Espoo ja espoolaiset - mielikuvia?
Olen syntyperäinen espoolainen. Tapiolasta, jos sillä väliä. Olen asunut opiskeluaikoina myös Helsingin puolella ja olen muutenkin töissä Helsingin puolella. Olen aina pitänyt itseäni pk-seutulaisena. Nyt vasta viimeisen vuoden aikana olen törmännyt ihme stereotypioihin espoolaisista. Että espoolaiset olisi jotenkin snobimpia tai materialistisempia. Nämä kommentit kyllä muilta pk-seutulaisilta. Vaikea uskoa, että kehä 3:sen ulkopuolisilla ihmisillä olisi mitään mielipiteitä Espoosta, lähinnä että on Helsingin kyljessä.
Kommentit (73)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Riippuu tilanteesta.
Ns. "junan tuoneet" Espoolaiset on näitä snobeja. Muut enemmän jalat maasssa.Olen aina asunut Espoossa. Maanläheinen, omalla työllä omaisuuden kerryttänyt tyyppi. Perheeni myös.
Sullekin tiedoksi että kaupungin nimi kyllä kirjoitetaan isolla alkukirjaimella mutta espoolainen kuuluu edelleen kirjoittaa pienellä alkukirjaimella vaikka puhelimesi ei sitä tajuakaan.
Opettele itse kirjoittamaan ensin ennen muille valittamista.
Se kirjoitetaan sinullekin ei sullekin.
Asuin ennen vanhassa Eirassa vuosikymmniä ja nyt täällä Espoossa. Täällä on ihan kauheaa. Ihmiset tosi tylyjä ja nipottajia. Kokoomuslaisia valkokaulustyöläisiä kaikesta harmistuvia.
Ei leffoja, kuten stadissa eikä kivoja kahviloitakaan. Vaan cittaria ja prismaa.
Nykyinen mielikuva: maaseutua, rumia ja ankeita kerrostalolähiöitä, samat kaupat jotka on Suomessa kaikkialla, metsää, ylihinnoiteltuja asuntoja, liikaa kierrätysliikkeitä luteineen jne.
Entinen mielikuva lapsuusajalta: entisen kaverin ankeamielinen mummo oli espoosta kotoisin, ei hyväksynyt ketään mm. ajoi kaverin ystävät pois koska oli niin kuppikuntainen ja ahdasmielinen. Kohtasin toisen tismalleen saman luonteisen espoolaisen, mutta oli nuorempi vaan. Kuppikuntaisuus ainakin ennen kuului vahvasti Espoon maaseudulle, en tiedä onko aika muuttanut asiaa toivottavasti on. Tuollaiseen asenteeseen törmää varmasti muuallakin Suomessa etenkin maaseudulla.
Keski-Espoossa on kyllä edelleenkin hyviä kouluja ja Kuninkaantien lukio on erittäin hyvä edelleenkin.
Kuninkaantien lukioon keskiarvolla 9. Enemmän kuin Granin lukioon.
Kyllä Kauniainen on ainoa kunta, jonne haluaisin muuttaa. Onneksi asuntoja ei rakenneta liikaa, kuten tänne Espooseen, jonka kokoomus on tuhonnut. Liikaa köyhää porukkaa joka paikat täynnä nykyään.
Espoota halutaan laajentaa hinnalla millä hyvänsä. Laadusta ei väliä.
Tulee mieleen keskiluokkainen golfari-pari. Lomat Floridassa kohtuuhintaisessa kaupungissa. Sieltä ostetaan tukusta maltillisesti merkkikamaa kun onhan se "laatua". Mökki on Lappeenrannan lähellä. Taide on pöh pöh paitsi onhan se viihdyttävää joskus. Pojalla on onneksi matematiikkapää ja tytärkin on ihan nätti.
Espoossa ei pitäisi olla yhtään krrrostaloa, maaseudulla.
Ostoskeskukset ovat rumia ja massiivisia. Kaikissa samat liikkeet ja palvelut. Niinpä on kyllä Helsingissä ja Kööpenhaminassakin.
Minä ja mieheni ollaan asuttu Espoossa nyt viiden vuoden ajan, ollaan molemmat kotoisin pikkukylistä. Itseäni yllätti tänne muuttaessa se, kuinka maanläheistä täällä on; kotikylässäni on käsitys, että koko Espoo on yhtä kuin Westend. Mutta ei täällä mielestäni mitenkään erityisen snobia porukkaa ole, ainakaan niillä alueilla joilla ollaan asuttu.
Espoo ja Vantaa ovat mielestäni edelleen Helsingin esikaupunkialueita ja Kirkkonummi on käytännössä Espoon lähiö :D
Espoo on ja on aina ollut alueellisesti hyvin jakautunut. Etelä-Espoon ökyalueet, (osittain) Tapiola, WestEnd, Soukanniemi, Suvisaaristo. Näille alueille ei normijamppa pääse kuin perimällä tai voittamalla lotossa.
Sitten vastaavasti nopeasti laajennetut alueet lännessä Suur-Kauklahti ja Saunalahti sekä Leppävaara-Kilo Turuntien ja Kehä I:n varrella. Paljon vuokra-asuntoja ja isoja DDR-komplekseja. Sama koske Espoon keskustakin vaikka siellä yksi huippulukio jostain (historiallisesta) syystä sinnitteleekin. Hauska yksityiskohta on, että varsinkin lännessä yritetään tasapainottaa alueita rakentamalla kalliita omakoti- ja rivitaloalueita vuokrakasarmien läheisyyteen. Kontrasti alueen kaupoissa asiakkaiden osalta on todella suuri. Aluepoliitiikka on varmasti aikamoista painajaista kun maailmanomistajat kohtaavat "puistojen" kasvatit.
Aiemminhan Leppävaara oli suhteellisen arvostettu asuinalue hyvien yhteyksien takia (nopea junayhteys Helsingin keskustaan) ja asukkaat edustivat maltillisesti eri yhteiskuntaluokkia. Hyvät palvelut lisäksi markettien ja kauppakeskuksen puolesta. Nyt eräästä sattuneesta syystä ja vimmaisesta vuokra-asuntotuotannosta johtuen Leppävaara on aika pitkälle slummiutunut.
Lännessä olevat asuinalueet Kivenlahti, Saunalahti, Kauklahti jne. olivat minun nuoruudessani ihan täyttä landea ja osin maineeltaan kyseenalaisia kun kaukana oleviin vuokra-asuntoihin tietysti joutuivat ne jotka eivät lähemmäs Helsinkiä päässeet. Tänä päivänä porukkaa pukkaa alueille rakennettaviin asuintoihin huikealla vauhdilla ja ovat vielä innoissaan uusista asuinalueistaan. Ihmetyttää että mistä tämä jengi tulee, mutta ilmeisesti Helsingistä ja sitten pienemmistä kaupungeista. Metro kuohuttaa ja katsotaan mikä sen rooli loppujen lopuksi on kun näyttää ennemminkin siltä, että yksityisautoilu on näillä alueilla se suosituin vaihtoehto.
Olen käynyt lähinnä Espoon Keskuksessa. Sen perusteella varsin hmm monenkirjavaa sakkia, suomalaiset alkavat olla vähemmistönä ja paikka on luotaantyöntävä.
Alueellisesti varsin jakaantunut paikka. Erot kaupunginosien välillä isoja. Espoolaisia urheiluseuroja on vaikea saada huipulle saakka. Yhtenäisyys tai identiteetti ei ole riittävän vahva. Suurelle osalle espoolaisista rakkaampia on Helsingin, Turun tai Tampereen urheiluseurat (riippuen mistä päin ovat aikanaan Espooseen tulleet). Ensimmäiset reilut kaksikymmentä vuotta elämästä meni Espoossa. Nykyinen Espoon tila harmittaa. Siellä missä oli Etelä-Espoossa metsää, niittyjä, vuonna 2000, niin nyt on korkeaa asuinrakentamista tai työmaa tilalla. Pohjois-Espoo on vielä pitkälle maaseutua. Metroradan välittömässä läheisyydessä olevat kerrostalot voisi yhtä hyvin olla Vantaata tai Helsinkiäkin.
Erot ovat suuria saman alueenkin sisällä. Karmaisevasta Espoon keskuksesta on muutama kilsa Karhusuolle, joka on täysin eri maailmasta. Tai Fallåkeriin, joka on tainnut kokonaan säästyä kaikenlaiselta tuetulta asumiselta. Luultavasti aso- ja vuokrakämppien änkeminen keski- ja pohjois-Espooseen tulee vähenemään, jotta verotulot eivät laske enempää.
Espoossa, etenkin Leppävaaran seudulla, on paljon persoonattomia, koppavia ja eritoten hitaita maitonaamoja. Ylpeilevät sillä, että asuvat omakotitalossa Leppävaarassa... Vähän junttimeininkiä koko Espoossa, lukuunottamatta eteläosaa...
Ei sovi mulle. Luojan kiitos en asu siellä päinkään enää.
Pimeetä touhua, osin.
Espoo mullet, hajusteettomuus, beige, Keilaranta, nukkumalähiö.
Espoo. Tuo moottoritie, jolle on jostain kumman syystä annettu kaupunkioikeudet.
Ei vassareita pahemmin valtuustossa.