Häät (alle) tonnilla?
Onko mahdollista järjestää häät tonnilla tai jopa alle sen? Oli varattu kaksi tonnia, mutta tuo kaksi tonnia tulee menemään nyt syksyllä yllättäviin menoihin :( Kaikki mikä tällä hetkellä tulee, menee. Saadaan ehkä juuri ja juuri säästettyä tonni häihin mennessä. Tuo pari tonnia oli säästössä ajalta, kun oli vielä töitä.
Korttipohjat on meillä jo valmiina. Tarkoitus askarrella itse. Sormuksia emme hanki. Mahdollisesti hääpaikka saadaan ilmaiseksi. Viinaa emme aio häihimme myöskään hankkia ja mies ehdotti, että leipoisimme itse kakun/kakut.
Muita ideoita?
Kommentit (44)
Alkoholittomat häät ovat alkoholittomat häät ja toivoisimme, että vieraat kunnioittaisivat sitä, koska kumpikaan meistä ei juo. Jos kaipaavat alkoholia, ei paikalle tarvitse edes ilmaantua. Mutta eri asia kuinka asian voi ilmaista kutsukortissa. Vieraat saavat toki lähteä jatkoille keskenään häiden jälkeen mutta mitä tapahtuu juhlien jälkeen, ei ole meidän asiamme. Ap
Järkkäätte jo kirkkoon kahvit termareissa ja kakkutajoilu paperilautasilta. Säästyy hääjuhlat ja hääpaikan vuokra.
Ei todellakaan ole pakko tarjota alkoholia.
Kaikkihan on tietysti mahdollista, se riippuu niin siitä mitä haluatte ja miten saatte ne organisoitua.
Suuri menoerä on pois jos tosiaan hääpaikan saatte ilmaiseksi.
- Ruoka. Kuinka monta vierasta tulee? Tähän ei ole pakko laittaa valtavasti rahaa, ihan perus kotiruoka on ihan hyvä. Kaikki kakut ja leivonnaiset voi todellakin leipoa itse. Meillä on tuttava joka tekee hyviä kakkuja ja teki häälahjaksi meille kakun. Muutama sukulainen myös auttoi leipomisessa.
- Hääpuvut. Näihin tulee menemään varmasti rahaa jos teille ei ennestään ole. Onko miehellä puku, entä sinulla? Itse tilasin näyttävän hääpuvun kiinasta joka oli todella hyvä. Tuo on aina vähän riski tilata jos ei sovikkaan mutta minulla kävi tuuri ja hintaa tuli 140€ + alushame (50/vuokra). Kengät + muut asusteet ja korut kaikki lainasin. Miehen pukuun taisi mennä sitten 500€ kun sillä ei ollut puhua eikä kenkiä.
Tuttava osti 99€ maksavan valkoisen kauniin mekon johon itse kirjaili helmiä ja paljetteja. Todella kaunis oli!
- Jos tuttavapiirissä on taitavaa hiustenlaittajaa niin voitte harjoitella etukäteen hääkampauksia jne. Tekisitkö meikin itse?
- Valokuvaajaksi käy varmasti jokin tuttavakin joka osaa ottaa kuvia. Meillä onnistui kuvat hyvin vaikka oli täysin amatööri kuvaaja. Hyvä kamera + suunnittelu missä otetaan. Kiitos kortteihin käytettiin näitä kuvia jotka muistaakseni ifolorilla maksoi 1€/kpl.
- Morsiuskimppu. Onnistuuko tehdä itse? Tämä voi olla myös ihan jokin omaperäinen itsetehty paperiruusukimppukin jos ei halua ostaa kalliita kukkia.
Ideoita:
https://www.google.fi/search?q=Paperinen+morsiuskimppu&espv=2&biw=1680&bih=959&source=lnms&tbm=isch&sa=X&ei=704IVP_UGaHMyAP75IDoCg&ved=0CAYQ_AUoAQ#tbm=isch&q=kukaton+morsiuskimppu&imgdii=_
- Kaikki koristeet voi varmasti itse tehdä. Meillä oli koristelun teemana "vintage" ja tehtiin todella kauniita ja kierrätyshenkisiä koristeita joihin ei palanut rahaa juurikaan.
Häistä voi saada todella kivat ja kauniit pienelläkin rahalla kun käyttää mielekuvitusta ja tekee paljon itse.
Me ollaan menty alle tonnilla naimisiin. Mä löysin aikaa sitten parilla kympillä hyvin pelkistetyn mekon kirpparilta, oli vähän iso, kaverin kanssa kavennettiin vyötäröltä ja hieman helmaa muokattiin: edestä pois, että ylimääräinen pituus näytti laahukselta. Kesän kukista seppele. Miehellä kaapissa tekemänsä pellavapuku.
Tarjottiin ruokasat kahvit mun lapsuuden kodissa ja viriteltiin tansseja, vieraita kolmisen
kymmentä, sormukset kalevalaa ja hopeaa vei sen kaksisataa. Kavereiden kanssa lähdettiin bilettämään, omalla kustannuksella.
[quote author="Vierailija" time="04.09.2014 klo 14:43"]
Ei todellakaan ole pakko tarjota alkoholia.
[/quote]
Ei ole pakko tarjota mitään!
Hei, meillä oli 8v takaperin häät ja ne vietettiin todella edullsesti, kuitenkaan mistään tinkimättä. Varasimme hääpaikan paikallisesti museosaaresta, jossa on myös pieni kirkko. Otimme sieltä pitopalvelun, johon kuului kaikki, se oli suurin menoerä n 550e. Paikasta ei tarvinnut maksaa erillistä vuokraa enää.
Ostin hääpuvun Huuto.netistä, se ei ollut mikään "varsinainen" hääpuku, kaunis pitkä mekko kuitenkin ja sen hinta oli 50e luokkaa. Kengät minulla jo oli ja hääkimpun ostin puutarhalta, sekään ei ollut mikään "varsinainen" hääkimppu vaan valmiiksi sidottu kukkakimppu. Se meni ihan täysin hääkimpusta ja hintaa oli n 20e. Mies sai lainaksi saketin ja kiiltonahkakengät olivat itsellä. Kutsut väsäsimme itse, meillä oli vieraita n 25. Hääkampauksen ja -meikin teki ystäväni.
Häälahjoja emme aluksi halunneet ollenkaan, mutta kun ihmiset kuitenkin jotakin tuppaavat tuomaan, päätimme laittaa kaikille kutsuun jonkun toiveen. Laitoimme toiveiksi käytännön juttuja, kuten esim kahvipaketteja, pesuaineita ja siivousvälineitä..Olemme jo hieman "kypsempi" pariskunta ja kaikenmaailman kippoja sun muuta oli jo omasta takaa.
[quote author="Vierailija" time="04.09.2014 klo 14:54"]
Hei, meillä oli 8v takaperin häät ja ne vietettiin todella edullsesti, kuitenkaan mistään tinkimättä. Varasimme hääpaikan paikallisesti museosaaresta, jossa on myös pieni kirkko. Otimme sieltä pitopalvelun, johon kuului kaikki, se oli suurin menoerä n 550e. Paikasta ei tarvinnut maksaa erillistä vuokraa enää.
Ostin hääpuvun Huuto.netistä, se ei ollut mikään "varsinainen" hääpuku, kaunis pitkä mekko kuitenkin ja sen hinta oli 50e luokkaa. Kengät minulla jo oli ja hääkimpun ostin puutarhalta, sekään ei ollut mikään "varsinainen" hääkimppu vaan valmiiksi sidottu kukkakimppu. Se meni ihan täysin hääkimpusta ja hintaa oli n 20e. Mies sai lainaksi saketin ja kiiltonahkakengät olivat itsellä. Kutsut väsäsimme itse, meillä oli vieraita n 25. Hääkampauksen ja -meikin teki ystäväni.
Häälahjoja emme aluksi halunneet ollenkaan, mutta kun ihmiset kuitenkin jotakin tuppaavat tuomaan, päätimme laittaa kaikille kutsuun jonkun toiveen. Laitoimme toiveiksi käytännön juttuja, kuten esim kahvipaketteja, pesuaineita ja siivousvälineitä..Olemme jo hieman "kypsempi" pariskunta ja kaikenmaailman kippoja sun muuta oli jo omasta takaa.
[/quote]
Paljonko teillä oli vieraita? Me menimme naimisiin jokunen vuosi sitten ja meillä oli edullinen pitopalvelu (iso kaupunki) ja muistaakseni kustannus oli 30 €/henkilö, sisältäen lämpimän ruoan, kahvit, kakut ja jotain iltapalaa. Ei mitään ökyä, mutta ihan kunnolliset ruoat. Jos ap:lla olisi vaikka 50 vierasta, jo tuolla hinnalla tekisi 1500 €. Ja kääntäen 550 € 50 hengelle olisi 11 €/henkilö, jolla voi olla vaikeaa saada edes kahvitusta pitopalvelulta ja itsekin tehden saisi tehdä aika tiukalla budjetilla, jotta saisi kaikille ruoat, kakut ja kahvit.
Kutsukorttiin muiden ohjeiden sekaan laise "Hääjuhlassamme ei nautita alkoholia." Tämä kertoo senkin, että omia pulloja ja taskumatteja ei katsota hyvällä.
Mutta jos siis pidättte kesähäät tonnilla, niin ensin rajaatte kutsutut esim. 20 henkeen. Kutsutuille laitatte jo nyt viestit, että he osaavat varata päivämäärän "tulevaa juhlaanne" varten. Sitä ennen varmistatte ilmaisen juhlapaikan ja vihkikirkon sille päivälle. Teillä on ensi kesään (?) asti aikaa hankkia molempien asut, kengät ja kaikki pienet tykötarpeet pienellä rahalla sekä suunnitella menu, ohjelma ja muut tarkan euron politiikan mukaan. Kaikki tarvikkeet askartelupahvista alkaen hankit alesta tms. Kun päätös on tehty, rullat laitetaan pyörimään.
Kauniin hääkimpun saa halvalla itse sitomalla vaikka vaikka Pirkka-ruusuista.
Ap, miksi ihmeessä haluat kutsua 15 vuotta sitten näkemäsi sukulaiset? Jos ette ole noin pitkään aikaan pitäneet mitään yhteyttä, niin miksi suuttuisivat?
Tosiasia on, niinkuin täällä on jo sanottu, että jos tonni tosiaan on budjettinne, pidätte pienet häät ja se on siinä. En ihan ymmärrä sinua.... Ei millään pahalla :)
[quote author="Vierailija" time="04.09.2014 klo 13:16"]
Maistraatti, te ja todistajat ravintolan kautta kotiin=>alle tonni.
[/quote] Miksi maistraatti. Kirkossa vihitään myös ilmaiseksi. Miksi pitää mennä maistraatissa naimisiin, jos ei aio järjestää isoja häitä. Minä en kuulu kirkkoon, mutta uskon Jumalaan, vihitytimme itsemme maistraatissa, mutta kävimme hakemassa siunauksen isossa pääkirkossa ja olimme siellä kahdestaan ja lisäksi pappi.
Sama toimii myös vihkimisen kanssa.
Mitä te haluatte noilta häiltänne? Haluatteko nähdä mahdollisimman paljon läheisiä ihmisiä, saada paljon lahjoja ja juhlia isosti? Vai onko tärkeintä, että menette naimisiin? Mitä juhlissa pitää vähintään olla?
Yksi idea olisi nimittäin karkaaminen. Eli menette naimisiin "salaa" maistraatissa tai kirkossa parin todistajan läsnäollessa. Hankitte sulle sormuksen 100-200e. Tämän jälkeen käytätte lopun budjetista viikon matkaan, josta lähetätte sitten postikortit tutuilla "herra ja rouva virtasena"
[quote author="Vierailija" time="04.09.2014 klo 13:41"]
Meillä oli puheena täysin alkoholittomat häät. Ei tuntuisi ehkä meidän häiltä, jos kuplivaa tarjottaisiin, koska emme itse juo ollenkaan. Periaatteessa voisihan tuosta mainita viestissäkin, niin karsisi varmaan ihmisiä...
Mekko kuuluu myös budjettiin. Käytettynä voisi harkita ostavan tai sitten kaveripiirissä on pari ompelijatuttua. Ehkä he olisivat kiinnostuneet toimeksiannosta.
Vieraiden lukumäästä en osaa sanoa. Oman puolen sukulaisiini olen ollut viimeksi yhteydessä ehkä 15 vuotta sitten, sen jälkeen ei oikein mitään kontaktia. Suku on iso. Mutta varmaan pakko kutsua. En oikeastaan tiedä, tulevatko omat vanhempanikaan paikalle... Laskeskelin jossain vaiheessa, että jos lapset jätettäisiin pois niin vieraiden määräksi alkaisi tulla jotain 80 henk., eikä siinä ole kaikki serkkuni mukana... Ei ole mitään varmuutta tulisivatko kutsutut edes ja kuinka moni jättää tulematta. Välimatka voi olla iso tekijä.
Nyyttäreitä ehdotin minäkin pari vuotta sitten. Mies torppari sen. On ylpeyskysymys. Itselleni ei olisi asiassa mitään ongelmaa. Ap
[/quote] Meinaat, että ammattitaitoinen ompelija ompelisi sinulle puvun puoli-ilmaiseksi, kun olet tuttu. Ymmärrätkö, kuinka paljon käsityö maksaa oikeasti.
Älä hyväksikäytä tuttujasi ja sukulaisiasi, sillä haluat varmaan olla heidän kanssaan tekemisissä häiden jälkeenkin.
Yksi vaihtoehto on sekin, että juhlitte naimisiinmenoa "kahdessa osassa." Eli menette naimisiin itsellenne tärkeänä päivämääränä joko ihan muutaman lähimmän vieraan kanssa tai vaikka pelkkien todistajien kanssa, mitkä varmaan vihkipaikalta järjestyvät (oli se sitten kirkko tai maistraatti). Näin "pääsette" naimisiin ja voitte järjestää juhlat myöhemmin vaikka vuosipäivänä tai milloin tahansa, kun olette saaneet taas rahaa säästöön.
Rahatilanteen parantumista ei kannata odotella, jos naimisiin haluaa :) Me mentiin kahdestaan kirkossa, todistajina suntio ja kanttori. Tilaisuus oli ihana, siitä jäi jopa muistikuvia, kun ei tarvinnut jännittää vieraita. Normaalit juhlavaatteet oli molemmilla päällä, itse olin toki ostanut uuden mekon, mutta sille on ollut käyttöä myöhemminkin. Eikä kerrottu kellekään etukäteen, niin ei tarvinnut miettiä, mitä joku ajattelee, jos ei kutsuta vihkitilaisuuteen. Myöhemmin järjestettiin sukulaisille kahvit kotona ja kavereille bileet myös kotona. Kummissakin kekkereissä n. 30 vierasta. Bileet järjestettiin 1-vuotis hääpäivänä. Bileissä oli lämmin ruoka, kakut ja viinakset, yhteensä meni. 500 e, mitään ei tehty itse, vaan kaikki tilattiin, juomat haettiin Tallinnasta. Sukulaiskahvien laskua en muista. Myös ystäväpiirissä on suosittu tätä pienempää kaavaa, kukaan ei nykyisin enää halua maksaa kaukaisten sukulaisten syöttämisestä/juottamisesta tai jäykästä tunnelmasta isoissa häissä. Itselle jäi hyvä muisto kaikista tilaisuuksista, suosittelen!
[quote author="Vierailija" time="04.09.2014 klo 15:14"]
Mitä te haluatte noilta häiltänne? Haluatteko nähdä mahdollisimman paljon läheisiä ihmisiä, saada paljon lahjoja ja juhlia isosti? Vai onko tärkeintä, että menette naimisiin? Mitä juhlissa pitää vähintään olla?
Yksi idea olisi nimittäin karkaaminen. Eli menette naimisiin "salaa" maistraatissa tai kirkossa parin todistajan läsnäollessa. Hankitte sulle sormuksen 100-200e. Tämän jälkeen käytätte lopun budjetista viikon matkaan, josta lähetätte sitten postikortit tutuilla "herra ja rouva virtasena"
[/quote]
Olen ehdottanut tätä karkaamistakin miehelle jo useiden vuosien ajan. Ei muuten kelpaa hänelle.
Miehen mielestä pitää kutsua sukulaiset, koska hänestä on törkeää, että sedät ja tädit ja heidän jälkikasvunsa jätetään kutsumatta (isälläni on kuusi sisarusta ja jokaisella on kolme lasta). Olen ollut yhden tädin kanssa tekemisissä muutama vuosi sitten, mutta siihen se jääkin. Muita en ole nähnyt. En edes tiedä, ovatko serkkuni naimisissa ja onko heillä lapsia. Todennäköisesti ovat. Omat vanhempani varmaan nalkuttavat, kutsuttiin hähin miten paljon porukkaa tahansa. Jos joitakin on jätetty pois, ollaan epäreiluja ja jos kutsutaan kaikki, ollaan tuhlareita. Ja valitusta tullaan kuulemaan ties kuinka monesta muusta asiasta.
Lahjoja emme kovin mielellämme halua, koska asumme yhdessä ja meillä on pääsääntöisesti kaikki tarvitsemamme. Lahjat eivät myöskään mahdu minnekään, koska asumme ahtaasti. Tahtoisimme vain viettää mukavan hääpäivän tuttujen ihmisten ympäröimänä. En tosin usko, että kaikki hyvätkään ystävät lähtevät matkustelemaan satoja kilometrejä yhden päivän takia. Ap
Ovatko teidän vanhemmat halukkaita osallistumaan kustannuksiin? Jos kerran suku "vaatii" isoja häitä, niin silloin suku voi osallistua myös kuluihin. Me oltiin suunniteltu maksavamme omat häämme ihan itse ja oltiin varattu siihen rahatkin. Häiden alla sitten molempien vanhemmat alkoivat kyselemään, että paljonkos ne teidän häät nyt maksaa, onko teillä siihen varaa ja että jos he vaikka maksaisivat puolet... tämä siis molemmilta puolilta ihan pyytämättä ja yllättäen. Lopulta sovimme, että lasku pistetään kolmeen osaan. Pointtina siis se, että voitte ihan hyvin puhua tilanteesta vanhemmillenne, kertoa teidän tiukasta budjetista ja että ette voi ehkä järjestää isoja juhlia. Jos he sitten haluavat auttaa, niin se on kaikille hyvä. Te saatte haluamanne juhlat ja vanhemmat saavat osallistua lastensa tärkeään päivään.
[quote author="Vierailija" time="04.09.2014 klo 15:17"]
Yksi vaihtoehto on sekin, että juhlitte naimisiinmenoa "kahdessa osassa." Eli menette naimisiin itsellenne tärkeänä päivämääränä joko ihan muutaman lähimmän vieraan kanssa tai vaikka pelkkien todistajien kanssa, mitkä varmaan vihkipaikalta järjestyvät (oli se sitten kirkko tai maistraatti). Näin "pääsette" naimisiin ja voitte järjestää juhlat myöhemmin vaikka vuosipäivänä tai milloin tahansa, kun olette saaneet taas rahaa säästöön.
[/quote]
Tämä olisi mahdollista, mutta tiedän, että jos nyt menisimme maistraatissa tai kirkossa naimisiin parin henkilön läsnäollessa, häitä ei koskaan tulisi ja sitten pitäisi pitää jotkut kahvitukset ja todennäköisesti paikalle änkeäisi enemmän porukkaa kuin haluaisimme, koska sana kiertäisi. Miehen suku ei osaa pitää suutansa kiinni. Sitten jos jostain kumman syystä hääjuhla joskus tulisi, minusta olisi typerää juhlia samoja kemuja kahteen kertaan. Tämän vuoksi emme päässeet maistraattivihkimyksen kanssa yhteisymmärrykseen. Mielestäni joko emme juhli ollenkaan tai järjestämme jonkinlaiset häiden tapaiset, mutta ei aleta tipoittain juhlimaan. Olemme tällaisissa pirskeissä käyneet. Joillekin se käy, mutta itse karsastan. Ap
Tarjoilut voi maksattaa vierailla, kutsut tekstarilla, ja arkivaatteissa vihittäväksi maistraattiin