Mitä tämä kertoo miehestäni tai parisuhteestani?
Mieheni on yrittäjä ja eräs hänen projektinsa on viime aikoina tuottanut erittäin ihailtavasti ja hänen suuri työnsä on palkittu. Eilen kehuin hänelle, kuinka ylpeä olen siitä, miten
hän on rohkeasti tarttunut tähän haasteeseen, tehnyt hurjasti töitä ja nyt tuosta mahtavasta lopputuloksesta. Ja olen siis aivan aidosti todella ylpeä ja innoissani hänen puolestaan. No, mies siihen, että hänkin on ylpeä minusta. Niin mistä? Kun ”neulon hienosti, jaksan käydä juoksulenkillä, teen hyvää ruokaa ja pidän kotia järjestyksessä ja ruokaa kaapissa”, asioista, joihin ”hän ei koskaan pystyisi”.
Myhäilin siihen jotain, mutta tosiasiassa ajattelin kyllä, että mitä helvettiä. Olen korkeakoulutettu, asiantuntijatehtävissä ja harrastan taidemuotoa, josta olen innoissani ja missä olen kohtuullisen hyvä. Jälkimmäisestä varsinkin olen jopa maininnut miehelleni, että siitä toivoisin mieheni eniten olevan ylpeä, sillä se on omaa sydäntäni lähinnä.
Meillä ei edes ole lapsia ja hän on ylpein kotirouvan taidoistani. Jotenkin tämä loukkaa minua, mutten tiedä, olenko nyt aivan typerä edes miettiessäni asiaa. Jos mies vain koetti hädissään keksiä jonkin vastakehun, kun minä niin vuolaasti kehuin häntä? Toivon todella.
Kommentit (30)
[quote author="Vierailija" time="04.09.2014 klo 10:39"]Rahalla ei ole ylpeydelläni miehen jutuista mitään tekemistä, ja vaikka hän ansaitsee hyvin en ikinä voisi elää hänen siivellään. A) en haluaisi B) hän ei antaisi minun. Kuten sanottua, myös mieheni on yrityksestään todella ylpeä, se juuri on hänelle tällä hetkellä elämänsä erityisin saavutus - ei pelkästään ansiotulon lähde.[/quote]
En minä usko sitäkään, että miehesi mielestä sinun pitäisi olla hellan ja nyrkin välissä, vaikka sinusta ilmeisesti tuntuu siltä. Yritin sanoa, että kaikki kehut voi tulkita eri tavoilla, ja jos hakemalla hakee sen kielteisen aspektin, se löytyy varmasti.
Varmasti firma on miehellesi ylpeyden aihe ja tärkein asia elämässä. Luultavasti hän arvostaa yleisestikin sen laatuista menestystä. Miksi edes odotat, että hän sinun kohdalla ylpeilisikin taideharrastuksellasi tai tavallisesta keskiluokkaisesta työpaikastasi? Toisaalta sellaiset miehet harvoin haluavatkaan naista, joka on samanlainen, joten ei se toimisi ollenkaan, että mies olisi ylpeä vaimonsa leipätyöstä.
Kiitos, tämä riitti itselle tällä erää! Omassa päässäni asiat selkiintyivät. Kiitokset rakentavasti kommentoineille, olitte suureksi avuksi. Te muut voitte siirtyä nyt levittämään negatiivista energiaanne jonnekin toiseen ketjuun.
Moro!
AP
Kumpi on parempi,arvokkaampi,tärkeämpi?? Voi luoja nykyparisuhteita!!! Minä minä vai minä! Missä on ihmisten itsetunto, arvostus ja kunnioitus? Minä minä MINÄ!!!!!!
Mieluummin Pavarotti kuin Sepi kumpulainen jos kehuja kaipaisi. Itse olen elänyt elämäni saamatta kehuja läheisiltä ihmisiltäni, lapsena olisin niitä joskus kaivannutkin, aikuisena en enää välitä siitä mitä mieltä joku on tai ei ole?
Olen ihaillut naiseni ansioita ja ennen kaikkea häntä itseään enkä koskaan ole odottanut saavani ehuja omista taiteellisista tekemisistäni, ne on minun juttuja ja teen niitä itseni vuoksi. Olen saanut niistä myös palkintoja ja kunniamainintoja niin koti- kuin ulkomailta, mutta en odota keneltäkään kehuja.
Minusta tuntuu jotenkin hämmentävälle jos joku kehuu töitäni kuulteni, ehkä se johtuu siitä kun lapsena ei koskaan kukaan antanut positiivista palautetta, negatiivista kyllä. Kotona piirtämistä ja maalaamista pidettiin ajan hukkana, töitä olisi pitänyt tehdä 24/7 (pientila) ja jättää kaikki mielenkiintoinen syrjään. Nyt tuntuu hyvälle kun saa tunnustusta tekemisistään julkisesti, kotijoukoltani en odota mitään siihen viittaavaa.
Ap:lle sanoisin, että älä suotta odota keneltäkään hehkuttamista töistäsi, sitä tulee jos on tullakseen ja jos se on niin julmetun tärkeää sinulle, mainitse asiasta. Uskoakseni olet vain kateellinen miehellesi, toivoisit menestystä itsellesi niiden luovien harrastustesi/töidesi vuoksi, mutta jos ne eivät vaan ole sen arvoisia, että niistä voisi olla ylpeä. Oletko koskaan ajatellut sitä?
Ap, 10 + aloituksesta, tässä on kaikki, millä ketjun saa rullaamaan.
Meillä mies sai juuri töissä ylennyksen, oli eilen sitä ollut sitten juhlimassa työporukan kanssa. Kotiin tullessa olin vielä hereillä ja kerroin olevani ylpeä mieheni kovasta työnteosta ja ylennyksestä yms. Mies siinä sitten oli iltatoimiin ryhtymässä ja kun avasi kylpyhuoneen oven niin tuli heti makuuhuoneeseen huikkamaan oikein innostuneen kuuloisena että 'kiitos kulta, kylppäri on tosi hyvin siivottu!' :)
[quote author="Vierailija" time="04.09.2014 klo 10:14"]Ei vittu! Tässä sen näkee taas... ihan sama mitä mies sanoo naiselle se on aina väärin! Nainen kääntelee sanomista ylösalaisin ja oikealta vasemmalle seuraavat kolme kuukautta miettien että mitäköhän se nyt oikein tarkoitti.
Jos mies sanoo että se on ylpeä sinusta niin silloin mies tarkoittaa että se on ylpeä sinusta. Jos haluat tietää mistä eritoten se on sinusta ylpeä sinun pitää se häneltä erikseen kysyä... niin se vain menee.
Niin ja jos et pysty sitä mieheltäsi kysymään kertoo se parisuhteestasi paljon.
[/quote]
Kyllähän Ap kysyi.
Minusta mies kehui sitä, mitä hän eniten sinussa arvostaa. Ei voi mitään, että hän arvostaa sinussa eniten kotirouvan taitoja, vaikka toisin haluaisit.
Ole nyt hemmetti onnellinen, että kehui sinua edes jostakin! Minun mieheni on niin tonttu ettei koskaan sano minulle mitään positiivista. Rakastaa ja arvostaa kyllä, muttei ole mikään Runeberg. Olisi kiva joskus kuulla kehuja.
[quote author="Vierailija" time="04.09.2014 klo 10:36"]
Ehkä se sinun "taiteesi" ei oikeasti ole kovin kaksista? Vähintään 99% ihmisistä kuvittelee olevansa aivan helvetin taiteellisia, luovia ja lahjakkaita, mutta aika harva sitä ihan oikeasti on.
[/quote]
Onko sinun puolisosi oltava Pavarotti, että kehut häntä laulamisesta - tai edes yrittämisestä tai rohkeudesta? No, en tartu tähän sen kummemmin, mutta en nyt niin toivoton ole, etteikö jotain rohkaisua voisi edes tarjota. Oikeasti luovat ihmiset myös ymmärtävät, että yritys, erehdys ja omituisetkin lopputulokset ovat juuri sitä luovinta toimintaa - ja lahjakkuutta on monenlaista. No, tästä ei onneksi tarvitse mieheni kanssa vääntää, hän on oikeasti luova ja olen sitä itsekin, mutta hyvin eri tavoin.
AP