Espoo ja espoolaiset - mielikuvia?
Olen syntyperäinen espoolainen. Tapiolasta, jos sillä väliä. Olen asunut opiskeluaikoina myös Helsingin puolella ja olen muutenkin töissä Helsingin puolella. Olen aina pitänyt itseäni pk-seutulaisena. Nyt vasta viimeisen vuoden aikana olen törmännyt ihme stereotypioihin espoolaisista. Että espoolaiset olisi jotenkin snobimpia tai materialistisempia. Nämä kommentit kyllä muilta pk-seutulaisilta. Vaikea uskoa, että kehä 3:sen ulkopuolisilla ihmisillä olisi mitään mielipiteitä Espoosta, lähinnä että on Helsingin kyljessä.
Kommentit (73)
Vierailija kirjoitti:
Asuin ennen vanhassa Eirassa vuosikymmniä ja nyt täällä Espoossa. Täällä on ihan kauheaa. Ihmiset tosi tylyjä ja nipottajia. Kokoomuslaisia valkokaulustyöläisiä kaikesta harmistuvia.
Ei leffoja, kuten stadissa eikä kivoja kahviloitakaan. Vaan cittaria ja prismaa.
Täysin puutaheinää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Riippuu tilanteesta.
Ns. "junan tuoneet" Espoolaiset on näitä snobeja. Muut enemmän jalat maasssa.Olen aina asunut Espoossa. Maanläheinen, omalla työllä omaisuuden kerryttänyt tyyppi. Perheeni myös.
Tuo on muuten hassua, olen kanssa huomannut, että muualta Espooseen muuttaneet usein tuo sitä jotenkin enemmän esille. Ehkä sitä on syntyperäisenä Espoolaisena tottunut, että tämä on ihan peruspaikka ja ihmisiä on joka lähtöön. Ja kaupunkihan on kasvanut tosi paljon viimeisinä vuosikymmeninä.
Espoolaisena keskusta on tarkoittanut mulle aina Helsingin keskustaa. Sinne on vain 15 min matkaa julkisilla. Espoossahan ei tyypillistä keskustaa ole, vaan juurikin länärin puoli (sekin jakautunut alueisiin), Lepuskin alue, Espoon keskus ym.
Aina ne 'muualta muuttanert' muka lesoilevat helsinkiläisyydellä tai espoolaisuudella. Minua muualta muuttaneena lähinnä nolottaa sanoa asuvani Espoossa, koska ne mielikuvat ovat aika vahvoja. Mieluummin sanoisi asuvansa vaikka Vantaalla kuin Espoon kermaperseiden joukossa 😀 Käytännön syistä olen asuinpaikkani valinnut, ja asun kaikkea muuta kuin eliittialueella.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Riippuu tilanteesta.
Ns. "junan tuoneet" Espoolaiset on näitä snobeja. Muut enemmän jalat maasssa.Olen aina asunut Espoossa. Maanläheinen, omalla työllä omaisuuden kerryttänyt tyyppi. Perheeni myös.
Tuo on muuten hassua, olen kanssa huomannut, että muualta Espooseen muuttaneet usein tuo sitä jotenkin enemmän esille. Ehkä sitä on syntyperäisenä Espoolaisena tottunut, että tämä on ihan peruspaikka ja ihmisiä on joka lähtöön. Ja kaupunkihan on kasvanut tosi paljon viimeisinä vuosikymmeninä.
Espoolaisena keskusta on tarkoittanut mulle aina Helsingin keskustaa. Sinne on vain 15 min matkaa julkisilla. Espoossahan ei tyypillistä keskustaa ole, vaan juurikin länärin puoli (sekin jakautunut alueisiin), Lepuskin alue, Espoon keskus ym.
Aina ne 'muualta muuttanert' muka lesoilevat helsinkiläisyydellä tai espoolaisuudella. Minua muualta muuttaneena lähinnä nolottaa sanoa asuvani Espoossa, koska ne mielikuvat ovat aika vahvoja. Mieluummin sanoisi asuvansa vaikka Vantaalla kuin Espoon kermaperseiden joukossa 😀 Käytännön syistä olen asuinpaikkani valinnut, ja asun kaikkea muuta kuin eliittialueella.
Idiootti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Riippuu tilanteesta.
Idiootti.
Tuo kommentti ei varsinaisesti keskustelun tasoa nosta.
Espoossa asuu ympäri Suomen ihmisiä, osa siksi koska opiskellut sillosessa Teknillinen korkeakoulu nykyään Aalto yliopisto. Eli inssivaltaista jos yksi tutkinto pitää valita.
Mielikuvat pitää brändätä huumorilla edukseen, eikä itkeä, että "yhyy, minua espoolaista pidettiin rikkaana snobina".
Pori on ollut tässä edelläkävijä, ja porilaislähtöisenä espoolaisena soisin näkeväni sitä täälläkin. Epäilen kuitenkin, että virkamiesmäisyys asettaa esteen moiselle irrottelulle :)
Koska Helsinkissä on Anni Sinnemäki , niin Espoon tulee valita kaupunkinjohtajaksi Arttu Viskari !!
Uimarannoista olen jopa kateellinen! Niitä kun löytyy joka lähtöön ja pienemmätkin rannat ovat hyvin hoidetun näköisiä. Samaa ei voi sanoa omasta kotikaupungista vaikka vesistöä on joka puolella.
Porukka, etenkin naiset sporttisen ja huoliteltujen oloisia. Varakkaita kaiketi.
Ahdasta ja kallista asumista, joukkoliikenne kummasti suunniteltu, väki hyvin normie-henkistä, arki vaatii suunnittelua ja suorittamista. Monihan sinne jää kun ei paremmasta tiedä, me päästiin onneksi pois. Ainoa asia mitä sieltä kaipaan on meri. Tässä ketjussa ihmettelen eniten ulkoilumaastojen kehumista, aika lailla vastaavat kuin missä vaan peruslähiössä ja todella kaukana vaikka Kuopion vastaavista.
Ihan tavallista porukkaa, niin rikkaita kun köyhiäkin kuten muissakin kunnissa. Itse Espooseen olen muuttanut opiskelun myötä.
Kateus pitää ansaita! Olen itse paljasjalkainen espoolainen ja nyt lasten synnyttyä taas muuttanut Espooseen. Jokainen on varmasti ylpeä juuristaan ja niin olen itsekin. Olen pienituloisesta perheestä, mutta asunut aina ns. hyvällä alueella täällä. Lapsuuden ystävistä monet olivat todella varakkaista perheistä ja se oli ihan normaalia. Yhtä normaalia on sekin, että nyt kaverit ovat yhteiskunnan huipulla mm. politiikassa, kulttuurielämässä kuin elinkeinoelämässä. Itselle kaikki on aina ollut ihan normaalia ja ei mitään erityistä. Tietty tiedän, että ei joka paikassa ole niin myös Espoossakaan. Mutta henki Espoossa on aina ollut hyvä ja kannustava! Kaipaan kyllä hieman sitä 80-luvun yhteisöllisyyttä, mitä ainakin silloin oli enemmän.
Nyt asun perheineni isossa talossa tässä rantaraitin varrella 15 min matkan päässä Helsingin keskustasta ja olemme erittäin tyytyväisiä täällä usean lapsemme kanssa. Ihmiset ovat mukavia ja avuliaita sekä lapsemme viihtyvät hyvin.
Olen asunut Espoossa n. 15 vuotta ja pidän Espoota yleisesti luonnonläheiseksi ja täältä löytyy myös paljon 'maaseutua'. On mahdollisuuksia rakennuttaa vaikka omakotitalo metsämaiemiin. Pitkiä peltoja ja hevosia laitumella. Kauriita juoksentelee niityillä ja meidänkin parkkipaikan ohi mennyt itse ne havaiten pari kertaa. Talvella on hyvät hiihtomaastot ihan lähellä ja kesäisin pääsee juoksulenkille metsä- ja puistomaisiin maisemiin vaikka meren rannalle. On myös järviä. Mielestäni ihmiset täällä myös tavallisempia ja maanläheisempiä kuin jossain Helsingissä. On lapsiperheitä paljon ja myös opiskelijoita ja yliopistoa.
Olen asunut koko 54-vuotisen elämäni Helsingissä. Tietysti tunnen kymmeniä, ellen satoja, espoolaisia.
Jos pitää jotain veikata, miten he eroavat meistä on tämä: vaikutelma on tärkeää. He eivät ikinä asuisi tyyliin Kontulassa, vaikka olisi kuinka hieno talo rauhallisella sijainnilla. Koska Kontulalla on huono imago.
On toki Helsinginkin puolelka samanlaisia, mutta jotenkin ajattelen tämän korostuvan espoolaisten joukossa.
Tämä vastaus näin intitiolla.