älä jätä loppu vuoteen eroa kirkosta nyt
Kommentit (71)
Minä kuulun kirkkoon (myös) siitä syystä, että kirkko auttaa silloin, kun hätä on suuri. Ja sellaisia, jotka eivät oikein muualta löydä apua. Ja onhan siellä aikamoiset palvelut lapsille, vanhuksille, juhlaa viettäville ja kaikille, jotka haluavat osallistua. Puhumattakaan kulttuuriperinnön säilyttämisestä, hautausmaista, väestökirjanpidosta, perheasiainneuvottelukeskuksista, sairaalasielunhoidosta, asiantuntevista työntekijöistä jne. Ilolla ulkoistan tämän kaiken muutamalla satasella vuodessa kirkolle, koska yhteiskunnalla ei näihin enää ole varaa - ja saan myös hyvän omantunnon itse! ;)
[quote author="Vierailija" time="05.09.2014 klo 09:39"]
Minä kuulun kirkkoon (myös) siitä syystä, että kirkko auttaa silloin, kun hätä on suuri. Ja sellaisia, jotka eivät oikein muualta löydä apua. Ja onhan siellä aikamoiset palvelut lapsille, vanhuksille, juhlaa viettäville ja kaikille, jotka haluavat osallistua. Puhumattakaan kulttuuriperinnön säilyttämisestä, hautausmaista, väestökirjanpidosta, perheasiainneuvottelukeskuksista, sairaalasielunhoidosta, asiantuntevista työntekijöistä jne. Ilolla ulkoistan tämän kaiken muutamalla satasella vuodessa kirkolle, koska yhteiskunnalla ei näihin enää ole varaa - ja saan myös hyvän omantunnon itse! ;)
[/quote]
Valtio tukee kirkkoa rahallisesti väestörekisterin ylläpidossa. Väestön kaksikertainen kirjanpito tulisi lopettaa HETI. Väestörekisteri hoitakoon homman jatkossa pelkästään. Kirkkoa ei tarvitse väestöasioihin sotkea Pitäkööt omaa jäsenrekisteriä ihan omilla ja itse maksamillaan ohjelmilla. Tietokone aikana ei kaksia käsiä enää tarvita väestönkirjanpidossa, mutta siihen kuluvaa rahaa tarvitaan aivan muualla.
Jäsenmaksut voisi kirkkot lähettää ihan itse eikä käyttää siihen verottajan järjestelmiä. Samoin voisivat käyttää perintäfirmoja maksamattomien jäsenmaksujen perimiseen tai kenkäistä tällaisen jäsenen pois riveistään.
[quote author="Vierailija" time="05.09.2014 klo 09:39"]
[/quote]
Minä en ainakaan halua kirkon työntekijää voivottelemaan suruani. Yhteiskunnan tulee tarjota uskontovapaata tukea ja palvelua sitä tarvitseville sen verran alkaa olemaan meitä kirkkoon kuulumattomia jo.
[quote author="Vierailija" time="05.09.2014 klo 00:03"]
Miksi kaikki ovat niin pinnallisia ja ajattelevat vain muutamia menetettyjä euroja?
En ole uskovainen, mutta kuulun kirkkoon. Syystä, että kirkko on tarjoaa kriisitilanteissa ihmisille apua ja muutoinkin tekee asioita yhteiseksi hyväksi. Seurakunta järjestää perhekerhoja ym. joita pienemmillä paikkakunnilla ei muutoin ole. Kirkkohäistä en haaveile.
Verovaroilla ylläpidetään hautausmaita sekä kauniita kirkkorakennuksia, jotka kuuluvat suomalaiseen perinnemaisemaan. Ruotsissa seurakunnat ovat rahapulassa myyneet kirkkorakennuksia yksityisille. Se on mielelestäni surullista. Toivon, että kirkkoon kuulumattomia "vapaamatkustajia" ei haudattaisi seurakuntien hoitamille hautausmaille. Kirkollisten arkipyhien kuten helatorstain vapaapäivään tulisi olla oikeutettuja vain kirkkoon kuuluvat.
Ev.lut.kirkossa ei edes tuputeta uskontoa. Se tuo jotain yhteisöllisyyttä elämääni esimerkiksi joulukirkon muodossa. Mikäli joulua vietetään lapsuudenkodissani, käymme saman paikkakunnan kirkossa kuin aina lapsena. Ja viemme isäni ja muiden sukulaisten haudalle kynttilät. Se luo kyllä jotain turvaa elämääni, että täältä tulen, tänne kuulun. Työn perässä olen siis muuttanut kauas. Työni on hektistä ja stressaavaa, joulukirkossa voin rauhoittua ja miettiä mennyttä ja tulevaa vuotta. Näistä syistä haluan kuulua kirkkoon.
[/quote]
Kauniisti kirjoitit, olen samaa mieltä kanssasi. Kirkollisveroja ei suostuta maksamaan, mutta ilmaiseksi otetaan vastaan kaikki mitä irti saadaan. Ja täällä vielä oikein innolla ilkutaan. Lapsellista ja kypsymätöntä käytöstä. Jos haluaa erota kirkosta, se on jokaisen oma päätös, mutta turha olla vaatimassa sitten niitä etujakaan.
[quote author="Vierailija" time="04.09.2014 klo 23:21"]
www.liitykirkkoon.fi, niin säästät sielun.
[/quote]
Ensin demonstroi sielu, kiitos. Toiseksi, demonstroi juuri ev.lut.kirkon jumala, niin voidaan edes keskustella asiasta. En tosin liittyisi kerhoosi, sillä jumalasi on pikkumainen, kostonhimoinen ja joko kyvytön tai haluton auttamaan edes "omiaan".
Loppu_vuoteen? Ap opettele kirjoittamaan.
Älä jätä loppuvuoteen, opettele kirjoittamaan suomea oikein jo nyt!
Kannattaa lukea Kai Sadinmaan kirja 10 käskyä kirkolle. Siinä pappi kertoo, mihin kirkon rahat oikeasti menevät. En kyllä luovuta enää senttiäkään sille instituutiolle.
[quote author="Vierailija" time="05.09.2014 klo 12:06"]
Loppu_vuoteen? Ap opettele kirjoittamaan.
[/quote]
pikkusieluinen uskis asialla. No pikkusieluinen on niiden jumalakin.
PS. Tarkoituksellani kirjoitan jumalan ja jessen (oikeaa nimeä en viitsi edes käyttä pienellä, koska eivät todellakaan ansaitse isoa etukirjainta kuin lauseen alussa. Ihan toistamaata on Joulupukki jonka voi kirjoittaa isolla. :D Harmittaako?
Hmm.. Itse en ole koskaan kuulunut kirkkoon, mutta en silti koe halua painostaa muita ihmisiä eroamaan kirkosta tai pilkata heidän uskoaan.
Kiihkouskovaiset voivat monesti olla ärsyttäviä, mutta sama pätee myös uskonnottomiin.
Annetaan kaikkien tehdä omat päätöksensä!:)
En ole ihan objektiivinen, sillä olen uskossa ja haluan tukea ev.lut kirkkoa myös kirkollisveroa maksamalla. Pikkulapsiaikana olemme käyttäneet kirkon palveluja paljon, perhekerhoja, päiväkerhoa, kevätretkiä, teemapäiviä, kirpputoreja, äitiviikonloppuja, avioliittoleirilläkin olemme olleet ja sitä suosittelen lämpimästi kaikille pariskunnille. Perhekerhot ja päiväkerhot ovat olleet minulle henkireikä. Olen myös seurannut ruokajakelua kirkon tiloissa, siellä on paljon asiakkaita eli ruoka menee varmasti tarpeeseen. On myös joululahjakeräyksiä vähävaraisille.
Ev.lut kirkon kerhot on tarkoitettu myös kirkkoon kuulumattomille, perhekerhoissa joissa olen käynyt, on ollut monen uskontokunnan väkeä, mutta jos joillekin se pieni hartaushetki on kynnyskysymys, niin ei mahda mitään.
maksamme siis prosentin kirkolliseroa, onhan se melko iso raha, mutta tietääkseni monissa vapaiden suuntien pienissä kirkoissa jäsenet maksavat jopa 10% tuloista kirkolleen...? Oikaiskaa jos olen väärässä.
Jokainen tekee niinkuin parhaaksi näkee, ei kirkkoon kuuluminen sinänsä tuo lähemmäs Jumalaa, vaan kyllä uskoa voi ilman sitäkin! Joka tapauksessa seurantuntayhteys olisi tärkeää hengellisessä kasvussa.
Äänestäkää kirkollisvaaleissa ennen kuin eroatte!
[quote author="Vierailija" time="05.09.2014 klo 12:36"]
Äänestäkää kirkollisvaaleissa ennen kuin eroatte!
[/quote]
Ei kannata äänestää.
[quote author="Vierailija" time="05.09.2014 klo 12:24"]
Hmm.. Itse en ole koskaan kuulunut kirkkoon, mutta en silti koe halua painostaa muita ihmisiä eroamaan kirkosta tai pilkata heidän uskoaan.
Kiihkouskovaiset voivat monesti olla ärsyttäviä, mutta sama pätee myös uskonnottomiin.
Annetaan kaikkien tehdä omat päätöksensä!:)
[/quote]
Ainahan voi auttaa päätöksen teossa nostamalla esiin sen hyviä puolia. Niinhän kirkkokin tekee koko ajan.
Tiesittekö, että todella moni uskova on eronnut kirkosta sen takia, että kirkko opettaa monessa asiassa Raamatun vastaisesti ja mielistelee valtamassaa. Jos kirkko rupeaa vihkimään homoja ja lesboja, luultavasti eroan minäkin. Mikäli Jumalan sana pysyy kirkkaana, en eroa.
Nyt yleistin liikaa kun sanoin että kirkko opettaa, tarkoitin että moni nykyinen pappi ja piispa opettaa Raamatun vastaisesti.
T: 57
[quote author="Vierailija" time="05.09.2014 klo 12:42"]
Tiesittekö, että todella moni uskova on eronnut kirkosta sen takia, että kirkko opettaa monessa asiassa Raamatun vastaisesti ja mielistelee valtamassaa. Jos kirkko rupeaa vihkimään homoja ja lesboja, luultavasti eroan minäkin. Mikäli Jumalan sana pysyy kirkkaana, en eroa.
[/quote]
Satuolennot ovat satuolentoja. Niistä voi keksiä uusia tairinoita.
[quote author="Vierailija" time="04.09.2014 klo 23:48"]
[quote author="Vierailija" time="04.09.2014 klo 23:45"]
En mä aio erota kirkosta. Kirkko tekee paljon hyvää työtä. Auttaa vähempiosaisia.
En ole kihkouskovainen, mutta minusta on hyvä kuulua kirkkoon.
Minusta on joskus kiva käydä kirkossa kuuntelemassa ja katselemassa.
Minuasta oli hienoa mennä kirkkomenoin naimisiin ja lapsemme on kastettu.
Oma valinta. Sehän on ihan vapaaehtoista.
Nykyäään ajatusta...mulle kaikki ...on paljon. Ja yhteisen tekemisen henki on vähissä. En tiedä onko kirkkoon kuuluminen jotenkin epämuodikasta.
En ole muodin perään. Hyvä näin.
[/quote]
-kirkossa saa käydä ilman jäsen maksuakin.
-Kirkko ei montaa senttiä veroeurostaan laita vähempiosaisten hyväksi. Suurin osa rahoita menee tyhjien ja turhien pytinkien ylläpitoon ja henkilöstön palkkoihin. Ruoka-apuunkin saa rahaa EUlta ja yhteiskunnalta.
-naimisiin pääsee ilman kirkkoa, lapsi saa nimen ilman kastetta.
[/quote]
Totta puhut ja olen aina ihmetellyt kolehtien keruuta. Jos kerran siitä kirkollisverosta menee osa hyväntekeväisyyteen, niin miksi hitossa pitää vielä kerätä kolehtiakin ja minne ne kolehtirahat oikein uppoavat tosiasiassa? Voisiko joku viisaampi valistaa, kun en ymmärrä.
Annetaan markkinavoimille sitten Suomen kirkot ja hautausmaatkin. Kunnilla kun ei ole muuten tällä hetkellä tiukkaa, niin kyllähän sieltä budjeteista löytyy rahat kirkkomaiden hoitoonkin. Eikä tasokaan laske... ja kun kaikki kirkon henkilöstö erotetaan, niin taas saadaan Suomeen lisää työttämiä :-)
Miettikää mitä arvorakennuksia kaupunkeihin ja kyliin jää kun kirkot lasketaan pois?
Voidaanhan kaikki kirkon palvelut siirtää kunnille. Mitäs sitten tapahtuu? Verot nousee. Mulla onneksi tippuu, kun tulee jakajia enemmän.
Minä ainakin halua tarjota lapsilleni, jotakin pysyvää. Kirkko edustaa minulle pysyvyyttä. Se on myös ollut mukana elämäni tärkeimmillä hetkillä. Lapsen synnyttyä, naimisiin mentäessä, läheisen pois mennessä. Olen myös saanut sieltä apua, ollut mukana toiminnassa, käynyt perhekerhossa. Lapseni ovat käyneet rippikoulun. Monenlaista tapahtumaa vuoden mittaan järjestävät.
Just erosin. Arvomaailma ei vaan enää vastaa kirkon arvomaailmaa. Raha on siinä pientä, vaikka köyhä olenkin.