Päästäisitkö just ysiluokan lopettaneen Helsinkiin asumaan, yksin?
Soluasuntoon. Kävis lukion siellä, jos pääsee sisälle.
Kommentit (62)
[quote author="Vierailija" time="02.09.2014 klo 02:25"][quote author="Vierailija" time="02.09.2014 klo 02:13"]
On muuten kumma juttu, että samanikäisille ammattikoululaisille on asuntoloita, lukiolaisille ei. Amiksessa saa kirjat, lukiossa ei. Amiksessa, jos alaikäinen ei ilmesty tunnille, soittaa ope vanhemmille, lukiossa ei.
[/quote]
Aloittaja itse on käynyt amiksen, ja todellakin ostimme kirjat itse. Asuntola oli siellä korvessa, jossa oli pala amista, muuta siellä ei ollutkaan. Tämän päärakennuksen vieressä oli sitten solukämpät, joihin pääsi alaikäisetkin käsittääkseni.
Ei meillä soittanut kukaan oppilaiden perään. Onhan teillä ollut ihan eri meininki.
[/quote]
Kaveri on töissä Amiksessa. Soittavat joka ikisen poissaolotunnin jälkeen vanhemmille.
[quote author="Vierailija" time="02.09.2014 klo 02:30"]
Ei sitten tullut mieleen, että se soluasunto ei välttämättä löydy koulun vierestä? Voi tulla yhtä pitkä matka kuin kotoa.
[/quote]
No ei kai kukaan sellaista ota vastaan :) Paitsi jos on nuorella palava halu päästä kotoa, ja vanhemmilla palava halu päästä lapsesta eroon.
Me asutaan Helsingissä, mutta tyttö haaveilee erikoislukiosta toisella paikkakunnalla. Siellä asutaan sisäoppilaitostyylisesti ja se on ok, ei tarvitse itse tehdä ruokaa jne. Ja joka toinen viikonloppu on vapaata.
Jos asuisin itse böndellä ja minulla olisi samanlainen tyttö kuin omani ja hän haluaisi Helsinkiin. Niin ilman muuta päästäisin, jos hän pääsisi haluamaansa erikoislukioon. Olen itsekin käynyt erikoislukion (ja peruskoulun) ja arvostan koulutusta. En haluaisi, että lukiolainen joutuu asumaan yksin tai edes solussa toisten opiskelijoiden kanssa. Yrittäisin löytää jonkun herttaisen mummelin tai muun turvallisen aikuisen ihmisen, jonka luokse tyttö voisi muuttaa alivuokralaiseksi. En haluaisi että tuon ikäinen joutuisi miettimään ruokalistoja. Kyllä se riittää, kun hän osallistuu siihen ruuanlaittoon ja pesee omat pyykkinsä. Koulutyö vie kuitenkin oman aikansa, en haluaisi siihen täysipäiväistä kodinhoitoa vielä päälle.
Vuokra-asuntojen puolella olen nähnyt kaksi opiskelija-asuntolaa, jossa tarjotaan sellaista yhteisöllistä majoitusta ja majoituksen lisäksi on mahdollisuus ostaa täysihoitopaketti, eli voi osallistua yhteiseen ruokailuun. Joku tuollainen voisi olla vaihtoehto. Olen nähnyt asuntolan sekä nais- että miesopiskelijoille. Säännöt ovat sen kaltaiset, että bilettäjät älkööt vaivautuko :-)
Päästäisin. Riippuu lukiosta, mutta ainakin meidän erikoislukiossa oli huomattavasti täyspäisempää porukkaa kuin keskivertolukiossa. Ei ketään meidän kaveriporukassa kiinnostanut bilettäminen tai alkoholi, vaan opiskelu. Muutamat asuivat soluasunnossa yksin, eivätkä he vaikuttaneet olevan yhtään sen enempää hunningolla kuin me muutkaan.
Noita herttaisia mummoja varmaan on Hesa täys, kun niitä täällä niin paljon tarjotaan. Eiköhän ne herttaiset mummelit asu niin pienessä ja kalliissa asunnossa, ettei niihin mahdu edes kuolleen sielu.
Mä en ymmärrä tuota, että nuoren ei pidä enää koulupäivän päätteksi mitään ruokalistoja mietiskellä, kun se on niin rankkaa. Kuule, käypi kaupasta mitä tekee mieli, ja syö. Ei siinä listoja tarvitse tehdä.
Ja kuka hullu saa täyspäiväistä kodinhoitoa harrastettua jossain yhden huoneen asuintilassa? Totta hemmetissä siivous kuuluu nuoren elämään. Toiset joutuu tekemään töitä siivouksen/pikaruokalan yms. parissa joka illalle, koulupäivän päätteeksi. Mun lapsi on niin hyväosainen, ettei ehkä tarvitse.
[quote author="Vierailija" time="02.09.2014 klo 02:38"]
Muutatte Helsinkiin koko perhe
[/quote]
Jaa'a. Jos en haluais lapsenikaan sinne menevän, minkä ihmeen takia itse menisin?
No pöh, onpas täällä ylisuojelevaista porukkaa. Isosiskollani oli räiskyvä murrosikä, ja ottivat välillä yhteen äitini kanssa. Siitä huolimatta äiti päästi hänet musiikkilukioon Helsinkiin n. 400 km:n päähän. Se ehkä vähän helpotti, että isoveli asui jo täällä. Ei se ihan helppoa siskolle ollut, rankkaa oli välillä ja vähän seikkaili, mutta osasi olla ja hoitaa asiansa kunnialla, lukio läpi 3,5 vuodessa (sekä amk myöhemmin). Miehenkin löysi (ei tosin siitä koulusta). Nykyään 3 lapsen äiti (ja tietysti tuon miehen vaimo), eli hyvin kävi. :)
Se riippuu niin lapsesta! Monilta se onnistuu hyvin, kaikilta ei. Kyllä toi 50 km:n koulumatka on aikamoisen väsyttävä rasite ja taakka lukiolaiselle. Itselläni on tunnin koulumatka (amk ihan Helsingin sisällä) ja sekin jo rasittaa. Ja olipas typerä kommentti opiskelija-asunnosta, ei taida kommentoijalla olla niistä mitään kokemusta? :D Kun HOASilta hakee (Helsingin opiskelija-asuntosäätiö) kämppää, niin sinne laitetaan koulu ja sijaintitoive asunnolle. Kämppää ei toki syksyisin välttämättä heti saa. Ja se riski toki on, että solussa kämppiksiksi saattaa tulla jos jonkinmoista hiihtäjää (kokemusta on, valitettavasti. Juurikin äidin helmoista päässyt 17v. siivoton venäläinen bilettäjä). Mutta voi sattua ihan normaalitkin kämppikset. HOASin kämpät on halvimpia Helsingin seudulla.
En päästäisi, kun matkaakin on vain noin vähän.
Itse kävin Kallion lukion Hyvinkäältä kasarilla. Matkaan meni 1,5 tuntia sivu. Ehti opiskella junassa tai ottaa päikkärit.
Nyt asutaan Vantaalla ja esikoinen on samassa koulussa. Matkaan kuluu saman verran.
Itse en alaikäistä päästäisi vielä mihinkään kouluun pidemmälle. Saavat nauttia mamman lieden lämmöstä mahdollisimman pitkään. Vaihto-oppilas touhuunkaan en suostunut. Reissata ehtii myöhemminkin tai aupairiksikin voi hakea yms. Sitten täysi-ikäisenä.
Siis sitähän minä en pelkää, että mun lapsi hunningolle joutuis. Se nyt on täysin absurdi ajatus tuon tytön kohdalla. Sehän tässä mättää, että pidän ihmisten, liikenteen yms. kaiken takia Helsinkiä hyvin vaarallisena paikkana asua. Varsinkin tuollaiselle pikkukaupungin tytölle, joka ei osaa katsella ympärilleen, eikä "lukea" ihmisiä. Ei osaa ennakoida.
[quote author="Vierailija" time="02.09.2014 klo 02:03"]
Itse tein niin. Se jos joku teki minusta rohkean ja itsenäisen. Älä estä lastasi!
Nyt olen 25-vuotias perheenäiti ja asustelen Saksassa :-)
[/quote]
Kyllä nuo 50 km/per suunta varmaan jalostaa kanssa hyväksi. Sisukas/sitkeä, itsenäinen ja rohkea. Ja toivottavasti ei äiti 25-vuotiaana, koska minusta liian nuori siihenkin hommaan, eikä ole ikinä tykännyt lapsista. Varsinkaan vauvoista.
[quote author="Vierailija" time="02.09.2014 klo 01:46"]
En päästäisi. Jo pelkkä joukkoliikenne on nykyään riskialtista, metrosta poistettiin vartijat jo, kohta lähtee konnarit junista jne. Ne junat on aivan täynnä sekopääporukkaa nykyäänkin, mamumiehet koittaa iskeä nuoria tyttöjä, bussissa runkataan julkisesti tai joku erityisnuori kilahtaa ja alkaa mätkimään muita. Kaikki tämä tuli koettua parissa vuodessa useampaan kertaan- ja minä siis olen itse aikuinen nainen.
[/quote]
Tämä on osa sitä, mitä kuvittelen Hesassa elämän olevan. Sitten lisätään ne hakkaavat ja ryöstelevät nuorisoporukat tuohon, niin avot.
Ei todellakaan muuta mun mukula 16-vuotiaana sinisilmäisenä ruusunpunaisilla laseilla varustettuna Hesaan. Olkoonkin matka pitkä ja raskas. Itehän valitsee sen(jos nyt edes pääsee).
[quote author="Vierailija" time="02.09.2014 klo 02:13"]On muuten kumma juttu, että samanikäisille ammattikoululaisille on asuntoloita, lukiolaisille ei. Amiksessa saa kirjat, lukiossa ei. Amiksessa, jos alaikäinen ei ilmesty tunnille, soittaa ope vanhemmille, lukiossa ei.
[/quote]
Ei todellakaan amiksessa saada kirjoja! Ne ostetaan ja ne on järkyn kalliita. Ja amiksesta ei todellakaan soiteta kotiin vaan poissaolot merkitään normisti nettiin (Wilma, Winha yms.)
"Höpö höpö, ja huomenna lissää. Moni 15-vuotias joutuu muuttamaan kotoaan asuntolaan yms. opiskelun takia. Sen takia ei todellakaan oteta huostaan. Tuskinpa tuo tyttö hölmöilee kovin paljoa, kun ei ole tähänkään asti hölmöillyt. "
Tässä särähtää kyllä korvaan! Itse olen stadilainen ja asunut siellä aina! Nuorena olin "kiltti ja hölmöilemätön" 17 vuoteen saakka! Sen jälkeen sain maistaa "vapautta" ja sitten hölmöiltiin pahimpien teinivuosien edestä!
[quote author="Vierailija" time="02.09.2014 klo 02:04"][quote author="Vierailija" time="02.09.2014 klo 01:54"]
[quote author="Vierailija" time="02.09.2014 klo 01:49"]
Päästäisin. Onhan tuo 50 kilsaa aika paljon koulumatkaksi ja vieläpä vain yhteen suuntaan. 10o kilsaa päivä...paljon jopa aikuisellekin.
[/quote]
No, täältä kaupungista ihan normaalin pituinen työ/koulumatka. On niitä paljon pidempiäkin matkoja, mitä ihmiset käy vuosia. En väitä, etteikö olisi rankaa. On se, olen itse käynyt täältä Helsingissä töissä. Kauaa en jaksanut.
Mutta tytärtä on varoitettu. Ja onnistuuhan tuo monelta muultakin.
[/quote]
Olen siis itsekin käynyt 50 kilsan päässä koulua ja voin sanoa, että se oli todella raskasta varsinkin kun koulupäivät olivat melkein aina 8-16 tai 8-15. Eikä aina ehtinyt seuraavaan linkkaan mikä lähti joten joutui sitten vielä päälle päätteeksi odottelemaan.
Siinä jäi sitten harrastukset ja kaverien näkeminen kun mitään ei ehtinyt tekemään. Viikonloppuisin olisi pitänyt olla perheen kanssa. Onneksi vanhempani suostuivat sitten, että saan muuttaa soluasuntoon jos vain löytyy vapaa paikka. Helpottui elämä kummasti ja jäi aikaa muuhunkin kuin koulunkäyntiin ja linkassa istumiseen. Tuolloin oli ikää 16v. eli kuljin puolisen vuotta tuota matkaa linkalla.
Tuppukylä tosin oli kyseessä mutta kyllä sielläkin välillä aika railakasta menoa oli. On ihan nuoresta itsestään kiinni, lähteekö niihin mukaan vai ei.
Tämä on nyt tietenkin ihan oma kokemukseni mutta jos nuori on valmis luopumaan niin kaverien näkemisestä kuin harrastuksista niin siitä vain kulkemaan 100 kilsaa per päivä.
[/quote]
Mitä? :D minä olen tällä hetkellä lukion kakkonen ja koulumatkansa on n.60km suuntaansa. Ja kyllä minä olen ehtinyt ihan hyvin näkemään kavereita (viikonlopunkin on tosin käytössä,perhettä näkee enemmän viikollakin ;)) ja tekemään koulujutut. Että ei se 50km ole paha, saapa ainakin nukuttua tarpeeksi. Ei se kuinka paljon sitä vapaata-aikaa on vaan se miten sen käyttää. Mainittakoon vielä että harrastan jalkapalloa ja käyn treeneissä kuus kertaa viikossa :) ja ei, en sanoisi että se lukiokaan menee huonosti,keskiarvo 8,5 paikkeilla. Tuntuisi aika ylilyönniltä jos muuttaisin 120km takia soluasuntoon.
Ihan oikeesti, ei täällä stadissa asu mitään eläkeläisiä, jotka haluaa ottaa jonkun ventovieraan teinin luokseen asumaan ja riesakseen. Mun mielestä 50km on lyhyt matka, jos bussit kulkee koulun lähettyviltä, niin eihän tollaseen matkaan mene kuin n. 40min. Helposti se aika menee Helsingin sisälläkin lukiolaisilla, jotka kulkee metrolla ja bussilla kouluun.
No sopikaa vaikka, että koulunalun asuu vielä kotona ja esim. kevätlukukaudeksi harkitaan solua jos on mennyt hyvin. En ainakaan koko lukioaikas pakottaisi asumaan koyona!
[quote author="Vierailija" time="02.09.2014 klo 02:55"]Siis sitähän minä en pelkää, että mun lapsi hunningolle joutuis. Se nyt on täysin absurdi ajatus tuon tytön kohdalla. Sehän tässä mättää, että pidän ihmisten, liikenteen yms. kaiken takia Helsinkiä hyvin vaarallisena paikkana asua. Varsinkin tuollaiselle pikkukaupungin tytölle, joka ei osaa katsella ympärilleen, eikä "lukea" ihmisiä. Ei osaa ennakoida.
[/quote]No nuo asiat oppii muutamassa viikossa!
Ei sitten tullut mieleen, että se soluasunto ei välttämättä löydy koulun vierestä? Voi tulla yhtä pitkä matka kuin kotoa.