Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Rokotetaanko teidän 12-15v koronaa vastaan

Vierailija
14.08.2021 |

Täällä ollaan vähän kahden vaiheilla, kummin tehdään.
Kummassakin on puolensa, rokotteessa, ja sen ottamatta jättämisessä. Lapsen/nuoren kohdalla.

Kommentit (900)

Vierailija
161/900 |
14.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Perustelkaa nyt mulle tyhmälle ihan tyhjentävästi, että mitä pelkäätte lapsellenne tapahtuvan, jos ottaa rokotteen.

En nimittäin keksi itse yhtään tieteellisesti pätevää syytä jättää lasta rokottamatta. Pitää ymmärtää, että rokotteella vähennetään todennäköisyyttä, että lapsi sairastuu ja menettää terveytensä. Sekä lisäksi yhteiskunnan näkökulmasta se, että levittämisen todennäköisyys vähenee.

Veritulppia, sydänlihastulehduksia yms. rokotteiden vakavia haittavaikutuksia. Sairaalahoidossa on ollut vain alle 5 lasta koko epidemian aikana, joten en näe syytä riskeerata lastani rokotteille.

Mieti nyt paljonko niitä rokotehaittoja on, häviävän harvinaisia.

Saisi linkin tietoo missä on rokotetta niin paljon lapsia että voidaan tehdä päätelmiä rokotehaitoista?

https://www.ema.europa.eu/en/news/first-covid-19-vaccine-approved-child…

Tässä linkissä Euroopan lääkeviraston hyväksyi rokotteen 12~15 vuotiaille. On tutkittu 2 260 joukolla Pfizerin rokotetta. Rokote antanut erittäin hyvän suojan. Oireet samanlaisia kuin vanhemmilla. Hyvin harvinaisia vakavempia oireita on todettu ja niiden tutkimukset jatkuvat. Eikä ole edes näyttöä, että johtuisivat suoraan rokotteesta. Lääkevirasto toteaa, että rokotteen hyödyt ylittävät riskit.

Vierailija
162/900 |
14.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lapsille itse taudista on vähemmän haittaa, kun rokotteesta tulevista oireista, jotka voivat näkyä vasta vuodenki viiveellä. Sitte myöhemmin ihmetellään jatkuvasti sairastumisia ja neurologisia ym oireita eikä kukaan osaa yhistää sitä rokotteen aiheuttamaksi. Eli vastaus kysymykseen. Meillä 13.v ei todellakaan ota.

Onko sun mielestä yleiset pitkäaikaiset oireet vähäinen haitta? Suomessa ja maailmalla raportoidaan koko ajan kasvavista määristä pitkittyneesti oireellisia nuoria ja lapsia. Nuorilla ja lapsilla on paljon näitä pitkittyneitä haju- ja makuaistin muutoksia, kipuja, särkyjä, voimakasta väsymystä jne. Yksi pahimmista tuloksista oli Norjassa, kun yliopistosairaala tutki asiaa. Puolella nuorista oli näitä pitkittyneitä oireita.

Altistatko ihan sujuvasti lapsesi tälle?

Joka paikassahan siitä lukee, että pahat oireet on hyvin harvinaisia lapsilla eikä ole vaarallinen. Nämä pitkäaikaisoireilleet ei ole perusterveitä. Perusterveillä on omaaki immuniteettia olemassa eikä tarvi mitää kokeellista mönjää .

Anna mulle linkki viralliseen lähteeseen, jossa tuo väitteesi on tutkittu. Tuossa edellä näet linkin, jossa Euroopan lääkeviraston rokotehyväksynnät perusteet 12-15 vuotiaille ja viittaukset tutkimuksiin ja tuloksiin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
163/900 |
14.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei rokoteta.

Vierailija
164/900 |
14.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lapsille itse taudista on vähemmän haittaa, kun rokotteesta tulevista oireista, jotka voivat näkyä vasta vuodenki viiveellä. Sitte myöhemmin ihmetellään jatkuvasti sairastumisia ja neurologisia ym oireita eikä kukaan osaa yhistää sitä rokotteen aiheuttamaksi. Eli vastaus kysymykseen. Meillä 13.v ei todellakaan ota.

Ei pidä paikkaansa. Olet todella vastuuton vanhempi.

Mistähän paskamediasta olet nuokin luulosi lukenut.

Vierailija
165/900 |
14.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onko sun mielestä yleiset pitkäaikaiset oireet vähäinen haitta? Suomessa ja maailmalla raportoidaan koko ajan kasvavista määristä pitkittyneesti oireellisia nuoria ja lapsia. Nuorilla ja lapsilla on paljon näitä pitkittyneitä haju- ja makuaistin muutoksia, kipuja, särkyjä, voimakasta väsymystä jne. Yksi pahimmista tuloksista oli Norjassa, kun yliopistosairaala tutki asiaa. Puolella nuorista oli näitä pitkittyneitä oireita.

Joka paikassahan siitä lukee, että pahat oireet on hyvin harvinaisia lapsilla eikä ole vaarallinen. Nämä pitkäaikaisoireilleet ei ole perusterveitä. Perusterveillä on omaaki immuniteettia olemassa eikä tarvi mitää kokeellista mönjää .

Ei todellakaan ole nuoret joilla on pitkäaikaisoireit mitään sairaita ennestään, vaan nimenomaan terveitä hyväkuntoisia lapsia ja nuoria. Etkö yhtään lue mitään juttuja missä nuoret kertoo miten ovat sairastaneet koronan? 

Eikä koronarokote ole kokeellinen.

Vierailija
166/900 |
14.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

14 v ja 15v päättivät, etteivät ota rokotetta. Itse saivat päättää.

Ok. Yli 12v apset saavat itse päättää tietenkin. Ne päätökset ovat vain usein yhtä rationaalisia kuin esim. päätös olla lukematta kokeisiin. 

Todellisuudessa lasten päätöksiin vaikuttaa hyvin vahvasti omien vanhempien asenteet, mielipiteet ja esimerkki.

Me olemme lasten isän kanssa saaneet rokotukset jo alkuvuodesta. Lapset tekevät itseään koskevat päätökset rokote asiassa ja he ovat näin päättäneet ja sitä kunnioitamme.

Vierailija
167/900 |
14.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sairaalahoidossa ehkä vähän, mutta oletko yhtään miettinyt mitä muuta taudista voi jäädä. Long covid on nuorilla todella yleinen.

Todella yleinen?!? Jos väestöstä noin 2% on tällä hetkellä saanut positiivisen tuloksen koronatestissä, niin miten long covid voisi olla nuorilla todella yleinen? Tartunnat ovat painottuneet nuoriin vasta tänä kesänä, joten suurin osa koronan oireisena sairastaneita (tuosta 2% positiivisista oireettomat tai hyvin lieväoireiset, joita arvioitu olevan n. 80% positiivisista pois lukien) siis on edelleen jotain muuta kuin nuoria (joita ajattelen olevan 15-25 vuotiaat. Esim. itse 39-vuotiaana en koe enää

olevani nuori. Long covid on myös hieman kyseenalainen, koska siitä ei tiedetä vielä paljoa. Muutkin virustartunnat voivat aiheuttaa väsymystä ja kunnon laskua muutaman kuukauden sairastamisen jälkeenkin ja se on ihan normaalia.

Vierailija
168/900 |
14.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Virukset ovat erilaisia. Koronaviruksille (esim SARS) ei ole aiemminkaan nähty syntyvän edes pysyvää immuniteettia vaan lyhytaikainen. Samoin jo nyt Covid19:n osalta on nähty eri varianttien syntyminen. Influenssaankin joutuu rokotteen ottamaan käytännössä joka vuosi, ja vaikutus samantyyppinen kuin koronarokotteessa (eli estää vakavia tautimuotoja). HIV:ille vastaavasti ei ole edelleenkään rokotetta huolimatta vuosikymmenien tutkimustyöstä, koska viruksen mutaationopeus on niin korkea - toisaalta HIV-rokotetutkimuksista kuuluu että mRNA-rokote saattaisi tehota siihenkin.

Saa olla siis hyvin tyytyväinen että ylipäätään rokote on ollut mahdollista kehittää, koska itsestäänselvää sellainen ei ole ja siihen vaikuttaa paljon se millainen virus on kulloinkin kyseessä. Taustallahan on n 30 vuoden tutkimustyö mRNA-rokotteista.

Muut rokotteet samalla teknologialla (esim rabiekseen tai Zika-virukseen) eivät rahoituksen puolesta ole saaneet samanlaisia mahdollisuuksia kuin koronarokote - rahoitus on yksi merkittävimmistä pullonkauloista ja hidasteista rokotetutkimuksissa. Muita mRNA-rokotteita on faasi 1-vaiheissa joissa testattavien määrä pienempi. Koronarokotehan on läpäissyt kaikki testit (samat kuin muutkin rokotteet) - kyseessä ei ole kokeellinen rokote.

Suomessa on annettu kohta 5,5 miljoonaa rokoteannosta (yli 4 mrd. maailmanlaajuisesti) ja haittavaikutuksia on ilmoitettu n 3000. Vastaavasti koronaan on kuollut 1% infektion saaneista ja julkisten tietojen mukaan suurin osa sairaalahoitoa tarvitsevista on tällä hetkellä rokottamattomia. Eli infektioon kuolemisen todennäköisyys on paljon suurempi kuin haittojen saaminen rokotteesta. Vakaviksi haittavaikutuksiksihan rokotteen osalta lasketaan esim kuume ja päänsärky.

Vierailija
169/900 |
14.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ok. Yli 12v apset saavat itse päättää tietenkin. Ne päätökset ovat vain usein yhtä rationaalisia kuin esim. päätös olla lukematta kokeisiin. 

Todellisuudessa lasten päätöksiin vaikuttaa hyvin vahvasti omien vanhempien asenteet, mielipiteet ja esimerkki.

Me olemme lasten isän kanssa saaneet rokotukset jo alkuvuodesta. Lapset tekevät itseään koskevat päätökset rokote asiassa ja he ovat näin päättäneet ja sitä kunnioitamme.

Annatteko muutenkin lasten päättää kaikesta? Missä on vanhemman vastuu keskenkasvuisista? Vaikea käsittää tällaista vanhemmuutta.

Vierailija
170/900 |
14.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Annatteko muutenkin lasten päättää kaikesta? Missä on vanhemman vastuu keskenkasvuisista? Vaikea käsittää tällaista vanhemmuutta.

Onko siitä sulle jotakin haittaa että tämän kaltaisista asioista joissakin perheessä alaikäiset päättää itse?

Vierailija
171/900 |
14.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onko siitä sulle jotakin haittaa että tämän kaltaisista asioista joissakin perheessä alaikäiset päättää itse?

Koronarokotuksissa on kokoajan toitotettu, että lapsi/nuori päättää itse. Miksi tätä ei päde,kun lapsi ei halua ottaa rokotetta?

Vierailija
172/900 |
14.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jossain vaiheessa tämäkin show loppuu. Sit menee hetki ja aletaan kaivella näitä asioita: Kuka on vastuussa lapsille tulleista haitoista ja miksi näin annettiin tapahtua. Ja sama vastuun välttely jatkuu. Lehdet saa hyviä tarinoita ja otsikoita, mutta perheet jää yksin. Ihan ku silloin kymmenisen vuotta sitten.

Vierailija
173/900 |
14.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Koronarokotuksissa on kokoajan toitotettu, että lapsi/nuori päättää itse. Miksi tätä ei päde,kun lapsi ei halua ottaa rokotetta?

Et sitten osannut vastata kysymykseen?

Kyllä se ainakin täällä pätee myös siinä tapauksessa että rokotteelle on huoltajien suostumus, mutta harvemmin nuori kertoo vanhemmille keskusteluissa että ottaa kyllä rokotteen vaikka tosi tilanteessa ei niin tekisi..

Vierailija
174/900 |
14.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuulostaa taas aikamoiselta mutuilulta. Kerrotko nyt tarkat prosentit, kuinka monella nuorella, ihan kaikista nuorista on koronatartunta, ja sellainen koronatartunta, jossa on pitkittyneitä oireita? Mahtaa olla todella pieni prosentti nuorista. Ja kuinka pitkistä ajoista silloin puhutaan, kun puhutaan heidän pitkittyneistä oireista?

Tämäkin artikkeli kertoo jotain ihan muuta:

https://www.is.fi/kotimaa/art-2000008150940.html

Vierailija
175/900 |
14.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuulostaa taas aikamoiselta mutuilulta. Kerrotko nyt tarkat prosentit, kuinka monella nuorella, ihan kaikista nuorista on koronatartunta, ja sellainen koronatartunta, jossa on pitkittyneitä oireita? Mahtaa olla todella pieni prosentti nuorista. Ja kuinka pitkistä ajoista silloin puhutaan, kun puhutaan heidän pitkittyneistä oireista?

Jos sua häiritsee nuorten vähäiset oireet Suomessa. Niin ei tarvitse odottaa kovin monta kuukautta kun Brassi variantti saapuu Suomeen.

Vierailija
176/900 |
14.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Anna mulle linkki viralliseen lähteeseen, jossa tuo väitteesi on tutkittu. Tuossa edellä näet linkin, jossa Euroopan lääkeviraston rokotehyväksynnät perusteet 12-15 vuotiaille ja viittaukset tutkimuksiin ja tuloksiin.

Anna mulle linkki, missä näkyy, mikä prosentti 12-15-vuotiaista on testatusti sairastanut koronan. Ja anna linkki, kuinka monella prosentilla noista sairastaneista oli vakavia oireita tai pitkittyneitä oireita. Ja noiden lisäksi vielä arvio, kuinka iso prosentti on saanut koronan huomaamattaan, ja jäänyt siten testausten ulkopuolelle.

Vierailija
177/900 |
14.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos sua häiritsee nuorten vähäiset oireet Suomessa. Niin ei tarvitse odottaa kovin monta kuukautta kun Brassi variantti saapuu Suomeen.

Ei häiritse ollenkaan. Päinvastoin. Kerropas, miten fataalina pidät "Brassi varianttia" ja miten hyvin rokotukset tutkitusti tehoavat siihen?

Vierailija
178/900 |
14.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Todellakin on. Sen näkee nykyään kaikkialla mitä siitä seuraa, kun lapsille annetaan päätösvalta. Lapsilla ei ole enää auktoriteetteja. Tehdään mitä huvittaa ”kun on oikeus, eikä kukaan voi mua estää”.

Vierailija
179/900 |
14.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tottakai ottavat.

Vierailija
180/900 |
14.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuinka suuri ongelma se nyt on, että nuoret (ei lapset, vielä!) haluaisivat rokotteen vasten vanhempiensa tahtoa?

Kyllä nuo 12-15 -vuotiaat on ihan lapsia vielä. Mistään muusta niillä.ei ole edes vastuuta, paitsi rokotteestaan.

Olisi ihan ok jos yli 15v toimii itsenäisesti, mutta nuoremmille en näitä oikeuksia antaisi.

Mulla on itselläni fiksu 14v ja hän oli ihan hukassa ja hädissään tälläisen päätösen edessä. Entä jos lapsi ei saakaan päätöksensä tueksei aikuista joka osaa kiihkoilematta ja painostamatta kertoa molemmat kannat?

Se on ihan oma ongelmasi jos et anna 2-15 vuotiaalle vastuuta mistään. 18 vuotiaanako he yhtäkkiä ottavat vastuun kaikesta?

Laki ei anna niille esim rikosoikeudellista vastuuta tai edes avata pankkitiliä tai päättää uskonnostaan. Mutta kauaskatoisia päätöksiä terveydestä pitäis saada ja osata tehdä?

15 vuotialla on kyllä jo rikosoikeudellinen vastuu ja pakkikortti on 12 vuotiaalla ei toki maksukorttia.

12-vuotias ei saa korttia ilman huoltajan suostumusta. Ja jos luit koko ketjun, huomasit varmaan että olisin niille 15-vuotiaille jo antamassakin päätäntävaltaa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kahdeksan seitsemän