Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Pyyntö teille äidit busseissa!

Vierailija
28.08.2006 |

Hyvät naiset, vaikka pääsettekin bussissa ilmaiseksi niin älkää pliiiis roudatko niitä jo viisi vuotiaita niissä!!! Taas jäin bussista kun se oli ihan täynnä vaunuja. Kuski pysäytti kohdalleni ja aukaisi oven, joten ehdin nähdä, että taas yksi " vauva" istui jalat rullalla rattaissa. Ja ikää oli kyllä jo reilusti! Että v*tutti kun piti taas odottaa puoli tuntia viisi kuukautisen vauvan kanssa seuraavaa bussia! En ehtinyt sanoa mitään kun ovet läimähtivät edessäni kiinni kun en mahtunut matkaan. (minkähän takia sen kuskin yleensä piti pysäyttää kohdalleni kun muita kyytiin tulijoita ei ollut?... varmaan, että näkisin ettei tilaa löydy)

Kerran vastaavassa tilanteessa olin itse sisällä ja joku jäi kyydistä kun mukana oli ison lapsen kanssa matkaava. Huomautin äidille tästä ja sain melkoisen haukkuryöpyn selkääni. Ymmärrän kyllä, että esimerkiksi liikuntarajoitteisia lapsia kuljetetaan rattaissa, tottakai! Mutta ei ihan " normaaleja" lapsia, jotka voisivat jo itsekin kävellä.

Minkä ikäiseksi asti teidän mielestänne lapsen voi bussissa kuljettaa rattaissa ilmaiseksi? (tämä tietysti niissä kaupungeissa, joissa saa kulkea ilmaiseksi) Itse asun Oulussa.

Kommentit (83)

Vierailija
61/83 |
29.08.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

äiti-kiljunen:

täällä pääkaupunkiseudulla osa somalinaisista käyttää rattaita kauppakärryinä ja pääsevät ostosten kanssa ilmaiseksi bussiin, kun kuskit eivät kehtaa asiasta huomauttaa. Huom! eivät kaikki somalinaiset, vaan osa.

Vierailija
62/83 |
29.08.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

1-vuotias istuu sellaisissa perusrattaissa, kolmevuotias ja viisivuotias kävelevät. Yleensä käsken heidän mennä istumaan selkä menosuuntaan, koska pidän sitä turvallisempana.

Yhtenä päivänä oli sitten tosi täysi bussi ja laitoin kolmevuotiaan istumaan ns. selkänojalle. Isoin istui siellä takaperin. Kun tuli aika mennä ulos, hän ei päässytkään mukaan " virtaan" vaan sisään alkoi jo tulla lisää ihmisiä ja tämä viisivuotias ei pääse mihinkään väliin. Itse sitten ihan ystävällisesti pyysin, että ihmiset päästäisivät hänet ulos sieltä niin eikö joku vanhempi rouvashenkilö (joka itse istui ihan muualla, ei siis koskenut häntä ollenkaan) ala kovaan ääneen valittamaan, että noin pienet pitäisi pitää rattaissa istumassa. " Ei se ole muiden tehtävä alkaa väistellä ketään" ...

No, en jaksanut sen ihmeemmin alkaa esitellä yhden istuttavia rattaita, joissa jo oli kaksi lasta tai selittää, ettei minun viisivuotiaani noin muutenkaan suostu rattaissa istumaan. Puhumattakaan ihan yleisistä käytöstavoista - kyllä minä väistän aikuisiakin, jos haluavat bussista ulos :)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/83 |
29.08.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

" Kun kuljetat pientä lasta vaunuissa, voit matkustaa maksutta"

Vierailija
64/83 |
29.08.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja kaikkien yli 6 vuotiaiden pitäisi maksaa matkansa. Tämä ilmaismatkustus alkoi siitä, kun vanhemmat eivät voineet jättää vaunuja keskiovelle ja mennä eteen maksamaan kuljettajalle. Myöhemmin raitiovaunuihin tuli lipun leimauslaitteet myös keskioville, mutta entinen etuus säilyi. Samoin paikallisjunissa (Hki-Espoo-Vantaa).

Jos matkustaa junalla vaikka Keravalle, joutuu maksamaan koko matkan.

Tyhjien vaunujen kuskaamisesta pitäisi ottaa erikseen maksu. Tyhjät vaunut voi aivan hyvin jättää yksin ja käydä maksamassa.

Toisaalta, ei melkein kukaan käytä tätä etua kovin montaa vuotta, koska lapset ovat kuitenkin lyhyen ajan niin pieniä, että heidät mitenkään saa tungettua kärreihin.

Ne, jotka käyvät ostoksille rattaiden kanssa pitäisi kyllä saada maksamaan.

Vierailija
65/83 |
29.08.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

N. 10 v sitten junissa piti maksaa ytv:n alueella kun niissä kiersi konduktööri, ei ollut turvatekijöitä. Sitten lopetettiin tietyt bussilinjat ja tuli syöttöliikenne juna-asemille, niin silloin myös junat tulivat ilmaismatkojen piiriin. Eli ytv:n alueella on tasa-arvo riippumatta mitä liikennevälinettä käytä.

Ytv:n alueella pelkät vaunut/rattaat ei riitä, kyllä se lapsi pitää olla mukana.

Vierailija:

ja kaikkien yli 6 vuotiaiden pitäisi maksaa matkansa. Tämä ilmaismatkustus alkoi siitä, kun vanhemmat eivät voineet jättää vaunuja keskiovelle ja mennä eteen maksamaan kuljettajalle. Myöhemmin raitiovaunuihin tuli lipun leimauslaitteet myös keskioville, mutta entinen etuus säilyi.

Tyhjien vaunujen kuskaamisesta pitäisi ottaa erikseen maksu. Tyhjät vaunut voi aivan hyvin jättää yksin ja käydä maksamassa.

i]

Vierailija
66/83 |
29.08.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

eikö tuon ikäinen jo jaksa kävellä, melkeen 3 vuotiaskin jaksaa kävellä, tai no jaksaakin jos vaan opettaa kävelemään.

Ja vituttaa just kun on 6 kk vauva, tarvii siis rattaita ni äitykät isojen lasten kans tunkevat busseihin...

Vierailija
67/83 |
29.08.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oppi kävelemään 10kk ikäisenä, mutta jaksoi pidempiä matkoja vasta tuolloin 2,5 vuotiaana. Erityisesti hoidon jälkeen tuli kävelylakko.

Vierailija
68/83 |
29.08.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näin kesällä kyllä voi odottaa sen seuraavan bussin, mutta entäs kun on pakkanen ja saat odottaa just sen 30 min, joka näköjään jossain päin on. Tuskin nyt kukaan lähtee liikenteeseen vauvan kanssa jos on liian kylmä, mutta aatelkaa nyt, onhan se ihan kohtuutonta laittaa toinen äiti odottamaan pienen kanssa pakkaseen, että itse säästät sen 3 euroa tms!!!!

Tuntuu, että etelästä hirnutaan enemmän, että jaksaa sen seuraavan bussinkin oottaa. Niin siellä kun busseja menee parin minuutin välein. Entäs jossain pororajalla kun bussit kulkee just 30 min välein? Ja jos vielä se seuraavakin on täynnä niin on varmaan melko vitutus päällä!

Aika typerä kommentti tuo " ostakaa sitten auto jos ette jaksa odottaa" . Kun ei kaikilla ole varaa toiseen autoon! Mun miehen on pakko kulkea autolla töihin. Siksi mun on pakko kulkea bussilla jos haluan jonnekin. Olen itsekin jäänyt bussista tän syyn takia, mutta vain muutaman kerran.

Vierailija
69/83 |
29.08.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asuttiin metroradan varrella. Mun omat lapset ei olis suostunut enää 5-vuotiaana rattaisiin istumaan.

Harvemmin mä olen kyllä edes isojen lasten istuvan rattaisa, joskus, mutta tosi harvoin.

Vierailija
70/83 |
29.08.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

tai joku tulisi urputtamaan =/ Lapseni ei ole koskaan saanut matkustaa bussissa. =/ Meinasin tässä rohkaistua ja lähteä joku päivä huviajelulle bussilla, siis ihan vain matkustamisen ilosta mennä sinne bussiin. Näinköhän meistä tehdään selvää jälkeä sen reissun jälkeen....=(((

Vierailija
71/83 |
29.08.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

On taas kysymys siitä, että väärinkäytetään jotain palvelua ja pian koko palvelu poistetaan väärinkäytösten takia niiltäkin, jotka oikeasti olisivat siihen oikeutettuja ja tarvitsisivat sitä! Sekö on sitten hyvä? Miten alas voi yleensä enää tämän kansakunnan oikeudentaju ja moraali vajota? Puhun nyt siis muistakin vastaavista asioista, en pelkästään vaunuista busseissa.

Vierailija
72/83 |
29.08.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei siis ollut teille tarkoitettu tämä moite. Olisi pitänyt paremmin tarkentaa.

Halusin siis nostaa tän aiheen esille, jotta sellaiset, jotka käyttävät systeemiä hyväkseen, menisivät itseensä. Vähän edes miettisivät tekemisiään. En kyllä itse edes viitsisi rahan takia käyttää hyväkseni tätä hienoa etuutta. Vaikka onkin kukkaronnyörit kireällä. Kyllä mulla ainakin omassa tunnossa vihlaisisi kipeästi jos näkisin, että joku jää minun lusmuiluni takia kyydistä.

Jos on pakko lapsen kulkea " vanhanakin" rattaissa bussissa niin sitten on pakko. Mutta IHAN VARMASTI joukossa on hyväksikäyttäjiäkin.

Ap

Vierailija
73/83 |
29.08.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

että jäätiin bussista jonkun huviajelun vuoksi! Minkä ikäinen lapsesi on?

Vierailija:

tai joku tulisi urputtamaan =/ Lapseni ei ole koskaan saanut matkustaa bussissa. =/ Meinasin tässä rohkaistua ja lähteä joku päivä huviajelulle bussilla, siis ihan vain matkustamisen ilosta mennä sinne bussiin. Näinköhän meistä tehdään selvää jälkeä sen reissun jälkeen....=(((

Vierailija
74/83 |
29.08.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Me mennään usein Hesassa huviajeluille sellaisilla bussilinjoilla, jotka kiertelee ja kaartelee. Katsellaan merta, autoja, kauniita taloja, puita, lehtien värejä yms.

Vierailija
75/83 |
29.08.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija:

vaunut joissa on pieni lapsi enkä pääse sisään. Siis se että siellä on " oikea" tarvitsija, on ihan eri juttu kuin se, että siellä on sellainen joka sitä paikkaa ei tarvitse. Viitaten hetki sitten kysyjään. Toki tilanne on sama, siihen bussiin en mahdu.

saattaa silti tarvita kaiken varalta rattaat, vaikka lapsen _teidän_ mielestänne tulisikin jo kävellä kilometrikaupalla? Harmittaako bussista jääminen siinäkin tapauksessa? Olisipa hauska nähdä, miten mielenne muuttuu, jahka mussukkanne kasvaa vauvaa suuremmaksi.

Vierailija
76/83 |
29.08.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tiedätkös että olen hoksannut tuon ihan itse? En ylipäätään koskaan käytä julkisia ruuhka-aikaan. Kun ei ole pakko.

Vierailija
77/83 |
29.08.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

sekavan näköiseksi!

[/quote]

Ne on _julkisia_ kulkuneuvoja. Aina voi tilata vaikka taksin, jos ei osaa sopeutua julkisiin. Onko teille tullut mieleen, että _vaikka_ liikkuminen olisi maksullista, joku saattaa silti tarvita kaiken varalta rattaat, vaikka lapsen _teidän_ mielestänne tulisikin jo kävellä kilometrikaupalla? Harmittaako bussista jääminen siinäkin tapauksessa? Olisipa hauska nähdä, miten mielenne muuttuu, jahka mussukkanne kasvaa vauvaa suuremmaksi.

[/quote]

Vierailija
78/83 |
29.08.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

terveydentilasta, et voi tietää onko lapsi juuri herännyt vaunusta unilta jne.

Luulet tietäväsi, muttei sellaista ihmistä vielä ole syntynytkään, joka tietäisi kaiken.

Vierailija
79/83 |
29.08.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

kyllähän minäkin mielummin kulkisin lapseni kanssa ilman rattaita, mutta hänellä on sairaus joka ei näy ulospäin (sydänvika) ja hän ei todellakaan jaksa kävellä pitkiä matkoja vaikka kuinka haluaisin. Rattaat on siksi aina mukana vaikka hän saattaakin bussista/junasta tullessa olla juuri se lapsi joka " ihan terveen" näköisenä hyppii ja kirmailee vaunuista päästyään! Yleensä kuljetaan sairaalaan omalla autolla , mutta joskus joudumme Helsingissä turvautumaan bussikyytiin.

Mutta jos joku minulta tulee bussissa kysymään (urputtamaan) miksi kuljetan isoa lasta rattaissa niin mielelläni kyllä syynkin kerron jos se vaikka kysyjän oloa parantaa.

Vierailija
80/83 |
29.08.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

muuten väsyneeksi, ei jotkut 3-vuotiaat mitään aikuisia ole! Ihan yhtä lailla sinua voisi komentaa laittamaan 6 kk vanhan liinaan ja kantamaan siinä, mitäs tunget vaunujen kanssa bussiin, kun siellä vielä alkaa vituttaakin... Lisäksi puolivuotiaan kanssa tehtävät pakolliset matkat ovat yleensä aika vähäisiä, sen sijaan 3-vuotiasta on usein pakko viedä esim. hoitoon...

Vierailija:

eikö tuon ikäinen jo jaksa kävellä, melkeen 3 vuotiaskin jaksaa kävellä, tai no jaksaakin jos vaan opettaa kävelemään.

Ja vituttaa just kun on 6 kk vauva, tarvii siis rattaita ni äitykät isojen lasten kans tunkevat busseihin...

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kuusi seitsemän