Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Pyyntö teille äidit busseissa!

Vierailija
28.08.2006 |

Hyvät naiset, vaikka pääsettekin bussissa ilmaiseksi niin älkää pliiiis roudatko niitä jo viisi vuotiaita niissä!!! Taas jäin bussista kun se oli ihan täynnä vaunuja. Kuski pysäytti kohdalleni ja aukaisi oven, joten ehdin nähdä, että taas yksi " vauva" istui jalat rullalla rattaissa. Ja ikää oli kyllä jo reilusti! Että v*tutti kun piti taas odottaa puoli tuntia viisi kuukautisen vauvan kanssa seuraavaa bussia! En ehtinyt sanoa mitään kun ovet läimähtivät edessäni kiinni kun en mahtunut matkaan. (minkähän takia sen kuskin yleensä piti pysäyttää kohdalleni kun muita kyytiin tulijoita ei ollut?... varmaan, että näkisin ettei tilaa löydy)

Kerran vastaavassa tilanteessa olin itse sisällä ja joku jäi kyydistä kun mukana oli ison lapsen kanssa matkaava. Huomautin äidille tästä ja sain melkoisen haukkuryöpyn selkääni. Ymmärrän kyllä, että esimerkiksi liikuntarajoitteisia lapsia kuljetetaan rattaissa, tottakai! Mutta ei ihan " normaaleja" lapsia, jotka voisivat jo itsekin kävellä.

Minkä ikäiseksi asti teidän mielestänne lapsen voi bussissa kuljettaa rattaissa ilmaiseksi? (tämä tietysti niissä kaupungeissa, joissa saa kulkea ilmaiseksi) Itse asun Oulussa.

Kommentit (83)

Vierailija
1/83 |
28.08.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onneksi meillä ei ole vastaavaa ongelmaa kun meillä päin ei rattaiden kanssa saa ilmaiseksi matkustaa...

Vierailija
2/83 |
28.08.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

5-vuotiasta rattaissa bussissa. Näitköhän nyt oikein?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/83 |
28.08.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja monta kertaa olen nähnyt. Siksi aloitinkin keskustelun tästä kun on niin alkanut ottaa aivoon tämä.

Ap

Vierailija
4/83 |
28.08.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Noi sun kuvaamat tapaukset oli kyllä tosi törkeitä, mutta ei se kovin yleistä taida olla.

Vierailija
5/83 |
28.08.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Usein vielä äiti nostaa lapsen pysäkillä rattaisiin ja bussissa penkille, on siis rattaissa vain sen ajan kun menee bussiin!

Vierailija
6/83 |
28.08.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

ettei liikuntakyvyttömyys näy mitenkään päälle. Rattaat voi olla kätevämmät kuin pyörätuoli. Jos olisi tällainen tilanne, ja joku valittaisi että noin iso voisi jo itse kävellä, niin saisi varmaan todella hillitä itseään.

Kun et sinä tosiaankaan voi tietää.

Vierailija
7/83 |
28.08.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

täällä pääkaupunkiseudulla osa somalinaisista käyttää rattaita kauppakärryinä ja pääsevät ostosten kanssa ilmaiseksi bussiin, kun kuskit eivät kehtaa asiasta huomauttaa. Huom! eivät kaikki somalinaiset, vaan osa.

Vierailija
8/83 |
28.08.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaverillani poika oli jo kolmivuotiaana yli 110 cm eli normaalin viisivuotiaan kokoinen, mutta ei todellakaan jaksanut kaupungilla niinkuin viisivuotias. Kaverini saikin usein katseita kävellessään kaupoilla tms, että miksi niin isoa työntää rattaissa, poika kun oli vielä vanhemman näköinenkin...

Itseäni ärsyttävät sellaiset, jotka vievät bussista paikan parin korttelin matkan takia, siinä ei säästy aikaakaan verrattuna kävelyyn!

Vierailija
9/83 |
28.08.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ymmärrän kyllä ap:ta, vauvakin kun meillä on ja taas myöhästyin neuvolasta kun en bussiin mahtunut koska siellä kuskattiin isoja lapsia rattaissa. Kivaa kun kahden kilsan matkaan menee bussilla puolitoista tuntia kun bussiin ei mahdu vaan pitää odotella seuraavaa ja toivoa että siihen mahtuu. Ja ennenkuin joku huomauttaa, niin kävellen en mennyt, koska sektion jälkeen kunto oli vielä niin huono kun hb on sata ja haava todella kipeä

Vierailija
10/83 |
28.08.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

ap:n kuvailemaan tilanteeseen..kerran äidillä oli tyttö rattaissa jolla roikkui jalat perusrattaissa turvakaarien yli, kun tyttö ei muuten rattaisiin mahtunut..ja monesti lapset ovat " häpeissään" joutuessaan rattaisiin bussi/ juna matkojen ajoiksi..

Vierailija
11/83 |
28.08.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole minäkään (Espoossa) nähnyt liian isoa lasta rattaissa, kolmivuotiaita vanhimmat, joita haetaan päiväkodista kotimatkalla.

Vierailija
12/83 |
28.08.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

takaisin istumaan rattaisiin. Sen mitä näin niin ainakin VAIKUTTI ihan normaalilta lapselta.

Ap

Vierailija:

ettei liikuntakyvyttömyys näy mitenkään päälle. Rattaat voi olla kätevämmät kuin pyörätuoli. Jos olisi tällainen tilanne, ja joku valittaisi että noin iso voisi jo itse kävellä, niin saisi varmaan todella hillitä itseään.

Kun et sinä tosiaankaan voi tietää.

Vierailija
13/83 |
28.08.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

4v ja ylöspäin maksaa puolet aikuisen lipunhinnasta

Vierailija
14/83 |
28.08.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

SÄÄNNÖT SANOO että se on ihan hyväksyttävää että niin kauan kun lapsesta itestään ei mene maksua niin hän voi olla rattaitten kyydissä ja äiti/isä pääsee ilmaseks. Eli jopa 6 vuotiaat voi olla rattaissa mut se on todellaki tyhmän näköistä. Näin olen ymmärtänyt että ainaki pääkaupunki seudun YTV alueella on.

Vierailija
15/83 |
28.08.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse käytän bussia erittäin paljon pk-seudulla. Olenkohan kerran jäänyt pysäkille, kun bussi oli niin täynnä rattaita ja vaunuja. Vanhin lapsi on jo koulussa pienin ihan vastasyntynyt. En ole koskaan nähnyt ns normaalia eskari-ikäistä rattaissa. Missä niitä näkee, kun lehdissä ja täälläkin toitotetaan että isot penskat valtaavat rattaillaan bussit?

Oletko tullut ajatelleeksi, että lapsi saattaa olla vain isokokoinen? Oletko tullut ajatelleeksi, että akikki asiat eivät näy päällepäin? Oletko ajatellut sitä, että ehkä olivat pitkällä matkalla, ja isompikin lapsi väsyy? Oletko ajatellut sitä, että lapsi on sairaana ja ovat menossa terveyskeskukseen? Monen monta asiaa voi olla menossa. Se ei ole sinun tehtäväsi valvoa tätä. Ja usko pois, kyllä viisivuotaan kanssa pääsee helpommalla ilman niitä rattaita, jos on siis terve normaali viisivuotias - ettei kukaan niitä ihan huvikseen mukana raahaa. Saatpa huomata itsekin.

Hyvä ihminen valmistaudu taittamaan ne vaunusi kasaan, laukku olalle ja vauva johonkin roikkumaan - kyllä sinne bussiin niinkin pääsee. Itselläni siinä vielä killuu jossakin kädessä pikkuinen uhmiksemme, nelivuotias ja koululaista ohjailen täpötäyden bussin halki huikkaillen. Sitten vaan istumaan. Kyllä ne suurimmat mammahuurut sitten tulevien lasten myötä hälvenevät ja uskallat astua bussiin, vaikka et pääse sinne punaista mattoa pitkin marssimaan.

Vierailija
16/83 |
28.08.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen nähnyt 5-6-vuotiaita todella usein rattaissa ja eikös sen nyt jokainen tajua, että eivät kaikki isot rattaissa ole sairaita? Ei meillä nyt niin paljon ole liikuntaesteisiä lapsia!

Ihan omaan tuttavapiiriin kuuluu tämmöinen 5,5-vuotiasta rattaissa kuskaava äiti.

Vierailija
17/83 |
28.08.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen itse kerran bussikuskille tästä sanonut (bussi nro. 96 vuosaaressa) ja kuski sanoi vaan " no sillä on rattaat"

äiti-kiljunen:

täällä pääkaupunkiseudulla osa somalinaisista käyttää rattaita kauppakärryinä ja pääsevät ostosten kanssa ilmaiseksi bussiin, kun kuskit eivät kehtaa asiasta huomauttaa. Huom! eivät kaikki somalinaiset, vaan osa.

Elikä siis kuka tahansa voi kulkea julkisilla ilmaitteeksi jos on vain rattaat mukana, oli niissä sitten kyydissä lapsi tai kasa ostoksia?

Vierailija
18/83 |
28.08.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

ainaki pääkaupunki seudulla ikäraja on 6v.

t:17

Vierailija
19/83 |
28.08.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos miehet liikkuisivat yleensä lastenrattaiden kanssa julkisilla, olisivat ihan tyytyväisiä, kun asiaa on näin helpotettu. Mutta naiset taas takertuvat lillukan varsiin, poistetaan koko etuus, ettei vaan kukaan neli ja puolivuotias pääse vahingossakaan rattaiden kanssa sisälle. Hei Haloo, en jaksa teitä.

Vierailija
20/83 |
28.08.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

siis että 7 vuotiaan on ostettava lippu.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi seitsemän kahdeksan