Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Päästäisitkö just ysiluokan lopettaneen Helsinkiin asumaan, yksin?

Vierailija
02.09.2014 |

Soluasuntoon. Kävis lukion siellä, jos pääsee sisälle.

Kommentit (62)

Vierailija
21/62 |
02.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.09.2014 klo 01:36"]

En päästäisi yksin mutta esim siskonsa luokse voisi muuttaa.

[/quote]

Ei ole sukulaisia, joiden luo muuttaa sinne. Ainoa vaihtoehto solukämppä.

Vierailija
22/62 |
02.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen itse helsinkiläinen ja siellä koulut käyny ja sen ikäinen on niin vietävissä siellä, välillä oli hurjaa meininkiä, halusi tai ei. Voihan olla että nuoresi välttäis kaikki paheet, mutta siellä niitä riittää.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/62 |
02.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

En päästäisi. Jo pelkkä joukkoliikenne on nykyään riskialtista, metrosta poistettiin vartijat jo, kohta lähtee konnarit junista jne. Ne junat on aivan täynnä sekopääporukkaa nykyäänkin, mamumiehet koittaa iskeä nuoria tyttöjä, bussissa runkataan julkisesti tai joku erityisnuori kilahtaa ja alkaa mätkimään muita. Kaikki tämä tuli koettua parissa vuodessa useampaan kertaan- ja minä siis olen itse aikuinen nainen.

Vierailija
24/62 |
02.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Päästäisin. Onhan tuo 50 kilsaa aika paljon koulumatkaksi ja vieläpä vain yhteen suuntaan. 10o kilsaa päivä...paljon jopa aikuisellekin.

Vierailija
25/62 |
02.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä tallennan tämän ketjun mun tyttärelle, ja näytän sen illalla. Hänellä on todella ruusuinen kuva Helsingistä, ja mulla taas päinvastoin.

Vierailija
26/62 |
02.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.09.2014 klo 01:49"]

Päästäisin. Onhan tuo 50 kilsaa aika paljon koulumatkaksi ja vieläpä vain yhteen suuntaan. 10o kilsaa päivä...paljon jopa aikuisellekin.

[/quote]

No, täältä kaupungista ihan normaalin pituinen työ/koulumatka. On niitä paljon pidempiäkin matkoja, mitä ihmiset käy vuosia. En väitä, etteikö olisi rankaa. On se, olen itse käynyt täältä Helsingissä töissä. Kauaa en jaksanut.

Mutta tytärtä on varoitettu. Ja onnistuuhan tuo monelta muultakin.

Vierailija
27/62 |
02.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siinä on sekin, että jos tyttösi hölmöilee alaikäisenä, niin sossut on pian ovesi takana ap. Helsingissä on Eerika-jutun jälkeen tiukennettu kontrollia ja jos saavat tietää että 16-vuotias asuu yksin, voit joutua selittelemään aika monelle taholle päätöstäsi...jos tyttösi sitten hölmöilee enemmänkin, voi joutua huostaanotetuksi. Mietipä sitä.

Vierailija
28/62 |
02.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Viestin 6 kirjoittaja jatkaa. Musta 15 v on vaan liian nuori asuu yksin. Omastani huomaan miten se tarvitsee aikuista, ja kuinka hakeutuu iltaisin kattoo telkkaria meidän kanssa vaikka omassa huoneessa on tv. Varmasti nuori pärjäis koulussa mutta aikuisen kuuluu vielä katsoa niitten perään. Muistan myös omat viikonloppujuomiset tuon ikäisenä tuppukylässä. En haluaisi hänen tekevän niitä Virheitä Helsingissä.

Vierailija
29/62 |
02.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuskinpa päästäisin, varsinkaan jos matkaa kotoa on vain 50km. Se ei ole mitenkään mahdoton matka, oikeasti.

Yläasteelta päässeet teinit ovat vielä todella nuoria. Nuoria muuttamaan omaan asuntoon mutta varsinkin nuoria lähtemään yksin Helsinkiin.

Vierailija
30/62 |
02.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Päästäisin asumaan sinne missä tuleva koulukin on, oli se sit Helsinki tai joku muu. Tietty siellä voi olla "hurjaa menoa", että kai se kakarasta riippuu uskaltaako antaa sen edes asua yksin. Itseäni ei teininä kiinnostanut mennä porukan mukana, sulautua joukkoon, sekoilla tai mitään tällaista ja ymmärsin ettei ihmisillä ole useinkaan hyviä aikeita. Mua ei vain kiinnostanut Helsinki. Sitä paitsi monissa kaupungeissa on vähintään niitä hurjempia alueita ja Helsingissäkin on myös rauhallisia alueita.

Itse myös vihaan kulkea pitkiä matkoja aamuisin, ei tulisi kuuloonkaan mikään 50km suuntaan.

Vierailija
31/62 |
02.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse tein niin. Se jos joku teki minusta rohkean ja itsenäisen. Älä estä lastasi! 

Nyt olen 25-vuotias perheenäiti ja asustelen Saksassa :-) 

Vierailija
32/62 |
02.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.09.2014 klo 01:54"]

[quote author="Vierailija" time="02.09.2014 klo 01:49"]

[/quote]

No, täältä kaupungista ihan normaalin pituinen työ/koulumatka. On niitä paljon pidempiäkin matkoja, mitä ihmiset käy vuosia. En väitä, etteikö olisi rankaa. On se, olen itse käynyt täältä Helsingissä töissä. Kauaa en jaksanut.

Mutta tytärtä on varoitettu. Ja onnistuuhan tuo monelta muultakin.

[/quote]

Olen siis itsekin käynyt 50 kilsan päässä koulua ja voin sanoa, että se oli todella raskasta varsinkin kun koulupäivät olivat melkein aina 8-16 tai 8-15. Eikä aina ehtinyt seuraavaan linkkaan mikä lähti joten joutui sitten vielä päälle päätteeksi odottelemaan. 

Siinä jäi sitten harrastukset ja kaverien näkeminen kun mitään ei ehtinyt tekemään. Viikonloppuisin olisi pitänyt olla perheen kanssa. Onneksi vanhempani suostuivat sitten, että saan muuttaa soluasuntoon jos vain löytyy vapaa paikka. Helpottui elämä kummasti ja jäi aikaa muuhunkin kuin koulunkäyntiin ja linkassa istumiseen. Tuolloin oli ikää 16v. eli kuljin puolisen vuotta tuota matkaa linkalla.

Tuppukylä tosin oli kyseessä mutta kyllä sielläkin välillä aika railakasta menoa oli. On ihan nuoresta itsestään kiinni, lähteekö niihin mukaan vai ei.

Tämä on nyt tietenkin ihan oma kokemukseni mutta jos nuori on valmis luopumaan niin kaverien näkemisestä kuin harrastuksista niin siitä vain kulkemaan 100 kilsaa per päivä.

Vierailija
33/62 |
02.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ennen maaseudulta kaupunkiin tultiin oppikoulun jo jotain 10-vuotiaanakin. Asuttiin alivuokralaisina, usein vanhempien ihmisten luona. Jospa etsitte Helsingin keskustasta jonkun tiukkaa kuria pitävän eläkeläisen, joka vuokraisi tytölle asunnostaan yhden huoneen? Viikonloppuna sitten kotiin.

Vierailija
34/62 |
02.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.09.2014 klo 01:59"]

Siinä on sekin, että jos tyttösi hölmöilee alaikäisenä, niin sossut on pian ovesi takana ap. Helsingissä on Eerika-jutun jälkeen tiukennettu kontrollia ja jos saavat tietää että 16-vuotias asuu yksin, voit joutua selittelemään aika monelle taholle päätöstäsi...jos tyttösi sitten hölmöilee enemmänkin, voi joutua huostaanotetuksi. Mietipä sitä.

[/quote]

Höpö höpö, ja huomenna lissää. Moni 15-vuotias joutuu muuttamaan kotoaan asuntolaan yms. opiskelun takia. Sen takia ei todellakaan oteta huostaan. Tuskinpa tuo tyttö hölmöilee kovin paljoa, kun ei ole tähänkään asti hölmöillyt. Kunnianhimo ja käydä koulu hyvin on hänelle hyvin tärkeitä. 

Ainoa asia mikä tässä mättää, että katsoo Helsinkiä vaaleanpunaisten linssien läpi. Luulee, että se on oikein unelmien taivas, vailla mitään pahaa. Ja mä taas tiedän, että siellä on vaaraa ja pahuutta kerrakseen.

Vierailija
35/62 |
02.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.09.2014 klo 02:08"]

[quote author="Vierailija" time="02.09.2014 klo 01:59"]

[/quote]

Höpö höpö, ja huomenna lissää. Moni 15-vuotias joutuu muuttamaan kotoaan asuntolaan yms. opiskelun takia. Sen takia ei todellakaan oteta huostaan. Tuskinpa tuo tyttö hölmöilee kovin paljoa, kun ei ole tähänkään asti hölmöillyt. Kunnianhimo ja käydä koulu hyvin on hänelle hyvin tärkeitä. 

Ainoa asia mikä tässä mättää, että katsoo Helsinkiä vaaleanpunaisten linssien läpi. Luulee, että se on oikein unelmien taivas, vailla mitään pahaa. Ja mä taas tiedän, että siellä on vaaraa ja pahuutta kerrakseen.

[/quote]

Piti laittamani 16 v. Koska kuustoistahan slloin on, kun ysi loppuu.

Vierailija
36/62 |
02.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

On muuten kumma juttu, että samanikäisille ammattikoululaisille on asuntoloita, lukiolaisille ei. Amiksessa saa kirjat, lukiossa ei. Amiksessa, jos alaikäinen ei ilmesty tunnille, soittaa ope vanhemmille, lukiossa ei.

Vierailija
37/62 |
02.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.09.2014 klo 02:13"]

On muuten kumma juttu, että samanikäisille ammattikoululaisille on asuntoloita, lukiolaisille ei. Amiksessa saa kirjat, lukiossa ei. Amiksessa, jos alaikäinen ei ilmesty tunnille, soittaa ope vanhemmille, lukiossa ei.

[/quote]

Ei ainakaan kymmenen vuotta sitten mitään kirjoja saatu. Kaikki piti ostaa itse kuten ammattivälineetkin. 

Ainakin yhdessä kaupungissa oli soluasunto, johon sai hakea niin amikset, lukiolaiset kuin amk:ilaiset. Amiksella oli (tai on vieläkin) myös oma asuntolansa mutta se kait johtui siitä, että oli merenkulkuun painottuva oppilaitos, joita Suomessa ei muistaakseni ole kuin neljä. Ilman omaa asuntolaa oppilasmäärä olisi varmaan ollut aivan olematon.

Kyllä amiksessa sai aika paljon olla pois ennen kuin lähti soittoa vanhemmille. Sitä ennen asiaa selvitettiin oppilaan kanssa ja yritettiin saada tunteja korvatuksi jne. Tietysti tuo voi olla ihan koulukohtaistakin.

Vierailija
38/62 |
02.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]Amiksessa oli kyllä meidän pojalla kalliimmat kirjat kuin lukiolaisilla.

Vierailija
39/62 |
02.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]

Olen siis itsekin käynyt 50 kilsan päässä koulua ja voin sanoa, että se oli todella raskasta varsinkin kun koulupäivät olivat melkein aina 8-16 tai 8-15. Eikä aina ehtinyt seuraavaan linkkaan mikä lähti joten joutui sitten vielä päälle päätteeksi odottelemaan. 

Siinä jäi sitten harrastukset ja kaverien näkeminen kun mitään ei ehtinyt tekemään. Viikonloppuisin olisi pitänyt olla perheen kanssa. Onneksi vanhempani suostuivat sitten, että saan muuttaa soluasuntoon jos vain löytyy vapaa paikka. Helpottui elämä kummasti ja jäi aikaa muuhunkin kuin koulunkäyntiin ja linkassa istumiseen. Tuolloin oli ikää 16v. eli kuljin puolisen vuotta tuota matkaa linkalla.

Tuppukylä tosin oli kyseessä mutta kyllä sielläkin välillä aika railakasta menoa oli. On ihan nuoresta itsestään kiinni, lähteekö niihin mukaan vai ei.

Tämä on nyt tietenkin ihan oma kokemukseni mutta jos nuori on valmis luopumaan niin kaverien näkemisestä kuin harrastuksista niin siitä vain kulkemaan 100 kilsaa per päivä.

[/quote]

Tästä on puhuttu, että harrastukset jää, jos menee Helsinkiin lukioon. Se on selvä juttu. Kavereita tapaa todella harvoin nykyisinkin, ei jaksa. Mutta hänellä on harrastuksia sen verran, että johtunee siitä. Toisinaan saattaa soittaa, ja saa heti kaverin menoille.

Mutta viikonloput saa pyhittää sitten ihan mille haluaa.

Mieluummin en päästäis ikinä Hesaan, mutta sitähän en voi kieltää. Mutta alaikäisenä siellä asumisen voin. Ja ei siis todellakaan muuta just 16-vuotta täytettyään sinne. Vaikka saisin ylihuolehtivan natsin leiman, taas.

Vierailija
40/62 |
02.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]

Aloittaja itse on käynyt amiksen, ja todellakin ostimme kirjat itse. Asuntola oli siellä korvessa, jossa oli pala amista, muuta siellä ei ollutkaan. Tämän päärakennuksen vieressä oli sitten solukämpät, joihin pääsi alaikäisetkin käsittääkseni.

Ei meillä soittanut kukaan oppilaiden perään. Onhan teillä ollut ihan eri meininki.