Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Tekisitkö LS-ilmon??

Vierailija
03.09.2014 |

Lapsi oli ollut eka kertaa luokkakaverillaan eilen ja kertoi, että perheenäiti oli juonut viiniä. Siis ihan vaan lasten nähden istunut sohvalla katsomassa telkkaria ja viinilasi oli ollut siinä kädessä!

Kommentit (51)

Vierailija
21/51 |
03.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.09.2014 klo 10:22"]

[quote author="Vierailija" time="03.09.2014 klo 10:19"]

[quote author="Vierailija" time="03.09.2014 klo 10:16"]

Mistäs ap:n lapsi tunnisti viinin? Kysyppä vielä, että oliko punaviiniä vai valkoviiniä?

[/quote]

Aivan! Mäkin haluan tietää. Miksi lapsesi on altistunut noin varhaisessa iässä alkoholinnautintavälineistöön että tunnisti sekä viinilasin että sen viinin? Minkälainen kasvuympäristö teillä on?

Mä tekisin sinuna nyt sen ilmoituksen ihan itsestäni ja lapsen laittaisin psykologille arvioitavaksi että miten pahat jäljet on jääneet.

[/quote]

Varhaisessa? nyt puhutaan siis 14-vuotiaasta!! Ja meillä on kotona täysisarja viinilaseja, mutta ei niistä juoda alkoholia silloin kun lapset ovat kotona. Eli tunnistavat kyllä viinilasit, erottavat jopa skumppalasit punkkulasista.

ap

[/quote]

Oletko siis sitä mieltä että 14-vuotias on valmis ja riittävän kypsä alkoholivälineistöaltistukseen. Sinuna ottaisin nyt yhteyttä ammatilaiseen ja kysyisin neuvoa. Selvästi teillä mennään hiukan rimaa hipoen nyt.

Vierailija
22/51 |
03.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tissuttelijaäitejä taas paikalla... On se kumma, kun se alkoholi on niin tärkeä asia elämässä, että pitää oikein pitkin viikkoa tissutella. Alkoholinkäyttöä ei saisi ikinä paheksua, heti on käyttäjät selittelemässä. Alkoholi on hitonmoinen myrkky, aiheuttaa syöpää plus muuta kivaa. Kuinka idiootti pitää olla, että haluaa opettaa lapselleen pienestä pitäen, että tätä myrkkyä kuuluu lipittää harvasa päivä.

Suomalaiset on kunnon alkkiksia. Eikö tosiaan keksi parempaa/terveellisempää stressin, masennuksen ja ahdistuksenhallintakeinoa kuin alkoholi? Juokaa vaikka kuinka yksin, mutta älkää altistako lapsia kaikelle. Alkoholi kuluu juhlahetkiin, ei se ole mikään jokaviikkoinen peruselintarvike.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/51 |
03.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap:n kannattaisi piilottaa ne kotona olevat viinilasit, niiden näkemisestä on hyvin lyhyt matka alkoholinkäyttöön! Lisäksi kannattaa liimata korvatulpat päähän kiinni, jotta ei koskaan kuule sanaa "alkoholi" sekä silmälaput kaupan alkoholihyllyn ja paikalliseten ammattimiesten varalta.

Vierailija
24/51 |
03.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

TOTTAKAI TEET ILMOITUKSEN!!! Aina kannattaa tehdä kun on vähänkään "aihetta" ! Voi vittu oikeesti! Ja on muuten kumma että itse esim.päiväkodeissa työskenneenä olen törmännyt MONTA kertaa tilanteeseen kun lapsi viikonlopun jälkeen hoidossa kertoo kuinka isä on tullut keskellä yötä kotiin,metelöinnillä herättänyt muut j a "nukahtanut" lattialle, niin hoitajat vaan pidättälevät naurua ja sitten kahvihuoneessa naureskellaan kun pikku Jussin isä on tainnut vetää perseet olalle vknloppuna. Mutta mutta... Kun lapset kertovat että äiti joi saunassa kaljaa/siideriä,ollaan lastensuojeluun jo tekemässä ilmoitusta..

Vierailija
25/51 |
03.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.09.2014 klo 10:13"]No ei lapsi osaa sanoa, että oliko ko. äiti ollut humalassa, mutta... oli siis juonut siitä viinilasillisesta, kuulemma oli kuulostanut "oudolta" kun oli sanonut, että voi olla enää puoli tuntia ulkona ja sitten pitää tulla iltapalalle. Käväisivät vaan siellä sisällä katsomassa perheen lemmikkiä, muuten olivat ulkona.

Ja haloo??? Eilen oli TIISTAI!!! EI ehkä normaalia litkiä viiniä???

ap
[/quote] olkoon vaikka torstai! Hankippa nyt vaikka aluksi oma elämä!

Vierailija
26/51 |
03.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.09.2014 klo 10:35"]Ap:n kannattaisi piilottaa ne kotona olevat viinilasit, niiden näkemisestä on hyvin lyhyt matka alkoholinkäyttöön! Lisäksi kannattaa liimata korvatulpat päähän kiinni, jotta ei koskaan kuule sanaa "alkoholi" sekä silmälaput kaupan alkoholihyllyn ja paikalliseten ammattimiesten varalta.
[/quote]

Heh heh :) tunnetko huonoa omaatuntoa liiallisesta käytöstä?

Ei sitä tarvitse hysteerinen olla. Lapsille voi kertoa, ja he näkevät että monet ihmiset käyttävät alkoholia. Kertoa myös niistä syistä miksi käyttöön ajaudutaan ka pidetään yllä. Viinilaseista voi juoda vaikka mehua. Oma esimerkki on paras, meillä ollaan haluttu näyttää lapsille että ilman alkoholia pärjää mainiosti ja elämä on kivaa. Mielummin nautiskellaan hyvällä ruoalla. Alkoholi ei ole hyväksi terveydelle. Eikä mitkään riippuvuudet mielenterveydelle. Elämäänsä tyytymättömät tuntuvat niitä pahimpia tissuttelijoita ja alkoholisteja olevan.

Vierailija
27/51 |
03.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.09.2014 klo 10:30"]

Tissuttelijaäitejä taas paikalla... On se kumma, kun se alkoholi on niin tärkeä asia elämässä, että pitää oikein pitkin viikkoa tissutella. Alkoholinkäyttöä ei saisi ikinä paheksua, heti on käyttäjät selittelemässä. Alkoholi on hitonmoinen myrkky, aiheuttaa syöpää plus muuta kivaa. Kuinka idiootti pitää olla, että haluaa opettaa lapselleen pienestä pitäen, että tätä myrkkyä kuuluu lipittää harvasa päivä. Suomalaiset on kunnon alkkiksia. Eikö tosiaan keksi parempaa/terveellisempää stressin, masennuksen ja ahdistuksenhallintakeinoa kuin alkoholi? Juokaa vaikka kuinka yksin, mutta älkää altistako lapsia kaikelle. Alkoholi kuluu juhlahetkiin, ei se ole mikään jokaviikkoinen peruselintarvike.

[/quote]

Ilmeisesti moni kansa euroopassa opettaa juurikin noin. Hyvin näyttävät pärjäävän.

Vierailija
28/51 |
03.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tiistaina ei voi juoda viiniä? Se onkin terve tapa kasvattaa lapsia alkoholinkuluttajiksi, että korostetaan viiniä juotavan VAIN perjantai- ja lauantai-iltaisin. Koko määrä kerralla. 

Vierailija
29/51 |
03.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun on vaikea juoda viikonloppuisin , kun olen viikonloput töissä. En myöskään halua juoda lapsilta salaa, koska juomisessa ei ole mitään pahaa. En ole tissuttelija, vaan juon pari lasia viiniä viikossa. En edes halua juoda enempää, koska unen laatu huononee ja liikuntaa ei jaksa harrastaa jos juo paljon.

Vierailija
30/51 |
03.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.09.2014 klo 10:42"]

[quote author="Vierailija" time="03.09.2014 klo 10:35"]Ap:n kannattaisi piilottaa ne kotona olevat viinilasit, niiden näkemisestä on hyvin lyhyt matka alkoholinkäyttöön! Lisäksi kannattaa liimata korvatulpat päähän kiinni, jotta ei koskaan kuule sanaa "alkoholi" sekä silmälaput kaupan alkoholihyllyn ja paikalliseten ammattimiesten varalta. [/quote] Heh heh :) tunnetko huonoa omaatuntoa liiallisesta käytöstä? Ei sitä tarvitse hysteerinen olla. Lapsille voi kertoa, ja he näkevät että monet ihmiset käyttävät alkoholia. Kertoa myös niistä syistä miksi käyttöön ajaudutaan ka pidetään yllä. Viinilaseista voi juoda vaikka mehua. Oma esimerkki on paras, meillä ollaan haluttu näyttää lapsille että ilman alkoholia pärjää mainiosti ja elämä on kivaa. Mielummin nautiskellaan hyvällä ruoalla. Alkoholi ei ole hyväksi terveydelle. Eikä mitkään riippuvuudet mielenterveydelle. Elämäänsä tyytymättömät tuntuvat niitä pahimpia tissuttelijoita ja alkoholisteja olevan.

[/quote]

Itse asiassa omatuntoni on hyvinkin puhdas. Viimeksi olen juonut pari viikkoa sitten yhden siiderin, ja sitä edellistä kertaa en edes muista.

Nimenomaan, hysteerinen ei tarvitse olla. On eri asia tehdä lastensuojeluilmoitus alati kännissä olevan äidin lapsesta kuin silloin tällöin siiderin tai viinilasin juovan äidin lapsesta. Sitä omaa älliä saa käyttää, eikä kirkua hysteerisenä, jos lapsi näkee kaljatölkin.

Lapselle tekee hyvää nähdä myös sitä vastuullista alkoholinkäyttöä. Lapsen maailma avartuu kun näkee, että kaikki alkoholia juovat ihmiset eivät ole juoppoja ja "kohtuus kaikessa" pätee tähänkin aiheeseen paremmin kuin hyvin.

Vierailija
31/51 |
03.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tiedoksi arvoisalle ap:lle: 

Alkoholia voidaan myös NORMAALEISSA perheissä käyttää ihan arjessakin NORMAALISTI. Kaikilla ei ole ongelmaa alkoholin kanssa eikä sitä tarvitse piilottaa lapsilta. Päinvastoin, lapsille olisi myös hyvä opettaa että alkoholin normaalikäyttö ei ole mikään pelottava ja paha asia. 

Toimimme sijaisperheenä ja usein juuri nämä alkoholistien lapset kokevat alkoholin kielteisenä ja pelottavana. Näille varsinkin on hyväkin opettaa että alkoholia ei tarvitse pelätä, se että äiti juo lasillisen viiniä tai isä saunaoluen ei tarkoita että siitä seuraa mitään pelottavaa. 

Itsellä heräsi myös kirjoituksestasi kysymys miksi 14-vuotias lapsesi kokee heti että lasi viiniä olisi pelottavaa/epänormaalia? Onko teillä itsellä pidetty alkoholi perheessä tabuna? piilossa? miksi? 

Vierailija
32/51 |
03.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli jos ymmärsin oikein:

a)viiniä ei voi juoda kun vkl koska kaikilla on samanlainen arki (ei vuorotyötä yms)

b)14-vuotias traumatisoituu nähdessään aikuisen juovan lasillisen / muutaman alkoholia

c) arkena juotu viinilasillinen 14-v lapsen läsnäollessa on järkevä syy tehdä lastensuojeluilmoitus

?

Vierailija
33/51 |
03.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.09.2014 klo 10:49"]

Toimimme sijaisperheenä ja usein juuri nämä alkoholistien lapset kokevat alkoholin kielteisenä ja pelottavana. Näille varsinkin on hyväkin opettaa että alkoholia ei tarvitse pelätä, se että äiti juo lasillisen viiniä tai isä saunaoluen ei tarkoita että siitä seuraa mitään pelottavaa.

[/quote]

Ja palstallahan tämän huomaa myös! Minkäänlaista keskustelua alkoholinkytöstä lapsiperheessä ei pystytä käymään, kun heti on osa porukkaa leimaamassa kaikki käyttääjt alkoholisteiksi. Nähdään vain ne ääripäät, kaikki on vain joko mustaa tai valkoista.

Vierailija
34/51 |
03.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli jos ymmärsin oikein:

a)viiniä ei voi juoda kun vkl koska kaikilla on samanlainen arki (ei vuorotyötä yms)

b)14-vuotias traumatisoituu nähdessään aikuisen juovan lasillisen / muutaman alkoholia

c) arkena juotu viinilasillinen 14-v lapsen läsnäollessa on järkevä syy tehdä lastensuojeluilmoitus

?

[/quote]

Ei, vaan alkoholia ei käytetä lasten läsnäollessa. Piste.

Vierailija
35/51 |
03.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.09.2014 klo 11:15"]

Eli jos ymmärsin oikein:

?

[/quote]

Ei, vaan alkoholia ei käytetä lasten läsnäollessa. Piste.

[/quote]

Tuossakin on kaikilla omat rajansa kasvatukseen liittyen. Esim yhden olut pullon juominen lasten nähden ei voi kovin suurta vauriota aiheuttaa vs. jatkuva aivoja tuhova lipittäminen. Mutta ei voi sanoa, että missään perheessä ei saa juoda pisaraakaan lasten nähden, kun se ei ole laitonta.

Meillä ei juoda ja olen aika tiukka mutta ymmärrän toisenlaisiakin näkemyksiä, eikä se kuulu minulle eikä kiinnosta edes, mitä kukin kotonaan tekee.

Vierailija
36/51 |
03.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.09.2014 klo 11:20"]

Meillä ei juoda ja olen aika tiukka mutta ymmärrän toisenlaisiakin näkemyksiä, eikä se kuulu minulle eikä kiinnosta edes, mitä kukin kotonaan tekee.

[/quote]

Niin, tuo on juuri tyypillistä suomalaista suhtautumista: ei kuulu mulle. Ei mitään väliä mitä seinien sisällä tapahtuu, kunhan päälle päin kaikki ok. Huolimatta viattomien lasten tuskasta!

Vierailija
37/51 |
03.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.09.2014 klo 11:24"]

[/quote]

Niin, tuo on juuri tyypillistä suomalaista suhtautumista: ei kuulu mulle. Ei mitään väliä mitä seinien sisällä tapahtuu, kunhan päälle päin kaikki ok. Huolimatta viattomien lasten tuskasta!

[/quote]

Minkä sille voi, on sellaisia perheitä jossa lapsilla on usein paha mieli, vanhemmat riitelee ja huutaa yms. Mutta sille ei voi mitään.

Vierailija
38/51 |
03.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.09.2014 klo 11:28"]

[/quote]

[/quote]

Minkä sille voi, on sellaisia perheitä jossa lapsilla on usein paha mieli, vanhemmat riitelee ja huutaa yms. Mutta sille ei voi mitään.

[/quote]

Kyllä lastensuojelu ulottuu noihinkin tapauksiin, kunhan vaan joku uskaltaa tehdä sen ilmoituksen!!! EI normaalit vanhemmat jatkuvati huuda ja riitele!! He tarvivat apua, jotta voivat olla hyviä vanhempia!! Hitto tätä hommaa nyt, herätkää pahvit!!!

Vierailija
39/51 |
03.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.09.2014 klo 11:32"]

[quote author="Vierailija" time="03.09.2014 klo 11:28"]

[/quote]

[/quote]

[/quote]

Kyllä lastensuojelu ulottuu noihinkin tapauksiin, kunhan vaan joku uskaltaa tehdä sen ilmoituksen!!! EI normaalit vanhemmat jatkuvati huuda ja riitele!! He tarvivat apua, jotta voivat olla hyviä vanhempia!! Hitto tätä hommaa nyt, herätkää pahvit!!!

[/quote]

Oma vastuu ihmisillä on, ei voida elää sen varassa, että lastensuojelu puuttuu joka asiaan. Vain räikeimmät tapaukset pystytään hoitamaan. Siinä on kova byrokratia ja monet palaverit, ei niitä voi joka perheriidan takia käynnistää.

Vierailija
40/51 |
03.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tai sanoin väärin, että räikeimmät tapaukset pystytään hoitaa, ei kaikkia niistäkään kyetä hoitamaan, välillä tulee ruumiitakin.