Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Työnantajani vaatii, että myös etätyöntekijät ilmoittavat koronastaan

Vierailija
14.08.2021 |

Kuulemma HR voi sitten antaa toimintaohjeet. Okei. Kuulostaa melko oudolta, jos vaikka korona olisi oireeton eikä estäisi työntekoa. Onko pian velvollisuus ilmoittaa kaikki diagnoosinsa..

Nythän joudumme jo toimittamaan sairauslomatodistukset esimiehelle, eli työnteon edes kerran estävät sairaudet tulevat työnantajan tietoon. Joskus vuosia sitten tuossa firmassa sai toimittaa sairauslomatodistuksen suoraan palkanlaskentaan.

On varmaan ihmisiä, joita tämä ei haittaa ollenkaan, mutta itse pitäisin mielelläni kiinni edes jostakin yksityisyydestä.

Kommentit (38)

Vierailija
21/38 |
14.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tottakai ilmoitetaan, koska se vaikuttaa siihen mistä rahasi saat eristyksen/karanteenin aikana. Korona ei ole mikään salassapidettävä kauhistuttavan leimaava asia, jota ei ilmoitettaisi. Ilmoitathan sä pas*ataudunkin.

Tässä oli puhe oireettomasta ja ennen kaikkea työkykyisestä ihmisestä.

Miksi oireeton työkykyinen ihminen tietäisi sairastavansa koronaa?

Vierailija
22/38 |
14.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos olet saikulla työnantajalla on oikeus vaatia lääkärintodistus työkyvyttömyysajasta, mutta jos sairastat koronaa etkä ole työkyvytön vaan teet etänä, sinun ei tarvitse ilmoittaa. Et kai ilmoita mistään päänsärystä tai hiivatulehduksestakaan jos ne ei työkykyyn vaikuta. Jos taas työnantaja vaatii syystä tai toisesta lähitöihin, on heillä myös oikeus saada tieto syystä mikset tule (korona tai karanteeni)

Työnantaja ei myöskään saa vaatia nähdäkseen esim rokotustodistusta

Päänsärky ja hiivatulehdus rinnastettu koronaan. Just, just.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/38 |
14.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Höpö, höpö! Ei terveystietojaan tarvitse työnantajalle ilmoittaa.

Meillä on näin. Sairausloman ajalta ei saa palkkaa, koska terveystietoja ei ilmoiteta. Sairaana oletetaan tehtävän töitä, ei lepäilevän ja jos ei töissä ole, tilipussi kevenee.

Vierailija
24/38 |
14.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tottakai ilmoitetaan, koska se vaikuttaa siihen mistä rahasi saat eristyksen/karanteenin aikana. Korona ei ole mikään salassapidettävä kauhistuttavan leimaava asia, jota ei ilmoitettaisi. Ilmoitathan sä pas*ataudunkin.

Tässä oli puhe oireettomasta ja ennen kaikkea työkykyisestä ihmisestä.

Miksi oireeton työkykyinen ihminen tietäisi sairastavansa koronaa?

No jos on altistumisen takia testattu.

Ap

Vierailija
25/38 |
14.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työantaja on velvollinen pitämään kirjaa koronalle työpaikalla altistuneista ja sairastuneista. Myös etätyöpaikka katsotaan työpaikaksi. Siksi myös etätyöläisen tulee ilmoittaa näistä.

Toiseksi työantaja voi koska tahansa kutsua sinut työpaikalle, myös kesken työpäivän.

Vierailija
26/38 |
14.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä, minun oikeudet ja minun tahtoni. En suostu, en halua, ei. Joskus on ihan oikeasti helpompi elää, kun vaan tekee niinkuin sanotaan eikä mieti asiaa sen enempää. Ja mitäköhän vahinkoa syntyy, jos esimies kuulee sun koronasta? Soittaa iltalehteen? Sua varten pystytetään mestauslava työpaikan parkkikselle? Järki päähän nyt, aikuinen ihminen!

Idiootti. Kyse on yksityisasioista. Toiset ei halua levittää joka vinkaustaan kaikelle kansalle, kuten sinä. Olet todennäköisesti niitä rajattomia ja uteliaita ihmisiä, joilla ei ole mitään käytöstapoja tai hienotunteisuutta muita kohtaan.

En ole tuo kenelle vastaat, mutta en ymmärrä sitä, miksi ”joka vinkauksen” kertominen ”kaikelle kansalle” olisi jotenkin huono juttu. Itse kerron varsin avoimesti asioistani, enkä ole ainakaan vielä kokenut, että sitä olisi jollain tavalla käytetty minua vastaan. Päinvastoin, elämäni huonoissa hetkissä olen saanut paljon tukea ja ymmärrystä osakseni.

Olen tuo ekan viestin kirjoittaja. Itse pidin pitkään sisälläni kaiken, en kertonut lähes mitään työpaikalla. Sitten sairastuin pitkäaikaissairauteen ja oli pakko kertoa. Huomasin, miten ihania ihmisiä mulla on ympärilläni, töissä sain hyvin paljon kannustusta ja tsemppejä. Niiden avulla jaksoin vaikean ajan läpi. Ja pelkäsin kuollakseni, että saan heikon ihmisen leiman otsaani, vastuitani vähennettäisiin ja urahaaveet loppuisi. Mikään näistä ei toteutunut, vaan työnantajakin tajuaa että työntekijä on ihminen, joka ei voi sairaudelleen mitään. Siinä kertomisessa ei ole pelättävää, jos vastaanotto töissä on huono, senkun vaihtaa maisemaa.

Tämä! Kun ihmiset ympärillä tietävät, miksi ei juuri nyt ole ihan oma itsensä, saa paljon enemmän ymmärrystä ja sympatiaa osakseen.

Vierailija
27/38 |
14.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onko siis ilmoitettava, vaikka olisit 100% etänä? En tiedä miksi pitäisi ilmoittaa, jos olet työkykyinen ja pysyttelet kotona. Erikoiselta kuulostaa. Sitten ymmärtäisin, jos käyt välillä työpaikalla.

Pitää tosiaan ilmoittaa, vaikka olisi 100 % etänä ja työkykyisenä.

Ap

Se on vaan laitonta. Esim GDPR.

Vierailija
28/38 |
14.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko AP nyt lainkaan tajunnut että silloin kun olet töissä, olet töissä paikasta riippumatta ja työnantajasi on ihan yhtä lailla vastuussa vaikka työtapaturmista sekä työterveydenhuollon järjestämisestä.

Etätöissä sinulla on täsmälleen samat velvollisuudet ja oikeudet kuin toimistollakin koska nyt työnantajasi on käytännössä osoittanut sinulle työpisteen omista nurkistasi.

Mietipä jos vaikka päädyt sairaalaan koronan tai minkä tahansa muun sairauden seurauksena ja jäät pidemmäksi aikaa työkyvyttömäksi.

Korvausten saaminen (ja määrä) on kokolailla toinen jos olet sairastunut työterveyshuollon piirissä.

Vierailija
29/38 |
14.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä, minun oikeudet ja minun tahtoni. En suostu, en halua, ei. Joskus on ihan oikeasti helpompi elää, kun vaan tekee niinkuin sanotaan eikä mieti asiaa sen enempää. Ja mitäköhän vahinkoa syntyy, jos esimies kuulee sun koronasta? Soittaa iltalehteen? Sua varten pystytetään mestauslava työpaikan parkkikselle? Järki päähän nyt, aikuinen ihminen!

Juurikin niin, minä ainakin haluan pitää kiinni oikeuksistani vaikka näyttää siltä meidät halutaan niistä riisua. Menetettyjen oikeuksien takaisin saaminen on aina verinen taistelu. Mene itse ja luovu oikeuksistasi jossain muualle ja nauti kuinka helppoa sinulla sitten on.

Vierailija
30/38 |
14.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä riippuu yrityksestä, täytyykö sairaslomatodistus toimittaa pomolle vai hr, ja monenko päivän jälkeen. Sairaslomatodistuksessa on syykoodit, ne eivät yksilöi esim koronaa. Siellä on koodi hengitystietulehdukselle, joka on normaali esim flunssa, influenssa etc. tapauksissa.

Vierailija
31/38 |
14.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koronaa sairastava tosiaan määrätään sairauslomalle ja hän saa palkan tilalle tartuntatautipäivärahaa.

Sairaslomatodistusta ei voi toimittaa suoraan palkanlaskentaan siksi että esimies myöntää sairausloman. Palkanlaskijalla ei ole siihen valtuuksia.

Vierailija
32/38 |
14.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

up

Vierailija
33/38 |
14.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onko siis ilmoitettava, vaikka olisit 100% etänä? En tiedä miksi pitäisi ilmoittaa, jos olet työkykyinen ja pysyttelet kotona. Erikoiselta kuulostaa. Sitten ymmärtäisin, jos käyt välillä työpaikalla.

Pitää tosiaan ilmoittaa, vaikka olisi 100 % etänä ja työkykyisenä.

Ap

Ei kai tuo voi olla laillista. Eihän mitään muutakaan sairauksia tarvitse ilmoittaa, jos on työkykyinen. Monellahan voi olla vaikka mitä sairauksia, jotka pysyvät oikealla hoidolla ja lääkityksellä hallinnassa ja pystyy tekemään normaalisti töitä. Pitääkö ilmoittaa vaikka verenpainetaudistaan, reumasta ja diabeteksestä, vaikka näiden takia ei tarvitsisi sairaslomaa? No ei todellakaan nämä terveystiedot työnantajalle kuulu. 

Täysin etänä työskentelevä ei edes vaaranna työkavereidensa terveyttä. 

Vierailija
34/38 |
14.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos saat etätöissä jotain tuloksia aikaan ja toimitat niitä paperilla tai esineinä työnantajasi käyttöön, on tärkeää tietää, sairastatako herkästi leviävää tautia!

Tietääkseni korona ei sentään tietokoneen välityksellä tartu.

Ap

Hei mistä sitä tietää, jos siitä on mutatoitunut joku kaamea uusi tietokonevirus! Ehkä pomosi pelkää sitä. 

Vierailija
35/38 |
14.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulla on sen verran kusipäinen pomo, että minä en hänelle kerro yhtään mitään vapaaehtoisesti. Meillä on maskisuositus, ei pakkoa, enkä minä pidä maskia kuin niissä tilanteissa, kun joudun olemaan kahta metriä lähempänä muita ihmisiä. Pomo kailottaa kovaäänisesti kaikkien kuullen syyttävällä äänellä, että me emme voi mitään sille, jos joku täällä päättää olla ilman maskia. Minulla on siihen useampi terveydellinen syy, mutta niitähän minä en hänelle kerro. Joillekin työkavereille olen kyllä kertonut.

Lisäksi minua lähinnä naurattaa työpaikan maskien käyttö. Samaa maskia laitetaan naamalle aina uudelleen, sitä hypistellään käsissä kahvinjuonnin ajan tai roikotellaan korvasta, kukaan ei pese käsiään missään välissä, ei pidä puhdasta vaihtomaskia minigrip-pussissa taskussa. Terveempää olisi olla ilman maskia kaikkien.

Vierailija
36/38 |
14.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olen ollut niin tyhmä, että olen avoimesti kertonut sairastaneeni koronan. Ihmiset on sairaita sen päälle. Ollessani sairas, valtaosa työkavereista otti ihan coolisti, mutta parilla meni aivan överiksi. Olivat koko sen ajan levitelleet juttuja, kuinka olen about hankkinut sen tahallani ja varmaan tapan heidät jne. Tämä ei perustunut mihinkään. Sain tartunnan perheen sisältä, en hillumalla baareissa. En ylipäätään käy juuri missään, joten siinäkin mielessä väitteet tahalleen hankkimisesta oli loukkaavia. Lisäksi palattuani töihin, jotkut väisteli. Sain kuulla kommentteja, joiden perusteella voin levittää sitä esim. hiuksissani edelleen.

Luulin jo tilanteen menneen ohi, mutta tuli torstaina puhetta rokotuksista uuden työntekijän kanssa ja sanoin, että odotan sen 3kk sairastamisesta ja se tulee täyteen vasta viikon päästä. Tuo ponkaisi 2m kauemmaksi ja kysyi, että oonko varma, etten levitä sitä enää. Menin sanattomaksi. Yritin sanoa, että olen turvallisempaa seuraa kuin rokotetut, koska suojani on korkeampi tällä tiedolla. Sen jälkeen väisti minua loppupäivän. Muutenkin käytös muuttui vihamieliseksi.

Suurin osa ihmisistä on täysjärkisiä ja fiksuja, mutta joukossa on käsittämättömän paljon täysin seonneita "koronahulluja". Surullisinta on, että minunkin työkaverit ovat kaikki akateemisesti koulutettuja, niin luulisi toiminta olevan jotain muuta kuin foliohattuilua. Tosin tällä kertaa järjettömän säikkymisen suuntaan vähättelyn sijaan.

Vierailija
37/38 |
14.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei sellaista tarvitse ilmoittaa, mikä ei vaikuta työntekoon. Esim. herkkävatsaisella on joka aamu ripulikohtaus niin ei sitä tarvitse aamupalaverissa raportoida tiimille. Luojan kiitos :D

Sitten jos on väsynyt tai estynyt tekemästä töitä, ilmoitetaan tietysti esimiehelle jne.

Tällaiset höpöohjeet voi sivuuttaa, koska kukaan ei tiedä jos asia ei vaikuta työntekoosi.

Kas kun ei pyydetä raportoimaan mielialasta..

Vierailija
38/38 |
15.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lääkärintodistus toimitetaan työterveyshuoltoon, mikäli sen on antanut muu kuin työterveyslääkäri.

Pomolle ja HR:lle vain ilmoitetaan sairauslomasta. Diagnoosi ei kuulu heille eikä heillä ole oikeutta saada tietoja verovaroista kustannettavista rokotuksista eikä sairaudesta, mikäli kyse ei ole ammattitaudista, työtapaturmasta, työpaikkakiusaamisesta, väkivallasta työtehtävissä tms.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kahdeksan viisi