Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Työnantajani vaatii, että myös etätyöntekijät ilmoittavat koronastaan

Vierailija
14.08.2021 |

Kuulemma HR voi sitten antaa toimintaohjeet. Okei. Kuulostaa melko oudolta, jos vaikka korona olisi oireeton eikä estäisi työntekoa. Onko pian velvollisuus ilmoittaa kaikki diagnoosinsa..

Nythän joudumme jo toimittamaan sairauslomatodistukset esimiehelle, eli työnteon edes kerran estävät sairaudet tulevat työnantajan tietoon. Joskus vuosia sitten tuossa firmassa sai toimittaa sairauslomatodistuksen suoraan palkanlaskentaan.

On varmaan ihmisiä, joita tämä ei haittaa ollenkaan, mutta itse pitäisin mielelläni kiinni edes jostakin yksityisyydestä.

Kommentit (38)

Vierailija
1/38 |
14.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko siis ilmoitettava, vaikka olisit 100% etänä? En tiedä miksi pitäisi ilmoittaa, jos olet työkykyinen ja pysyttelet kotona. Erikoiselta kuulostaa. Sitten ymmärtäisin, jos käyt välillä työpaikalla.

Vierailija
2/38 |
14.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Höpö, höpö! Ei terveystietojaan tarvitse työnantajalle ilmoittaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/38 |
14.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä taidan keittää kahvit.

Vierailija
4/38 |
14.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko siis ilmoitettava, vaikka olisit 100% etänä? En tiedä miksi pitäisi ilmoittaa, jos olet työkykyinen ja pysyttelet kotona. Erikoiselta kuulostaa. Sitten ymmärtäisin, jos käyt välillä työpaikalla.

Pitää tosiaan ilmoittaa, vaikka olisi 100 % etänä ja työkykyisenä.

Ap

Vierailija
5/38 |
14.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä, minun oikeudet ja minun tahtoni. En suostu, en halua, ei. Joskus on ihan oikeasti helpompi elää, kun vaan tekee niinkuin sanotaan eikä mieti asiaa sen enempää. Ja mitäköhän vahinkoa syntyy, jos esimies kuulee sun koronasta? Soittaa iltalehteen? Sua varten pystytetään mestauslava työpaikan parkkikselle? Järki päähän nyt, aikuinen ihminen!

Vierailija
6/38 |
14.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä, minun oikeudet ja minun tahtoni. En suostu, en halua, ei. Joskus on ihan oikeasti helpompi elää, kun vaan tekee niinkuin sanotaan eikä mieti asiaa sen enempää. Ja mitäköhän vahinkoa syntyy, jos esimies kuulee sun koronasta? Soittaa iltalehteen? Sua varten pystytetään mestauslava työpaikan parkkikselle? Järki päähän nyt, aikuinen ihminen!

Niin. Kirjoitinkin, että on varmaan ihmisiä, joita tämä ei haittaa. Sinä olet nyt yksi niistä. Hienoa, että päätit ilmaista itseäsi. Kiitos siitä.

Ap

Vierailija
7/38 |
14.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pitää tosiaan ilmoittaa, vaikka olisi 100 % etänä ja työkykyisenä.

Ap

Tosi outoa. Tiedä vaikka omalle työpaikalle olisi tullut sama käytäntö, olen lomalla nyt.

Vierailija
8/38 |
14.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Idiootti. Kyse on yksityisasioista. Toiset ei halua levittää joka vinkaustaan kaikelle kansalle, kuten sinä. Olet todennäköisesti niitä rajattomia ja uteliaita ihmisiä, joilla ei ole mitään käytöstapoja tai hienotunteisuutta muita kohtaan.

Vierailija
9/38 |
14.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos saat etätöissä jotain tuloksia aikaan ja toimitat niitä paperilla tai esineinä työnantajasi käyttöön, on tärkeää tietää, sairastatako herkästi leviävää tautia!

Vierailija
10/38 |
14.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos saat etätöissä jotain tuloksia aikaan ja toimitat niitä paperilla tai esineinä työnantajasi käyttöön, on tärkeää tietää, sairastatako herkästi leviävää tautia!

Tietääkseni korona ei sentään tietokoneen välityksellä tartu.

Ap

Vierailija
11/38 |
14.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tietääkseni korona ei sentään tietokoneen välityksellä tartu.

Ap

Mitähän esineitä ja papereita ne voisivat olla hmm..? Täytyy tosiaan itsekin varoa, ettei aivasta Teams-kokouksessa. Tiedä vaikka mikrofonin kautta leviäisikin muihin ja koronakin olisi syntynyt ihan itsestään meissä etätyöntekijöissä. Onko autoinfektio mahdollinen? 🤔 -Sivusta vaan

Vierailija
12/38 |
14.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Idiootti. Kyse on yksityisasioista. Toiset ei halua levittää joka vinkaustaan kaikelle kansalle, kuten sinä. Olet todennäköisesti niitä rajattomia ja uteliaita ihmisiä, joilla ei ole mitään käytöstapoja tai hienotunteisuutta muita kohtaan.

En ole tuo kenelle vastaat, mutta en ymmärrä sitä, miksi ”joka vinkauksen” kertominen ”kaikelle kansalle” olisi jotenkin huono juttu. Itse kerron varsin avoimesti asioistani, enkä ole ainakaan vielä kokenut, että sitä olisi jollain tavalla käytetty minua vastaan. Päinvastoin, elämäni huonoissa hetkissä olen saanut paljon tukea ja ymmärrystä osakseni.

Vierailija
13/38 |
14.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tottakai ilmoitetaan, koska se vaikuttaa siihen mistä rahasi saat eristyksen/karanteenin aikana. Korona ei ole mikään salassapidettävä kauhistuttavan leimaava asia, jota ei ilmoitettaisi. Ilmoitathan sä pas*ataudunkin.

Vierailija
14/38 |
14.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Komppaan. Millainen etätyöntekijä heti olettaa, että hänen oikeksiaan poljetaan ja itsemääräämisoikeutta rikotaan?

Jos on kipeä ja työsuhteessa, niin ilmoitetaan työnantajalle, jos opiskelee ja sairastuu niin ilmoitetaan kouluun.

Työantaja on vastuussa työntekijän terveydestä. Jotkin sairaudet saattavat oireilla myös jälkikäteen.

Vierailija
15/38 |
14.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En ole tuo kenelle vastaat, mutta en ymmärrä sitä, miksi ”joka vinkauksen” kertominen ”kaikelle kansalle” olisi jotenkin huono juttu. Itse kerron varsin avoimesti asioistani, enkä ole ainakaan vielä kokenut, että sitä olisi jollain tavalla käytetty minua vastaan. Päinvastoin, elämäni huonoissa hetkissä olen saanut paljon tukea ja ymmärrystä osakseni.

Hyvä homma. Joskus kaltaisesi henkilöt voivat aiheuttaa myötähäpeää ja ahdistusta, kun esim. työpaikalla kertovat puolitutuille kollegoille yksityiskohtaisesti omista asioistaan. Oletuksena ei voi olla, että kaikki haluavat tietää sinusta ihan kaiken. Samalla tavalla muilla on oikeus suojata omia yksityisasioitaan.

Vierailija
16/38 |
14.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tottakai ilmoitetaan, koska se vaikuttaa siihen mistä rahasi saat eristyksen/karanteenin aikana. Korona ei ole mikään salassapidettävä kauhistuttavan leimaava asia, jota ei ilmoitettaisi. Ilmoitathan sä pas*ataudunkin.

Tässä oli puhe oireettomasta ja ennen kaikkea työkykyisestä ihmisestä.

Vierailija
17/38 |
14.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos teet töitä etänä, etkä ole siis tekemättä niitä ollessasi koronaan sairastunut, niin miksi ilmoittaisit asiasta. Työnantajalle ilmoitetaan työkyvyttömyydestä sairauden nojalla.

Vierailija
18/38 |
14.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos olet saikulla työnantajalla on oikeus vaatia lääkärintodistus työkyvyttömyysajasta, mutta jos sairastat koronaa etkä ole työkyvytön vaan teet etänä, sinun ei tarvitse ilmoittaa. Et kai ilmoita mistään päänsärystä tai hiivatulehduksestakaan jos ne ei työkykyyn vaikuta. Jos taas työnantaja vaatii syystä tai toisesta lähitöihin, on heillä myös oikeus saada tieto syystä mikset tule (korona tai karanteeni)

Työnantaja ei myöskään saa vaatia nähdäkseen esim rokotustodistusta

Vierailija
19/38 |
14.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen tuo ekan viestin kirjoittaja. Itse pidin pitkään sisälläni kaiken, en kertonut lähes mitään työpaikalla. Sitten sairastuin pitkäaikaissairauteen ja oli pakko kertoa. Huomasin, miten ihania ihmisiä mulla on ympärilläni, töissä sain hyvin paljon kannustusta ja tsemppejä. Niiden avulla jaksoin vaikean ajan läpi. Ja pelkäsin kuollakseni, että saan heikon ihmisen leiman otsaani, vastuitani vähennettäisiin ja urahaaveet loppuisi. Mikään näistä ei toteutunut, vaan työnantajakin tajuaa että työntekijä on ihminen, joka ei voi sairaudelleen mitään. Siinä kertomisessa ei ole pelättävää, jos vastaanotto töissä on huono, senkun vaihtaa maisemaa.

Vierailija
20/38 |
14.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen etätöissä. Osa töistä on tehtävä ennen klo 13. Jos sairastun (vaikka olen työkunnossa ja ei sairaslomaa) niin työnantaja voi " varmuuden vuoksi' antaa nuo työt väliaikaisesti muille, teen sitten ne ei-kiireelliset hommat. Sama syy varmaan myös jos on korona, voi vaikka yhtäkkiä tulla kuumetta ja ei saada töitä loppuun.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä neljä kolme