Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Pyyntö teille äidit busseissa!

Vierailija
28.08.2006 |

Hyvät naiset, vaikka pääsettekin bussissa ilmaiseksi niin älkää pliiiis roudatko niitä jo viisi vuotiaita niissä!!! Taas jäin bussista kun se oli ihan täynnä vaunuja. Kuski pysäytti kohdalleni ja aukaisi oven, joten ehdin nähdä, että taas yksi " vauva" istui jalat rullalla rattaissa. Ja ikää oli kyllä jo reilusti! Että v*tutti kun piti taas odottaa puoli tuntia viisi kuukautisen vauvan kanssa seuraavaa bussia! En ehtinyt sanoa mitään kun ovet läimähtivät edessäni kiinni kun en mahtunut matkaan. (minkähän takia sen kuskin yleensä piti pysäyttää kohdalleni kun muita kyytiin tulijoita ei ollut?... varmaan, että näkisin ettei tilaa löydy)

Kerran vastaavassa tilanteessa olin itse sisällä ja joku jäi kyydistä kun mukana oli ison lapsen kanssa matkaava. Huomautin äidille tästä ja sain melkoisen haukkuryöpyn selkääni. Ymmärrän kyllä, että esimerkiksi liikuntarajoitteisia lapsia kuljetetaan rattaissa, tottakai! Mutta ei ihan " normaaleja" lapsia, jotka voisivat jo itsekin kävellä.

Minkä ikäiseksi asti teidän mielestänne lapsen voi bussissa kuljettaa rattaissa ilmaiseksi? (tämä tietysti niissä kaupungeissa, joissa saa kulkea ilmaiseksi) Itse asun Oulussa.

Kommentit (83)

Vierailija
41/83 |
29.08.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

ni eikö useasti joku ääliö ala valittaan et miks noin isolla lapsella on vaunut, vaikka se ei edes istu niissä. Meillä on suurperhe, ja käyn vaunujen kanssa lähikaupassakin.

Vierailija
42/83 |
29.08.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija:

et ilmeisesti asu alueella, jossa asuu myös paljon ulkomaalaisa, pienitulosia jne. täällä noita 5-vuotiaita rattaita tarvitsevia on. Siis vanhemmilla ei tosiaankaan ole kuukausilippua.

Pitääkö rattailla matkustavien ilmaismatkat:

- a) kieltää kaikilta

- b) kieltää tietyillä alueilla (jossa sitten noita väärinkäytöksiä muka niin paljon esiintyy)

- c) kieltää esim. 4-vuotta vanhemmilta ja miten sitä kontrolloidaan?

Vai voitaisiko todeta että hyvä systeemi on, mutta joskus joku käyttää sitä toisin kuin mitä itse. Joskus ehkä syistä mitä emme näe ja tiedä, joskus vaikka ihan vaan siksi että on rahapula ja kauppaan pitää päästä.

Aina ollaan marmattamassa vaikka asiat on hyvin!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/83 |
29.08.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Valittakaa ytv:lle ja vastaaviin että muuttakaa sääntöjä. Täällä napina ei auta mitään.

Vierailija
44/83 |
29.08.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Istutti molemmat sellaisiin ikivanhoihin kaksostenrattaisiin ja avot, taas mentiin busalla ilmaiseksi.

Vierailija
45/83 |
29.08.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja kyllä: olen niin köyhä, etten raaski ostaa lippua, ja

kyllä: meidän kohta 5 v. ei jaksa kävellä pitkiä matkoja.

Todettakoon muuten vielä, että minulla on yleensä

poikkeuksetta mukanani myös nuorempi 3 v. lapsi.

Molemmat lapset matkustavat samoissa rattaissa.

Tosin 3 v. kävelee myös välillä.

Vierailija
46/83 |
29.08.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

harvemmin, mutta silloin mielelläni jopa maksaisin matkastani. Rattaita meillä vielä tarvitsee reilu 1 vee, joka ei kunnolla kävele.

Vierailija
47/83 |
29.08.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

tätä asiaa on vatkattu jo monta kuukautta noissa ilmiasjakelulehtien

(Metro ja Satanen) tekstiviestipalstoilla

Vierailija
48/83 |
29.08.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija:

lapsen kanssa bussissa ja junissa jos lapsi istuu vaunuissa/rattaissa. Jos otat lapsen pois penkille istumaan niin silloin myös maksat siitä.

Lasta kuljettava henkilö voi jättää lastenvaunut, rattaat keski- tai takasillalle ja mennä lapsen kanssa istumaan.

Minäkin olen kyllä huomannut saman ilmiön, että kun ilmaitteeksi pääsee, niin mukula vain rattaisiin vaikka ei mahtuisikaan.

Kyllä hatuttaa välillä, kun ei mahdu siihen bussiin.

Vierailija
49/83 |
29.08.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

se luulo, että noin tehdään vain äärimmäisessä hädässä. Kun todellisuus on ihan muuta. Mennään saatana kaiki niillä rattailla ilmaiseksi, JOS KEHDATAAN! ei se mitään. Mutta onhan se noloa jo lapsellekin.

Se on vähän sama kun leffateatterin jonossa lapsi kysyi äidiltään että oonko mä nyt sitte 6- vai 5-vuotias.

Vierailija
50/83 |
29.08.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos kerta teillä olisi varaa vaikka maksaakin siitä lipusta ja kiire päästä paikasta toiseen, ja sitten pitää valittaa että kun köyhät ja somalit vie teidän paikkanne busseissa, niin menkä taksilla tai ostakaa auto!

Jumankauta tätä maailmaa! Toiset kun ovat sitä mieltä että jotkut ei tarvitse lapsilisiä (ja jotkut oikein kehuskelevatkin tällä) jo suunnilleen suunnittelevat adressia sen poistamiseksi " hyvätuloisilta" ja toiset taas haluavat poistaa ilmaismatkat julkisissa.

Hienoja etuja mitä meille on luotu, tasoittamaan lapsiperheiden elämää verrattuna LAPSETTOMIIN perheisiin, eikä laittamaan lapsiperheitä tappelemaan keskenään. Että kuka tarvii mitäkin eniten.

Millä järjellä te oikein maailmaa katsotte? Että jos on jotain mitä minä en tarvitse tai juuri nyt käytä, niin ei sitä tarvitse muutkaan? Laitetaan köyhät kyykkyyn samantien?

Vierailija
51/83 |
29.08.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

olin lapseni kanssa neurolla sairaala jaksolla. lapsi oli juuri täyttänyt 4v. ja hän on diaknoosia vailla oleva kehitysv. voimakkailla autistisilla piirteillä.

koko ajan kun liikuimme, niin bussissa oli aina toisetkin vaunut.

tosi pahasti mulkoilivat lastani. olen itse hyvin avoin lapseni sairaudesta ja kerroin jokaiselle mulkkaajalle mikä on lapseni tilanne. hän ei uskaltanut vielä liikkua bussissa. pelkonsa hän konpensoi rajuilla raivareilla. hänellä hyvin vaikea puheenymmärtämisvika.

nyt hän on 5v. ja uskaltaa jo matkustaa bussissa. tosin kuvakortit aina mukana.

4v. hän oli jo 120cm pitkä ja 28kg painava.

tosin kuljetan kuopustakin rattaissa, koska on ylivilkas.

sairas lapseni on aivan normaalin näköinen lapsi. todella suloinen. hänen sairautensa ei näy ulkonäöstä.

Vierailija
52/83 |
29.08.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jossain valokuvassa oli kuulemma ollut 5-vuotiaan näköinen, on siis pitkä ja raamikas miehenalku.

Eli voihan olla, että tämä ison tuntuinen lapsi jonka bussissa näit onkin ollut luulemaasi nuorempi.

Vierailija
53/83 |
29.08.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt ainoastaan lapsesta alle 4v ei tarvitse maksaa.

Olipa eräs kuski ottanut todella rohmuista kaksostenkärryistä erikseen maksunkin, kun oli vienyt niin ison tilan bussista.

Vierailija
54/83 |
29.08.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kummallista kyllä, mutta täällä Vantaalla taitaa sitten olla jotenkin erikoisen paljon vammaisia lapsia.

Täällä meinaan isoja lapsia kuskataan todella usein rattaissa. Kyllä v****taa, kun aina julkisilla liikkuessa täytyy jättää 1/2 tunnin pelivara sen vuoksi, että yleensä en mahdu ensimmäiseen bussiin.

Vierailija
55/83 |
29.08.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

havannut sen että usein nämä isot lapset ovat bussipysäkiltä päästyään tosi reippaita. Pomppivat ja hyppivät innosta, siis kun pääsevät rattaista.

Ja pitäähän se kaljakori jollain sieltä kauppakeskuksesta kotiinkin saada. Miten se muka onnistuu muuten kun rattaiden alakorissa?

Vierailija
56/83 |
29.08.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisiko harmittanut, jos et olisi mahtunut bussiin sen vuoksi, että se oli täynnä vauvoja kuljettavia, raskaana olevia, liikuntarajoitteisia äitejä? Aina ei mahdu bussiin, jos on rattaiden kanssa lähdössä, se kannattaa ottaa huomioon.

Jos joku käyttää tätä ilmaiseksi matkustamisoikeutta hyväkseen, niin onko sillä oikeasti väliä? Eikö ole kuitenkin hyvä, että on edes joitain kaikille yhteisiä etuuksia? Itse aina ajattelen, että jos kuski pusäyttää bussin, hän arvioi sinne vielä yksien vaunujen mahtuvan. Änkeän sisään, vaikka tiukkaa tekisi. Yleensä bussissa olijat voivat tiivistää hieman.

Tämä ilmaiseksi matkustaminenhan on bussien etu, jotta olisi mahdollista pysyä aikatauluissa silloinkin, kun kyytiin tulee keskimmäisestä ovesta vanhempi, joka muutoin odottamaan etuovesta tulevien maksamiset ja kävelemään sitten (yleensä vauva sylissä) kuskin luo maksamaan ja sitten vielä takaisin ja laittamaan vauvan vaunuihin ja vasta sen jälkeen bussi voisi lähteä.

Ai niin, olin unohtaa: nelivuotiaani käyttää joskus tuplarattaita, jos olemme liikkellä sen verran kauan, että hän todennäköisesti nukahtaa matkalle. Pari kertaa olen kantanut bussiin nukahtaneen nelivuotiaan kotiin samalla kun olen pukannut pienemmän vaunuja. Varsinkin talvella se on melkoinen homma.

Vierailija
57/83 |
29.08.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

olen sen keharin äiti. ei pidä puuttua kenenkään tilanteeseen, koska

ei voi tietää lapsen tilannetta. oli todella ikävä olla bussissa toisten mulkoiltavana.

Vierailija
58/83 |
29.08.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Syy, miksi 5 v. lasta kuljetetaan rattaissa ei todellakaan näy

ulospäin.

Ja kaikkien äitien/isien tai muiden lapsia rattaissa kuljetettavien

täytyy ottaa huomioon aikatauluissa, että heti ensimmäiseen

bussiin ei ehkä mahdukaan. Jos sitä on vaikea hyväksyä,

niin kannattaa siirtyä vauvan/pienen lapsen kanssa kantoliinaan

tai kantoreppuun - tai sitten välttää julkista liikennettä

viimeiseen asti.

Vierailija
59/83 |
29.08.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ilmeisesti Vantaalla on sitten kaikki toisin ja siellä on pelkästään väärinkäyttäjiä. YTV:n uudessa aikataulukirjassa (2006-2007 Espoo ja Kauniainen) sanotaan näin:

" 0-6 vuotiasta lasta lastenvaunuissa, rattaissa tai pyörätuolissa kuljettava henkilö saa matkustaa ilman lippua joukkoliikennevälineissä (ei U-linjoilla). Sisään bussiin vaunujen kanssa tullaan keski- tai takaovesta. Lapsen ei tarvitse olla vaunuissa tai rattaissa. Lasta kuljettava henkilö voi jättää lastenvaunut tai rattaat keski- tai takasillalle ja mennä lapsen kanssa istumaan" .

Eli ihan turhaan mulkkatte! Tuossa ihan selvästi sanotaan minkä ikäisille tuo etuus on tarkoitettu, ja että vaunut/rattaat voivat olla mukana myös varalta (kenenkään ei tarvitse mennä esittämään pienempää niihin rattaisiiin). Jos valittamista vielä löytyy, niin valittakaa ytv:lle, että muuttaa sääntöjään (mikä olisi ihan typerää btw), mutta älkää täällä moittiko täysin asiallisesti käyttäytyviä, olivat sitten vaikka somaleita.

Toki on kohteliasta olla huomaavainen muita kohtaan, ja laittaa vaunut/rattaat kasaan mikäli mahdollista, mutta kovin monia vaunuja ei yhteen bussiin mahdu. Kovalla kiireellä kannattaa aina varautua siihen, ettei ihan ensimmäiseen bussiin vaunujen kanssa mahdu.

Vierailija
60/83 |
29.08.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

vaunut joissa on pieni lapsi enkä pääse sisään. Siis se että siellä on " oikea" tarvitsija, on ihan eri juttu kuin se, että siellä on sellainen joka sitä paikkaa ei tarvitse. Viitaten hetki sitten kysyjään. Toki tilanne on sama, siihen bussiin en mahdu.

Seurasin keväällä yhtä " perhettä" , joka kulki samalla bussilla kuin minä kuljin työmatkat. Isä ja kaksi tyttöä. Isompi tyttö oli arviolta 6v ehkä jopa 7v mutta maksettu siitäkään tytöstä ei (täällä 7v on maksuikäraja). Ilmeisesti isä vei nuoremman tytön (5v?) tarhaan ja vanhemman kouluun tai eskariin.

Tytöt juoksentelivat ja kisailivat pysäkillä ja kun bussi alkoi näkyä, pienempi pakattiin rattaisiin(jotkut iki-iki-vanhat rämät), jotta isä sai nostettua tytön rattaissa bussiin. Sitten vaan ilmaiseksi koko porukka sisälle ja heti kun rattaat pysähtyi niin tyttö nousi itse niistä rivakasti ylös ja meni siskonsa kanssa istumaan penkille (meillä saa siis lapsi olla penkilläkin istumassa vaikka rattaat olisi mukana) - kaikki pääsee vain ilmaiseksi. Isä meni kans istumaan ja rämät rattaat jäi siihen vaunupaikalle tyhjillään.

Sit kun bussi tuli heidän pysäkille, niin taas sama, tyttö rattaisiin (" isä onko mun pakko?" ) ja rattaissa ulos ja heti kun pääsivät ulos niin tyttö kipusi pois ja lähti siskonsa kanssa juoksemaan kotiinpäin...

Tosi loistavaa kun tällaisten takia jää sitten alle vuoden vanha vauva vesisateeseen bussipysäkille kun ei mahdu bussiin!

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kahdeksan seitsemän