Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Espoo ja espoolaiset - mielikuvia?

Vierailija
14.08.2021 |

Olen syntyperäinen espoolainen. Tapiolasta, jos sillä väliä. Olen asunut opiskeluaikoina myös Helsingin puolella ja olen muutenkin töissä Helsingin puolella. Olen aina pitänyt itseäni pk-seutulaisena. Nyt vasta viimeisen vuoden aikana olen törmännyt ihme stereotypioihin espoolaisista. Että espoolaiset olisi jotenkin snobimpia tai materialistisempia. Nämä kommentit kyllä muilta pk-seutulaisilta. Vaikea uskoa, että kehä 3:sen ulkopuolisilla ihmisillä olisi mitään mielipiteitä Espoosta, lähinnä että on Helsingin kyljessä.

Kommentit (73)

Vierailija
1/73 |
14.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muutin vähän aikaa sitten Helsingistä Espooseen. Kyllä, vaikutatte edelleen materialisteilta, myös vähän sulkeutuneilta ja persoonattomilta. Tosin vanhat rouvat tällä seudulla ovat ihania.

Vierailija
2/73 |
14.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

IT, rantaraitti tulee mieleen

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/73 |
14.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riippuu tilanteesta.

Ns. "junan tuoneet" Espoolaiset on näitä snobeja. Muut enemmän jalat maasssa.

Olen aina asunut Espoossa. Maanläheinen, omalla työllä omaisuuden kerryttänyt tyyppi. Perheeni myös.

Vierailija
4/73 |
14.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä oon kanssa Espoosta kotoisin ja ihmettelen noita stereotypioita. Olihan se hassua, kun lapsena kaveriporukassa jokaisen vähintään toinen vanhempi oli Otaniemestä valmistunut ja iso osa Noksulla töissä. Mutta en tunnista kyllä mitään snobismia, kaikki ihan perustyyppejä.

Vierailija
5/73 |
14.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Riippuu tilanteesta.

Olen aina asunut Espoossa. Maanläheinen, omalla työllä omaisuuden kerryttänyt tyyppi. Perheeni myös.

Sullekin tiedoksi että kaupungin nimi kyllä kirjoitetaan isolla alkukirjaimella mutta espoolainen kuuluu edelleen kirjoittaa pienellä alkukirjaimella vaikka puhelimesi ei sitä tajuakaan.

Vierailija
6/73 |
14.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Riippuu tilanteesta.

Tuo on muuten hassua, olen kanssa huomannut, että muualta Espooseen muuttaneet usein tuo sitä jotenkin enemmän esille. Ehkä sitä on syntyperäisenä Espoolaisena tottunut, että tämä on ihan peruspaikka ja ihmisiä on joka lähtöön. Ja kaupunkihan on kasvanut tosi paljon viimeisinä vuosikymmeninä.

Espoolaisena keskusta on tarkoittanut mulle aina Helsingin keskustaa. Sinne on vain 15 min matkaa julkisilla. Espoossahan ei tyypillistä keskustaa ole, vaan juurikin länärin puoli (sekin jakautunut alueisiin), Lepuskin alue, Espoon keskus ym.

Vierailija
7/73 |
14.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rikkaat kusipäät.

Vierailija
8/73 |
14.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hirvittävä slummi täynnä narkkeja ja velkarahalla ylläpidettyjä kulisseja

Vierailija
9/73 |
14.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hirvittävä slummi täynnä narkkeja ja velkarahalla ylläpidettyjä kulisseja

:D hauska kombo

Vierailija
10/73 |
14.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hinnat kyl alkaa karata käsistä. Tuntuu hullulta, että Tapiolassa saa uudesta 4-5 h kämpästä maksaa 800k, tämä toki myös muualla pääkaupunkiseudulla.

Vierailija
11/73 |
14.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hinnat kyl alkaa karata käsistä. Tuntuu hullulta, että Tapiolassa saa uudesta 4-5 h kämpästä maksaa 800k, tämä toki myös muualla pääkaupunkiseudulla.

Kuka haluaa asua Espoossa tai yleisesti pk-seudulla ja vielä maksaa siitä

Vierailija
12/73 |
14.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yksi muualta muuttanut tuttu aina toi ylpeänä esiin, että asuu Espoossa. Itse kun on aina täällä asunut, niin en näe mitään ylpeilyn aihetta. Täältä löytyy ihmisiä joka lähtöön ja kaikista tuloluokista. Toki tietyt alueet ovat kalliimpia ja ns. ökympiä, mutta näin se on kaikissa kaupungeissa. Espoossa on koulutustado keskimäärin aika korkea, mutta tämä ei aina tarkoita rikkautta. Esim. just Tapiolan alueella asuu paljon humanisteja, opettajia jne, joilla ihan peruskeskipalkkaiset työt.

Vierailija
13/73 |
14.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Osut oikeaan. Stereotypia on juurikin tuo, että snobeja ja parempaa väkeä mersuillaan. Tosin tiedän myös, että Espoossa on paljon maahan muuttaneita ja vuokrataloja kuten muuallakin pk-seudulla. Espoo ei kiinnosta asuinkuntana mutta jos Espoon ja Vantaan välillä pitäisi valita niin Espoo voittaisi mennen tullen. Nämä mielipiteet Helsingissä syntyneeltä, harvoin Espoon puolella vierailevalta.

Vierailija
14/73 |
14.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuka haluaa asua Espoossa tai yleisesti pk-seudulla ja vielä maksaa siitä

Aika moni. Sen takia ne hinnat on nii korkeat. Sinun kotipitäjässäsi taas on halpaa siksi, että sinne ei ole juuri tunkua.

Vierailija
15/73 |
14.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Espoo on vähän kuin Suomi pienoiskoossa. Löytyy erämaata, metsää, sata järveä, merenrantaa montakymmentä kilometriä, saaristoa, viljelymaata, niittyjä, kaupunkimaisempaa ympäristöä, kauppakeskuksia, museoita jne. Espoolaisia tuntuu yhdistävän usein rakkaus ulkoiluun.

Vierailija
16/73 |
14.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mielikuvia Espoosta: metron myötä kehnompi julkinen liikenne, pyörätieverkosto olematon (vai onko sitä? Paljon metsää, pitkät välimatkat. Autoilijoiden kaupunki. Ikea. Kuitenkin Vantaaseen verrattuna varakkaampi. Lähiöt ankeita. Ulkoilualueet hyviä. Luukki, Kalajärvi, Nuuksio ovat kyllä ylikansoitettuja, mutta mukavia paikkoja hiljaiseen aikaan. Paljon järviä, kadehdittavan paljon.

Espoolaiset: opiskelijoita, entisiä otskilaisia, mutta myös IT-tyyppejä ja rikkaampaa väkeä. Osa asuu "maalla".

Paljonko tuo nyt eroaa esim. Helsingistä? Hgin puolella on virkeämpää ja välimatkat tuntuvat lyhyemmiltä. Ulkoilualueet ovat rikkonaisempia. Enemmän kuljetaan julkisilla kuin Espoossa.

Vierailija
17/73 |
14.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Espoosta tulee mieleen pyörällä kulkevat IT-miljonäärit. Luonnon ja rahan kombonaatio.

Vierailija
18/73 |
14.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Espoosta tulee mieleen hieno luonto. Hyvä modernin taiteen museo, Tapiola, Aalto-yliopisto, meri, saaristo, Nuuksio, rikkaat, hyvät koulut, mutta toisaalta myös vuokratalot, Suvela, ruma Espoon keskus, huonot sisäiset julkiset, metro.

Vierailija
19/73 |
14.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mielikuvia Espoosta: Nuottaniemi, Westend, ihania kivilinnoja, joiden sisustusideoita varastan Oikotieltä 😂

Rantaraitti ja ihanat juoksu- ja purjehdusreitit.

Espoon keskus, Leppävaara jne. Junanvarsikeskuksia, joiden asemilla varsinkin nistit pelottaa

Iso kaupunki, jossa liikkuminen bussi+metrolla kestää ikuisuuden.

Iso kaupunki, jossa uudet omakotiasuinalueet jossain metsässä tai pitkän ajomatkan takana.

Vierailija
20/73 |
14.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen syntynyt Helsingissä, käynyt koulun Espoossa, asunut opiskeluajan Helsingissä, sitten Vantaalla ja lapsiperheajan Espoossa. Ja nyt, kun lapset ovat omillaan, muuttanut Helsinkiin.

Olen aina pitänyt Espoota Helsingin esikaupunkina. En siis ole koskaan tuntenut siellä asuessani itseäni "espoolaiseksi".

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kaksi kaksi