Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Putkimiesten oudot käytännöt

Vierailija
14.08.2021 |

Olen yllättynyt minkälaiseen villiin länteen olen joutunut putkimiesten kanssa etsiessäni pieneen 80-luvun kylppäriin putkitöiden tekijää.

1. Hinta-arvioita ei haluta antaa. Jos tätä kysyy niin he tuntuvat saavan raivarit. Vastauksia on tullut seuraavanlaisia: Minä en mitään hinta-arvioita anna, jos antamani tuntipyyntö ei kelpaa niin olkoot. Hyvää työtä teen, minulla asiakkaita kyllä riittää ilman sinuakin. Jos ei kelpaa, niin etsi toinen tekijä. Suurin osa ei ole osannut antaa edes arviota työhön menevästä ajasta. Tuntiarvion antaneista tuntimäärät ovat heitelleet 20-40 tuntiin ja ylikin.
2. Tuntihinnat vaihtelevat todella paljon, halvemmissa työhinnoissa työn edetessä veloitetaan enemmän tunteja, otetaan ajokilometreistä ja materiaaleista enemmän. Laskusta kun kysyy tarkennuksia, vastaus on, että olen aina veloittanut näin.
3. Ajokilometrien korvaukset vaihtelevat todella paljon. Alle eurosta ylöspäin. Tämä otetaan kun putkimies lähtee kohteeseen, ja jos tarvitsee osia niin tukkuliikekäynnit veloitetaan ties mistä. Ja reitti annetaan hyvin epämääräisesti. Yhdestä käynnistä veloitetaan sellaisia määriä, jossa itse ajaisin Helsingistä Jyväskylään ja takaisin. Siis tässä tapauksessa putkimies saapui paikalle 20 kilometrin päästä tulppaamaan putkia ja kävi välillä tukussa hakemassa hattuja.
4. Materiaalien veloitus on vaihtelevaa. Tukkuliikkeiden hintoihin näytetään lisäävän kolminkertaiset hinnat, vaikka olen ymmärtänyt putkimiesten saavan hyvät alennukset tuotteista.
5. Kaikki veloittavat laskun antamisesta vähintään 5€
6. Ym. loputtomiin.

Työn teettäjä on täysin näiden armoilla.

Voisikohan joku toimittaja tehdä jutun alasta? Kirjoittaa artikkelin putkimiesten ja rakennusalan toiminnasta ja siinä voisi asiantuntijoiden avulla etsiä jonkinlaisia pelisääntöjä alalle ja kuluttajien suojaksi.

Naisia voisi kouluttaa putkimiehiksi enemmän. Uskoisin joitain naisia kiinnostavan tämä ala enemmän kuin fyysisesti ja henkisesti raskas hoivatyö.

Eihän esim. hammaslääkärikään voi veloittaa mitä mieleen tuo. Putkimiesten laskutustoiminnan mukaan se toimisi hammaslääkärissä näin: yhden pinnan hammaspaikkaus eli pieni paikka hampaaseen maksaisi 20 €/min. Kokonaisarvio riippuisi aina hampaasta ja potilaasta. Ai haluatte hinta-arvion; se liikkuu 200€-600€ + materiaalit ja erikoistyövälineiden käytön. Jos menee yli 15 minuuttia, niin yli menevistä minuuteista veloitamme 72€/min. Ottakaa tai jättäkää, tulijoita kyllä riittää. Tai hoitakaa hampaanne itse.

Kommentit (16)

Vierailija
1/16 |
14.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työ maksaa, kilometrit maksaa, osat maksaa ja materiaalit maksaa.

T. Putkiasentajanainen

Vierailija
2/16 |
14.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

No miten tuollaisesta pienestä kylppärin putkityöstä nyt kukaan edes keksii alkaa valmista hintaa pyytämäänkään? Sehän nostaa hintaa aivan älyttömästi, kun alkaa jostain parista hanan vaihdosta ja putkimetristä urakkatarjousta pyytämään. Urakkahintahan tarkoittaa sitä, että se putkari arvaa sille työlle hinnan. Harva tekee työtään sillä ajatuksella, että otanpa tässä aina pitkin päivää monta hintariskiä itselleni ja toivon, että niistä jää käteen muutakin kuin hintaan tyytyväisiä asiakkaita.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/16 |
14.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Työ maksaa, kilometrit maksaa, osat maksaa ja materiaalit maksaa.

T. Putkiasentajanainen

Niin. Eihän sitä ilmaiseksi saa. Mutta KUINKA PALJON maksaa?

Vierailija
4/16 |
14.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap taitaa olla vain hankala asiakas. Jos valittaa jo ennen kuin on työtä tilannutkaan, tuskin koskaan on mihinkään tyytyväinen.

Vierailija
5/16 |
14.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juu, mietin kanssa että miten ammattilainen ei osaa varautua oikeiden tarvikkeiden kanssa jo valmiiksi, vaan jatkuvasti ramppaavat hakemassa oikeita? Tämä liittyy kyllä kaikkiin muhinkin ammattilaisiin. Tunne on ollut että tuntitaksalla tekevien aika menee suurelta osin matkustamiseen

Vierailija
6/16 |
14.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja kun ei voi tietää minkälainen pommi kohteessa odottaa, niin ei voi oikeasti tietää meneekö 6 tuntia vai 60.

Vierailija
7/16 |
14.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei se putkimies ole mikään selvännäkijä, joka puhelimen tai sähköpostin välityksellä tietää kylppärisi oikean tilanteen. Asiakkaat harvoin ovat ammattilaisia, joten vähättelevät oikeaa tarvetta. Ei niillä asiakkaan antamilla lähtötiedoilla välttämättä pysty ottamaan juuri oikeita tarvikkeita yms mukaan.

Vierailija
8/16 |
14.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Putkien korjauksissa voidaan puhua kartellista ja asiakkaita kusetetaan aina.

Vierailija
9/16 |
14.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ainoa ongelma, jonka olen kohdannut putkimiesten kanssa, on ollut saapumisajan epämääräisyys: "no me tullaan joku päivä käväisemään siinä". Näin ainakin pienillä paikkakunnilla, missä putkifirmat on olleet parin miehen pienyrityksiä. 

Vierailija
10/16 |
14.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuinka moni muuten hakee omille työnantajilleen tarvikkeita, vaikka ihan kopiopaperia, omalla ajallaan ja ilmaiseksi? Ehkä se putkarikin haluaa siitä työstä rahaa, vaikka suurin osa palstan köyhistä siitä itkeekin... Meille vanhemmat opetti, että ostakaa vain se, mihin on rahaa.

Mutta asiaan. Meillä koko keittiöremontti teetettiin pimeänä. Kannattaa ihan suoraan kysyä siltä putkimieheltä, että voisiko työn maksaa suoraan lapaan. Sillain säästää heti monta euroa.

Vierailija
11/16 |
14.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä putkimiehistä tiedä mutta itse olen työn vastaanottajana autokorjaamolla ja neuvottelu menee näin: Asiakas kysyy mitä maksaa. Sanon, että tuntitaksalla tehdään. Asiakas vaivautuu ja haluaa hinta-arvion. Sanon suoraan, että hinta-arvioni tulee varmasti riittämään mutta tuntipalkalla pääset yleensä halvemmalla... ja näin on yleensä aina päästy sopimukseen. Urakkahinnan tosiaan arvioin varmasti riittäväksi... Silloin tällöin sellaiseen asiakas päätyy ja laskua antaessani sanon mitä "vain olisi" maksanut tuntitaksalla... Saan hirveitä manauksia palkaksi mutta olinhan sanonut asiakkalle ennen sopimuksen tekoa, että tuntitaksalla pääsee halvemmalla... Mut, jos ei tajuu - maksakoon enempi... Juu. Vakio asiakas kunta on. Mutta seuraavalla kerralla tehdäänkin sitten tuntitaksalla... Reilu peli molemmin puolin. Ei tartte arpoa meneekö tunti tai kaksi ja yllätyksiä sattuu ja juuri nämä yllätykset lasken tarjoukseen mukaan mutta tuntitaksalla asentaja katsoo sen "huonoksi onnekseen" ja sitä ei laskuteta...

Vierailija
12/16 |
14.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ainoa ongelma, jonka olen kohdannut putkimiesten kanssa, on ollut saapumisajan epämääräisyys: "no me tullaan joku päivä käväisemään siinä". Näin ainakin pienillä paikkakunnilla, missä putkifirmat on olleet parin miehen pienyrityksiä. 

Joo se voi olla vähän vaikea antaa jokaiselle asiakkaalle omia aikojaan, kun noissa töissä ei voi tietää kauanko edellinen työ kestää. Asiakas saattaa tilata hanan vaihdon, mutta haluaakin samalla että se hana siirretäänkin 5 metriä eri paikkaan ja että käytetäänkin kromiputkia. Ammattilaisille selkeitä juttuja, muille vaikeita ymmärtää.

Vierailija
13/16 |
14.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaihdatin lämpöpatterin remontissa: Putkiliike kävi irrottamassa. Parin viikon jälkeen tuli laittamaan uuden patteri mukanaan. Vaihtoi pätkän uutta komposiitti putkea kun oli eri kohtaa liitokset.

Hups. Eipä ollutkaan tukiholkkia putken sisään mukaan. Kävi varastolta hakemassa ja liitosta kiristämään.

Hups. Olikin kiristys värkistä akku loppu, no eipä hätää. Etsi vara akkua eikä ollutkaan mukana. Toinen varasto reissu. Patterin vaihto yhteensä 55€ * 4 tuntia + matkat 25€. Putkiliikkeeseen matkaa n. 1,5km.

Ensimmäinen ja viimeinen kerta kyseiseltä firmalta. Ei aivan reppufirma +20 asentajaa työllistää.

Vierailija
14/16 |
14.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vaihdatin lämpöpatterin remontissa: Putkiliike kävi irrottamassa. Parin viikon jälkeen tuli laittamaan uuden patteri mukanaan. Vaihtoi pätkän uutta komposiitti putkea kun oli eri kohtaa liitokset.

Hups. Eipä ollutkaan tukiholkkia putken sisään mukaan. Kävi varastolta hakemassa ja liitosta kiristämään.

Hups. Olikin kiristys värkistä akku loppu, no eipä hätää. Etsi vara akkua eikä ollutkaan mukana. Toinen varasto reissu. Patterin vaihto yhteensä 55€ * 4 tuntia + matkat 25€. Putkiliikkeeseen matkaa n. 1,5km.

Ensimmäinen ja viimeinen kerta kyseiseltä firmalta. Ei aivan reppufirma +20 asentajaa työllistää.

Isot firmat on AINA kalliimpia, vaikka niissä on töissä koulupoikia. Kuka perustaa oman firman? No tietysti se työpaikan paras ja kokenein, joka tajuaa, että työnantaja vetää välistä oman palkan tuplana.

Vierailija
15/16 |
14.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen pari kertaa tilannut putkimiehen. Kyseessä vanhojen viemäri ja vesiputkien purkua ja uusien asennuksia. Kertaakaan en ole kysynyt paljonko tulee maksamaan. Tuollaiset työt tehdään tuntityönä.

Vierailija
16/16 |
14.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se kysymys kannattaa asetella niin, että mikä se hintahaarukka on: satasia, tonnin paikkeilla vai useita tuhansia. Itse maksan mielelläni vähän ylimääräistäkin, kunhan tyyppi osaa asiansa eikä kuhnaile turhia. Ja reilun hinnan asentaja tekee mielellään hyvää jälkeä, kitupiikit asiakkaat tuppaavat saamaan vasemmalla kädellä tehtyä ja paikalle ilmestytään kun niiltä ns rahakkailta hommilta ehditään. T.sähkäri

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kolme kolme