Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Toimeentulotuki kannustaa tuhlaamaan?

Vierailija
04.09.2014 |

Olen yksinhuoltajaäiti hoitovapaalla. Kelan tuet (kotihoidontuki, lapsilisä, asumistuki ja elatustuki) eivät kata kohtuullista toimeentuloa kahden hengen taloudessa. Saan lisäksi siis toimeentulotukea. Saan rahat riittämään runsaasti sillä minulla ei ole autoa eikä tarvetta sille koska odottava työpaikkani ja päiväkoti ovat pyörä-/kävelymatkan päässä. Asumme hyvän kokoisessa kolmiossa (okei myönnän että tämä on yllättävän halpa, toivottavasti vuokraisäntä ei tajua sitä ;)). Saisin siis rahaa säästöön, ja minusta se nyt olisi hyvinkin kannattavaa esim yllättävän sairastumisen tai muun pakollisen rahan menon vuoksi. Haluaisin myös pikkuhiljaa säästellä käsirahaa omaa kotia varten tai vaikka jos pääsisi joskus jonneen ulkomaille, säästökohteita on monia. Mutta toimeentulotuki päättyy heti jos säästötilillä on ylimääräistä.

Homman nimi on siis se että niin kauan kun käytän kaikki rahat mitä saan kuussa, ja ostan vaikka sitten loppukuusta jotain turhaa tai käyn ulkona syömässä, niin toimeentulotuki jatkuu. Jos taas yritän elää vastuullisesti ja säästää rahaa, siitä "rankaistaan". Tietysti ymmärrän että turhaahan sitä rahaa syydetään jos kerran sitä ei tarvitse mutta kyse ei ole siitä etten tarvitse, kyllä se raha menisikin mutta jos elän säästeliäästi, ostan vähän harvemmin uusia vaatteita, teen vielä vähän halvempia ruokia enkä käytä rahaa kampaajaan tms niin kyllä silloin mielestäni se raha kuuluisi saada pitää. Moni nuori opiskelijakin saa toimeentulotukea ja on mielestäni vastuutonta että kannustetaan tuhlaamaan jos jotain ylimääräistä jossain kuussa jää.

Ymmärrän kyllä että taas täällä joku vetää herneet nenään kun elelen tällätavalla hänen rahoillaan, mutta toivoisin asiallisia vastauksia, toki vitutustaankin saa vuodattaa mutta niihin en kommentoi ;) Työpaikka kuitenkin odottaa joten sosiaalipummiksi minua ei voi sanoa. 

Niin ja piti vielä se sanoa että käteisellehhän voi säästää. Sitä teen itse. Mutta sekin on huijaamista johon en haluaisi suomen nuoria tai ketään muutakaan kannustaa. Toivoisin että asiaan tulisi jonkin lainen muutos.

Kommentit (141)

Vierailija
1/141 |
04.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sossu maksaa mun vuokran (430e) ja reilu 50e saan tilille. Kelasta saan 425e opintorahaa.
Tuosta summasta pitäisi maksaa laskut, koulukirjat ja ruoka. Kaikki menee, vaikka kuinka yrittäisi nuukailla ja loppu kuukausi menee yleensä pyhällä hengellä.

Vierailija
2/141 |
04.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meneppä yh vaikka töihin ja jätä se kh-tuella loisiminen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/141 |
05.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan samaa mietin kuin ap...meidänkin perheessä rahasta jäisi helposti säästöön, mutta en uskalla säästää, koska kerran aiemmin tilille jääneet, matkaa varten säästetyt rahat, katsottiin "tuloksi".

Inhottaa, kun ei kannusteta säästämään tai suunnittelemaan talouttaan!

Vierailija
4/141 |
05.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

voi äly ja väläys! jos kerran pystytte säästämään vaikka/kun saatte toimeentulotukea, miks helvetissä haette toimeentulotukea. ei sen tarkotus ole auttaa matkustamiseen ja säästämiseen, vaan se on tarkoitettu vain oikeasti pulassa oleville ihmisille. viimeisenä keinona ja väliaikaiseksi avuksi.

Vierailija
5/141 |
05.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

No kuka ääliö käskee säästämään tilille? Hommaa kunnon kassakaappi ja puske sinne ne ilmaset rahas! Tän on pakko olla kusetusta! Meidän perhe n.10v sitte joutu hakeen ttt ja ei tarttenu säästää. Yleensä viimenen viikko oltiin ilman rahaa vaikka ostettiin aina halvimmat eikä mitään luksusta..esim.lehtiä. Vanha auto oli koska linset kulki vaan 2×pv.

Vierailija
6/141 |
05.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.09.2014 klo 00:07"]

voi äly ja väläys! jos kerran pystytte säästämään vaikka/kun saatte toimeentulotukea, miks helvetissä haette toimeentulotukea. ei sen tarkotus ole auttaa matkustamiseen ja säästämiseen, vaan se on tarkoitettu vain oikeasti pulassa oleville ihmisille. viimeisenä keinona ja väliaikaiseksi avuksi.

[/quote]

Nokun jossain kuussa sen oikeasti tarvii. Ja kun se minulle kuuluu. Ja vähän väliä joku sosiaalitoimen työntekijä sanoo julkisesti että on harmillista ettei suomalaiset hae sitä vaikka se heille kuuluisikin. Ja ihan oikeesti, taas pystytettiin verorahoilla niin saatanan ruma "taideteos" meidän nurkille että jos vain senkin rahan olisi voinnut antaa jollekkin lapsiperheelle, vaikkei hengen pitimiksi olisikaan mennyt niin mielummin niin.

Vierailija
7/141 |
05.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nosta aina kaikki rahat tililtä ja säästä käteisenä. Maksa niillä sellaiset hankinnat, jotka ostat jostain liikkeestä. Nettiostokset vähän hankalampia, koska pitää avata toinen tili, jota ei imoita sossulle, tai käyttää kaverin tiliä ja maksaa hänelle käteisenä. Paypal-tili on yksi vaihtoehto.

Vierailija
8/141 |
05.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

No on sullakin ongelmat. Senkus sullot rahatukut vaan patjan alle ja siitä sitten hetikohta asunto-ostoksille. 

Vierailija
9/141 |
05.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sehän on vain hyvä, jos pienituloinen osaa ennakoida tarpeitaan, ja elää niin että jää vähän säästöönkin. Toimeentulotuki on laskettu niin, että sen pitäisi riittää keskimäärin kuukauden elämiskuluihin, joita ainakin pitemmällä aikavälillä tulee muustakin kuin ruuasta. Joskus pitää täydentää lääkekaappiin reseptivapaita lääkkeitä (joihin ei taida saada erillistä tukea, vaan maksetaan sillä perusosalla), viedä polkupyörä huoltoon ja ostaa uusia vaatteita. Hygienia- ja siivoustuotteitakaan tuskin tarvitsee joka kuukausi ostaa, mutta jos suunnilleen kaikki loppuu kerralla, niilläkin saa pieneen budjettiin kivan loven. Nuukailukuukausina näitä menoja varten voisi aina säästää - vaikkei koko raha joka kuukausi menisikään, sille tulee kyllä tarve myöhemmin.

Toisaalta toimeentulotuki on tarkoitettu "viimeiseksi oljenkorreksi", jota saavat ne joilla ei ole mitään muuta mahdollisuutta maksaa elämistään. Ja kuulostaahan se hölmöltä, että yhteiskunta maksaisi taas kerran kuukauden elämisen henkilölle, jonka tilillä on asuntosäästöjä tai ulkomaanmatkarahat. Toisaalta se on ristiriitaista, että jos henkilö A osaa elää todella säästäväisesti ja pärjää pienemmällä rahalla kuin henkilö B, onko oikein että B saa enemmän vain siksi ettei osaa kuluttaa yhtä järkevästi tai elää yhtä askeettisesti? Tässä tapauksessa se kanslaispalkka kuulostaisi reilulta... :D 

Vierailija
10/141 |
05.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt en ymmärrä! Miten toimeentulotuesta voi SÄÄSTÄÄ? Sitä ei ole kyllä tarkoitettu säästettäväksi omaan asuntoon tai matkusteluun. Kyllä nyt tuetaan ja liikaa. Miksi nostat tukia, jos et tarvitse niitä? Tuhlailu kertoo jo jotain ihmisestä, ei järkevän ihmisen käytöstä. 

Onpa kiva kuulla, kun ihminen kylpee liiallisessa toimeentulotuessa. 

Vierailija
11/141 |
05.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Viimeksi sossussa käydessäni sossutäti oikein tyrkytti harkinnanvaraista tukea, että osta talveksi vaatteita 200 eurolla. Minulla on jo tarpeeksi vaatteita, mutta sanoin että pyydän tukea jos tulee mieleen jotain mitä puuttuu. Maksusitoumus olisi ollut Prismaan, eli ei mitään ykköslaatua, ja kassalla pitäisi tietenkin sitten näyttää se sitoumus, eli taidan jättää väliin. Jos saisi tuen rahana, tai vaikka ostokuittien jälkeen takautuvasti, niin olisihan tuolle ollut käyttöä.

Vierailija
12/141 |
05.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.09.2014 klo 00:58"]

Nyt en ymmärrä! Miten toimeentulotuesta voi SÄÄSTÄÄ? Sitä ei ole kyllä tarkoitettu säästettäväksi omaan asuntoon tai matkusteluun. Kyllä nyt tuetaan ja liikaa. Miksi nostat tukia, jos et tarvitse niitä? Tuhlailu kertoo jo jotain ihmisestä, ei järkevän ihmisen käytöstä. 

[/quote]

Ok. Vedän tästä lähtien kaikki tuet kurkusta alas, koska sinun mielestä on väärin säästää.

Vierailija
13/141 |
05.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.09.2014 klo 00:58"]Nyt en ymmärrä! Miten toimeentulotuesta voi SÄÄSTÄÄ? Sitä ei ole kyllä tarkoitettu säästettäväksi omaan asuntoon tai matkusteluun. Kyllä nyt tuetaan ja liikaa. Miksi nostat tukia, jos et tarvitse niitä? Tuhlailu kertoo jo jotain ihmisestä, ei järkevän ihmisen käytöstä. 

[/quote]
juurikin näin!

Vierailija
14/141 |
05.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.09.2014 klo 00:58"]Viimeksi sossussa käydessäni sossutäti oikein tyrkytti harkinnanvaraista tukea, että osta talveksi vaatteita 200 eurolla. Minulla on jo tarpeeksi vaatteita, mutta sanoin että pyydän tukea jos tulee mieleen jotain mitä puuttuu. Maksusitoumus olisi ollut Prismaan, eli ei mitään ykköslaatua, ja kassalla pitäisi tietenkin sitten näyttää se sitoumus, eli taidan jättää väliin. Jos saisi tuen rahana, tai vaikka ostokuittien jälkeen takautuvasti, niin olisihan tuolle ollut käyttöä.
[/quote]
jo toi sun asenne... prisman huonolaatuiset vaatteet ja joku viellä näkee sitoumuksen, kertoo ettet sä oikeasti tukea edes tarvii.

Vierailija
15/141 |
05.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.09.2014 klo 01:06"]

[quote author="Vierailija" time="05.09.2014 klo 00:58"]Viimeksi sossussa käydessäni sossutäti oikein tyrkytti harkinnanvaraista tukea, että osta talveksi vaatteita 200 eurolla. Minulla on jo tarpeeksi vaatteita, mutta sanoin että pyydän tukea jos tulee mieleen jotain mitä puuttuu. Maksusitoumus olisi ollut Prismaan, eli ei mitään ykköslaatua, ja kassalla pitäisi tietenkin sitten näyttää se sitoumus, eli taidan jättää väliin. Jos saisi tuen rahana, tai vaikka ostokuittien jälkeen takautuvasti, niin olisihan tuolle ollut käyttöä. [/quote] jo toi sun asenne... prisman huonolaatuiset vaatteet ja joku viellä näkee sitoumuksen, kertoo ettet sä oikeasti tukea edes tarvii.

[/quote]

Tai sitten ostan mieluummin harvoin ja parempaa kuin usein ja sekundaa. Se, että joillain ihmisillä on korkeampi kynnys esittää julkisesti kaupan kassalla sosiaalitoimiston tukilappuja, ei kerro tuen tarpeen oikeellisuudesta mitään.

Vierailija
16/141 |
05.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

anteeksi nyt mut mua suoraansanottuna vituttaa tää ketju! itse kun jäin työttömäksi (kahden lapsen yh), se oli mulle todella suuri kynnys ja nöyryytys kun lopulta oli pakko hakea toimeentulotukea jolla saadaan ruokaa. en kehdannut siitä kellään edes kertoa, häpesin suunnattomasti. ei silloin säästämään pystynyt! miten te ihmiset jotka edes jotenkuten pärjäisitte ilman tukeakin, kehtaatte sitä edes hakea ja viellä valittaa kun säästöt täytyy piilottaa. eikö teitä yhtään hävetä? eikä siellä todellakaan tätit rahaa tuputa, ennemminkin kerjäämiseltä se tuntuu.

Vierailija
17/141 |
05.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.09.2014 klo 01:13"]

Tai sitten ostan mieluummin harvoin ja parempaa kuin usein ja sekundaa. 

[/quote]

Tämä. Vaatetuksella pystyy hyvin naamioitumaan ja huijaamaan muita ihmisiä. Kadulla kulkiessani tavan kokoomuslaiset ei arvaa mistään, että olen pitkäaikainen sossun asiakas.

Vierailija
18/141 |
05.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Viimeksi sossussa käydessäni sossutäti oikein tyrkytti harkinnanvaraista tukea, että osta talveksi vaatteita 200 eurolla. Minulla on jo tarpeeksi vaatteita, mutta sanoin että pyydän tukea jos tulee mieleen jotain mitä puuttuu. Maksusitoumus olisi ollut Prismaan, eli ei mitään ykköslaatua, ja kassalla pitäisi tietenkin sitten näyttää se sitoumus, eli taidan jättää väliin. Jos saisi tuen rahana, tai vaikka ostokuittien jälkeen takautuvasti, niin olisihan tuolle ollut käyttöä.

[/quote]

Ai, patjan alle odottamaan Pariisin muotitalojen talvimallistoa varten? Noloa tosiaan Prismasta ostaa vaatteita. Kirpputorin vaaterekkien tarjonta sopisi kyllä parhaiten sinulle. Eikä tarvitsisi kassajonossa häpeillä.

Vierailija
19/141 |
05.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.09.2014 klo 01:16"]

anteeksi nyt mut mua suoraansanottuna vituttaa tää ketju! itse kun jäin työttömäksi (kahden lapsen yh), se oli mulle todella suuri kynnys ja nöyryytys kun lopulta oli pakko hakea toimeentulotukea jolla saadaan ruokaa. en kehdannut siitä kellään edes kertoa, häpesin suunnattomasti. ei silloin säästämään pystynyt! miten te ihmiset jotka edes jotenkuten pärjäisitte ilman tukeakin, kehtaatte sitä edes hakea ja viellä valittaa kun säästöt täytyy piilottaa. eikö teitä yhtään hävetä? eikä siellä todellakaan tätit rahaa tuputa, ennemminkin kerjäämiseltä se tuntuu.

[/quote]

Niin siis tajusitko sä nyt, että tässä oli kyse ihmisistä, jotka on oikeutettuja siihen tukeen joka tapauksessa, mutta jotka ei välttämättä tuhlaa joka kuukausi ihan koko tiliä tyhjäksi? Siitä säästyy sitten kuukausien mittaan joku kymppi tai jopa satanen, jonka voisi käyttää johonkin, jos ei sitä lueta "tuloksi" toistamiseen jossain vaiheessa, vaikka se on ollut alun perin elämiseen ja hankintoihin tarkoitettua tukea.

Vierailija
20/141 |
05.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.09.2014 klo 01:20"]

[/quote]

Ai, patjan alle odottamaan Pariisin muotitalojen talvimallistoa varten? Noloa tosiaan Prismasta ostaa vaatteita. Kirpputorin vaaterekkien tarjonta sopisi kyllä parhaiten sinulle. Eikä tarvitsisi kassajonossa häpeillä.

[/quote]

No jotta sinua kismittäisi vieläkin enemmän, niin voin kertoa että minulla on Parajumpersin tyylikäs talvitakki, joka maksoi uutena 700 euroa. Tosin se on jo pari talvea vanha, mutta aion pitää sitä vielä ehkä muutaman vuodenkin. Ostettu aikoinaan juurikin tuista säästämällä pitkän ajan kuluessa ja sitten käteisellä maksettu. Hajoa siihen.