Hei sinä Subway-työntekijä!
Olen hakemassa subiin töihin ja haluisin kysellä pari kysymystä työhön liittyen.:)
1. Paljonko tuntipalkka on? Onko aloittavalla työntekijällä joku matalampi palkka esim 1 kk ajan? Tuleeko mitään lisiä muuten palkan lisäks?
2. Työn huonoimmat ja parhaimmat puolet?
3. Joudutko työssäsi siivoamaan roskiksia/viemään roskat? Vessojen roskis/ravintolan roskis mihin subiroskat laitetaan? Tehdäänkö tämä vasta illalla vai monta kertaa päivässä? Tekeekö kaikki työntekijät tätä? Vai onko erillinen siivooja
4. Leivotaanko subikeksit itse vai paistetaanko? Vai miten? Entä leivät
Kiitos =)
Kommentit (43)
Okei, ap tässä, kerrotaan sitten. En ole nirppanorkka, enkä pelkää sotkua tai sen siivoomista, mutta kärsin jonkinlaisesta huumepiikkipelosta. Sen takia roskisten tyhjennys pelottaa ja eihän sitä voi ekana työnantajata kysellä että mites tää roskahomma, ku varmaan tulee samanlaisia ajatuksia kun teillä. Ei mua se ravintolan roskis nyt pelota sinäänsä vaan enemmän vessojen ja niiden roskisten siivoaminen =( mietin vaa et kuuluuko se vessojen siivous aina siihen työhön ja onko suojahanskoi siinä tai mitään.
Täytyy sanoa että kiire ja seisomatyö tekee hommasta oikeasti rankkaa ajottain, rankempaa kuin mitä olettaisi ulkopuolisena. Asiakkaita on paljon, työntekijöitä vähän ja sitä hommaa riittää sämpylänteon ohella tosi paljon (siivoukset, omavalvonta, kuluvan ja seuraavan päivän valmistelut kasvisten leikkuineen yms). Ylempänä tuli jo paljon olennaista siivoamisesta ja hommista, meillä lisäksi mopataan myös lattiat itse sekä asiakas- että henkilökuntatiloista päivittäin. Vuorot on meillä pituudeltaan 4,5-8,5h pituisia eli vaihtelua on paljon. Täysiä 40h/vko tunteja ei kuitenkaan kukaan saa kasaan paitsi ehkä ravintolapäällikkö (yleensä tulee noin 30h), vaikka tekee 5 päivää viikossa töitä, mutta tiedän liikkeitäkin, joissa tunteja kertyy enemmän.
Ravintola-alalla ei ole taukoja, ei myöskään meillä yhtä lyhyttä ruokataukoa lukuunottamatta. Tämä siis meinaa sitä, että saadaan tehdä itsellemme leivät (aika iso työsuhde-etu pitkällä tähtäimellä!) ja syödä ne, mutta sen kummemmin ei sitten jäädä istuskelemaan tauolle. Joskus on päiviä, kun ei yksinkertaisesti ehdi syödä. Se on rankkaa, mutta ei mitenkään poikkeuksellista ravintola-huoltoasema-sektorin työpaikoissa, ainakin mitä itse olen päässyt kokemaan. On ihan tes:ssä hyväksytty käytäntö, että syödään työn lomassa kun ehtii.
Asiakaspalvelutyö taas on välillä kivaa, välillä kauheaa. Osa asiakkaista on ihania! Varsinkin vakkarit lämmittää aina mieltä. Toisaalta meillä käy paljon nuoria, joilla ei ole käytöstapoja edes sen vertaa, että moikkaisivat takaisin tiskille tullessa. Aivan kuin oltaisiin jotain koneita, joille vaan sanellaan tilaukset. Tekisi välillä mieli vähän ojentaa. :D Välillä pitkän päivän jälkeen tuntuu tosi turhauttavalta kysyä ihmisiltä ne samat kysymykset täytteistä uudestaan ja uudestaan, 100:tta kertaa saman päivän aikana, mutta eihän se asiakkaan vika ole, täytyy vaan yrittää tsempata. Jotkut asiakkaat ovat lisäksi tosi loukkaantuneita, kun heitä ei palvella välittömästi, eivätkä ymmärrä mikä meillä kestää, vaikka näkevät, että me juostaan siellä tuli perseen alla ja yritetään parhaamme. Ihan todella monenlaisia piipertäjiä ja käytöstavattomia urpoja tulee päivittäin vastaan.
Meillä on myös tosi kiva/reilu pomo ja yrittäjät. Olen kuitenkin kuullut myös vähän karumpiakin tarinoita toisista yrittäjistä. On aika arpapeliä, millaiseen puljuun päätyy, kun töihin hakee.
Voi jeesus, parempi sulle että pappa betalar, kermaperse.
Edelliseen viestiin vielä lisäten, että meillä esimerkiksi ei ole omia vessoja, joten vessojen siivous ei kuulu meille. Ravintolan roskiksissa ei ole neuloja näkynyt, eikä muutenkaan meillä pyöri juurikaan mitään epämääräistä porukkaakaan. Varmasti jos on oma wc asiakkaille ravintolassa niin siihen on välineet siivoukseen, ainakin jos yrittäjä toimii vastuullisesti.
Peruspalkka aloittelijalle 9,88€, harjoittelijan palkka on jotain tyyliin 80% tästä (en muista tarkkaa prosenttilukua.
Eri paikoissa on erilaista. Omat kokemukset tässä :)
ellä pari kysymystä työhön liittyen.:)1. Paljonko tuntipalkka on? Onko aloittavalla työntekijällä joku matalampi palkka esim 1 kk ajan? Tuleeko mitään lisiä muuten palkan lisäks?
Meillä alotuspalkka on harjotteluajan eli 4kk joku 7,9e ja sit nousee johonkin 9,8e. Sunnuntaista tuplapalkka, ja klo 18 jälkeen iltalisä 1,03e/h
2. Työn huonoimmat ja parhaimmat puolet
Riippuuihan ihmisestä mitä pitää hyvänä ja mitä huonona puolena. Mä tykkään palvella asiakkaita, huonoja puolia en juuri edes keksi. ?3. Joudutko työssäsi siivoamaan roskiksia/viemään roskat? Vessojen roskis/ravintolan roskis mihin subiroskat laitetaan? Tehdäänkö tämä vasta illalla vai monta kertaa päivässä? Tekeekö kaikki työntekijät tätä? Vai onko erillinen siivooja
Me viedään roskat aina jossain vaiheessa iltaa. Vähän ennen sulkemista lakaistaan ja mopataan sali. Takahuoneen ja etutiskin lattia pestään myös, etutiskit pestään yms, kaikki osallistu
. Leivotaanko subikeksit itse vai paistetaanko? Vai miten? Entä leivä
Pakasteina tulee :)
Ite oon viihtyny subissa kohta jo 4v! :) riippuu paljon pomosta ja työkavereista minkälainen ilmapiiri siellä on
[quote author="Vierailija" time="03.09.2014 klo 23:11"]
Okei, ap tässä, kerrotaan sitten. En ole nirppanorkka, enkä pelkää sotkua tai sen siivoomista, mutta kärsin jonkinlaisesta huumepiikkipelosta. Sen takia roskisten tyhjennys pelottaa ja eihän sitä voi ekana työnantajata kysellä että mites tää roskahomma, ku varmaan tulee samanlaisia ajatuksia kun teillä. Ei mua se ravintolan roskis nyt pelota sinäänsä vaan enemmän vessojen ja niiden roskisten siivoaminen =( mietin vaa et kuuluuko se vessojen siivous aina siihen työhön ja onko suojahanskoi siinä tai mitään.
[/quote]
Totta kai voi ja kannattaa käyttää suojahanskoja roskiksia tyhjentäessä. :) Järki käteen, vaikka kammottaakin. :)
Puutteellinen perehdytys, kiire koska liian vähän työntekijöitä, sääntöjä (esim. hygieniaan liittyviä) laiminlyödään, huonohko palkka. Isoin miinus oli esimies, joka kohtelee alaisia huonosti: potkuilla uhkailua, haukkumista, irtisanomisia ilman kunnon syytä. Itselläni kahden ensimmäisen viikon aikana pääsi itku kotimatkalla parikin kertaa. Oli ihan kamala kiire, en ehtinyt syödä tai juoda vettä koko vuoron aikana, olin vähän pihalla kaikesta kun kaikkea ei oltu opetettu, toinen työntekijä ei ollut yhteistyökykyinen tai asiakaspalvelutaitoinen.
Jos esimies on hyvä ja sinut perehdytetään työhön hyvin, niin mikä ettei. Toivottavasti käy tuuri.
[/quote]
Niin eli sulla on elämää rajoittava fobia. Yritä nyt vaan päästä siitä. Kai itsekin ymmärrät, ettei ole kovin järkevää pelätä, että saisit huumepiikistä, jos tyhjennät Subwayn roskiksia. Ei ole tarkoitus, että möyrit niissä roskissa!
[quote author="Vierailija" time="03.09.2014 klo 22:17"][quote author="Vierailija" time="03.09.2014 klo 22:05"]
En suosittele palkkaa,mä olin siellä vuoden ja tienasin kuukaudessa 600e,vaikka tein viikossa 5 päivää. Paska paikka,älä mene.
[/quote]
5h/pv, 5pv/vk tekee 25h viikossa, se tekee 100h kuukaudessa, 9e tuntipalkalla 900 euroa kuukaudessa. Tolla tienaamisella veroprosentti on jotain 9%? Kyllä siitä 800 pitäis jäädä käteen, vklp ja iltalisät niin enemmän tietty.
[/quote]miten tuolla elaa?
Ap, pyydä työnantajalta piston- ja viillonkestävät hanskat. Muut päästää piikit läpi. En kyllä usko että onnistuu, kalliita kun ovat. Eikä niitä roskia ole tarkotus hiplata... jos lähettäis siitä että miten se roskis oikeesti vaihdetaan oikeaoppisesti... Olipas kiva vähän päteä ;)
T. Siivoustyönohjaaja
Roskiksenkin voi tyhjentää turvallisesti, aivan sama silloin mitä siellä roskiksessa on; koskaan kättä ei työnnetä pussiin, otetaan vain pussin reinoista kiinni ja nostetaan pois. Ja kun pussi kannetaan ulkoroskikseen, koskaan ei pidetä vartaloa vasten missään vaiheessa. T: Ammattisiivooja
[quote author="Vierailija" time="03.09.2014 klo 22:58"]
[quote author="Vierailija" time="03.09.2014 klo 22:21"]Roskista sen verran että niitä joutuu viemään ja tyhjentämään about kaikissa kaupan alankin duuneissa. [/quote] Hassua. Mä oon ollu monessa kaupassa töissä, mut missään en oo vieny roskia. Siivooja vei.
[/quote]
Sama! Pahvijätteitä ja muovia toki, mutta en mitään roskapusseja ole joutunut kantelemaan.
Ettekö saa lauantai lisiä? Mie teen siivooja keikkaa välillä ( olen opiskelija ) ja saan n. 11€ tunti, iltalisät n. 1,04€. Lauantai lisät on 25% ja sunnuntait tuplana
[quote author="Vierailija" time="03.09.2014 klo 22:21"]Roskista sen verran että niitä joutuu viemään ja tyhjentämään about kaikissa kaupan alankin duuneissa.
[/quote]
Hassua. Mä oon ollu monessa kaupassa töissä, mut missään en oo vieny roskia. Siivooja vei.
Olen itse subissa töissä ja kerron puolen vuoden kokemuksella että työ ei ole parhaimpia mutta se menettelee. Tuntipalkka on ensimmäisen 6kk ajan 8.45, mutta nousee 10.23. Työstä maksetaan lisiä pyhäiniltalisä (sunnuntai ilta) sunnuntaina tuplapalkka, iltalisä ja yölisä. Työn parhaimmat puolet on että siinä saa olla itsenäinen, ja meillä on lähin pomo 200km päässä että on erittäin vapaat kädet. Ruuanlaitto on kivaa siivousta on kyllä, mutta missä työpaikassa ei muka olisi.Yksi ärsyttävimmistä ja kivoimmista asioista on asiakaspalvelu. Jos asiakkaat ovat kivoja niin se on aivan ihanaa. Jos on juuri ollut 3 h jumissa ruuhkan keskellä tekisi mieli iskeä puukko jokaisen asiakkaan naamaan, mutta asiakkaille ei saa olla töykeä. Lisäksi ärsyttävät asiakkaat, ne on mitä on esim täällä kävi yks nainen ja kun meilä ei ollut salaattia, niin hän alkoi vaatii 50% alea. Älkää yrittäkö sitä, se vie meiltä vain hermot ja ette siltikään saa alennusta. Porukka vaihtelee hrvittävän usein, ennätys on 40 min täällä yhdellä...Vessat siivotaan kerran viikossa, perjantai iltana. Roskat viedään kerran päivässä tai kaksi, riippuu roskien määrästä. Lattiat leipäkaapit yms on siivottava päivittäin. Jos menee asenteella että kaikkien on rakastettava työtään, tulet pahasti pettymään koska täällä on käynyt porukkaa, jotka ei ole hevonpaskaakaan välittäny mistään. Itse toimin myös kouluttajana subissa ja kerron heti että koulutusta annetaan liian vähän. Jos olet siis menossa subwayn pestiin, pyydä ainakin 4 iltavuorokoulutusta työnantajalta, ettei sinun tarvitse kouluttajalle soittaa joka 10 min miten toi ny tehtiin. Leipiä tai keksejä ei itse leivota vaan ne otetaan pakkasesta sulamaan. Huono juttu on että jos on tiukka pomo. Kassa lasketaan 3x päivässä, että näpistäminen ei kannata. Kerran kassa oli 40 senttiä miinuksella ja pomo vaati laskemaan 2x uudestaan kassan et jos on tiukka pomo se on perseestä. Työ on kokonaisuudessaan ihan kiva, mutta kuponkisesongit on aivan hirveitä. Silloin ihmisiä tulee 3x enemmän kuin normaalisti, ja sitä aikaa vihataan eniten. Toiset työntekijät voivat myös olla haaste. Itse olen 15 v tyttö ja työpaikallani on eräs MIES, 24 V vanha, joka ei tee työtäään kunnolla. Minä paikkasn hänen työtä jatkuvasi kunnes sain tarpeekseni. Minä teen jopa enemmän kuin mitä normaali työntekijä esim koulutan, suunnittelen tapahtumia jne. Kun otin asiasta kiinni ja jututin miestä hän veti maailmansota 3 päälle ja haukkuu kokoajan työtäni etten osaa sitä ja olen idiootti. Minä paikkaan hänen työtään myös ja teen omani ajoissa että en ymmärrä miksi hän minua haukkuu ja hän kokoajan keksii ärsytyksiä minua kohtaan. Olen jutellut muutamien kanssa ja he ovat sitä mieltä että tämä mies on törkeä, koska kuka 24 v vanha mies menee haukkuu 15 v tyttöä idiootiks joka kuitenkin tekee parempaa työtä kuin hän..
Vinkkejä teille ei subilaisille työntekijöille, jos haluatte PARASTA asiakaspalvelua mitä saa Subwaysta, kannattaa mennä kl 14-15 aikaan tai 18-20, koska silloin ei ole ruuhkaa, suurin osa työtehtävistä on tehty ja siinä on omaa vapaa aikaa. Lisäksi jos työntekijä on töykeä, yrittäkää ymmärtää että tämä on erittäin raskas ja vaativa työ ja työntekijä tekee parhaansa ollakseen iloisimmalla moodilla mitä voi olla. Omalta osaltani semmoiset pienet kehut esim ,”kiitos hyvästä asiakaspalvelusta,” tuo aina hymyn naamalleni seuraavaksi 3h. Lisäksi turha meille on tulla valittamaan hinnoista, me ei niitä laadita. Jos työntekijä on tehnyt väärin asiakasta kohtaan, silloin voi valittaa työntekijälle/pomolle siitä; mutta jos on esim hinnoista sisustuksesta tms niin me ei laadita niitä edelleenkään vaan ne on yrittäjät jotka semmoset hommat tekee.
Pikku vinkki uusille, älkää heti ottako hirveesti vuoroja koska se kostautuu myöhemmin.
Olen itse subissa töissä ja kerron puolen vuoden kokemuksella että työ ei ole parhaimpia mutta se menettelee. Tuntipalkka on ensimmäisen 6kk ajan 8.45, mutta nousee 10.23. Työstä maksetaan lisiä pyhäiniltalisä (sunnuntai ilta) sunnuntaina tuplapalkka, iltalisä ja yölisä. Työn parhaimmat puolet on että siinä saa olla itsenäinen, ja meillä on lähin pomo 200km päässä että on erittäin vapaat kädet. Ruuanlaitto on kivaa siivousta on kyllä, mutta missä työpaikassa ei muka olisi.Yksi ärsyttävimmistä ja kivoimmista asioista on asiakaspalvelu. Jos asiakkaat ovat kivoja niin se on aivan ihanaa. Jos on juuri ollut 3 h jumissa ruuhkan keskellä tekisi mieli iskeä puukko jokaisen asiakkaan naamaan, mutta asiakkaille ei saa olla töykeä. Lisäksi ärsyttävät asiakkaat, ne on mitä on esim täällä kävi yks nainen ja kun meilä ei ollut salaattia, niin hän alkoi vaatii 50% alea. Älkää yrittäkö sitä, se vie meiltä vain hermot ja ette siltikään saa alennusta. Porukka vaihtelee hrvittävän usein, ennätys on 40 min täällä yhdellä...Vessat siivotaan kerran viikossa, perjantai iltana. Roskat viedään kerran päivässä tai kaksi, riippuu roskien määrästä. Lattiat leipäkaapit yms on siivottava päivittäin. Jos menee asenteella että kaikkien on rakastettava työtään, tulet pahasti pettymään koska täällä on käynyt porukkaa, jotka ei ole hevonpaskaakaan välittäny mistään. Itse toimin myös kouluttajana subissa ja kerron heti että koulutusta annetaan liian vähän. Jos olet siis menossa subwayn pestiin, pyydä ainakin 4 iltavuorokoulutusta työnantajalta, ettei sinun tarvitse kouluttajalle soittaa joka 10 min miten toi ny tehtiin. Leipiä tai keksejä ei itse leivota vaan ne otetaan pakkasesta sulamaan. Huono juttu on että jos on tiukka pomo. Kassa lasketaan 3x päivässä, että näpistäminen ei kannata. Kerran kassa oli 40 senttiä miinuksella ja pomo vaati laskemaan 2x uudestaan kassan et jos on tiukka pomo se on perseestä. Työ on kokonaisuudessaan ihan kiva, mutta kuponkisesongit on aivan hirveitä. Silloin ihmisiä tulee 3x enemmän kuin normaalisti, ja sitä aikaa vihataan eniten. Toiset työntekijät voivat myös olla haaste. Itse olen 15 v tyttö ja työpaikallani on eräs MIES, 24 V vanha, joka ei tee työtäään kunnolla. Minä paikkasn hänen työtä jatkuvasi kunnes sain tarpeekseni. Minä teen jopa enemmän kuin mitä normaali työntekijä esim koulutan, suunnittelen tapahtumia jne. Kun otin asiasta kiinni ja jututin miestä hän veti maailmansota 3 päälle ja haukkuu kokoajan työtäni etten osaa sitä ja olen idiootti. Minä paikkaan hänen työtään myös ja teen omani ajoissa että en ymmärrä miksi hän minua haukkuu ja hän kokoajan keksii ärsytyksiä minua kohtaan. Olen jutellut muutamien kanssa ja he ovat sitä mieltä että tämä mies on törkeä, koska kuka 24 v vanha mies menee haukkuu 15 v tyttöä idiootiks joka kuitenkin tekee parempaa työtä kuin hän..
Vinkkejä teille ei subilaisille työntekijöille, jos haluatte PARASTA asiakaspalvelua mitä saa Subwaysta, kannattaa mennä kl 14-15 aikaan tai 18-20, koska silloin ei ole ruuhkaa, suurin osa työtehtävistä on tehty ja siinä on omaa vapaa aikaa. Lisäksi jos työntekijä on töykeä, yrittäkää ymmärtää että tämä on erittäin raskas ja vaativa työ ja työntekijä tekee parhaansa ollakseen iloisimmalla moodilla mitä voi olla. Omalta osaltani semmoiset pienet kehut esim ,”kiitos hyvästä asiakaspalvelusta,” tuo aina hymyn naamalleni seuraavaksi 3h. Lisäksi turha meille on tulla valittamaan hinnoista, me ei niitä laadita. Jos työntekijä on tehnyt väärin asiakasta kohtaan, silloin voi valittaa työntekijälle/pomolle siitä; mutta jos on esim hinnoista sisustuksesta tms niin me ei laadita niitä edelleenkään vaan ne on yrittäjät jotka semmoset hommat tekee.
Pikku vinkki uusille, älkää heti ottako hirveesti vuoroja koska se kostautuu myöhemmin.
Vierailija kirjoitti:
Totta kai voi ja kannattaa käyttää suojahanskoja roskiksia tyhjentäessä. :) Järki käteen, vaikka kammottaakin. :)
Eihän kumihanskat neulan pistämistä estä... Ja en ole vielä tähän päivään mennessä kuullut, että siivoojat pitäisi viiltosuojahanskoja siivotessaan.
Ap:lle järki käteen, ei voi pelätä jotain roskiksia. Jos haluaa varman päälle pelata niin ei kädellä paina roskia lyttyyn tai raahaa pussia vartalolla tai jalalla tukien, ettei pistä läpi.
Kuulin tälläsen jutun että Subin työsopparissa on joku sellanen ehto että työntekijällä ei voi olla toista palkkatyötä sillon kun on Subin palveluksessa. Voiko pitää paikkansa ja onks toi edes laillista? Eli jos tekee jotain muutamia tunteja kuukaudessa Subilla niin sitten ei vois muuna aikana tehdä missään muualla tuntipalkkasia töitä?
En TODELLAKAAN suosittele. Huono työilmapiiri täynnä juoruilevia ja selkäänpuukottavia pissiksiä, huonot työvuorot, huono palkka, pomolla ei ollut mitään käsitystä mistään ja joka helvatun asiasta oli pakko valittaa. En löydä mitään positiivista Subissa työskentelystä. Tällä hetkellä olen Kotipizzalla ja asiat on paljon paremmin. Kannustava porukka ja mahtava ryhmähenki, tehdään vapaa-ajallakin usein kaikenlaista keskenämme. Mielestäni hyvä yhteishenki on melkein tärkein asia työpaikassa, eipähän tarvitse lähteä jokapäivä itku kurkussa kotiin taikka saada vapaapäivänä pomolta soittoja siitä, miten huonosti taas kaikki on ollut minun työvuoroni jälkeen ja tavaroita on muka hujan hajan... Palkkani oli Subilla n. 700€/kk, Kotipizzalla tällä hetkellä 1300€ (mulla on tosin paljon enemmän työvuoroja ja etenkin iltavuoroja nykyään, subilla tein lähinnä aamuja arkisin).