Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Avopuolison tulot vaikuttavat päivähoitomaksuun?

Vierailija
04.09.2014 |

Lapsi ei ole miesystäväni, mutta hänen tulonsa vaikuttavat päivähoitomaksuun.Eikö tämä ole ristiriidassa senkin kanssa, etteivät avopuolisot ole tosiasiallisesti elatusvelvollisia toisiinsa nähden tai vieraisiin lapsiin? Olen tällä hetkellä työtön, mutta käyn työharjoittelussa enkä haluaisin pienestä korvauksestani maksaa hoitomaksua, vain sen takia että muuttaisin miesystäväni kanssa yhteen.

Kommentit (40)

Vierailija
1/40 |
04.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kai tää asia kannattaisi huomioida isäehdokkaita harkitsiessa

Vierailija
2/40 |
04.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.09.2014 klo 21:40"]

[quote author="Vierailija" time="04.09.2014 klo 21:29"]

Ei laki tunne sanaa uusperhe, mutta luulisi tuntevan elatusvelvollisuuden?? Minähän sen päivähoitomaksun maksan, koska lapsi on minun, mutten ymmärrä kuinka miesystäväni tulot vaikuttaisivat minun tuloihini merkittävästi.ap

[/quote]

Totta, ei vaikuta tuloihin, mutta menoihin vaikuttaa. Asumiskulujen tulkitaan pienentyvän sinulta kun taloudessa on toinenkin aikuinen, noin esimerkiksi.

[/quote]

Oikeastihan asumiskulut suurenevat, kun en saa enää asumistukea enkä toimeentulotukea.Eli elämiseen menvä raha pienenee entisestään.Vai oletetaanko miesystäväni maksavan vuokramme kokonaan? Onpa jotenkin outo järjestelmä, kun laki ei tällaista elatusvelvollisuutta tunne oikeasti.ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/40 |
04.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.09.2014 klo 22:53"]

Kai tää asia kannattaisi huomioida isäehdokkaita harkitsiessa

[/quote]

Ei tämä ole miehelle ongelma.ap

Vierailija
4/40 |
04.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

No, muuttakaa sitten eri osoitteisiin.
Vai oletko sitä mieltä että veronmaksaja on sinulle elannon velkaa?

Vierailija
5/40 |
04.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.09.2014 klo 23:12"]

No, muuttakaa sitten eri osoitteisiin. Vai oletko sitä mieltä että veronmaksaja on sinulle elannon velkaa?

[/quote]

Harkitaan yhteenmuuttoa.Olen veroja maksanut joten kyllä oletan että työttömänä minua tuetaan, eikä maksajaksi laiteta jotain yksittäistä ihmistä, ainakaan lapseni kuluja maksamaan. ap

Vierailija
6/40 |
04.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin että meinasit muuttaa miesystäväsi kanssa yhteen, mutta luulet ettei miesystäväsi maksa sitten mitään muuta kuin tasan omat ruokansa, tasan puoliksi oman asumisensa, ja muutenkin maksaa vain omat menonsa? Kyllä se yleensä nimittäin tuppaa olemaan niin, että samassa taloudessa kun asutaan, niin yhdessä siinä maksellaan asioita. Näinollen se miehesi siis kyllä osallistuu omilla tuloillaan teidän perheenne arkeen, myös sen sinun lapsesi, joten tottakai on oikeutettua että hänen tulonsa huomioidaan päivähoitomaksuissa. Ja hei, jos se hoitomaksun maksaminen on kynnyskysymys teidän tulevassa avoliitossanne niin kannattaa harkita sitä vielä....

Vierailija
7/40 |
04.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lainsäätäjät olettavat että aikuiset ovat aikuisia kun elävät yhdessä. Eli että taloutta pyöritetään yhteisesti.

Vierailija
8/40 |
04.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis mä en nyt ihan ymmärrä. Sinä siis maksaisit omasta pienestä palkkiostasi lapsen päivähoitomaksun ja kituuttaisit lapsinesi jollain makaronidieetillä, kun samassa taloudessa asuva miesystäväsi saisi ihan normaalia palkkaa ja elättäisi vain itsensä? Yleensä avoliitossa on tapana, että eletään vähän niinkuin yhdessä, samanlaisella elintasolla, autetaan toinen toista jne. Yleensä on myös tapana, että jos mies rakastuu yh-äitiin ja haluaa muuttaa yhteenkin, niin siinä paketissa tulee se lapsikin mukana. Ei siitä voi valita pelkkiä kermoja päältä. Toinen vaihtoehto on sitten etsiä nainen jolla ei ole lapsia.

Vierailija
9/40 |
04.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Elämä hei on! Jos sinulla on lapsia ja otat uuden miehen niin kyllähän te muodostatte uusperheen koska asutte kaikki samassa osoitteessa. Voi tsiisus kun on niin kamalan väärin! :(

Vierailija
10/40 |
04.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

uups

Vierailija
11/40 |
04.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.09.2014 klo 17:36"]

Elämä hei on! Jos sinulla on lapsia ja otat uuden miehen niin kyllähän te muodostatte uusperheen koska asutte kaikki samassa osoitteessa. Voi tsiisus kun on niin kamalan väärin! :(

[/quote]

Miten tämä vaikuttaa miehen elatusvelvollisuuteen vierasta lasta kohden?

Vierailija
12/40 |
04.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikki samassa taloudessa asuvat aikuiset vaikuttavat päivähoitomuksuihin. Eli myös niin että jos samassa huushollissa asuu aikuisia lapsia niin heidänkin tulot vaikuttavat :( Ei reilua ei....

Vierailija
13/40 |
04.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo, menetät myös yksinhuoltajalisän lapsilisästä ja lapsen opintotukeen isäpuolen tulot vaikuttaa 20-vuotiaaksi asti.

Vierailija
14/40 |
05.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.09.2014 klo 23:49"]

Siis mä en nyt ihan ymmärrä. Sinä siis maksaisit omasta pienestä palkkiostasi lapsen päivähoitomaksun ja kituuttaisit lapsinesi jollain makaronidieetillä, kun samassa taloudessa asuva miesystäväsi saisi ihan normaalia palkkaa ja elättäisi vain itsensä? Yleensä avoliitossa on tapana, että eletään vähän niinkuin yhdessä, samanlaisella elintasolla, autetaan toinen toista jne. Yleensä on myös tapana, että jos mies rakastuu yh-äitiin ja haluaa muuttaa yhteenkin, niin siinä paketissa tulee se lapsikin mukana. Ei siitä voi valita pelkkiä kermoja päältä. Toinen vaihtoehto on sitten etsiä nainen jolla ei ole lapsia.

[/quote]

Kuten jo tuolla kerroin, ei tämä ole miehelle ongelma enkä kahden kerroksen liittoon edes suostuisi.Laki ei tunne sanoja "on tapana" eikä pidäkään tuntea.Täälläkin on nähty monen monta avausta perheen rahojen jakamisesta, kun toinen on huomattavasti vähävaraisempi ja ihan ydinperheistä on kyse.Minusta oon väärin  että valtio Olettaa että suurituloisempi elättää, vaikkei lain mukaan tarvitsisi.Olisimme lapsen kanssa miehen hyväntahtoiisuuden varassa. ap

Vierailija
15/40 |
04.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.09.2014 klo 17:47"]Joo, menetät myös yksinhuoltajalisän lapsilisästä ja lapsen opintotukeen isäpuolen tulot vaikuttaa 20-vuotiaaksi asti.
[/quote]

Isäpuolen tulot vaikuttaa vain 18v asti. Sen jälkeen lapsi voi haastaa oikean isän oikeuteen että saa koulutustukea. Siis jos isä ei halua maksaa vapaaehtoisesti. Lähivanhemman tulot vaikuttaa jopa 23v asti

Vierailija
16/40 |
06.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.09.2014 klo 23:08"]

[quote author="Vierailija" time="04.09.2014 klo 21:40"]

Ei laki tunne sanaa uusperhe, mutta luulisi tuntevan elatusvelvollisuuden?? Minähän sen päivähoitomaksun maksan, koska lapsi on minun, mutten ymmärrä kuinka miesystäväni tulot vaikuttaisivat minun tuloihini merkittävästi.ap

[/quote]

Totta, ei vaikuta tuloihin, mutta menoihin vaikuttaa. Asumiskulujen tulkitaan pienentyvän sinulta kun taloudessa on toinenkin aikuinen, noin esimerkiksi.

[/quote]

Oikeastihan asumiskulut suurenevat, kun en saa enää asumistukea enkä toimeentulotukea.Eli elämiseen menvä raha pienenee entisestään.Vai oletetaanko miesystäväni maksavan vuokramme kokonaan? Onpa jotenkin outo järjestelmä, kun laki ei tällaista elatusvelvollisuutta tunne oikeasti.ap

[/quote]

Asumistuki loppuisi, pitäisi hakea isompi asunto, kun ei se mies olohuoneessa nukkuisi, lapsilisistä lähtisi satanen mutta päivähoito maksaisi täydet 260/kk. Ja teen JO töitä elääkseni, harmi vaan ettei se palkka kuitenkaan riitä. Enkä muutenkaan etsi isää lapsilleni, vaan miestä itselleni. Miehellä on omat lapsensa elätettävänä, vaikka ehkä haluaisikin, niin ei olisi varaa enää toisen lapsia elättää. Onneksi ei ole pakko muuttaa yhteen, oikeastaan parempi näin kun nypitään rusinat pullasta kaikin tavoin.

Vierailija
17/40 |
06.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

No onneksi nämä ei tule kennellekkään yllätyksenä, vaan voi harkta että miten raha ja rakkaus painaa vaakakupissa.

Vierailija
18/40 |
06.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]

Jos te asutte samassa asunnossa, eikö se vaikuta aika merkittävästi asumismenoihin? Varmaan myös ostatte yhteiset ruuat, mikä pienentää kustannuksia. Jos miesYSTÄVÄ ei ole valmis vastaamaan teistä, ei ole vielä aika perustaa yhteistä perhettä.

Vierailija
19/40 |
06.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.09.2014 klo 23:31"]

[quote author="Vierailija" time="04.09.2014 klo 17:18"]Lapsi ei ole miesystäväni, mutta hänen tulonsa vaikuttavat päivähoitomaksuun.Eikö tämä ole ristiriidassa senkin kanssa, etteivät avopuolisot ole tosiasiallisesti elatusvelvollisia toisiinsa nähden tai vieraisiin lapsiin? Olen tällä hetkellä työtön, mutta käyn työharjoittelussa enkä haluaisin pienestä korvauksestani maksaa hoitomaksua, vain sen takia että muuttaisin miesystäväni kanssa yhteen.
[/quote]
Kyllä avopuoliso on elatusvelvollinen kun yhdessä asuvat. Tulojen mukaan määräytyvissä laskuissa samasta jääkaapista syövien yhteenlasketut tulot otetaan huomioon.

[/quote]
Näytäpä se lain kohta jossa avopuolisoilla on elatusvelvollisuus? Itse löysin tällaisen wikipediasta:

Avoliitto ei ole siviilisääty, vaikka jopa viranomaisten lomakkeissa tällainen vaihtoehto toisinaan esiintyy.

Avoliitossa eläminen ei tuo molemminpuolisen elatusvelvollisuutta avioliiton solmimisen tavoin. Lainsäädännön yhtenä perustana on ollut turvata heikommassa asemassa olevan perusturva ja -turvallisuus. Ajoittain on katsottu yhdessä asumisen rinnastuvan avioliittoon yhteisasumisen purkautumistilanteessa tai perinnönjaossa ja oletettu asuinkumppanin elättävän ”kämppäkaverinsa” aviopuolison tavoin. Heikommassa asemassa oleva on jäänyt ilman sosiaaliturvaa. Yhteinen osoite ei tuo kummallekaan elatusvelvollisuutta toisen osalle tai oikeutta vaatia elatusta toiselta.

Vierailija
20/40 |
06.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="06.09.2014 klo 14:10"]

[/quote]

Jos te asutte samassa asunnossa, eikö se vaikuta aika merkittävästi asumismenoihin? Varmaan myös ostatte yhteiset ruuat, mikä pienentää kustannuksia. Jos miesYSTÄVÄ ei ole valmis vastaamaan teistä, ei ole vielä aika perustaa yhteistä perhettä.

[/quote]

Lain mukaan miehen ei pidä vastata meistä ja siitä aloituksessani oli kysymys, ei siitä mitä me mahdollisesti keskenämme sovimme.Onko tätä nyt vaikea ymmärtää, mitä aloituksessani hain? Olisiko oikein vaatia miestä maksamaan lapseni päivähoidosta? ap

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän viisi yksi