v. 2006, kun niiden toimipiste lakkautettiin, ja sieltä tuli myös tämä ex. Hän oli mennyt pomoille puhumaan, ettei voi työskennellä minun kanssa. En edes tiedä, mitä satua se on siellä keksinyt, koska minä jouduin keskusteluun, johon kehotettiin ottamaan mukaan luottamusmies. Kukaan ei suostunut suoraan sanomaan, mitä se exä oli väittänyt, mutta kerrottiin, että hänelle ei ole ok olla töissä samassa paikassa ja siksi jää vaihtoehdoksi vain toisen siirtyminen pois. Asia muotoiltiin niin, että minulle on tarjolla tosi hyvä työ oman kodin läheltä. Luottamusmies, jonka piti olla minun puolella, sanoi, että tuohan on tosi hyvä ratkaisu. Jäi tunne, ettei minulla ole mitään sanottavaa, vaan asia on jo päätetty ennen kokousta.
En kertonut kenellekään uudessa työpaikassa siirron syytä ja siksi oli yllätys, kun uusi pomo kehityskeskustelussa sanoi, että hyvä kun sain jättää entiset taakse ja aloittaa puhtaalta pöydältä. Eipä vastannut mitään, kun kysyin, että miten niin. Jotain siis oli sillekin menty sanomaan minun henk.koht. asioista, jotka ei millään tavalla liity työsuoritukseen.
Potkut voi saada esim. syystä, että on paremman näköinen kuin esimies tai ajelee laadukkaammalla autolla kuin esimies, asuu isommassa talossa kuin esimies. Näin mulla! Terveisin, toinen esimies
Sain laittomat potkut koska mun pärstä ei rouva narsistia mielyttänyt:/ olin sitä ennen tehnyt töitä samassa firmassa opiskelujen ohella iltaisin,mutta irtisanoin itseni kun kävi raskaaksi olla joka ilta töissä ja aamulla kouluun. Hain samaan firmaan kesätöihin,sovittiin kesätyön pituus, ennenkuin kahta kuukautta oli ehtinyt kulua esimiehen oma esimies soitti ja sanoi ettei tarvii tulla töihin,syytä en saanut vaikka kyselin.
Terveisiä keski-suomen ISS palvelut Oy,jotka käyttää häikäilemättä hyväksi koeaikaa vaikka työntekijä olisi taitava.
Kerran, ihan omaa syytä. Oli kesätyö, en jaksanut enää mennä töihin, liian pitkä työmatka.
Kerran olen irtisanoutunut itse. Syy oli työpaikan vaihdos.
Myyjän työ. Meitä otettiin töihin 3, ja yksi sai jatkaa koeajan lopussa. En ollut se yksi.
Olin nuori ja vähän kypsymätön. Menin työpaikalle monta kertaa myöhässä, koska en pitänyt sitä mitenkään vakavana. Lukioonkin olin mennyt usein myöhässä, eikä puhuttelua kummempaa seurausta. Töistä tuli viides myöhästyminen ja kenkää. Otin opikseni, eikö ole toistunut.
Hoitoalalla. Työpiste lakkautettiin henkilöstön vastustuksesta huolimatta. Se oli suorastaan törkeä teko, koska hoivapaikkojen määrä tosiasiassa pieneni, vaikkei tarve pienentynyt. Uuteen hienoon taloon tuli 24 paikkaa vähemmän. Julkisuudessa hehkutettiin nykyaikaisella hoivapaikalla. Minä ja pari muuta hoitajaa tuotiin eräässä foorumissa ilmi tämä, että lakkauttaminen vähensi hoivapaikkojen määrää ja että olemme huolissamme. Todennäköisesti tästä syystä minulle tarjottiin työtä paikasta, jonne kulkemiseen kotoa olisi mennyt 1t 15 min., ruuhkassa ehkä pidempäänkin. Kahdella bussilla olisi pitänyt kulkea. Kahden pienen lapsen äitinä tulevien työpäivien pituus pelotti. Kun kieltäydyin paikasta, sain paperin, jonka mukaan olin kieltäytynyt tarjotusta työstä. Onneksi löysin itse hoitoalan töitä inhimillisen matkan päästä kotoa.
Mut irtisanottiin kunnan hoitoalan työstä liian pitkän sairausloman vuoksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minulla vähän samantyyppinen juttu. Olen kouluttaja. Omaa osaamistani olen kartuttanut 20 vuotta alalla, osittain myös itse maksanut pitkistä koulutuksista.
Yllättäen minua painostettiin, että pitää antaa omat koulutusmateriaalit toisten kouluttajien käyttöön. Työnantajan tulkinta oli, että minulle annetaan palkallista työaikaa koulutusmateriaalin tekoon, joten ne materiaalit omistaa työnantaja. Minä sanoin, että niin se ei voi mennä, koska minä koulutan myös omalla osaamisella ja jos minun nimeä ei mainita missään, se on tekijänoikeusrikkomus. Olin silloin määräaikaisessa työsuhteessa, ja kun se päättyi, ei tehty uutta sopimusta. Tavallaan potkut.
Jätin kirjallisesti kiellon käyttää minun tekemääni materiaalia toisilla kouluttajilla. Syykin on selvä: materiaalit ovat aina koostetta jostain kokonaisuudesta, laajempien osaamiskokonaisuuksien yhdistämistä. Jos niillä materiaaleilla joku toinen vetää koulutuksia, hänellä ei ole erityistietämystä siitä, miksi jokin asia on kuten on. Minä vertaisin sitä siihen tilanteeseen, että joku alkaisi ilman alan koulutusta pitää EA1-koulutuksia toisesta EA1-koulutuksesta saamillaan luentopapereilla. Se on toki meillä Suomessa estetty, mutta valitettavasti kouluttajien ammattitaitoa ”varastetaan” koko ajan kaikkialla, jos sitä ei erikseen ole laissa ja viranomaismääräyksissä kielletty. Jos sama jatkuu, meillä kouluttaa ehkä kohta sairaanhoitajia joku kiva nuori kesätyttö, joka käyttää oikean osaajan luentosettiä apunaan tai palomiehiä joku, joka ei ole tulta nähnytkään. Tälle työstämiselle pitää tulla loppu jossain vaiheessa.
Tällaisia tilanteita varten kannattaa luoda vaihtoehtoiset materiaalit. Vähän kuin kirjanpidossa voi olla "kaksi kirjaa". Luovuta se materiaali, jossa on pelkkiä kuvia tai joka sivulla vain muutama sana. Kerrot sitten tarvittaessa, että käytät tällaista materiaali, koska muistat kaikki asiat ilmankin.
Ei koskaan.
Itse olen irtisanoutunut eri vakitöistä 4 kertaa paremman työn/palkan perässä.