Onko 26-vuotias vanha yliopistoon?
Tiedän, että siellä on kaikenikäisiä, mutta kuinka paljon todellisuudessa? Löydänköhän ikäistäni seuraa, tai vanhempaa kuin juuri lukiosta tulleet? Onko "vanhempia" opiskelijoita ollut kuinka paljon vuosikurssillanne, yksi tai kaksi vai enemmän? Jännittää, saako kavereita.
Kommentit (28)
Jos sinä olet jo yliopistossa, katso ympärillesi! Ne kaikki yli viisikymppiset eivät todellakaan ole henkilökuntaa, eivätkä edes jotain ikääntyvien yliopiston luennolle tulleista. Ei, moni heistä on aivan alusta aloittanut tutkinto-opiskelija. Itse valmistuin 44-vuotiaana, enkä ollut läheskään vanhin.
Toisaalta aikuisena opiskeleva ei pidä niin tärkeänä kavereita, bilettämistä ja kaikkea muuta kivaa. Meillä vanhemmilla oli selkeänä tavoitteena valmistuminen. Minä en tosin ole saanut hyvin paljon kavereita muuallakaan, eikä yliopisto ollut poikkeus.
Se nyt on vaan siitä kiinni, kuinka itse ajattelee. Muutama vuosi sitten 40+ aloitti OKL:ssa, lääkiksessä on aloittanut 27v sukulaiseni. Nuo ikäajatukset ovat vain omassa päänupissa. Aikanaan, kun itse aloitin opiskelut, oli todella tervehdyttävää, kun kurssillamme aloitti 20-40-vuotista väkeä, joista osa jo aiemmin akateemisen tutkinnon suorittaneita. Nuorilla oli omaa annettavaa opintoihin ja hiukan varttuneilla korvaamatonta tietoa työelämästä ja elämästä muutenkin.
Miksi suomalaisilla on näin valtava ikäkompleksi?
Maailmassa on eri ikäisiä ihmisiä, heitä voi olla perheessäsi, kaveripiirissäsi, työpaikallasi tai oppilaitoksessasi. Heitä on bussissa ja tulee vastaan kadulla. Tuliks tää jotenkin yllätyksenä?
Ei ole. Ystäväni istui neljä kautta eduskunnassa ja lähti sitten viisikymppisenä yliopistoon opiskelemaan papiksi.
Ei ole vanha. Itse olin 30v kun aloitin opinnot.Ajattelin etukäteen että tulee yksinäiset 5-6 v kun muut on niin paljon nuorempia. Mutta sain hyviä ystäviä niin nuorista kuin itseni ikäisistä. Koulutus on myös kannattanut. Niin ammattitaidon kuin palkankin muodossa.
[quote author="Vierailija" time="02.09.2014 klo 01:19"]Ihan oikeasti on eri ikäisiä vaikka miten paljon - tosin vaihtelee jonkin verran aloittain ja yliopistottain. Mitä isompi ja vaikeampi päästä, sitä vanhempia opiskelijat tyypillisesti ovat. Jos on helppo päästä jonkin pikkupaikan yliopistoon, sitä useampi hakee ja pääsee sinne suoraan paikallisesta lukiosta.
Mutta 26 ei todellakaan ole mikään vanha yliopistossa. Ihan oikeasti. Itse opiskelen kolmatta tutkintoa 36-vuotiaana ja hengailen nelikymppisten kanssa kahvilassa.
[/quote]
Tuota, oletko jokin perijätär vai miksi et mene töihin?
Hei, ihan nrolle 23 tiedoksi, että yliopistossa voi opiskella myös työn ohessa aika helposti tai esim töistä voi olla opintovapaalla jonkin aikaa..
On siellä vanhempiakin, jopa joitakin sellaisia, joiden arvelen valmistuvan suoraan eläkkeelle. Itse menin nelikymppisenä ja sain aivan uuden, antoisan uran ja uusia ystäviä.