Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kannattaako lapsen kastaminen?

Vierailija
02.09.2014 |

Kannattaako lapsen liittäminen ev.lut kirkkoon jos ei uskonnollisia syitä ole? Onko seurakunnan lastenkerhot syy kastaa vauva?

Miksi sinä kastoit lapsesi?

Kommentit (65)

Vierailija
41/65 |
02.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.09.2014 klo 12:23"][quote author="Vierailija" time="02.09.2014 klo 12:19"]

[quote author="Vierailija" time="02.09.2014 klo 12:16"][quote author="Vierailija" time="02.09.2014 klo 12:01"]Ei sitä voikaan ihmisjärjellä ymmärtää. Henki toimii kai jotenkin siunatun veden kautta, kuten Kristus on läsnä ehtoollisleivässä ja -viinissä. Ehkä kyse on siitä, että ihmismieli vaatii jotain konkretiaa. Kuten Raamatussa todetaan, usko on järjelle hullutusta, ihmisen käsityskyvyllä sitä ei voi järkeistää. Siksi usko on mysteeri. Käypä Taidehallissa Hilma af Klintin näyttelyssä, vaikka hän olikin teosofi eikä kristitty, niin avannee kuitenkin uskonnollista ajattelua sinullekin. [/quote] Eikö kirkon sitten kannattaisi pistää pyhää vettä kaupungin vesijohtoverkkoon. Siinä saisi konkreettisesti koko kööri kerralla pyhän hengen haltuun? Aikuisetkin voisivat aloittaa aamun kasteella ja hiusten pesulla. [/quote] Älä jaksa olla lapsellinen.

[/quote]

Ja se on aikuismaista uskoa satuolentoihin ja harrastaa järjen hullutusta. Selvä.
[/quote]

Edellinen luku, Evankeliumi Matteuksen mukaan
Evankeliumi Matteuksen mukaan 18

1. Sillä hetkellä opetuslapset tulivat Jeesuksen tykö ja sanoivat: "Kuka on suurin taivasten valtakunnassa?"
2. Niin hän kutsui tykönsä lapsen, asetti sen heidän keskellensä
3. ja sanoi: "Totisesti minä sanon teille: ellette käänny ja tule lasten kaltaisiksi, ette pääse taivasten valtakuntaan.
4. Sentähden, joka nöyrtyy tämän lapsen kaltaiseksi, se on suurin taivasten valtakunnassa.
5. Ja joka ottaa tykönsä yhden tämänkaltaisen lapsen minun nimeeni, se ottaa tykönsä minut.
6. Mutta joka viettelee yhden näistä pienistä, jotka uskovat minuun, sen olisi parempi, että myllynkivi ripustettaisiin hänen kaulaansa ja hänet upotettaisiin meren syvyyteen.
7. Voi maailmaa viettelysten tähden! Viettelysten täytyy kyllä tulla; mutta voi sitä ihmistä, jonka kautta viettelys tulee!

I rest my case.

Suppeapa on käsityksesi elämästä ja ihmisenä elämisestä, jos mielestäsi voi olla vain aikuismainen tai vain lapsellinen. Eikö ihminen ole yhtaikaa joissakin asioissa aikuinen, joissakin kuin lapsi? Se lapsi, joka olet joskus ollut ei kuole, kun täytät 18.

Vierailija
42/65 |
02.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.09.2014 klo 12:23"][quote author="Vierailija" time="02.09.2014 klo 12:19"]

[quote author="Vierailija" time="02.09.2014 klo 12:16"][quote author="Vierailija" time="02.09.2014 klo 12:01"]Ei sitä voikaan ihmisjärjellä ymmärtää. Henki toimii kai jotenkin siunatun veden kautta, kuten Kristus on läsnä ehtoollisleivässä ja -viinissä. Ehkä kyse on siitä, että ihmismieli vaatii jotain konkretiaa. Kuten Raamatussa todetaan, usko on järjelle hullutusta, ihmisen käsityskyvyllä sitä ei voi järkeistää. Siksi usko on mysteeri. Käypä Taidehallissa Hilma af Klintin näyttelyssä, vaikka hän olikin teosofi eikä kristitty, niin avannee kuitenkin uskonnollista ajattelua sinullekin. [/quote] Eikö kirkon sitten kannattaisi pistää pyhää vettä kaupungin vesijohtoverkkoon. Siinä saisi konkreettisesti koko kööri kerralla pyhän hengen haltuun? Aikuisetkin voisivat aloittaa aamun kasteella ja hiusten pesulla. [/quote] Älä jaksa olla lapsellinen.

[/quote]

Eikö ole melko lapsellista uskoa johonkin näkymättömään taikaolentoon pilven reunalla?
[/quote]

Joo, tuollainen on lapsellista. Missään Raamatussa ei sanota, että Jumala on näkymätön taikaolento pilven reunalla. Se on sinun lapsellinen ajatuksesi. Jumala on Henki ja läsnä kaikkialla. Kaikissa ihmisissä, kaikessa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/65 |
02.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.09.2014 klo 12:07"][quote author="Vierailija" time="02.09.2014 klo 12:00"]Ei kannata. Vauva ei osaa vielä puhua ilmaistakseen omaa tahtoaan, joten älä tee sitä.
[/quote]

Päättävät vanhemmat muitakin asioita, kun lapsi ei osaa puhua tai ilmaista omaa tahtoaan :)
[/quote]

Joo, vanhemmat vaatettavat lapsensa jne. taatakseen tämän hyvinvoinnin... Mutta onko oikein päättää lapsen USKOSTA? Mikä on se profitti lapsen hyvinvoinnin kannalta siinä? Miten sellaista voi edes päätää toisen puolesta jos sen kertan pitää tulla vapaasta tahdosta? Tiesitkö että uskontoon voi tutustua ja sitä voi harjoittaa kuulumatta johonkin salakerhoon vaikka siihen asti kunnes lapsi osaa ilmaista oman tahtonsa, mutta ikäväkyllä siitä salakerhosta ei päästetä pois kuin vasta täysi-ikäisenä. Niin kauan kuin Suomessa pakkokastetaan lapsia, ei uskonnonvapaus toteudu.

Vierailija
44/65 |
02.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tottakai!

Vierailija
45/65 |
02.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.09.2014 klo 12:35"]

[quote author="Vierailija" time="02.09.2014 klo 12:23"]Eikö ole melko lapsellista uskoa johonkin näkymättömään taikaolentoon pilven reunalla? [/quote]

Joo, tuollainen on lapsellista. Missään Raamatussa ei sanota, että Jumala on näkymätön taikaolento pilven reunalla. Se on sinun lapsellinen ajatuksesi. Jumala on Henki ja läsnä kaikkialla. Kaikissa ihmisissä, kaikessa.

[/quote]

Miksi on lapsellista uskoa näkymättömään taikaolentoon pilven reunalla? Kyseessä on uskon asia. Ei naurun asia. Sinun jumalasi on henki ja läsnä kaikkialla, jonkun toisen on partasuu pilven reunalla. Kolmanteen kumpikaan noista ei koske ennenkuin pää on kasteltu vedellä.

Vierailija
46/65 |
02.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä.

Vierailija
47/65 |
02.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.09.2014 klo 12:56"][quote author="Vierailija" time="02.09.2014 klo 12:35"]

[quote author="Vierailija" time="02.09.2014 klo 12:23"]Eikö ole melko lapsellista uskoa johonkin näkymättömään taikaolentoon pilven reunalla? [/quote]

[/quote]

Miksi on lapsellista uskoa näkymättömään taikaolentoon pilven reunalla? Kyseessä on uskon asia. Ei naurun asia. Sinun jumalasi on henki ja läsnä kaikkialla, jonkun toisen on partasuu pilven reunalla. Kolmanteen kumpikaan noista ei koske ennenkuin pää on kasteltu vedellä.
[/quote]

Itse sanoit, että tuollaiseen uskominen on lapsellista ja nyt ihmettelet, miksi se olisi lapsellista. Päätä jo. :)

Vierailija
48/65 |
02.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.09.2014 klo 12:35"]

Jumala on Henki ja läsnä kaikkialla. Kaikissa ihmisissä, kaikessa.

[/quote]

Jos se on jo, niin miksi pitää kastaa eriksen?

Vierailija
49/65 |
02.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.09.2014 klo 13:11"]Itse sanoit, että tuollaiseen uskominen on lapsellista ja nyt ihmettelet, miksi se olisi lapsellista. Päätä jo. :)

[/quote]

Anteeksi, en tiennyt tämän olevan dialogi, johon nimensä mukaisesti saa osallistua vain kaksi.

Vierailija
50/65 |
02.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis kysyit, että kannattako kastaa lapsi. Uskoakseni kannatta!  Itse vein lapseni kasteelle, koska halusin liittää heidät seurakunnan jäseniksi ja halusin antaa heille kristillisen kasvatuksen. Kävivät seurakunnan kerhoissa ja saivat uskonnon tunneilla koulussa perustiedot kristinuskosta ja muistakin uskonnoista. Rippikouluun menemisen saivat päättää itse ja halusivat mennä.  Ovat nyt myös kummeina ja tulevaisuudessa on heidän osaltaan mahdollisuus kirkolliseen vihmiseen ja kristilliseen hautaan siunaamiseen.  Siis mitään ei lapsi menetä, jos hänet kastetaan, mutta saada hän voi paljon.  Näkisin, että lapseni ovat saaneet hyvät perusarvot elämäänsä.

Vierailija
51/65 |
02.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.09.2014 klo 13:24"]

Siis kysyit, että kannattako kastaa lapsi. Uskoakseni kannatta!  Itse vein lapseni kasteelle, koska halusin liittää heidät seurakunnan jäseniksi ja halusin antaa heille kristillisen kasvatuksen. Kävivät seurakunnan kerhoissa ja saivat uskonnon tunneilla koulussa perustiedot kristinuskosta ja muistakin uskonnoista. Rippikouluun menemisen saivat päättää itse ja halusivat mennä.  Ovat nyt myös kummeina ja tulevaisuudessa on heidän osaltaan mahdollisuus kirkolliseen vihmiseen ja kristilliseen hautaan siunaamiseen.  Siis mitään ei lapsi menetä, jos hänet kastetaan, mutta saada hän voi paljon.  Näkisin, että lapseni ovat saaneet hyvät perusarvot elämäänsä.

[/quote]

Jos ihan vain hyödyistä puhutaan, sanoisin, ettei kastamatta jättäminen myöskään sulje mitään näistä tulevaisuuden "eduista". Kirkkoonhan voi liittyä milloin vain myöhemminkin, missä iässä vaan. Lisäksi nykyään on kai aika yleistä järjestää kirkossa vihkimisen kanssa melkein identtinen avioliiton siunaaminen, jossa riittää että toinen osapuolista kuuluu kirkkoon.

Vierailija
52/65 |
02.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.09.2014 klo 13:24"]Siis kysyit, että kannattako kastaa lapsi. Uskoakseni kannatta!  Itse vein lapseni kasteelle, koska halusin liittää heidät seurakunnan jäseniksi ja halusin antaa heille kristillisen kasvatuksen. Kävivät seurakunnan kerhoissa ja saivat uskonnon tunneilla koulussa perustiedot kristinuskosta ja muistakin uskonnoista. Rippikouluun menemisen saivat päättää itse ja halusivat mennä.  Ovat nyt myös kummeina ja tulevaisuudessa on heidän osaltaan mahdollisuus kirkolliseen vihmiseen ja kristilliseen hautaan siunaamiseen.  Siis mitään ei lapsi menetä, jos hänet kastetaan, mutta saada hän voi paljon.  Näkisin, että lapseni ovat saaneet hyvät perusarvot elämäänsä.
[/quote]

Minulle taas pakkokaste toi vain sarjan menetyksiä. Elin turvattoman lapsuuden "kristillisten arvojen" ympäröimänä (koti, päivähoito, koulu), pelkäsin helvettiä niin etten saanut unta ja koin itseni epäkelvolliseksi. Menetin aikaani uskonnontunneilla loruja päntäten. Kaiken kruunasi rippipapin suorittama raiskaus. Kyllä minä jotain sainkin: elinikäisen vitutuksen.

Vierailija
53/65 |
02.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä lapset pitää pestä.

Vierailija
54/65 |
02.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Emme kastaneet koska emme halua tukea tapakristillisyyttä. Kunnioitan niitä ihmisiä jotka ovat jotain mieltä, oli se sitten tunnustuksellinen usko tai uskonnottomuus. En vain oikein pysty tajuamaan tapakristillisyyttä: jotain tehdään vaan koska ei osata/uskalleta etsiä omaa tietä.

Vierailija
55/65 |
02.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän lapsi kastettiin, tosin sen takia, että minä olen uskossa. Minä olen päättänyt lapsen puolesta myös sen, että lapsi käy perhekerhossa. Lapsi käy muskarissa ja on sen takia paikallisen voimisteluliiton jäsen. Lapsi on liitetty erääseen luonnonsuojelujärjestöön, koska alaikäinen saa halvemmalla vuositilauksen järjestön lehdestä. Lapsesta on maksettu elinikäinen jäsenmaksu sukuseuraan.

Kyllä sitä tulee lapsen puolesta päätettyä aika paljon asioita, vaikka lapsi ei itse vielä osaisikaan ilmaista tahtoaan. Sitten kun lapsi on niin vanha, että osaa ja voi päättää itse, mihin haluaa tai ei halua kuulua, niin sitten toimitaan sen mukaan.

Vierailija
56/65 |
02.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.09.2014 klo 13:24"]

Itse vein lapseni kasteelle, koska halusin liittää heidät seurakunnan jäseniksi ja halusin antaa heille kristillisen kasvatuksen. Kävivät seurakunnan kerhoissa ja saivat uskonnon tunneilla koulussa perustiedot kristinuskosta ja muistakin uskonnoista. Rippikouluun menemisen saivat päättää itse ja halusivat mennä.  Ovat nyt myös kummeina ja tulevaisuudessa on heidän osaltaan mahdollisuus kirkolliseen vihmiseen ja kristilliseen hautaan siunaamiseen.  Siis mitään ei lapsi menetä, jos hänet kastetaan, mutta saada hän voi paljon.  Näkisin, että lapseni ovat saaneet hyvät perusarvot elämäänsä.

[/quote]

Minäkin vein ainoan lapseni kasteelle, koska vielä siihen aikaan (neljännesvuosisata sitten) se oli tapa jolla annettiin lapselle nimi, eikä siis siten tällaiselle normijampalle tullut mieleenkään, että toisenlaisiakin tapoja on antaa lapselle nimi. En siis pitänyt sitä sen kummemmin uskonnollisena rituaalina, enkä varsinkaan ollut liittämässä lastani yhtään mihinkään, vaan ainoastaan tarkoitus oli antaa hänelle nimi.

Nykyään ajattelisin toki asiasta ihan toisin. Itse erosin kirkosta vajaa kymmenen vuotta sitten, kun rupesin räknäilemään, että kuinka paljon maksan jäsenmaksua puulaakille jonka kanssa en ole yhtään missään tekemisissä. Ainoat asiat joiden takia olen ollut kirkon kanssa missään tekemisissä täysikäiseksi tuloni jälkeen, on yhden serkkuni häät, mummoni hautajaiset, sekä lapseni kastetilaisuus. Kirkollisveroa maksoin yli 20 vuoden aikana tuhansia euroja. Olin siis kirkolle ihanteellinen nettomaksaja.

Minun lapseni ei ole saanut minkäänlaista kristillistä tai mitään muutakaan uskonnollista kasvatusta. Silti hän on saanut mielestäni hyvät perusarvot elämäänsä ja rehellinen ja kaikin puolin kelpo jannu onkin. Kastetilaisuus on varsin turha rituaali, joka kuitenkin tuo lapselle velvotteita (mm uskontotunnit ja kirkollisvero), joten jos nyt olisi lapsi itselleni tulossa, niin en häntä kasteelle veisi.

Vierailija
57/65 |
02.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.09.2014 klo 14:20"]

Kyllä lapset pitää pestä.

[/quote]

Et tainnut lukea juttua, etkä ymmärtää kastamista :D No tajusin kyllä vitsin, oli hauskin tästä porukasta! Nauratti ja sai päivään hymyä.

Vierailija
58/65 |
02.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.09.2014 klo 11:26"]Ei kannata. Humbuugia koko homma.
[/quote]

Humbuugia :D Et kai ole tosissasi? Se on humpuukia.

Vierailija
59/65 |
02.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisin niin miellelläni ollut uskonnosta ja uskonnoista ulkopuolinen jso olisin sen itse saanut päättää. Minut on kastettu niin kuin kaikki (valtaosa) sen suurempaa miettimättä. Olen eronnut kirkosta jo noin 20 vuotta sitten ja mitään en ole menettänyt, en ihmisyydessä etenkään.

Pelkäsin sitä rakasta taivaan isää ja helvettiä lapsena, aina se oli läsnä, milloin saa kuumia kiviä niskaansa, helvetti odottaa ikuisine tulineen jne. Tätä paskaa ja pelotteluhihhulointia en koskaan tahdo edes pahimmalla vihamiehelleni.

Vierailija
60/65 |
03.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

On kauhean surullista, että hihhuloinnilla ja helvetilläpelottelulla on viety huomio siitä, mikä kirkon uskossa on se pihvi: Jumalan rakkaus. Olen siis itse pappi, joten en ole järin puolueeton. Mutta kysyin muutamasta kasteperheestä aikanaan, miksi he lapsensa kastattivat. Heidän ajatuksiaan: "Ristiäiset olivat luonnollinen seuraus lapsen syntymästä, perinne. En tuntenut ketään joka ei kastaisi lastaan. Ajatus oli siihen aikaan harvinaisempi. Minulle tärkeää siinä silloin oli kummisuhteen ja nimen virallistaminen. –––Tunnen että kaste on lahja joka vahvistaa lasta elämään."

"Ristiäiset merkitsevät minulle perinnettä ja jatkuvuutta. –– Ristiäisissä lapsi otetaan osaksi paitsi sukua, myös kirkkoa", eräs äiti toteaa ja jatkaa, että haluaa tarjota lapsilleen mahdollien yhteisöllisyyteen ja kuulumiseen johonkin itseään suurempaan. Kolmas äiti piti tärkeänä sitä, että kaste on näkyvä merkki Jumalan varjeluksesta lapsensa elämässä.

Kirkon vinkkelistä kyse on siitä, että kastettava tuodaan Jeesuksen yhteyteen. Tätä ei tarvitse pitää sellaisena asiana, että joka ei siinä yhteydessä ole, on automaattisesti saman tien kadotettu. Minulle on itselleni isänä kasteessa tärkeää se, että lapsi on omien kåsieni lisäksi myös Jumalan kannattelema. Otaksun, että tunnetasolla aika moni lapsensa kastattava ajattelee samalla tavalla vaikka ei sitä samoin sanoitakaan.

Kysyin muuten myös, mitä nämä haastattelemani äidit ajattelivat kasteesta "ihmisoikeusrikoksena". Kastetta verrattiin muihin ratkaisuihin, kuten kasvissyönti tai kaamosalueella asuminen. Kaikki toimivat sen mukaan, mitä pitävät lapselleen parhaana. Monien mielestä kastetuksi tuleminen on sitä. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi viisi kolme