Espoo ja espoolaiset - mielikuvia?
Olen syntyperäinen espoolainen. Tapiolasta, jos sillä väliä. Olen asunut opiskeluaikoina myös Helsingin puolella ja olen muutenkin töissä Helsingin puolella. Olen aina pitänyt itseäni pk-seutulaisena. Nyt vasta viimeisen vuoden aikana olen törmännyt ihme stereotypioihin espoolaisista. Että espoolaiset olisi jotenkin snobimpia tai materialistisempia. Nämä kommentit kyllä muilta pk-seutulaisilta. Vaikea uskoa, että kehä 3:sen ulkopuolisilla ihmisillä olisi mitään mielipiteitä Espoosta, lähinnä että on Helsingin kyljessä.
Kommentit (73)
Ekat mielikuvat nopeasti: meri, purjehdus, raha.
Minä olen asunut aina Länsiväylän puolella Espoossa ja tykkään kovasti alueesta. Varmaan, niinkuin ihmiset pitävät kotiseuduistaan. Tykkään Espoossa rantaraitista, luonnosta (joka paikassa + Nuuksio, Luukki, Hanikka..), kulttuuripalveluista, harrastemahdollisuuksista, siitä että voin asua metron vieressä rivitalossa (tällä hetkellä piha mukava asia, kerrostaloissakaan ei tietysti mitään vikaa) 13 min päästä Rautatientorilta, siitä että suku ja ystävät asuvat paljolti täällä, rauhallisuudesta ym. Nykyinen asunto on arvokas, mutta tiedostan, että jos haluan asua tällä seudulla, on vain maksettava. Ja onhan se sinänsä sijoitus. En pidä tätä parempana paikkana, olen vain kiintynyt tänne. Naapurit ovat mukavia ja ainakin tällä alueella on hyvä yhteishenki ja kaikenlaista toimintaa.
Vierailija kirjoitti:
Minä olen asunut aina Länsiväylän puolella Espoossa ja tykkään kovasti alueesta. Varmaan, niinkuin ihmiset pitävät kotiseuduistaan. Tykkään Espoossa rantaraitista, luonnosta (joka paikassa + Nuuksio, Luukki, Hanikka..), kulttuuripalveluista, harrastemahdollisuuksista, siitä että voin asua metron vieressä rivitalossa (tällä hetkellä piha mukava asia, kerrostaloissakaan ei tietysti mitään vikaa) 13 min päästä Rautatientorilta, siitä että suku ja ystävät asuvat paljolti täällä, rauhallisuudesta ym. Nykyinen asunto on arvokas, mutta tiedostan, että jos haluan asua tällä seudulla, on vain maksettava. Ja onhan se sinänsä sijoitus. En pidä tätä parempana paikkana, olen vain kiintynyt tänne. Naapurit ovat mukavia ja ainakin tällä alueella on hyvä yhteishenki ja kaikenlaista toimintaa.
Minä pidän myös lapsiperheellisenä siitä, että Espoossa voin asua pientaloalueella Tapiolan seudulla, mutta kuitenkin matka Helsingin keskustaan töihin on lyhyt. Asuin ennen Töölössä, mutta tämä sopii paremmin meillä tämän hetkiseen tilanteeseen.
Espoolaiset ovat kynäniskaisia insinöörejä ja turhantärkeitä yli-ikäisiä pissiksiä. Espoon murretta ei ymmärrä kukaan, mutta tuskin heillä mitään kuulemisen arvoista on sanottavanakaan.
Espoolaisilla on maine kunnon porvareina. Vähän kuin asuisi Etelä-Helsingissä.
Vierailija kirjoitti:
Osut oikeaan. Stereotypia on juurikin tuo, että snobeja ja parempaa väkeä mersuillaan. Tosin tiedän myös, että Espoossa on paljon maahan muuttaneita ja vuokrataloja kuten muuallakin pk-seudulla. Espoo ei kiinnosta asuinkuntana mutta jos Espoon ja Vantaan välillä pitäisi valita niin Espoo voittaisi mennen tullen. Nämä mielipiteet Helsingissä syntyneeltä, harvoin Espoon puolella vierailevalta.
En muuttaisi kumpaankaan vaikka mulle maksettaisiin siitä.
Hipstereitä ei ainakaan Espoo kiinnosta, ennemminkin itäinen Helsinki, jos tulot eivät riitä Kalliossa asumiseen
Minusta Espoossa ainakin omalla asuinalueellani on tosi symppistä ja mukavaa porukkaa. Paljon on perheissä insinööri-isejä, jotka ovat rauhallisia ja ystävällisiä, eivätkä mielestäni mitenkään snobeja.
Tuleva Vantaa. Espoosta alkaa jo hyvätuloiset muuttamaan pois muiden tieltä.
Vierailija kirjoitti:
Mitä vikaa Vantaassa, olen itse sieltä kotoisin. En usko, että Espoon, ainakaan Länsiväylän puolen, suosio laskee, sillä alueella on merenrantaa ja lyhyt etäisyys ”ytimeen”. Näistä asioista maksetaan kaikkialla. Jos seuraa metron alueen hintakehitystä, niin ei niiden hyvätuloisten poismuuttajien tilalle köyhiä näyttäisi tulevan. Ja vuokrataloja pitää kyllä rakentaa kaikkialle, niin etteivät alueet täysin eriydy.
Vierailija kirjoitti:
Hipstereitä ei ainakaan Espoo kiinnosta, ennemminkin itäinen Helsinki, jos tulot eivät riitä Kalliossa asumiseen
Kyllä harmittaa. T. espoolainen
Espoo? Sama kuin muuallakin- Riippuu ihan ihmisestä. Kouluja eri tasoisia ym.
Käy Espoon keskuksen koulussa ja veikkaa, moniko lapsi sieltä pääsee Otaniemen matematiikkalukioon? Tai suuriko määrä edes alimman keski-arvon lukioon? Entä pisatulokset?
Kyllä eroja vain on ja ne ei köyhyydestä johdu. Suomessa on köyhälläkin mahdollisuus koulutukseen vaikka se rankempaa onkin lainojen varassa.
Tiedän vähävaraisia kouluttamattomia yksinhuoltajia, joiden lapsia päässyt parhaaseen lukioon.
Ja varakkaiden lapsia, jotka eivät päässeet lukioon.
Yh:ista puheenollen: 1-2 lapsen yksinhuoltajilla on rahallisesti kaikkein tiukinta.
Sitten on suurperheiset vale-yh:t, jotka ovat muka yksin, mutta lisääntyvät vuosittain, koska valtio maksaa elätysmaksut ja silloin saa rahaa jo enemmän kuin keskivertopalkkaa saava.
Espoosta tulee ehkä Otaniemen vuoksi mieleen insinöörimäisyys ja järkeily. Teekkarius. Taiteellisuus ja luovuus loistaa mielikuvissa espoolaisuudessa poissaolollaan. Mene ja tiedä.
Vierailija kirjoitti:
IT, rantaraitti tulee mieleen
Rantaraitti on demarien vittuilua rannan asukkaille. Aika monen piha mennyt pilalle jengin kävellessä jatkuvasti siinä edestakaisin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä vikaa Vantaassa, olen itse sieltä kotoisin. En usko, että Espoon, ainakaan Länsiväylän puolen, suosio laskee, sillä alueella on merenrantaa ja lyhyt etäisyys ”ytimeen”. Näistä asioista maksetaan kaikkialla. Jos seuraa metron alueen hintakehitystä, niin ei niiden hyvätuloisten poismuuttajien tilalle köyhiä näyttäisi tulevan. Ja vuokrataloja pitää kyllä rakentaa kaikkialle, niin etteivät alueet täysin eriydy.
Kyllä en sieltä lähtee, kun ei enää uskalla laittaa lapsia kouluun. Vantaalla tilanne on jo se.
Helsinkiläisiä vaan harmittaa asua Espoon satamakaupungissa.
Espoo on outo kaupunki. Rannassa miljoonakämppiä, mutta ei tarvitse montaa sataa metriä mennä pohjoiseen, niin tulee epäakateemista asuinaluetta. Tämmöinen outo kokoelma eri kokoisia ja tasoisia kyliä ja välissä landea.
Joutomaata Helsingin ja kehyskuntien puristuksessa. Ei edes kunnollista keskustaa, asuinalueet pirskoteltu sikinsokin ympäriinsä ja välillä keksitään rakentaa johonkin tyhjälle pellolle uusi.
Mielikuva on se, että metro pilasi Espoon.
Mäkin pidän Espoota vain Helsingin yhtenä osana. Tosin hyvänä sellaisena (ainakin Länsiväylän seutua).